Stanwell - Kentucky Bird

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Generaal »

M'n blik van 100gr zit erdoor..
Met alle respect, maar not my cup of thea.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Wallace »

Ik heb vandaag weer een pouch gekocht, yammie.......
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Gypscoprotheres »

Tijdens de vorige meeting in Zutphen had ik een sample geprobeerd van DeadlOck en vond ik hem een beetje smaakloos, maar vandaag heb ik een pakje open getrokken en vind ik 'm prima roken! Lekker fris, prettige nasmaak en ik proef inderdaad bloemen.

Waarschijnlijk had het ermee te maken dat ik tijdens de meeting vooraf aan deze tabak meerdere zware tabakken (Latakia en dergelijken) had gerookt.

Ik vind 'm stiekem toch wel lekker!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Hanno »

Ik heb de Kentucky Bird vandaag binnengekregen en dus voor het eerst in mijn leven gerookt!

En deze tabak bevalt eigenlijk direct uitstekend!
Een pijproker is geen onruststoker

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Rob »

Heerlijke zomertabak! Ik zit 'm nu te roken in een Jolly Roger in de tuin. Genieten!

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door PhilipV »

Persoonlijk ook 1 van mijn favorieten. Een speelse tabak in mijn ogen. Steeds leuk om te roken!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Hanno »

Dus de meeste van jullie roken m niet in de winter? Ik heb natuurlijk nog weinig ervaring met deze tabak maar echt een lekkere smaak. Rookt ook makkelijk is mijn ervaring!

Dit is voor mij een blijvertje!
Laatst gewijzigd door Hanno op 18 jul 2013 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Een pijproker is geen onruststoker

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door PhilipV »

Ik rook hem af en aan, en eigenlijk onafhankelijk van het seizoen.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Winslow Collector

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Winslow Collector »

PhilipV schreef:Ik rook hem af en aan, en eigenlijk onafhankelijk van het seizoen.
Hier ook PhilipV. Sinds de eerste dag dat deze tabak op de NL markt was te verkrijgen, is het steevast mijn eerste pijpje van de dag, elke dag, zomer of winter.

Gebruikersavatar
nickisme
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 apr 2013 15:05
Locatie: Oude Pekela
Contacteer:

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door nickisme »

Prima tabak voor in mijn bloemerige 'vrouwen'pijpje met blaadje. Zal hem niet frequent roken, maar als lichte afwisseling vind ik deze tabak best lekker.

Toch zou ik er geen grote pijp mee stoppen, omdat het na verloop van tijd ook lichter wordt in mijn hoofd ^^
Bezige bijtjes maken lekkere honing, ook al zijn het de luie larven die er het meest van genieten. Maar ja, je kunt niet je hele leven larf blijven... @Nick Everts

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Nekker »

Winslow Collector schreef:
PhilipV schreef:Ik rook hem af en aan, en eigenlijk onafhankelijk van het seizoen.
Hier ook PhilipV. Sinds de eerste dag dat deze tabak op de NL markt was te verkrijgen, is het steevast mijn eerste pijpje van de dag, elke dag, zomer of winter.
Voor een niet-aromatische roker als ik, blijf ik deze toch trouw roken. Ik vind het persoonlijk één van de best uitgebrachte tabakken ooit. Hij staat toch steevast in mijn top 5.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door witte rasta »

hij smaakt nog beter als je het blik 4 uur in de oven bakt op 60 graden
geen broodje aap,ik heb het zelf geprobeerd
sommige leden hier hebben hem ook al gerookt denk ik op de librameetings....
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door eka_nl »

Ik heb van Calinero een sample gekregen en er nu twee pijpjes van gerookt. Ik moet er ook bij zeggen dat ik nu pas een beetje de kunst van het rustig roken onder de knie krijg en wat ik daarmee bij deze tabak merk is dat als ik voorzichtig rook, net als nippen van je wiskey, dan komt er een heerlijke smaak vrij. Net als de geur in het pakje. Hij bevalt me zeer goed! Hij is licht, de smaak is lekker ik proef idd iets van bloemen, hij rookt niet heet en ik rook hem leeg tot een mooie lichtgrijze as. Ik ga de sample met veel smaak oproken en dan gaat er zeker een blikje komen. De hele rookervaring van deze tabak doet me een beetje denken aan het drinken van een kruidenthee :-) Dit is een blijvertje voor mij
(Ik ben nog niet zo goed in het recenseren van tabak "zoals het hoort" dus ik doe het maar een beetje op mijn eigen manier)

Winslow Collector

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Winslow Collector »

eka_nl schreef:(Ik ben nog niet zo goed in het recenseren van tabak "zoals het hoort" dus ik doe het maar een beetje op mijn eigen manier)
Dat is de beste manier. :mrgreen:
Prima recensie, hoor.

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door eka_nl »

Winslow Collector schreef:
eka_nl schreef:(Ik ben nog niet zo goed in het recenseren van tabak "zoals het hoort" dus ik doe het maar een beetje op mijn eigen manier)
Dat is de beste manier. :mrgreen:
Prima recensie, hoor.
Dank je :-) Ik heb hem net weer gerookt en blijf bij dezelfde conclusie. Heerlijke tabak

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door eka_nl »

witte rasta schreef:hij smaakt nog beter als je het blik 4 uur in de oven bakt op 60 graden
geen broodje aap,ik heb het zelf geprobeerd
sommige leden hier hebben hem ook al gerookt denk ik op de librameetings....
Krijg je dan een hele andere smaak of wordt de smaak die het al heeft versterkt? Het klinkt wel boeiend :-)

Stanwell

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Stanwell »

Ervaring roker: 3 maanden pijp.
Pijp: 1/8 bent apple, gemiddelde kop.
Aantal pakjes: 1 pouch à 50 gram, gedurende 3 weken.

Kentucky Bird is een makkelijke roker, niet heet, nat of scherp te krijgen.
Stuff and puff, bijvuren doorgaans niet nodig, weinig tamperen.
Veelzijdig en diepzinnig van karakter.

Aroma:
In het pak: rozengeurtje bij de tabak.
Al rokend: evenzo.

Smaak:
Zuivere licht zoete virginia-smaak, geaccentueerd door de rozen. Versterkt elkaar subtiel. Mooi gedaan.
Fruitig, eerder kruidig dan romig.
Milde intensiteit, natuurlijk zoet. Lichte tot medium body.
Zachte tabak, want er is een goed evenwicht tussen smaak en body. Knap werk.
Goede nicotine-shot, af en toe draaiend hoofd. Had ik niet verwacht bij zo'n subtiele tabak. Smaak en body hebben dus niets met nicotine-gehalte te maken.

In sigarettentaal: beetje als de Dunhill-cigaretten, maar dan met wat rozen erbij. Ik hield zelf veel meer van de (turkse-) orientals, m.n. Lucky Strike.

Roomnote: positieve reacties. Bijna als lichte wierook. Wordt in ieder geval stukken beter gevonden dan sigarettenrook, welke van dezelfde sterkte zou zijn. Karakter wordt door vrouwen gewaardeerd, zou er bijna zelf aan beginnen.

Een blijvertje. Misschien niet de aller- allerbeste, maar wel een verfijnde, zuivere blend met mooi evenwicht.

Godfrey59

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Godfrey59 »

Niet helemaal mijn ding . De smaak is te flauw ( sigaret achtig) en krijgt gaandeweg de bowl een scherp karakter ,dit heb ik overigens ook met alle Duitse tabakken een bepaalde scherpte na een half uur of zo . Maar als latakia liefhebber ben ik mischien geen goede graadmeter voor deze :lol:

Ieder zijn eigen smaakje gelukkig .


Godfrey

Gebruikersavatar
VikingRedBeard
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 jul 2013 00:37
Locatie: Dordrecht

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door VikingRedBeard »

uit men bryere pijpen niet echt een hoogvlieger maar voortreffelijk uit men falcon, op de een of andere manier komen bij mij de smaken veel beter tot zijn recht als de rook wat koeler is.
Beware of the Viking

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door robvoorburg »

In het verleden zal ik van de Kentucky Bird twee pijpen gerookt hebben,
te weinig om de tabak een eerlijke kans te geven.
Misschien omdat ik het nu uit een meerschuimen pijp met ruime kop rook,
maar ik zit er lekker van te genieten.
Het geeft tijdens het roken een prettig zacht smaakje af.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Wowbagger »

Heb hier in de afgelopen tijd een pouch van leeggerookt en moet zeggen dat het me enorm bevalt. Licht, fris, heeft een aangename roomnote en doet op de een of andere manier zomers/ lenteachtig aan.
En dit is waar ik jullie expertise nodig heb: zijn er nog andere tabakken die hiermee vergelijkbaar zijn die ik eens uit zou kunnen proberen?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:Heb hier in de afgelopen tijd een pouch van leeggerookt en moet zeggen dat het me enorm bevalt. Licht, fris, heeft een aangename roomnote en doet op de een of andere manier zomers/ lenteachtig aan.
En dit is waar ik jullie expertise nodig heb: zijn er nog andere tabakken die hiermee vergelijkbaar zijn die ik eens uit zou kunnen proberen?
WO Larsen Fine & Elegant?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Ribbon »

Mooi, dan kan ik die ook links laten liggen. :wink: :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Martijn Zwatelman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 okt 2014 09:41
Locatie: Breda

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Martijn Zwatelman »

Mijn tweede pijp ooit zojuist met deze tabak gestopt. De churchwarden was binnengekomen dus ik kon niet wachten om deze te proberen.
1/3 volgestopt en heerlijk gerookt. De tabak is redelijk licht (lichter dan de Neptune die ik als allereerste rookte in de corn cob en die (ook) werd aangeraden als goede beginnerstabak).
De geuren en smaken kon ik nog niet goed definiëren, nog teveel bezig met de boel brandend houden en de pijp uitproberen.
Hij rookt licht, maar dat kan ook aan het stoppen hebben gelegen, daarvoor heb ik nog te weinig ervaring.
Wel een fijne smaak na afloop, bij de Neptune had ik een beetje een leren tong (als na sigaar) maar bij de KB meer als na een sigaret.
Zeker voor herhaling vatbaar!

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Lonny »

Kentucky Bird was mijn eerste tabak. En op dit moment een van mijn vier geopende tabakken.
Vanmiddag na lange tijd weer eens een ruime billiard er mee gerookt.

Wat is het toch een lekkere zachte (ongesausde ?) tabak.
Ga hem weer eens wat vaker in de pijp stoppen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Paasei »

KB zou ik niet bepaald ongesausd noemen. De zoetigheid komt zeker niet enkel van de bijgevboegde bloemblaadjes.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Lonny »

Ik weet niet of ik hem zo zoet vindt....
Eerder licht van smaak.

Ongesausd is hij waarschijnlijk niet.
Ook bij Tobaccoreviews staat een behoorlijke flavoring.
http://www.tobaccoreviews.com/blend/117 ... tucky-bird

Maar wel een veel minder vettige smaak dan bv sommige van Mac Barens.

Pellie
Berichten: 721
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Pellie »

Ik rook de Kentucky bird nu voor het eerst en vind hem erg lekker. Vooral voor in de ochtend of 's middags. Ik vind het echt een tabak die je niet snel verveelt. Ik proef de rozenblaadjes in de verte wel, maar niet nadrukkelijk aanwezig. Hij brandt makkelijk en heb geen bite op de tong. Prima tabak. Voor mij dus een blijvertje.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door wiele »

nu 2 keer geprobeerd. eerste keer was het echt niet lekker en heb ik moeten doorduwen om de pijp op te roken. vooral de geur kon ik niet thuiswijzen maar beviel me niet. nu ben ik er achter wat het is: ik kreeg soms een vleugje picklechips in mn neus. ook als ik aan de ketel ruik tijdens het roken, ruik ik lichtjes pickles.

lekker op de patatten, maar niet in de neus.

enfin, ik geef nog niet op hoor en blijf proberen. vroeg me maar af of anderen dit misschien ook al merkten.

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door MaartenS »

wiele schreef:nu 2 keer geprobeerd. eerste keer was het echt niet lekker en heb ik moeten doorduwen om de pijp op te roken. vooral de geur kon ik niet thuiswijzen maar beviel me niet. nu ben ik er achter wat het is: ik kreeg soms een vleugje picklechips in mn neus. ook als ik aan de ketel ruik tijdens het roken, ruik ik lichtjes pickles.

lekker op de patatten, maar niet in de neus.

enfin, ik geef nog niet op hoor en blijf proberen. vroeg me maar af of anderen dit misschien ook al merkten.

Wiele,
Was dan ook eerst Uwe Handen, ervoor gij den pijptoback beroert..... :D
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Plaats reactie