Stanwell - Kentucky Bird

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Paasei »

Ik kan 'm ook niet 'echt plaatsen'... maar ik rook 'm gewoon graag.

Daarom na de sample nu een blikje gekocht, we zullen wel zien of ik nog de zelfde mening heb wanneer het leeg is.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Winslow Collector

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Winslow Collector »

smoking-rob schreef:Hoe kun je nu tabak samenstellen uit bloemen en kruiden, tabak is toch een eigen plantensoort?
Om het lekkerder en afwisselend te maken? Zoals in al jouw blikken Mac Baren, die ook vol met toevoegingen zitten? Of een snufje zout en andere kruiden op het vlees? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Master-Fan »

Winslow Collector schreef:
smoking-rob schreef:Hoe kun je nu tabak samenstellen uit bloemen en kruiden, tabak is toch een eigen plantensoort?
Om het lekkerder en afwisselend te maken? Zoals in al jouw blikken Mac Baren, die ook vol met toevoegingen zitten? Of een snufje zout en andere kruiden op het vlees? :mrgreen:
en het is gewoon lekker :D
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Wallace »

Als zeer prille pijproker werd deze mij geadviseerd en hij bevalt me prima tot zover. Licht, kruidig en een mooi roomnote. Voor mij zeker een blijvertje.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door AlbertE »

Ik heb hier ooit eens een half pakje van gerookt, maar kan mij niet bekoren. Te licht voor een "echte" tabak, te smakeloos voor een aromatic.

Andere helft ligt hier nog ergens. Die zal ik weer eens bevochtigen en opnieuw proberen.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Toon »

Kentucky Bird blijft voor mij een fijne tussendoor-tabak.
Niet heftig, niet groots, maar wel altijd lekker en nooit saai.

Een heerlijke ochtendtabak.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door smoking-rob »

Winslow Collector schreef:
smoking-rob schreef:Hoe kun je nu tabak samenstellen uit bloemen en kruiden, tabak is toch een eigen plantensoort?
Om het lekkerder en afwisselend te maken? Zoals in al jouw blikken Mac Baren, die ook vol met toevoegingen zitten? Of een snufje zout en andere kruiden op het vlees? :mrgreen:
Hoi Paul, wat ik eigenlijk bedoel is: tabak is een plantensoort die dus wordt gerookt (door ons in onze favoriete pijptabakken bijv.), bloemen en kruiden zijn niet bedoeld om op te roken en bevatten waarschijnlijk ook geen nicotine. Zouden de indianen dit destijds gerookt hebben dan heeft het dus niets met tabak te maken, tenzij je "tabak" definieert als alles wat enigzins rookbaar is.
Dit gezegd kan ik me wel herinneren dat mijn vader vertelde dat tijdens de tweede wereldoorlog, als er geen tabak meer te roken was, hij weleens geroosterde slablaadjes probeerde te roken en dat dit nergens naar smaakte.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat de toevoegingen die pijptabak bevat inderdaad uit planten en kruiden gewonnen kunnen zijn :wink:
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door AlbertE »

Ik had deze eerder wel eens gerookt, maar dat beviel niet. Het halve pakje lag hier nog. Deze weer eens bevochtigd en een paar keer geprobeerd. Helaas. Deze tabak is niet voor mij. Niet lekker.

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Wallace »

Een dag zonder Kentucky Bird is een dag niet gerookt................of zoiets :sherlock:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Toon »

Wallace schreef:Een dag zonder Kentucky Bird is een dag niet gerookt................of zoiets :sherlock:
Dat is wel wat sterk uitgedrukt, maar het is wel een tabak die ik regelmatig weer eens pak.
(Momenteel wat minder, echter. Ik denk dat het een tabak is die ik meer in de lente zal roken (zachte tabak in zacht weer, of zoiets. In dit winterse weer :roll: heb ik meer plezier van wat sterkere smaken, zowel in de aromaten als in de latakia's).
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Wallace »

Toon schreef:
Wallace schreef:Een dag zonder Kentucky Bird is een dag niet gerookt................of zoiets :sherlock:
Dat is wel wat sterk uitgedrukt, maar het is wel een tabak die ik regelmatig weer eens pak.
(Momenteel wat minder, echter. Ik denk dat het een tabak is die ik meer in de lente zal roken (zachte tabak in zacht weer, of zoiets. In dit winterse weer :roll: heb ik meer plezier van wat sterkere smaken, zowel in de aromaten als in de latakia's).
LOL :mrgreen: Ik bedoel hiermee te zeggen dat het een lekkere alledaagse tabak is. Voor mij in ieder geval 8)
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Forza1961 »

Inmiddels mijn hoofdtabak geworden. Begin en eindig de dagen ermee. Laat de blikken van 100 gram nu per drietal binnenkomen en dit zal alleen maar meer worden.
De smaak vind ik subtiel en blijvend...van de eerste inhalatie tot de laatste. In een kleine kop vind ik hem het beste tot zijn recht komen.
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door jarnogab »

Ik vind deze tabak lekker, en vooral heel geschikt in de ochtend of als je gewoon zin hebt in een lichtere tabak. Zo als afwisseling tussen al het serieus zoete werk voldoet ie prima.

De tabak brandt prima en gelijkmatig waardoor ik moet zelden bijvuren (en ik heb nochtans geen fantastische rooktechniek hoor). Zonet tot bijna op de bodem gerookt zonder ook maar één keer te moeten hervlammen.

Het bloemige of fleurige ruik je inderdaad bij het openen van het blik - maar ik zou niet kunnen zeggen of het rozen of andere bloemen zijn. Het is gewoon alsof je in de lente of zomer in een bloemenveld ineens een heel palet aan frisse geuren gewaar wordt-ook dan is het moeilijk één bepaalde geur eruit te halen (tenzij je natuurlijk met je neus boven een bepaalde bloem hangt). Ik ervaar hetzelfde met deze tabak: fris en bloemig - zonder meer.

De tabak is inderdaad licht zoetig, niet echt intens, en verspreidt een aangename roomnote. Eigenlijk vreemd dat deze lichte tabak die niet intens is toch niet gaat vervelen. Ik haal zelf wel iets 'naturel' eruit, en dan bedoel ik niet zozeer het naturelle van de tabak an sich, maar eerder een vleugje natuur of gezonde buitenlucht. Maar opnieuw kan ik niet echt benoemen dat het om die paar rozenblaadjes gaat of zo - misschien heb ik daar nog te weinig referentiepunten.
De tabak laat tenslotte een aangename, lichte nasmaak gevoelen. Leuk!

Dat gezegd zijnde: (h)eerlijke tabak, waarbij ik nu alvast het voornemen heb om 'm opnieuw aan te schaffen als mijn blik leeg is.
Groeten,
jarnogab

esdee

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door esdee »

Een groot nadeel is naar mijn mening wel dat deze tabak wel héél warm rookt.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Toon »

esdee schreef:Een groot nadeel is naar mijn mening wel dat deze tabak wel héél warm rookt.
Dat is niet mijn ervaring.
De tabak heeft meestal recht uit de verpakking een fijne vochtigheidsgraad.
Als elke tabak moet hij rustig gerookt worden. Ik vind het een vrij vergevingsgezinde tabak, die makkelijk aanblijft (dus zonder bijvuren en slechts één à twee keer tampen.)

Misschien rook je toch nog iets te vlug :-T
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Nekker »

Net zoals Toon heb ik nooit opgemerkt dat deze tabak erg heet rookt. Integendeel ik heb ook de ervaring dat het een makkelijke tabak is.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door robvoorburg »

Gek Kentucky bird ben ik niet zo weg van en aan de andere
kant vind ik Grousemoor (wat ook zo'n aparte luchtje heeft)
dan weer wel rokenswaardig.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Bommel »

Ik ga met je mee Rob, ook ik krijg geen hoogte van Kentucky Bird.
De tabak vind ik droog of wordt snel te droog.
Grousemoor daarin tegen is genieten.
Fluwelig voelende tabak, lekker zoet me een vleugje parfum.
Misschien komt het door de rozenblaadjes dat Kentucky mij niet bevalt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Nekker »

Geen idee of het hier al ergens is omschreven, maar ik heb gisteren een nieuwe indruk op gedaan met deze tabak. Voordien rookte ik hem graag, maar ik beschouwde hem als iets beter dan de gemiddelde aromatic. Daar is echter drastisch verandering in gekomen bij het stoppen van deze tabak in een corncob. Op zich vond ik het een huwelijk klinken om kentucky (= Amerikaans) bird in een Corncob (=Amerikaans) te stoppen. Ik had ze pas binnen, dus dit zou de eerste keer zijn dat ik uit een corncob rookte. En mijn god, daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Het is al even geleden dat een pijp mij zo goed smaakte, als deze... Ligt het aan de moment? Of was het toch het feit dat Kentucky bird en een Corncob, a match made in heaven zijn? Ik vermoed het tweede. Ik zal het alleszins nog een aantal keer doen om tot een eerlijk oordeel te komen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door jarnogab »

De corncob zou normaliter een iets zoetere smaak moeten geven aan de tabak. Misschien is het dat wat je bevalt?
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Nekker »

Zoet zou ik niet zeggen, het is een soort van naturel smaak die hem net dat extra geeft.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Animalis

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Animalis »

Vandaag een blik van Kentucky Bird 100 gram gekocht en ga er zo meteen er eens van proeven. Mijn eerste indruk is de geur sterk en inderdaad zoetig.

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Wallace »

Je gaat deze tabak waarderen, misschien niet na een eerste maal roken maar neem je tijd om de diverse smaken en eigenschappen te leren kennen.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Animalis

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Animalis »

Net mijn 2e pijp gerookt met Kentucky Bird en ben er zeer over tevreden, het is een zeer zachte tabak vind zelf.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door dewitte »

Ook ik ben als complete beginner hiermee begonnen. Het is nu het ochtend/voor het werk tabakje. Echt gek ben ik er niet van,daarvoor is het een beetje een te lichte, flauwe smaak. Ik maak het blikje op maar denk niet dat ik daarna nog opnieuw Kentucky Bird zal kopen.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Mus »

Kentucky Bird is voor mij net zo'n tabak als baai: je moet hem een paar keer gerookt hebben om de subtiliteit van de smaak te kunnen waarderen. Het is zeker geen smaakkanon à la gul gesausde aromatic of Latakia.

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat hij heet rookt. Ik zou bijna denken dat men een sterkere smaak verwacht en daarom (te) snel gaat roken.

Gebruikersavatar
Male Securus
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 jun 2012 10:27
Locatie: Ardooie

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Male Securus »

In een andere topic raadden verschillenden onder jullie de KB aan als alternatief voor de Havezaethe Edelman. In de Roeselaarse handel is ie echter niet te krijgen. Weet iemand een goed verkooppunt? Vb in Brugge of Kortrijk of Gent?
Omdat denken zo vermoeiend is, geven velen de voorkeur aan oordelen.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Eliminator »

o.a. hier kun je hem online bestellen Male, levert ook in Belgie
http://www.tobaccoshop.nl/tobaccoshop/i ... cPath/2_27

of hier, deze zaak zit in Belgie
http://www.domino.be/cigars/main.php?ac ... _pijptabak
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Paasei »

Male Securus schreef:In een andere topic raadden verschillenden onder jullie de KB aan als alternatief voor de Havezaethe Edelman. In de Roeselaarse handel is ie echter niet te krijgen. Weet iemand een goed verkooppunt? Vb in Brugge of Kortrijk of Gent?
Vierstraete op het Sint Petrus & Paulusplein in Oostende heeft 'm hoogstwaarschijnlijk wel.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Japa
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2011 16:54
Locatie: Utrecht

Re: Stanwell - Kentucky Bird

Bericht door Japa »

Heb hier ook maar eens een pouch van aangeschaft, na de goede berichten op het forum.

Bevalt tot noch toe erg goed, rookt niet heet en lekker lichte smaak en roomnote.

Groetjes,
Japa

Plaats reactie