Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door MilleLuci »

Winslow Collector schreef:
MilleLuci schreef:Ben heel benieuwd, hoop hem morgen te scoren. En ook benieuwd naar het verschil flake en loose cut. Is dat alleen de volle smaak? Apart hoor.
Zal ik voor jou een ook blikje flake meenemen van deze tabak (net zoals voor SKE, zie enkele posts hierboven)?

Hej WC, dat zou gaaf zijn zeg! Als ik hem morgen niet te pakken krijg, de flake, dan heel graag zeg! Laat het je nog weten!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Sidekickelvis »

Renssen heeft de flake sowiesowieso niet Milleluci. ....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door MilleLuci »

Sidekickelvis schreef:Renssen heeft de flake sowiesowieso niet Milleluci. ....
Ok WC, ik zou graag een blikje van willen overnemen! Thanks.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Winslow Collector »

Sidekickelvis schreef:Renssen heeft de flake sowiesowieso niet Milleluci. ....
Inderdaad SKE. Niet in Nederland verkrijgbaar.

Nóg niet, tenminste. Ik houd momenteel even en slag om de arm wat betreft het NL assortiment Mac Baren, want de import zit sinds een klein jaartje bij een andere firma (Van Landewijck in Roosendaal, voorheen Biggelaar tabak) en het zou zomaar kunnen dat er in de toekomst meer Mac Baren tabakken in Nederland gaan komen. Want we kennen hier maar een deel van het hele Mac Baren assortiment.

Hopelijk kan ik er met Rudi nog eens naartoe, dit jaar (ik ken, via Rudi natuurlijk, de directeur en verkoopleider van het bedrijf waar deze heren voorheen werkten en we willen graag eens rondneuzen daar). Dan zullen we zeker dergelijke vragen stellen.

------------------------------------------------------------------
MilleLuci schreef:
Sidekickelvis schreef:Renssen heeft de flake sowiesowieso niet Milleluci. ....
Ok WC, ik zou graag een blikje van willen overnemen! Thanks.
Okidoki, staat genoteerd.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door MilleLuci »

En ja, ik heb de loose cut en een Winslow! Lekkere zachte smoke maar de vanilla niet heel sterk aanwezig. Ook heul benieuwd naar de flake. Winslow rookt echt geweldig zeg.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Dolledokus »

MilleLuci schreef:En ja, ik heb de loose cut en een Winslow! Lekkere zachte smoke maar de vanilla niet heel sterk aanwezig. Ook heul benieuwd naar de flake. Winslow rookt echt geweldig zeg.
Zoonlief hier vond het eerder caramel, maar heel lichtjes maar. Toen ik zei vanille was het "Ow ja idd".
Mag ik hieruit concluderen dat ze je ietwat tegenvalt Mille? Dat heb ik gelukkig niet mag ik zeggen. Ik had wel meer vanille verwacht overigens, maar toch proef je ze goed zat. En idd, een lekkere zachte smoke.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Martin Romijn »

Lekkere tabak inderdaad, zowel de loose cut als de flakes. In de tijd dat ik nog volop aro's rookte heb ik hier van genoten.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door MilleLuci »

Dolledokus schreef:
MilleLuci schreef:En ja, ik heb de loose cut en een Winslow! Lekkere zachte smoke maar de vanilla niet heel sterk aanwezig. Ook heul benieuwd naar de flake. Winslow rookt echt geweldig zeg.
Zoonlief hier vond het eerder caramel, maar heel lichtjes maar. Toen ik zei vanille was het "Ow ja idd".
Mag ik hieruit concluderen dat ze je ietwat tegenvalt Mille? Dat heb ik gelukkig niet mag ik zeggen. Ik had wel meer vanille verwacht overigens, maar toch proef je ze goed zat. En idd, een lekkere zachte smoke.
Nee Dries hij valt zeker niet tegen, ik had meer vanille verwachting ivm de geur. Het is lichtjes en subtiel. Benieuwd naar de flake. Heb nog nooit flake gerookt dus dat gaat weer wat nieuws worden. Ff goed naar Jan zijn filmpje weer kijken! Komt goed.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Wallace »

MilleLuci schreef:
Dolledokus schreef:
MilleLuci schreef:En ja, ik heb de loose cut en een Winslow! Lekkere zachte smoke maar de vanilla niet heel sterk aanwezig. Ook heul benieuwd naar de flake. Winslow rookt echt geweldig zeg.
Zoonlief hier vond het eerder caramel, maar heel lichtjes maar. Toen ik zei vanille was het "Ow ja idd".
Mag ik hieruit concluderen dat ze je ietwat tegenvalt Mille? Dat heb ik gelukkig niet mag ik zeggen. Ik had wel meer vanille verwacht overigens, maar toch proef je ze goed zat. En idd, een lekkere zachte smoke.
Nee Dries hij valt zeker niet tegen, ik had meer vanille verwachting ivm de geur. Het is lichtjes en subtiel. Benieuwd naar de flake. Heb nog nooit flake gerookt dus dat gaat weer wat nieuws worden. Ff goed naar Jan zijn filmpje weer kijken! Komt goed.

Misschien dat Ralli je kan helpen :-)

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door MilleLuci »

Thanks Wallace! Ik ga ook nog even naar onze goeroe kijken!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Dolledokus »

MilleLuci schreef:
Dolledokus schreef:
MilleLuci schreef:En ja, ik heb de loose cut en een Winslow! Lekkere zachte smoke maar de vanilla niet heel sterk aanwezig. Ook heul benieuwd naar de flake. Winslow rookt echt geweldig zeg.
Zoonlief hier vond het eerder caramel, maar heel lichtjes maar. Toen ik zei vanille was het "Ow ja idd".
Mag ik hieruit concluderen dat ze je ietwat tegenvalt Mille? Dat heb ik gelukkig niet mag ik zeggen. Ik had wel meer vanille verwacht overigens, maar toch proef je ze goed zat. En idd, een lekkere zachte smoke.
Nee Dries hij valt zeker niet tegen, ik had meer vanille verwachting ivm de geur. Het is lichtjes en subtiel. Benieuwd naar de flake. Heb nog nooit flake gerookt dus dat gaat weer wat nieuws worden. Ff goed naar Jan zijn filmpje weer kijken! Komt goed.
Ja dat laat het pakje wel een beetje verwachten hè. Dat vond ik ook, maar evengoed is ze erg zacht van smaak en lekker te roken vind ik.
Geniet van ze ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door leonardo »

ik heb een paar van deze pakjes gerookt en idd het is een lekkere tabak om te roken ,maar ben het eens met het fijt dat het de ene keer lekkerder smaak geeft dan de andere ik heb nu een vanilla tabak van Dan Tabacco en dat is sweet Vanilla Honeydew deze geurt erg lekker maar is toch weer anders dan Mac Baren Vanilla Cream.
Zo zie je het blijft toch een met de hand gemaakt product,daarmaa wil ik zeggen dat de ene keer de smaken wat sterker zijn dan de andere.

groetjes leonardo
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Stanwell

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Stanwell »

Een beknopte review voor deze eerlijke, heerlijke tabak.
100 gram gerookt in enkele weken, pijprookervaring 5 maanden.

Tinaspect: mixture/ready rubbed/stukjes flake. Bruin met lichtere strengen erdoor en donkerder stukjes flake.
Tinaroma: tabak, vanille, noten.

Makkelijke roker, de smaak is consistent in diverse vormen, soorten en grootten van pijpen.
Ook vind ik de smaak consistent doorheen de gehele rooksessie. Bijna zonder waarschuwing is de pijp ineens "op".
Ik beschouw dat als ééndimensionaal.
Voor mij opvallend dichte witte rook, maar ik heb de laatste tijd weinig echte aromatics gerookt.
Rookt vaak geheel op als as, soms wat verkoold of gecaramelliseerd residu als ik niet ontspannen genoeg heb gerookt.

Gemiddelde rookduur, niet opvallend heet, nat of scherp. Géén tongbeet ervan gehad. Een filter vond ik niet nodig.

De smaak vind ik dessert-achtig, pure basissmaken. Maar voor mij in een goede verhouding.
Vanille met accenten van chocola, noten en mogelijk caramel.
De goede kwaliteit virginia's zijn wèl goed te proeven, met name na het roken in de nasmaak.
Naar mijn indruk is vanille één van de weinige basissmaken die goed doorkomt bij het roken.
Medium van body, maar vol van smaak.
Niet overdreven zoet van smaak, eerder romig.
Er is een mooi evenwicht tussen de casing/topping en de tabak: het vult elkaar aan.

De tabak is niet erg geschikt om een paar uren of een nacht te laten staan en opnieuw aan te steken. Dan heb je alleen virginia en cavendish, ook niet verkeerd trouwens.

De roomnote is zeer aangenaam, een goede promotie voor het pijproken. Je krijgt een ruimte wel flink blauw, dus luchten is aan te bevelen om het positieve vast te houden bij de omgeving. Een echt rookgordijn.

Goede dosis nicotine, af en toe een fijne rilling, maar géén pauze nodig.
Dit is voor mij niet onbelangrijk en ook omdat deze tabak goed in België verkrijgbaar is, maakt dat ik deze blend een geschikte kandidaat vind voor een alledaagse tabak. Samen met de Kentucky Bird, welke veel milder van smaak is. Te roken bij sociale gelegenheden.

ps. enkele Amerikanen op pipechat doen hier latakia bij. Vinden ze heerlijk. Smaakt als gepofte marshmellow boven het kampvuur, beweren zij. Ik heb het zelf niet geprobeerd omdat ik géén pure latakia heb.

Stanwell

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Stanwell »

Het verhaal van Winslow collector klopt als een bus.
Graag wil ik er een kleine historische en culturele toevoeging aan doen.

De term "chemisch", in het kader van smaak van voedingsmiddelen, stamt uit de reclame-wereld.
In de jaren '50 van de vorige eeuw werd het trots door fabrikanten gebruikt. Het stond voor modern, geavanceerd, vooruitgang.
In de "terug naar de natuur" jaren '60 en '70 is het door dezelfde reclamewereld als iets negatiefs bestempeld.
Terwijl onze eetwereld er inmiddels tot op het bot van doordrongen raakte, werd eerder een onterecht beeld gecreëerd dat dit niet zo zou zijn.
Dat de spullen van die en die niet chemisch zijn maar echt. Onwaar.

Feit is dat er scheikundig géén achtergrond voor is.
Maar er is een kern van waarheid toch.

Neem een fruitella. Dat kleine brokje smaakt zo sterk naar aardbeien, die passen er echt allemaal niet in !
Toch is het tot in de moleculen niet verschillend van echte aardbeiensmaak.
In de volksmond wordt de term "chemische smaak" dus gebruikt voor een zeer geconcentreerde krachtige natuurlijke basissmaak, die je niet redelijkerwijs op de oude manier kan krijgen (vooroorlogse generaties).
Als je van echte aardbeien een concentraat moet maken, kost een fruitella al gauw 1000 euro per stuk. Dus het moet automatisch wel "chemisch" zijn.
Inderdaad, gelukkig maar.
In de cultuur-historische context smaakt een fruitella dus "chemisch".
Maar gaande de jaren is het "onecht", "nep", "vies" gaan betekenen.
Dit is scheikundig gezien allemaal onterecht. En anno vandaag 40-60 jaar later is alles chemisch, gelukkig maar.

Terug naar de Mac Baren, die vind ik juist niet "chemisch" smaken, eerder een subtiele hint. Het zou zelfs echte vanillestokjes kunnen zijn, maar als ze slim zijn niet. Het verschil is toch niet te proeven.
Men gaat tegenwoordig gelukkig veel subtieler met aromaten om.

Net zoals alle foto's op de één of andere manier "gephotoshopt" zijn, maar als het goed gedaan is zie je het er niet aan af. Althans, jouw smaak kan verschillen, oftewel YMMV (your mileage may vary).
Bij professionele filmopnames zijn er 2 vrachtwagens vol met lampen à 150.000 euro nodig, en een leger aan grimeurs, om het er maar vooral natuurlijk te laten uitzien...

Gebruikersavatar
kadir8880
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 dec 2013 01:36

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door kadir8880 »

Zit nu over de helft van een 100 gr blikje, en moet zeggen dat het steeds beter smaakt.
In het begin is de vanillesmaak overheersend. Na een derde van de pijp zwakt de vanillesmaak af en komt de tabaksmaak meer naar voren. Overigens blijf je de vanille bijna tot het eind proeven.

ecrivain
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2015 22:07

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door ecrivain »

Ik heb een blikje Flake van deze smaak gekocht. Ik hou van zoet, het is dus aan mij goed besteed. Werkelijk heerlijk volle tabak. Prima in combinatie met een donkere Trappist! (ook al zoet..)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door robvoorburg »

Zelf zou ik niet zo snel meer roken, maar gisteren stak iemand het op
en het verspreidde best een aangenaam luchtje.

Gebruikersavatar
te-vreden
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2016 22:04
Locatie: Drachten, Friesland

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door te-vreden »

:-? Toevallig net deze opgestoken en heerlijk als altijd..
Ik denk dat je hem mischien niet proeft door de manier hoe je de pijp stopt.
Bovendien is dit een tabak waarbij mij altijd verteld word dat hij voor anderen om mij heen ook altijd lekker ruikt.
Heerlijk aromatish.
En ook erg lekker qua smaak.
Mischien dat je er juist teveel moeite in stopt ;)
WerkWerkt prima als je gewoon de 3lagen aanhoud.
En net zo strak instopt als een baai tabak zoals friesche baai.
Voor mij altijd weer een geweldige ervaring en ook voor mijn omgeving.
En een van de weinige tabaken die ik dan ook in de woonkamer kan roken;)
Gr,
Te-vreden.
Onder een boom.
Een wortel zo oud.
Het begin der pijpen.
Die roken als goud.:-? .

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Beginneling »

Vandaag een pakje aangeschaft bij de lokale Primera. Om te proberen. Nooit eerder een 'vanille-tabak' gerookt moet ik bekennen. Met de neus in het pakje ruik ik tabak, vanille en karamel. Echt lekker vind ik die combi niet ruiken. Voor mij zit het tegen het weerzinwekkende aan. De vanille en de tabak vloekt voor mij: het vermengt niet natuurlijk.
De tabak roken is goed te doen. Wel wat smakeloos vind ik. Mis de natuurlijke Virginia zoetheid. De vanillegeur die vervolgens lang blijft hangen zou ik willen omschrijven als onnatuurlijk en penetrant.
Misschien smaakt het de volgende keer beter (het eerste pilsje enzovoort), maar voorlopig vraag ik me af of ik het pakje leeg krijg.
Let wel: niets slechts over MB. Ik ben fan van de Navy Flake, de Golden Blend en de Scottish Blend en dat gezeur over tongbijten wuif ik weg als flauwekul.
Maar deze MB valt slecht. Had er toch goeie dingen over gelezen. Smaken verschillen!

Plaats reactie