Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Mac Baren - Vanilla Cream (Loose Cut)

Bericht door Jacob V »

Brand: Mac Baren
Tin Description: Mac Baren Vanilla Cream is a colorful blend mixed with cut plugs. Manufactured from specially selected and aged Virginia and mild black Cavendish tobaccos. Then blended with an exceptional Vanilla Flavour. This selection creates an outstanding blend with superior flavor, unique aroma and distinctive taste experience.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Black Cavendish
Virginia
Flavoring: Vanilla
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Pouch, 100g Tin
Blend Notes: Introduced in 1999.

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =V&TID=714

Afbeelding

Afbeelding


Heeft iemand hier ervaring met mac Baren Vanilla cream?

Ik heb afgelopen zaterdag weer eens een blikje gekocht, omdat dit de tabak is, waar ik ooit mee gestart ben. De tabak ruikt zo heerlijk als je het blikje opent, maar het was vanavond toch weer een teleurstelling toen ik het rookte. Het smaakte me zeer slecht en ik kon niets van de heerlijke vanille geur terugvinden tijdens het roken.

Ik heb reeds in het verleden meerdere pakjes van deze tabak gerookt, maar slechts zeer zelden dat het erg zoet en lekker smaakte.

Ben ik weer voor de bijl gegaan door de aangename blikgeur???

Wat is jullie mening over deze tabak?
Socrates: All I know is that I know nothing.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

vind het zelf een erg fijne tabak,
gebruik het regelmatig,
niet zoet,mar wel een heerlijke caramel/vanille geur,
en goede smaak :B

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Een bekende tabak hier. Heb er 3 pakjes al van gehad.

Prima voor iedere pijp, en iedereens smaak.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

als ik dat zo lees, want heb geen ervaring met de tabak, heeft je neus je misleid. :? tip van velen, en waar ik ook nodig aan oet beginnen met al die tabkken hier die ik nog kopen wil, maak een boekje over de tabak welke soort smaak etc etc.
Groet,
Tom

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

Zou het kunnen zijn dat ik het niet goed gestopt heb?
Kan iemand uit ervaring zeggen of deze tabak strakker dan normaal gestopt moet worden? Ik heb namelijk het gevoel, dat de pijp ook warmer werd dan `normaal`.

Graag jullie advies, want ik wil zo graag van deze tabak genieten, zoals de geur doet vermoeden. Ik ben tevens een fan van vanille, maar heb dat nog nooit in een tabak kunnen ervaren.

Misschien een voorstel voor een andere goede vanille tabak?
Socrates: All I know is that I know nothing.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Vanilla Cream is as good as it gets, voor zover ik weet. Maar heb persoonlijk nog geen andere geprobeerd. Ik stop hem niet te vast en rook vooral erg rustig. Als je te snel rookt wordt de temperatuur te hoog en dat tast het aroma aan. Verder moet je denk ik niet verwachten echt vanille te proeven alsof je erop aan 't kauwen bent ofzo. Ik ben bang dat je met het aroma en soms misschien een lichte hint op de tong genoegen moet nemen. Wat dat betreft is 'aromatic' (als in aroma, geur) een goede term, de toegevoegde casing ervaar je vooral in de geur (wat een groot deel van de smaak is), niet zozeer in de mond alsof je daadwerkelijk voedsel tot je neemt.

Ik weet niet of je een beginnende pijproker bent, maar je hoort bij beginners wel vaker teleurstelling over het daadwerkelijke roken van een aromatic die zo lekker rook in het pakje of wanneer een ander hem rookte. Men verwacht iets te veel van de smaakervaring. Mocht je echt tot aan walging toe doordrongen van aroma's en zoete smaken willen zijn dan raad ik je aan eens naar waterpijp/hookah roken te kijken. Daarmee ervaar ik de smaken over het algemeen veel intenser.

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

Ik heb een paar keer heel erg goede ervaringen met deze tabak gehad en ben misschien wel wat geforceerd op zoek om deze ervaring weer terug te vinden. Maar even een paar keer vaker in dezelfde pijp roken en zien hoe de geur/smaak zich gaat ontwikkelen. Zoals Janneman ook reeds in een ander topic ook al aangaf.

In ieder geval ben ik blij met jullie inbreng.

PS. Ben niet meer echt een beginnend pijproker.
Socrates: All I know is that I know nothing.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Aha, de pijp en setting kan natuurlijk ook veel uitmaken. Ik zou zeggen, stoom gewoon lekker door een blik heen terwijl je op allerlei manieren experimenteert en je zal vast wel weer zo'n mooie ervaring tegen 't lijf lopen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Daar ben ik het mee eens, rook je door de tabakken heen en leer je eigen smaak kennen. Zie het als een luxe probleem, dan blijf je het nog leuk vinden ook.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Omdat ik nog heel veel uit te vinden heb op het gebied van de vele tabakken die er te koop zijn koop ik niet te veel tabakken die ik al eerder gerookt heb, eerst eens verschillende dingen proberen voor ik aan één soort blijf plakken..... MB Vanilla Cream is daarop één van de weinige uitzonderingen (samen met de Troost Slices en de Black Vanilla Flakes), een hele lekkere tabak !

Inderdaad minder zoet als de geur doet vermoeden, maar da;s misschien maar goed ook anders zul je weinig vullingen behouden (mocht je ze al hebben :-))
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Jacob, ik ben nu door een pouch vanilla cream heen, en ik moet toegeven dat de "vanillesmaak" met name in de roomnote en in het pakje aanwezig is. Zoals al geschreven, de aroma's zijn vooral aroma's en niet sterk aanwezig in de rook die in de mond komt, maar vaag is het er wel. Er is wel degelijk een smaakverschil met mijn dagelijkse tabak, de Troost slices.
Het kan wel, rook maar eens een cigarillo van Agio, mehari's sweet orient. Alsof je aan een puur stokje vanille zit te zuigen! Proef je nog sigaar? Ehhh, nauwelijks.
Klaarblijkelijk vindt MB dat aromatoevoegingen vooral als hint of tonen aanwezig moeten zijn. Althans, dat is mijn ervaring met MB. Kan te maken hebben met de filosofie van de blender -je rookt tabak en die moet je proeven met als klein spoortje de vanille- of met marketing -meer of minder gesaust verkoopt niet op hun grootste afzetgebied-.
Er zijn ook andere merken met vanille als toevoeging. Ik ben van plan die eens te proberen. MB is niet zaligmakend, toch?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Vanille loose cut is mijn tabak als ik "sociaal" moet roken. Ik zal niet gauw op een feestje rond gaan wandelen met een straffe latakia of rope tabak, gezien het feit dat dit alle goodwill en pijprook-propaganda meestal gelijk weer te niet doet :lol: .

Daarnaast vind ik het gewoon een heel fijne tabak, vooral de variatie die je kunt aanbrengen voor extra stukjes flake in de kop te stoppen. Tip: mocht je buiten roken, leg dan her en der een stukje flake in de kop, maakt de tabak wat makkelijker.

Kortom een van de weinige tabakken die ik serieus op voorraad heb, 20 blikken van 100 gram :oops: ...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Harmen schreef:Kortom een van de weinige tabakken die ik serieus op voorraad heb, 20 blikken van 100 gram :oops: ...

....serieus...?!?! :shock: :shock: :shock:

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Jep, ik doe een maand of 2 over een blik, en ik koop ze in groepjes van 3 à 4 bij de tabaksboer op als ze er liggen...
Zoals elders hier op het forum vermeld, goedkoper word het niet!

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik heb de loose cut en de flake. In beide gevallen kan de tabak me niet werkelijk bekoren, het is inderdaad in de roomnote dat de vanille het beste tot uitdrukking komt en dat op een vrij primitieve manier vind ik.

Qua smaak vind ik er verder niet veel aan.

Het is een beetje zoals wanneer mij een vrouw passeert die TE opgemaakt is en TE veel van de TE zoetige parfum gebruikt. Die vertelt met haar hoedanigheid al dat er aan inhoud verder niet veel kan zijn.
Precies de plank misslaan dus.

Ik weet niet of Mac Baren gewoonlijk natuurlijke ingrediënten gebruikt voor het aromatiseren. Maar als men zegt dat een tabak als deze door middel van chemische (kunstmatige) componenten opgevoerd is, geloof ik het meteen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

drfretboard, daarom vertikte de Graaff vroeger Mac Baren te verkopen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

@ drfret harmen is gewoon een heel sociale roker.. en dat kost wat :P :wink:
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik ben wel te spreken over de Mac Baren Vanilla.
Maar het is niet mijn dagelijkse tabak.
Om eerlijk te zijn gebruik ik deze tabak ook als een soort van Cover om dan later stiekem tabak te kunnen roken die de vrouw niet zo lekker vind ruiken.
En ik heb ontdekt dat andersom ook goed werkt. :lol:
Maar ik vind ze niet vies, ze ruikt wel lekker.
De tabak bedoel ik dan he lolbroeken. :lol: :lol:
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Eigenlijk ben ik Mac Baren een dankje verschuldigd. De eerste 10 a 20 jaar dat ik een pijp rookte was dit mijn favoriete merk. (ze hadden destijds aanzienlijk minder varianten)
Je leert steeds beter hoe een pijp gerookt moet worden. ERVARING OPDOEN.
Daarnaast ontwikkeld zich (hopelijk) eveneens een smaakgevoel, waardoor je langzamerhand ineens ook andere meer complexere tabakken leert waarderen.
Je moet het allemaal zelf doen in een tempo dat zich niet laat versnellen.
Dat geeft dan wellicht dat prettige genotsgevoel op latere leeftijd.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

robvoorburg schreef:drfretboard, daarom vertikte de Graaff vroeger Mac Baren te verkopen.
Rob, kun je dat toelichten?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Waarschijnlijk door dat "chemische (kunstmatige) componenten" (?)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Precies. Hij moet dat geweten hebben via via.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

@ drfretboard en robvoorburg:

Wat ik hier ga schrijven is zeker niet zaligmakend, maar toch het volgende:

Wij hebben in onze club 't Walchersche Pijproockgilde enkele jaren geleden de man op bezoek gehad die verantwoordelijk is voor de tabaksmelanges van Mac Baren, de heer Per Georg Jensen, aka "de tabaksprofessor". Hij gaf een lezing/workshop over tabak en welke toevoegingen hierin werden gebruikt. Hij had ook voorbeelden van toevoegingen bij zich, waar wij aan mochten snuffelen en van mochten proeven.
En dit waren toen toch echt wel natuurlijke stoffen, zoals vanillestokjes, échte cacaobonen, drop (liquorice,die basissmaak van de oude Katjesdrop), munt en nog wat zaken.

Wellicht om aan te geven wat de natuurlijke stoffen zijn, die in de tabak misschien chemisch toegevoegd worden, dat weet ik niet meer.

Wat ik wel weet is, dat men chemisch elke smaak na kan maken, omdat veel aromastoffen uit de natuur hoofdzakelijk uit koolwaterstoffen bestaan. En die koolwaterstoffen zijn chemisch perfect na te maken. Waarbij ik ten zeerste twijfel of een "echte" natuurlijke verbinding van C'tjes, O'tjes en H'tjes door de mens te onderscheiden is van de chemische variant.

Een (moeilijk) voorbeeld:
Linalyl acetaat komt in de natuur gewoon voor in bepaalde planten en kruiden en geeft een duidelijk perzikaroma. En dit is chemisch zeer goed na te maken, want men weet de exacte verbinding, namelijk C12H20O2.
En die chemische verbinding heeft exact hetzelfde aroma als de natuurlijk voorkomende (en zelfde) verbinding.

Dus, sprekend vanuit mijn zeer beperkte en hobbymatige kennis over aroma's en smaken in whisky, zouden het andere toevoegingen moeten zijn die iets een chemische smaak geven. Maar volgens mij niet het verschil in natuurlijk of chemisch nagemaakte aroma- en smaakstoffen.

Just my 2 cents on the subject.

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Winslow Collector schreef:@ drfretboard en robvoorburg:

Wat ik hier ga schrijven is zeker niet zaligmakend, maar toch het volgende:

Wij hebben in onze club 't Walchersche Pijproockgilde enkele jaren geleden de man op bezoek gehad die verantwoordelijk is voor de tabaksmelanges van Mac Baren, de heer Per Georg Jensen, aka "de tabaksprofessor". Hij gaf een lezing/workshop over tabak en welke toevoegingen hierin werden gebruikt. Hij had ook voorbeelden van toevoegingen bij zich, waar wij aan mochten snuffelen en van mochten proeven.
En dit waren toen toch echt wel natuurlijke stoffen, zoals vanillestokjes, échte cacaobonen, drop (liquorice,die basissmaak van de oude Katjesdrop), munt en nog wat zaken.

Wellicht om aan te geven wat de natuurlijke stoffen zijn, die in de tabak misschien chemisch toegevoegd worden, dat weet ik niet meer.

Wat ik wel weet is, dat men chemisch elke smaak na kan maken, omdat veel aromastoffen uit de natuur hoofdzakelijk uit koolwaterstoffen bestaan. En die koolwaterstoffen zijn chemisch perfect na te maken. Waarbij ik ten zeerste twijfel of een "echte" natuurlijke verbinding van C'tjes, O'tjes en H'tjes door de mens te onderscheiden is van de chemische variant.

Een (moeilijk) voorbeeld:
Linalyl acetaat komt in de natuur gewoon voor in bepaalde planten en kruiden en geeft een duidelijk perzikaroma. En dit is chemisch zeer goed na te maken, want men weet de exacte verbinding, namelijk C12H20O2.
En die chemische verbinding heeft exact hetzelfde aroma als de natuurlijk voorkomende (en zelfde) verbinding.

Dus, sprekend vanuit mijn zeer beperkte en hobbymatige kennis over aroma's en smaken in whisky, zouden het andere toevoegingen moeten zijn die iets een chemische smaak geven. Maar volgens mij niet het verschil in natuurlijk of chemisch nagemaakte aroma- en smaakstoffen.

Just my 2 cents on the subject.
Ja, ik heb bij algemene scheikunde hier geleerd dat de eigenschappen van stoffen precies dezelfde zijn, onafhankelijk van de manier waarop ze verkregen zijn.
Het maakt dus in principe niets uit of ze er nu vanillestokjes in smijten of aromatische koolwaterstofringen...
En idd met koolwaterstoffen kan je elke smaak en geur namaken...
Vroeger noemde men die koolwaterstofringen juist aromatische verbindingen, juist omdat ze die eigenschap bevatten.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

endevos schreef:Ja, ik heb bij algemene scheikunde hier geleerd dat de eigenschappen van stoffen precies dezelfde zijn, onafhankelijk van de manier waarop ze verkregen zijn.
Het maakt dus in principe niets uit of ze er nu vanillestokjes in smijten of aromatische koolwaterstofringen...
En idd met koolwaterstoffen kan je elke smaak en geur namaken...
Vroeger noemde men die koolwaterstofringen juist aromatische verbindingen, juist omdat ze die eigenschap bevatten.
Precies, in de chemische bedrijven waarin ik werk heten die afdelingen dan ook: aromaten. Ook al is het een chemische fabriek om kunststoffen te maken of het verwerken van afval van de petrochemie (dat afval is de grondstof van kunststoffen) en produceren ze geen aromastoffen of voedingssupplementen... toch heten die fabrieken aromaten of aromatics.

En het maakt inderdaad niets uit. Zo zijn chemisch nagemaakte vitaminen net zo goed en gezond als vitaminen uit voedsel. Trouwens, veel voedsel bevat chemische vitaminen en aroma's. Ga maar eens na hoeveel producten aardbei (zouden moeten) bevatten. Ach, zoveel aardbeien zijn er in de hele wereld niet eens. Dit wordt chemisch nagemaakt, zelfs tot en met de structuur, viscositeit, "mouthfeel", enz. Je kunt in een fabriek aardbeienjam laten maken zonder ook maar 1 enkele aardbei te gebruiken, die jam ruikt, smaakt en voelt precies hetzelfde als zelfgemaakte aardbeienjam. Het is alleen een kwestie van de juiste verbindingen.
Vanille idem dito. Natuurlijke vanille is een dure grondstof, maar vanille is ook het meest aangename aroma voor de meeste mensen. Bijna iedereen vindt vanille lekker ruiken. Dus overal in verwerkt... in veel producten dan wel chemisch.

Heb jij chemie gestudeerd, of zo? Of weet je dat nog van scheikundelessen op de middelbare school?

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Ik doe nu mijn eerste jaar burgerlijk ingenieur, daar krijgen we nog chemie, informatica, wiskundige analyse en discrete wiskunde, in de eerste semester, en 2de semester fysica, statistiek, bedrijfskunde, meer wiskunde en materiaaltechnologie, kortom vanalles een beetje.
Zo kan je dan in het 2de jaar iets specifieker een richting kiezen waarin je verder wil gaan, en in het derde jaar nog specifieker...

Maar nu krijg ik dus van alles een smaakje. (om niet volledig off-topic te gaan. :lol:)

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik rook nog niet zo lang en heb ook wel de ervaring dat 'what you smell isn't always what you get'.

Maar aangezien jij al geen beginner meer bent en deze tabak 'vroeger' rookte, heb je inmiddels je smaak behoorlijk aangepast in de loop van de tijd. Misschien ook wel door zwaardere tabakken, waardoor de smaak in je herinnering anders is dan dat je hem nu ervaart.

Ik merk als beginner dat (los van het genieten ervan, met alle gestuntel van een beginner) ik heel gespitst ben om elk smaakje te proeven die er in zit (volgens de fabrikant).
Ik kan mij voorstellen dat op een gegeven moment voornamelijk het genieten van een goede tabak de overhand krijgt waardoor smaken een andere waarde zullen krijgen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Bart, vroeger was het een zeldzaamheid wanneer een fabrikant vermeldde welke tabak en welke smaak erin zat. Je moest het zelf maar uitzoeken.
Daardoor ben ik er nooit zo gespitst op geweest wat ik nu proefde. Net als Martin vind ik het lekker of niet, zo simpel.
Ik heb een paar blikjes Davidoff Blue gerookt, toen ik van Joey hoorde dat er wat menthol inzat, moest ik echt m'n best doen dat eruit te halen.
(ik vind menthol in tabak geen combinatie)
Had ik dat geweten dan had ik het blikje waarschijnlijk niet gekocht en dus een kans op een lekkere tabak laten liggen.
Misschien geef ik wel de voorkeur geen informatie te krijgen, zodat het genot aan je eigen fantasie wordt overgelaten.
Met het lezen van een boek kan je hetzelfde tegenkomen, de schrijver laat zaken weg, zodat je tussen de regels kan lezen en het aan je fantasie wordt overgelaten.
Schrijven is schrappen zei Bomans.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Nou dat geeft allemaal te denken.... :?

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Dat is een mooie interpretatie van "schrijven is schrappen"!!
*schrijft het weg in zijn harde schijf daar vanboven*

Plaats reactie