Sail - Regular

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Sail - Regular

Bericht door The_Cigar »

Brand: Sail
Blender: Theodorus Niemeyer Co.
Tin Description: Sail regular is a well balanced blend. Burley and Virginia tobaccos in perfect harmony are the basis, enriched by a selection of Oriental and Brazilian tobaccos.
Country of Origin: NL
Curing Group: Air Cured
Contents: Cavendish
Cut: Broken Flake
Packaging: 50g. Pouch

- http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... S&TID=1229

Afbeelding

Deze beviel de eerste keer zo goed dat ik meer weer een pakje van deze tabak heb aangeschaft.
De tabak heeft een mooi grove snede en voelt lekker vochtig aan.
Het is echt een plezier om je pijp hiermee te stoppen.

De tabak zelf heeft niet echt een kenmerkende geur.

De smaak wanneer de pijp brand is heerlijk.
Er zit een subtiele anijssmaak aan en soms proef ik ook honing.
Hij is absoluut niet bijtend op de tong en rookt vrij koel.
Staat heel dicht bij neptune. De Sail Groen vind ik trouwens ook erg lekker.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Sail Regular (geel tot oranjegeel pakje), "Made in Denmark by Orlik Tobacco Company A/S".

Tekst op het pakje: "Sail Regular is a well balanced blend. Burley and Virginia tobaccos in perfect harmony are the basis, enriched by a selection of Oriental and Brazilian tobaccos."

De tabak is licht- tot goudbruin en heeft een zeer lichte zoete geur. De tabak stopt goed en is met niet al te veel moeite brandend te houden. De smaak is niet echt uitgesproken; soms bespeur ik een licht zoete anijsachtige (na)smaak die echter snel verdwijnt.

Met name door de vrijwel afwezige smaak een tabak die ik niet snel zal aanraden.

€6,55 per pouch van 50 gram.
Laatst gewijzigd door Mus op 25 feb 2011 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Het smaakt naar tabak, een reden voor mij om'm juist wél aan te raden en de reden dat ik er goed van weet te genieten.

Het is niet een nadrukkelijk gesausde tabak.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Zo zie je maar weer, smaken verschillen :)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

sampletje gerookt van drfretboard en wat ik zo ervoer, ik vond het een "afgezwakte " sail groen ik vond de smaak overeenkomen maar miste de diepte, die dus naar mijn bescheiden mening, de latakia geeft die in kleine hoeveelheid in sail groen zit. overigen zeer rookbaar naat mijn mening :)
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Ga deze toch snel een keertje kopen zelfde geld voor black vanilla flake en holger danske navy flake, sinds de troost slices me wel goed bevallen zijn wil ik flakes toch nog een kans geven ohja mac baren vanilla flake ook op het lijstje :D

Gebruikersavatar
xsrunner
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:45

Bericht door xsrunner »

heerlijke tabak (mijn eerste). En bevat zeker wel smaak! Maar toch een echte tabak. Deze heeft als tegenstelling tot veel tabakken een natuurlijke smaak. Hij proeft ook wat zoet aan, maar niet zo zoet dat het ''nep'' smaakt.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Sail - Regular

Bericht door Bert van Hell »

Sail Regular was de eerste tabak die ik kocht in 1977 toen ik begon met pijproken. Ik vond 'm zo lekker dat ik jaren deze tabak tot m'n dagelijkse tabak mocht rekenen. Verschillende andere tabakken passeerden de revu, maar ik kwam altijd weer op Sail terug. Rond 2003 ben ik helemaal op de baai overgegaan, maar nu komen de mixtures weer terug.
Vandaag weer eens een pakje Sail regular gekocht. En o wat is dat weer lekker. De herinneringen van vroeger komen terug. Echt een heerlijke tabak die soms een wat licht zurige smaak geeft tijdens het roken.

GideonT
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2012 16:00
Locatie: Enschede

Re: Sail - Regular

Bericht door GideonT »

Deze tabak laatst gehaald omdat ik niks meer had, op goed geluk een sigarenzaak binnen gestapt in de hoop dat ze ook aan mijn wensen konden voldoen. Helaas niks 'bijzonders' dus dan deze maar geprobeerd. Hij rookt lekker weg naar mijn mening, is niet te nat of te droog en om 'even wat te roken' te hebben is het een erg fijne tabak.

Ik zal niet snel een tweede pakje halen maar dat doe ik dan ook niet zo snel. Ik kan hem iedereen aanraden die er van houd een tabak te roken die ook naar tabak smaakt. Niks bijzonders, wel goed.
Pipum potestas est

Brutus
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 feb 2014 22:11
Locatie: Gulpen

Re: Sail - Regular

Bericht door Brutus »

Goede ochtend mensen. Het laatste bericht in deze is al van 2012, maar ik heb toch een vraagje over deze tabak.

Ik ben in Valkenburg bij het toebackshuys geweest en heb gevraagd naar een goede beginnerstabak. Hij adviseerde mij de sail regular. Nu heb ik er inmiddels een half pijpje mee gestopt, en dat ging naar mijn bescheiden beginnersmening redelijk.

Ik heb mij eerste pijp bij godfrey gekocht, de easy smoking black. Deze bevalt prima overigens. Ik zou graag willen weten hoe ik deze tabak het beste kan stoppen. Ik doe nu zeg maar in laagjes opbouwen, onderin heel losjes en naar boven toe iets steviger. Maar is dit een tabak die je het beste stevig, of net heel losjes moet stoppen?

Ik proef overigens niets aan smaak bij deze tabak, maar dat zal aan mij liggen. Verkeerd roken denk ik. Ik rook overigens alleen met filter.

Nou....alvast bedankt voor jullie tips, ......en alaaf! :-?
Het beste middel om oud te worden, is gewoon te blijven leven.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Sail - Regular

Bericht door janneman »

Ik moest even ver terugbladeren in mijn tabaksboekje, maar ik heb bij deze tabak inderdaad een aantekening staan dat hij nogal weinig smaak had, maar wel goed rookbaar was (goed branden, niet te scherp). Dat komt dus aardig overeen met je constatering Brutus.

Voor wat betreft het stoppen heb ik geen speciale opmerkingen staan, dus 'normaal' stoppen; niet extreem vast of heel voorzichtig. Als de tabak goed brand stop je vermoedelijk ook wel goed.

Overigens duurt het wel een tijden voor een beginnend pijproker de meer subtiele smaaknuances begint te ontdekken. Om te beginnen moet iedereen langer of korter wennen aan de smaak van een vuurtje onder zijn/haar neus. Pas als je die smaak gewent bent ga je andere, minder nadrukkelijke details in smaak ontdekken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Brutus
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 feb 2014 22:11
Locatie: Gulpen

Re: Sail - Regular

Bericht door Brutus »

janneman schreef:Ik moest even ver terugbladeren in mijn tabaksboekje, maar ik heb bij deze tabak inderdaad een aantekening staan dat hij nogal weinig smaak had, maar wel goed rookbaar was (goed branden, niet te scherp). Dat komt dus aardig overeen met je constatering Brutus.

Voor wat betreft het stoppen heb ik geen speciale opmerkingen staan, dus 'normaal' stoppen; niet extreem vast of heel voorzichtig. Als de tabak goed brand stop je vermoedelijk ook wel goed.

Overigens duurt het wel een tijden voor een beginnend pijproker de meer subtiele smaaknuances begint te ontdekken. Om te beginnen moet iedereen langer of korter wennen aan de smaak van een vuurtje onder zijn/haar neus. Pas als je die smaak gewent bent ga je andere, minder nadrukkelijke details in smaak ontdekken.

Hallo Janneman. Bedankt voor je reactie. Als ik het zo lees gaat het stoppen redelijk. Moet natuurlijk nog veel oefenen, maar dat komt zeker wel. Qua smaak denk ik inderdaad dat mijn smaakpapillen nog aan het roken an sich moeten wennen alvorens ik de meer subtielere smaken van de tabak ga proeven. Al met al een spannend avontuur. Thans
Het beste middel om oud te worden, is gewoon te blijven leven.

Stanwell

Re: Sail - Regular

Bericht door Stanwell »

Mijn aantekeningen komen exact overeen, Brutus en Janneman.
Dat stelt mij gerust omdat ik volop in leerproces ben.

Onder meerdere bestanddelen in Sail regular vind ik vooral Virginia en zoethout op de voorgrond staan. In het laatste 1/3 deel komen wat cacao en noten (burley?) op de achtergrond kijken, bij langzaam paffen.

Ik ondervind vaak dat de zoethoutsmaak in diverse blends wat moet rijpen, bij te verse voorraad. Anders staat het teveel op de voorgrond.
Net als bij Troost special Cavendish. Een gloednieuw blik smaakt soms alleen maar naar zoethout. Dan hersluiten en 3-4 weken later verder roken. Dan smaakt het als Troost.

Ook de Virginia en zoethout in Sail lenen zich hier goed voor.

Of je kan een pijp deels roken en uren later verder gaan.
Je kan niet echt "agen" zoals bij exclusievere tabakken, maar enkele weken gesloten en zonder vacuüm bewaren kan alleen maar goed doen. Komt de balans ten goede.

Brutus
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 feb 2014 22:11
Locatie: Gulpen

Re: Sail - Regular

Bericht door Brutus »

Ook voor mij is het een hele geruststelling dat meerdere mensen dezelfde ervaringen hebben, Stanwell.

Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf pas enkele weken bezig met pijproken, en dan alleen nog maar in de weekeinden. Ik merk nu wel dat het roken mij steeds beter afgaat. Afgelopen weekeind heb ik inderdaad zoals je aangaf tussentijds de pijp een tijdje laten rusten om ze daarna weer opnieuw aan te steken. Dit ging goed moet ik zeggen. Ben zo toch maar een kleine drie uurtjes met de pijp bezig geweest.

Ook had ik nu voor het eerst dat ik meende een smaakje te proeven, maar ik kan nog niet zeggen wat dat nu voor een smaak is. Dat smaakgevoel moet zich bij nog ontwikkelen.

In het begin was ik ietwat teleurgesteld over deze tabak, maar na een aantal pijpen hiermee gerookt te hebben begin ik hem wel steeds meer te waarderen. Dus ik ben benieuwd welke smaken ik nog ga ontdekken.

Ook heb ik het pakje nu inmiddels een week of drie, dus ben benieuwd hoe dit de smaak ten goede gaat komen.
Het beste middel om oud te worden, is gewoon te blijven leven.

Stanwell

Re: Sail - Regular

Bericht door Stanwell »

Sail regular is eigenlijk een heel goede tabak om smaak te ontdekken. Typisch Nederlandse blend, tabak met enkele subtiele smaakjes erachter. Géén bom.
Ik heb sail regular gebruikt om pijpen mee in te roken.
Als je een nieuwe pijproker bent, kan de smaak ontwikkeling samengaan met het steeds beter ingerookt raken van je pijp en het zelf beter gaan roken. Dat heb ik zelf ondervonden enkele maanden geleden. Proef ik beter of wordt mijn pijp beter? Leuk om er zo mee bezig te zijn.

Brutus
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 feb 2014 22:11
Locatie: Gulpen

Re: Sail - Regular

Bericht door Brutus »

Ik denk inderdaad dat ook mijn pijp steeds beter ingekookt raakt. Daarnaast moet ik mij de kunst van het pijproken nog meester maken.

Dit is denk ik een continue proces, levenslang denk ik zelfs. Dat maakt het pijproken inderdaad uitermate leuk en uitdagend.
Het beste middel om oud te worden, is gewoon te blijven leven.

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Sail - Regular

Bericht door L.deJong »

Even een bumbje, heb deze tabak van mijn oma gekregen, inmiddels gerookt en het begin oordeel is dat er weinig smaak aan zit.
Maar dat is zeker niet mijn eind oordeel!
Het stoppen gaat makkelijk, imho vergelijkbaar met Neptune. En omdat ik Neptune tegenwoordig als mijn Go-To tabak zie is dat zeker een plus punt.
We gaan zien wat voor smaak nuances ik eruit ga halen.
Ik ga de tabak dus zeker nog lekker veel roken, en laat ik eerlijk zijn, gratis tabak rookt sowieso lekkerder.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Sail - Regular

Bericht door Victor Baarn »

Vandaag bij een lokale tabakszaak deze gekocht. Stevig aan de prijs vind ik: 17,50 euro voor 50 gr.

Eens met de strekking van dit draadje: weinig smaak aan de tabak maar rookt heerlijk. Sterker nog: de makkelijkste tabak om te roken van alle tabakken die ik tot nu toe gerookt hebt. Pijp werd niet heet, pruttelt niet, niet scherp op de lip en tabak en hoefde geen één keer opnieuw aangestoken te worden.

Goede tabak om er weer in te komen. Maar gezien prijs + weinig smaak blijft het bij eenmalig een pakje.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Sail - Regular

Bericht door Bommel »

Een poos geleden deze tabak als vergissing gekocht maar nu pas op vakantie een pijp mee gerookt, en inderdaad een uiterst vlakke tabak.
Verrassend is wel, in mijn beleving, de nasmaak die ik als licht zoetig ervaar.
Het pakje gaat op maar de kans dat deze ooit nog de poorten van Bommelstein passeert is uiterst nihil.
Een tabak om ernstige actieve herinneringen aan over te houden, als u begrijpt wat ik bedoel.
Afbeelding

Plaats reactie