Dunhill - Nightcap

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Dunhill - Nightcap

Bericht door dr. Watson »

Brand: Dunhill
Blender: Orlik Tobacco Company A/S (DK)
Tin Description: A rich blend for late in the day. It is a slow, lasting smoke. Just prior to packing, expensive Perique tobacco is added to enhance to bouquet.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Latakia
Perique
Turkish
Cut: Ribbon
Packaging: 50g. Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =N&TID=459

Afbeelding

Dit is duidelijk het zware broertje van de Early morning pipe. De tabak bestaat uit virginia's, latakia en een extra toevoeging van perique.
Zware tabak uitgesproken Engels van zeer goede kwaliteit.
De tabak kan het best filterloos gerookt worden in een pijp met smalle kop om uitgebreid te kunnen genieten van het brede smaakpalet.
Ook deze tabak moet je even laten drogen alvorens hem te gaan gebruiken.

niels tacoma
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 nov 2009 23:59

Bericht door niels tacoma »

Na het zien van Dubinthedam's nieuwste video even de site pipemagazine.com opgezocht. Daar aangekomen onderandere een leuk artikel gevonden over Moby Dick, en een artikel over deze tabak. Moet zeggen dat na het leven van de review ik zal uitkijken naar een blikje en de daaropvolgende eerste kennisneming van deze veelbelovende tabak...

http://pipesmagazine.com/blog/pipe-toba ... co-review/

Met dank aan Pierce,

Niels Tacoma
"het word hier een beetje bewolkt" hoorde ik laatst achter me op het terras waar we onze tabak genoten

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Eerste post aangevuld
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

dit word een wat simpele review van een klasse tabak die ik nog verder moet ontdekken. op aanraden van dr-watson gekocht. misshien ook door het aandeel latakia vind ik old dublin van peterson, en deze erg opelkaar lijken qua smaken, met als verschil dat nightcap voller en ronder smaakt is mijn voorlopige oordeel. fijne tabak als je iets wilt met oemph. :twisted:
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Ik heb van Tom een sample mogen ontvangen. De lucht (oude binnenband van een fiets :shock:) alleen al doet vermoeden dat ik op een ander spoor zit qua rookgenot...

Inmiddels een pijpje ervan gerookt, en hoewel je weinig van 1x kunt zeggen, spoort de lucht, die je ook degelijk proeft in de tabak, mij beslist niet aan om snel nog eens naar deze tabak te grijpen.

Waarschijnlijk ben ik geen Latakia liefhebber.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Ik vind dit wel een aangenaam tabakje.
Mijn eerste met latakia die ik had. Het aroma gaat zo van een oude houten kast naar binnenband toe.
Brand heel gemakkelijk, koel en droog.
Toch niet echt een blijvertje voor mij, goed voor af en toe...

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jun 2010 03:19

Bericht door Sven »

teunis schreef: Waarschijnlijk ben ik geen Latakia liefhebber.
De enige Latakia tabak die ik heb is Old Dublin van Peterson. En die vond ik in het begin ook smerig. Maar nu begin ik hem toch te waarderen. Gewoon blijven proberen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Sven schreef:
teunis schreef: Waarschijnlijk ben ik geen Latakia liefhebber.
De enige Latakia tabak die ik heb is Old Dublin van Peterson. En die vond ik in het begin ook smerig. Maar nu begin ik hem toch te waarderen. Gewoon blijven proberen.
Het siert je om een tabak die je in het begin smerig vond, toch te blijven proberen. Ik heb een andere insteek: het moet voor mij rookGENOT zijn. Als een tabak 'niet lekker' is, ga ik er niet mee door, ook al zijn er op dit forum wel 100 mensen die het lekker vinden. :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

De naam van dit tabak doet verlangen naar een blikje of 10. Eentje om elke dag mee af te sluiten zeg maar, maar als ik de recenties daarentegen lees, ga ik deze maar niet kopen... Voor mij een "kat in de zak" tabak zeg maar...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

St Patrick schreef:De naam van dit tabak doet verlangen naar een blikje of 10. Eentje om elke dag mee af te sluiten zeg maar, maar als ik de recenties daarentegen lees, ga ik deze maar niet kopen... Voor mij een "kat in de zak" tabak zeg maar...
:B
Of eens een sample proberen in Zutphen, je weet maar nooit! :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Soms loont het de moeite om iets nieuws te leren kennen. Ik heb toch echt moeten leren lezen voor ik van boeken kon genieten. En bij een nieuwe tabak moet ik toch echt telkens opnieuw leren hoe ik hem moet stoppen en aansteken, uit elke pijp, op welke tijd van de dag, in welke tempo... Ik heb eigenlijk nooit samples gebruikt om een tabak te leren kennen, ik beschouw over het algemeen 50 gram wel als een soort van minimum om alle variabelen te leren kennen.

De grote uitzondering op het bovenstaande is natuurlijk de Grote Walg. Als je bij ruiken aan het blik, of bij de eerste trekjes meteen al ziek, zwak of misselijk wordt, dan lijkt het me wijs om te concluderen dat deze tabak niet voor jou is :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Smaak ontwikkeld zich m.i.
Ik heb nu een sterke voorkeur voor Virginia en Perique en mij kan Latakia op het moment zeker niet bekoren. Ik sluit echter niet uit dat ik in de toekomst van laatstgenoemde tabak zal gaan (leren) genieten.
Het is mijn ervaring met voedingsmiddelen die ik absoluut niet luste dat bij toch regelmatig blijven proberen deze zich kunnen omzetten in favorieten. Ik denk dat er een analogie is m.b.t. tabakken.
Ik zoek dus nu naar tabakken waar een kleine hoeveelheid Latakia in aanwezig is om mijn smaakpalet er aan te laten wennen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik denk dat deze handelwijze de juiste en meest natuurlijke weg is Henk.

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

naarmate mijn blik teneinde kwam heb ik er toch een voorliefde voor gevonden. van af en toe is hij meer en meer naar de voorgrond getreden.
lekker stevig en vol.
Nu is het een voor regelmatig gebruik!
en dat voor iemand die liefhebber is van Vanille tabakken :) .
klasse tabak!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Ik ben op zoek naar een 'latakia-tabak' voor in mijn Churchwarden waar eerder Ashton - Artisan Blend in gerookt werd. Kan iemand me zeggen hoe Nightcap zich verhoudt tot bijv. Old Dublin, Artisan's Blend en/of Cornell & Diehl Adagio? Old Dublin is één van mijn favorieten. Artisan's Blend was me iets te overdadig qua latakia.

robertas

Bericht door robertas »

Nightcap is een nogal straffe tabak. Peperig en vol, maar ergens ook een beetje vlak. De virginnia die Dunhill gebruikt is nooit zoetig, altijd neutraal (behalve bij de flake)

Old Dublin is zoetiger, fruitiger en heeft een lager aandeel latakia.

Er zijn mensen die Nightcap helemaal niet verdragen, nou ikzelf wel. Ik vind het, mits in een kleine kop gerookt, een fijne tabak.

Old Dublin is echt een prima tabak.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Robb schreef:Ik ben op zoek naar een 'latakia-tabak' voor in mijn Churchwarden waar eerder Ashton - Artisan Blend in gerookt werd. Kan iemand me zeggen hoe Nightcap zich verhoudt tot bijv. Old Dublin, Artisan's Blend en/of Cornell & Diehl Adagio? Old Dublin is één van mijn favorieten. Artisan's Blend was me iets te overdadig qua latakia.
Ik denk dat dit een zwaardere tabak is dan bovengenoemde tabakken, door de toevoeging van Perique...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robertas

Bericht door robertas »

Valt dus wel mee Nekker, die Perique is echt maar 5%

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

robertas schreef:Valt dus wel mee Nekker, die Perique is echt maar 5%
In dat geval valt het dus goed mee, je kan hem met andere woorden perfect uit die churchwarden roken, Robb. :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robertas

Bericht door robertas »

Ik snap die verhalen niet van al die Amerikanen die flauwvallen van de Nightcap.

Ze zouden op Youtube een community moeten starten van die lui.

'Oh my god, i smoked some nightcap....'
'My god!'
'I know!'

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

:lol: , misschien kan South Park hier een aflevering van maken... :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robertas

Bericht door robertas »

:)

robertas

Bericht door robertas »

Ik lach me dood bij die youtube filmpjes.
Dunhillmanuk, zo'n figuur dat je nergens ander tegenkomt,
maar de ergste is deze:

https://www.youtube.com/user/SmokingEssy7887

Een jongen die bijna aan zijn hobby ten onder gaat.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

robertas schreef:Ik lach me dood bij die youtube filmpjes.
Dunhillmanuk, zo'n figuur dat je nergens ander tegenkomt,
maar de ergste is deze:

https://www.youtube.com/user/SmokingEssy7887

Een jongen die bijna aan zijn hobby ten onder gaat.
Dat van die hobby ten onder gaat begrijp ik niet, zijn filmpjes diagonaal bekeken.
Ik vind het wel maar een vreemde vogel.


Terug on-topic: ik heb nog geen perique gerookt (toch niet dat ik mij bewust van ben) maar zo te lezen is die tabak, hoewel op het eerste zicht niet behorend tot mijn vaste smaakpalet, wel iets wat ik eens wil proberen.
Groeten,
jarnogab

robertas

Bericht door robertas »

Hij is gewoon doodziek denk ik en snuift de hele dag snuff, en klaagt over van alles, maar gaat maar door.

Ik vind hem zeer, zeer vervelend.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

robertas schreef:Ik lach me dood bij die youtube filmpjes.
Dunhillmanuk, zo'n figuur dat je nergens ander tegenkomt,
maar de ergste is deze:

https://www.youtube.com/user/SmokingEssy7887

Een jongen die bijna aan zijn hobby ten onder gaat.
Dacht eerst dat die jongen het syndroom van Down had.. :oops:

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

dacht ik ook of iig iets van dien aard.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Robb schreef:Ik ben op zoek naar een 'latakia-tabak' voor in mijn Churchwarden waar eerder Ashton - Artisan Blend in gerookt werd. Kan iemand me zeggen hoe Nightcap zich verhoudt tot bijv. Old Dublin, Artisan's Blend en/of Cornell & Diehl Adagio? Old Dublin is één van mijn favorieten. Artisan's Blend was me iets te overdadig qua latakia.
Artisan's blend en Nightcap kunnen zich met elkaar meten qua kracht en karakter. Old Dublin vind ik zelf meer een middelzware tabak, qua kracht vergelijkbaar met Early morning pipe van Dunhill en Consumate Gentleman van Ashton; in karakter vind ik hem echter de mindere in vergelijking met de laatste twee.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Qua perique ben ik alleen bekend met Solani virginia flake met perique. Die vind ik heerlijk, al moet ik zeggen dat ik nog niet precies weet wat het kenmerk van perique is (komt misschien door de zoetigheid van de virginia die de boventoon voert ?). Artisan Blend vond ik rokerig, aardig wat latakia, maar eerlijk gezegd niet 'zwaar'. Er zit niet echt pit in, is mijn opinie. Ik denk dat ik maar is een blikje Nightcap aanschaf. Maybe it's worth it... :wink:

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Iemand enig idee waar ik een blikje Nightcap op de kop kan tikken? Hier in regio Rotterdam ken ik geen winkel die 'm heeft, en bij de Nederlandse webshops vang ik ook bot. :( Moet ik voor Dunhill tabak in het buitenland zijn?

Plaats reactie