Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door dr. Watson »

Dit is een van mijn favoriete tabakken. Het is een halfzware Engelse pijptabak die bestaat uit diverse virginia's en latakia.
Bij de opening van het blikje ruik je een jodiumachtig geurtje en is de tabak erg scherp. Als je de tabak even hebt laten drogen dan is de tabak echter verassend mild. Het verdient dan ook aanbeveling om de tabak filterloos te roken. Deze tabak kan zowel in een pijp met ruime kop als met kleine kop gerookt worden.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Hoop dat deze, alsmede de andere Dunhill tabakken, weer in Nederland verkrijgbaar worden. Gewoon een merk tabak dat bij veel pijprokers hoog aangeschreven staat!

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Foto's laden lukt mij niet in het nieuwe systeem. Binnenkort zal DUnhill overigens wel weer verkrijgbaar zijn. Inmiddels hebben de VS en de UK weer een distributeur.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Zou de smaak nog hetzelfde zijn?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Daar zijn vaak hele discussies over op tobaccoreviews.com. Degenen die gehecht zijn aan het oude merk zijn vaak zo nostalgisch dat ze de nieuwe Dunhill vaak teleurstellend vinden. Deze mensen geven dan ook (te) lage beoordelingen waarbij ze vergeten dat de kwalkiteit zeer goed is in vergelijking met andere bestaande merken. Zelf heb ik overigens de Murray blikjes nooit geproefd.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Dr. Watson, wat fijn dat je bij elke tabak ook vermeldt welke pijpenkop je het beste kunt gebruiken. Daar in ben ik ondanks alles nog vrij onwetend in. Het systeem is wat apart, maar ik kies mijn pijp doorgaans op wat ik op dat moment lekker in de hand vind liggen. Maar op de hand rook je geen pijp, dus ik ben blij hier wat meer over te lezen.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Terpentijn, dat zijn adviezen, richtlijnen. Ik herinner me dat vroeger geadviseerd werd uit meerschuim uitsluitend baaitabak te roken.
Ik en denodige anderen hier roken van alles uit dit materiaal en met het grootste genot.

Aangezien flakes traag branden kan je beter niet een kop met grotere inhoud nemen, anders raak je niet uitgerookt.

Verder heeft de Graaff uit den Haag mij ooit afgeraden een fraaie Comoy's te kopen, omdat de kop redelijk smal en stevig hoog was. Omdat naar zijn zeggen na 3/4 pijp de tabak redelijk bitter zou gaan smaken.
(later dacht ik waarom dan zo'n model produceren)

Door gewoon af te wijken van algemene richtlijnen, kom je er voor jezelf achter of of je vindt dat ze kloppen of dat je er anders over denkt.

Ik heb wanneer er bezoek kwam wel eens een flake gerookt uit een grotere pijp, uit luiheid, dan rookte ik van 20.00 uur tot 24.00 uur tot verbazing van de aanwezigen. (weten zij veel wat flake is)

Nog even over meneer de Graaff, hij rookte uitsluitend tabakken met latakia erin. Daarvoor gebruikte hij meestal een potmodel, met een middelgrote inhoud.

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Forza1961 »

Heb nog een vol blikje staan. Kan er niet aan wennen. Ruilbaar tegen een lekkere gesausde tabak.
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Ribbon »

PB
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Whitesnake

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Whitesnake »

Zééééér lekkere tabak. Er zit iets herkenbaars in de smaak maar kan maar niet definiëren wat.

Zou beter "Late in the evening pipe" noemen want voor "Early in the morning" vind ik 'em toch wat zwaar... :wink:

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Peregrijn »

Deze en night cap staan hoog op mijn toch al zo gelukzalig eindeloze verlanglijst :mrgreen:
Forza1961 schreef:Heb nog een vol blikje staan. Kan er niet aan wennen. Ruilbaar tegen een lekkere gesausde tabak.
Dat vind ik nou het fijne van pijproken: het is een kwestie van smaak, en dus per definitie voor iedereen anders. Ik zelf knap om de door jou genoemde reden vaak af op gesausde tabak, ik proef namelijk zelden wat ik in het pakje of het blikje ruik :D
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door robvoorburg »

Het kan verkeren.
Tabak waaraan ik als starter niet moest denken, omdat me
de lucht zo sterk tegenstond bleken enige jaren later (smaakontwikkeling)
tot mijn favorieten te behoren.

Toch heb ik me voorgenomen niet alleen datgene te roken wat voor
mij de toppers zijn. Verandering van spijs....

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Ribbon »

Vandaag voor t eerst EMP gerookt. Volgende keer laat ik m denk ik eventjes drogen, hij was namelijk net iets aan de vochtige kant. Verder wel ok. Ik ben nog niet gelijk fan, maar misschien heeft dit wat tijd nodig. Ik vond m best mild en meende het zelfde 'zurige' te detecteren als bij Old London. Kan dit de oriental zijn?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Arno »

Robb schreef:Vandaag voor t eerst EMP gerookt. Volgende keer laat ik m denk ik eventjes drogen, hij was namelijk net iets aan de vochtige kant. Verder wel ok. Ik ben nog niet gelijk fan, maar misschien heeft dit wat tijd nodig. Ik vond m best mild en meende het zelfde 'zurige' te detecteren als bij Old London. Kan dit de oriental zijn?
Ik denk het wel :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Ribbon »

Arno schreef: Ik denk het wel :)
Tof, dan begin ik mijn palet toch te ontwikkelen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Ribbon »

Deze tabak is reuze interessant omdat hij bij mij niet gelijk in goede aarde valt. Niet gelijk iets van: wow, wat lekker, maar meer dat ik er nog niet helemaal over uit ben. Na een pijp of 5 gerookte te hebben weet ik nog steeds niet wat ik ervan moet vinden. Gisteren voor het eerst dat ik er echt van kon genieten. De vorige pijpen bevielen minder, zelf tot het punt dat ik overwoog het blik de deur uit te doen. Het is vooral het eerder genoemde 'zurige' wat soms overheerst.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door dr. Watson »

Ik denk dat de tabak wat moet drogen en in de pijp kun je hem ook beter niet aanstampen.
Veel plezier ermee..
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Ribbon »

Bij de laatste 2 rookbeurten heb ik hem inderdaad even laten drogen voor ik ging stoppen. De dunhill tabakken lijken allemaal (althans, Nightcap in ieder geval) vrij vochtig bij opening. Qua tampen merk ik overigens niet veel verschil met andere tabakken.

Uiteindelijk gaat het tussen mij en EMP wel goed komen denk ik. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Dukdalf »

EMP zit in mijn vaste rijtje en mijn ervaring is ook dat een 'vers' geopend blik baat heeft bij even laten drogen. Hetzelfde geldt naar mijn mening voor de Standards en de 965.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door dr. Watson »

Misschien een kleine aanvulling: ik wroet de tabak in het blikje ook vaak eerst los met mijn prikker van de 3-poot.
965 rook ik bij uitzondering zo vanuit het blik.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Generaal »

Ik merk zoals bij SG tabakken, dat de 965, vanuit het blik ook sponzig en vochtig aanvoelt, meestal door 'n vorm van glycerine toevoeging, om hem vochtig te houden...

Addictiveness and Attractiveness of Tobacco Additives
55
3.8.4.2. Pipe tobacco
Pipe tobaccos contain humectants (e.g. glycerol and propylene glycol), preservatives
(e.g. sodium benzoate, potassium sorbate), sweetening agents (e.g. dextrose, fructose,
invert syrup, honey) and many flavours (e.g. cocoa, prune flavour, apple treacle
concentrate, tamarind extract).
The ingredients reported in 2009 in Germany can also be found at the website of the
Federal Ministry of Nutrition, Agriculture and Consumer Protection7.

Bronverwijzing en het hele artikel voor de doorbijters:
http://ec.europa.eu/health/scientific_c ... _o_029.pdf
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door robvoorburg »

Op zich ervaar ik dat niet als onprettig, zeker niet wanneer je de
blikjes een tijd wil bewaren.

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Generaal »

En het schijnt ook geen enkele invloed te hebben op gezondheid.
Je kan het spul zo bij 'n drogist kopen.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door multiballs »

vandaag gelukkig weer twee blikjes van deze ontvangen,
wat een heerlijke tabak,
zo uit het blik,
zeer fijn brandend en een heerlijke beleving!!
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Kapitein Haddock »

Dunhill Early Morning
Mengeling : Deze blend is een mengeling van traag brandende Oosterse tabakken met lichtheldere en rode Virginia tabaksbladeren. Deze mengeling wordt geperst en licht verhit. Daarna wordt een vleugje Latakia tabak, die iets sneller brandt, toegevoegd.
Smaak : zacht, lichtzoet, fruitig in perfecte balans
Kracht : medium
Branding : traag
Beste pijpformaat : medium

Bron: http://huisverloo.createsend1.com/t/r-l ... rlksuty-k/

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Generaal »

Ik heb er net 4 blikken van 100gr van binnen...en merk dat je hem best ff laat kameren, zodat hij minder vochtig aanvoelt, verder vind ik hem goed branden, iets scherper smaken dan z'n broertje de 965 en het Dunhill gevoel is ook hier aanwezig, kortom 'n fijne tabak voor 'n rustige rookbeurt.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door The_Cigar »

Vanwege de goede recensies hier op het forum, maar vooral vanwege de coole naam en dito blik, heb ik deze aangeschaft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in de late evening gerookt heb en dat ik voor mij ook het beste tijdstip.
De smaak is rokerig, subtiel gearomatiseerd en romig. Ze zouden hem in mijn optiek ook creamy smook hebben kunnen noemen.
Ik heb hem nu eenmalig gerookt maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind, daarom wordt vervolgd!...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door Nekker »

Ligt hier bij mij een gesloten blikje, maar ik doe hem pas open als ik mijn standard mixture heb opgerookt. Ik kan haast niet wachten. Ik hoor altijd dat de naam wel suggereert dat je hem vroeg in de ochtend moet roken. Maar bijna iedereen zijn reacties die ik lees, verspreid over het gehele internet, zegt dat het eigenlijk een ideale avondtabak is. Velen vinden zelfs dat deze de Nightcap had genoemd moeten worden.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Dunhill - Early Morning Pipe

Bericht door janneman »

Nekker schreef:Velen vinden zelfs dat deze de Nightcap had genoemd moeten worden.
*brede grijns* Heb je de tabak die Dunhill zelf Nightcap noemt al eens een proefje gegeven? Geloof me, ze hebben zich niet vergist :D :D :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie