Van Rossems - Troost slices

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
lepekoff
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 nov 2013 22:57

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door lepekoff »

Ik ben nu op de helft van het blikje en begin het steeds meer te waarderen. Volgens mij zit er ook perique in want het geeft een beetje een peperig gevoel.

Laafke

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Laafke »

Volgens tobaccoreviews is er van perique geen sprake.

Brand Troost
Blended By Van Rossem
Blend Type Unknown
Contents Burley, Virginia
Flavoring Other / Misc
Cut Flake
Packaging 50g Pouch
Country NL
Production Unknown

Gebruikersavatar
Pijpke
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2014 16:52

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Pijpke »

Ik ben nu bijna door m'n eerste blikje heen en ik vind deze tabak steeds lekkerder worden. Erg lekker om de rook zachtjes door de neus uit te blazen.

Recentelijk heb ik van Eliminator wat samples van andere flakes mogen proberen :D en die zijn ook uitstekend, maar ik blijf toch naar het blikje Troost grijpen...

Deze blijft voorlopig in mijn roulatie; snel weer een nieuw blikje gaan halen :-?

Laafke

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Laafke »

Toen Troost overging van een 100gr blik naar de 50 gr blikjes veranderde ook het formaat van de flakes.Dat leverde mij (en misschien anderen ook wel) toch een probleem op Veel pijpen heb ik n.l gekocht op het formaat van de oude slices, vouwen,knikken en het geheel voorzichtig in de pijp schuiven. Bij de grotere nieuwe flakes lukt dat minder makkelijk. Maar nog steeds vouwen, knikken en ipv te schuiven schroef ik de tabak naar onderen. Bij veel pijpen blijft er dan een dot tabak uit de pijp steken. Die knip ik eenschaartje voorzichtig eraf, het restantje wordt opgerookt in de Tom Eltang Big Sailor want daar krijg je haast geen flake in.

Prettige zondag

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Gradje »

Ik ben me er volledig van bewust dat het weinig origineel is, maar als ik één all time favorite zou moeten nemen is het deze, zonder een seconde twijfel. Ik rookte dit al in mijn studententijd in de jaren tachtig en nu ik weer herbegonnen ben rook ik hem weer. Voor mij is het zoiets als studentenhaver bij chocolade: het is de combinatie van het zoet met de nootachtige pittigheid die hem zo onweerstaanbaar maakt. Verveelt zelden een stelt nooit teleur. Jammer genoeg in mijn eigen woonplaats niet te krijgen maar ja, dat geldt voor voor verreweg de meeste tabakken, ik woon nou eenmaal kennelijk in pijprokers-Siberië...

Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Cousteau »

Persoonlijk vind ik de Troost Slices ook prima roken maar ik ben benieuwd of meer mensen last hebben van het volgende; ongeveer het eerste kwartier van de 'sessie' heb ik een heel droog/schraal gevoel achter in m'n keel. Na verloop van tijd gaat dit wel weg, maar ik vind het een minpuntje. Met andere tabakken ervaar ik dit gevoel niet.
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Gradje »

Ik herken het niet. Straight Virginias en VAPERS willen me nog wel eens een kortstondig hoestkriebeltje geven maar een droog, schraal gevoel niet en bij de Troost al helemaal niet.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re:

Bericht door Bommel »

Bommel schreef:WAT EEN GEWELDIGE TABAK.
Qua smaak kan ik hem nog niet plaatsen, maar ik zit nu een sliceje te paffen en trek even te snel.
Dat betekent een hete kop maar Geen Tong-brand.
En nu het rustig smeult geeft het meer rook genot.
Ga ik deze tabak kopen, dit sliceje is nog van Enrique, ik denk het wel.
Na enkele blikjes geprobeerd te hebben werden Troost en deze heer van stand maar geen vriendjes.
Hoewel ik de tabak zelf wel kon waarderen klikte het toch echt niet.
Moeizaam werd de pijp gerookt, ergernissen wilden maar niet overwonnen worden, vaak vlammen, proppen die weggekieperd werden, och u kent de sores van een beginnende flake roker.
Ik verwijd dus hierin mijzelf omdat ik het sterke vermoedden heb dat de oorzaak bij mijn onkunde wat slices en flakes betrof.
Nu een hele poos aanklooien en aanfrotten met de plakjes tabak van andere merken dat gaande weg steeds beter werd begrepen door mij, heb ik maar weer eens een blikje Troost gekocht.
Blijkbaar heb ik de flake en slice techniek wat meer in de vingers en durf ik nu weer en nu echt met meer kennis van zaken zeggen "WAT EEN GEWELDIGE TABAK".
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Eliminator »

Ik dacht halverwege het verhaal heel even "Heer Bommel gaat aan lading Troost Slices aanbieden in Heukelum", Eli had de hamer al gepakt om zijn varken te vernietigen, bank op de kop om te kijken of er nog wat euries uit vielen,... lege flessen naar de PLUS,...... komt 'tie met "Geweldige tabak",........ :roll: dat weten we toch al lang ! :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Gypscoprotheres »

Eliminator schreef:Ik dacht halverwege het verhaal heel even "Heer Bommel gaat aan lading Troost Slices aanbieden in Heukelum", Eli had de hamer al gepakt om zijn varken te vernietigen, bank op de kop om te kijken of er nog wat euries uit vielen,... lege flessen naar de PLUS,...... komt 'tie met "Geweldige tabak",........ :roll: dat weten we toch al lang ! :mrgreen: :wink:
+1! Maar mooi dat de tabak je nu wel smaakt, Bommel. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Bommel »

Eliminator schreef:Ik dacht halverwege het verhaal heel even "Heer Bommel gaat aan lading Troost Slices aanbieden in Heukelum", Eli had de hamer al gepakt om zijn varken te vernietigen, bank op de kop om te kijken of er nog wat euries uit vielen,... lege flessen naar de PLUS,...... komt 'tie met "Geweldige tabak",........ :roll: dat weten we toch al lang ! :mrgreen: :wink:


Sorry..... :roll:

'k vind ut gewoon lekker.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Bananabox-Ninja »

En ik vindt het niks.
Zo, Karma weer hersteld :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door robvoorburg »

Bananabox-Ninja schreef:En ik vindt het niks.
Zo, Karma weer hersteld :mrgreen:
Met zoveel positieve reacties hier op het forum heb ik een paar
jaar geleden tot twee keer toe een blikje gekocht,
ik heb echt mijn best gedaan, maar ik heb niets kunnen
ontdekken om er ooit nog een derde tegenaan te gooien.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door gezel »

Ja, lekker.
Ik hou wel van de chocoladesmaak ervan.
Doch rook het niet veel omdat Mme de roomnote niet aanstaat. :roll:
Een buitentabakje dus.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door pruimer »

Wat ik hier begrijp bladerend door de jaren van dit topic, is dat men eerst heel lovend was over Troost Slices, maar nu minder?
Zou er wat veranderd zijn aan de samenstelling?

Of, en dat zou opmerkelijk zijn, en leerzaam voor fabrikanten, is de smaakverwachting van de moderne pijproker aan het veranderen???

Ik heb de Troost slices al een tijdje op het oog. Mijn plaatselijke tabaksboer heeft ze eigenlijk nooit, kennelijk helemaal niet gangbaar op het Eiland van Dordrecht.

Wat mij echter een beetje tegen staat is dat het nu door de logge gigant Scandinavian Tobacco Group gemaakt wordt. Een in mijn ogen gigantisch log bedrijf dat alleen maar interesse heeft in zoveel mogelijk merken onder hun dak te hebben, inmiddels dus ook buiten Scandinavie. Concurrentie tussen merken maar dan blijven ze onder dezelfde hoed.
Volgens mij kopen ze heel groot tabak in en dat resulteert in een niet-faire prijs voor de tabaksboer. Riekt een beetje naar uitbuiting.

Het is mooi dat STG zoveel merken van de ondergang red, dat wel. Om ze dan vervolgens na een paar jaar te veranderen of gewoon helemaal te schrappen zoals met de Blanke Baai.

Ik denk dat ik wat via internet ga kopen maar dat is dan niet om STG te sponsoren. Dat zeer tegen mijn hier beschreven zin.

Weet iemand of de firma Van Rossem nog bestaat? Als ik Google kom ik erop dat hun laatste vestigingsplaats de Boezemsingel in Rotterdam is geweest. Een pand naast de kerk en theologische school van de Gereformeerde Gemeenten. Heilige grond dus....... :evil: Ik zal er eens gaan kijken als ik in Rotjeknor moet zijn.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Asmodeus »

pruimer schreef:Wat ik hier begrijp bladerend door de jaren van dit topic, is dat men eerst heel lovend was over Troost Slices, maar nu minder?
Zou er wat veranderd zijn aan de samenstelling?

Ik heb de Troost slices al een tijdje op het oog. Mijn plaatselijke tabaksboer heeft ze eigenlijk nooit, kennelijk helemaal niet gangbaar op het Eiland van Dordrecht.

Wat mij echter een beetje tegen staat is dat het nu door de logge gigant Scandinavian Tobacco Group gemaakt wordt. Een in mijn ogen gigantisch log bedrijf dat alleen maar interesse heeft in zoveel mogelijk merken onder hun dak te hebben, inmiddels dus ook buiten Scandinavie. Concurrentie tussen merken maar dan blijven ze onder dezelfde hoed.
Volgens mij kopen ze heel groot tabak in en dat resulteert in een niet-faire prijs voor de tabaksboer. Riekt een beetje naar uitbuiting.

Het is mooi dat STG zoveel merken van de ondergang red, dat wel. Om ze dan vervolgens na een paar jaar te veranderen of gewoon helemaal te schrappen zoals met de Blanke Baai.

Ik denk dat ik wat via internet ga kopen maar dat is dan niet om STG te sponsoren. Dat zeer tegen mijn hier beschreven zin.

Weet iemand of de firma Van Rossem nog bestaat? Als ik Google kom ik erop dat hun laatste vestigingsplaats de Boezemsingel in Rotterdam is geweest. Een pand naast de kerk en theologische school van de Gereformeerde Gemeenten. Heilige grond dus....... :evil: Ik zal er eens gaan kijken als ik in Rotjeknor moet zijn.
Volgens mij vind je daar weinig troost, slechts een uitvaartonderneming en wat appartementen

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door robvoorburg »

Helaas is Van Rossum nl ter ziele.

Ik ben met je eens dat SCG een kille, zakelijke en
ongezellige indruk uitstraalt. (afgaande op hun
site.)

De Mac Donalds onder de tabaksfabrikanten, zij gaan
uit van de gemiddelde smaak en gaan voorbij dat er
steeds meer pijprokers komen die dit juist niet meer
weten te waarderen.

Ambachtelijk geproduceerde pijptabak, met liefde voor
het vak is iets dat niet verloren zou moeten gaan.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Dukdalf »

robvoorburg schreef:Ambachtelijk geproduceerde pijptabak, met liefde voor
het vak is iets dat niet verloren zou moeten gaan.
Dan zit er maar een ding op: ambachtelijk geproduceerde pijptabak kopen anders houdt die fabrikant het niet vol. Overigens gaat het wat te ver om STG af te schilderen als de grote boze wolf van de tabakswereld. Niet dat ik nou zo'n fan van ze ben, maar in de commercie is het simpel: voor de laatste tien rokers van Blanke Baai, om maar wat te noemen, kun je geen produktie in stand houden dus merken verdwijnen. Er komen ook nieuwe voor in de plaats, waarvan we over dertig jaar zeggen dat het zo jammer is dat ze die de nek omgedraaid hebben. Als je dan bedenkt dat het aantal pijprokers en dus het volume verkochte pijptabak al zestig jaar daalt is die niet altijd vrijwillige schaalvergroting misschien ook wat begrijpelijker.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door robvoorburg »

Dank voor jouw nuancering Dukdalf.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door pruimer »

vanmiddag een dikke envelop binnen gekregen met wat blikjes Troost. Original Recipe imported from Holland staat op het blikje. De naam Van Rossem prijkt er nog trots op! Ja een beetje nuanceren van mijn vorige reactie is nodig. Toch vind ik het erg positief dat Scandinavian Tobacco de uitstervende merken en recepten overneemt en op hun manier voortzet. Ze houden met deze slices toch een recept uit 1750 in stand naar ik begrijp. Hopelijk nog lang!

Het blikje zit goed vacuum dicht. Even een muntje moeten zoeken om die open te krijgen. Als je dan de binnenverpakking opent komt mij een romige chocoladegeur tegemoet. Ben geen liefhebber van repen chocola maar drink nog wel eens de warme variant. Er zit zeker echte chocola in die saus van de Slices maar ik ruik en proef ook iets van (slag)room.

De slices waren hier en daar wat gebroken in mijn blikje, allicht heeft de sorteerder van tante post er mee gegooid...... De tabak is heerlijk vochtig voor gebruik als pruimtabak. Lekker soepel om te rollen.
De chocola proef ik duidelijk maar heeft niet de overhand. Goede lichtzoete tabakssmaak, ik kan de toegevoegde Tanzania fire cured duidelijk waarnemen die geeft wat volheid en pit aan het geheel.
Concluderend doet dit tabakje me denken aan Blanke Baai die nu wel ter ziele is. Erg veel overeenkomsten.

Het blijft een vast bestanddeel van mijn pruimcollectie voortaan. En erg betaalbaar, Peterson flakes kosten 13,50 en deze heb ik voor 9,55.

Zo zie je maar, toch mijn lof voor de Scandinaviers!

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Martin Romijn »

ik kwam deze tegen in mijn tabaks kelder.....
Afbeelding
Het oude formaat flakes in het 100 grams blik......aangeschaft in 2010. Nog maar even verder laten rijpen :wink: :mrgreen:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door roocker »

Nu , na een half blik op te hebben gerookt kan ik het nog niet helemaal plaatsen . De eerste 10 minuten een droog en schraal gevoel in mijn keel , scherpe smaak . Later word het een stuk milder . Rook overigens rustig en doe met een middelgrote kop ruim een uur . De flake uitelkaar gewreven tot "splinters" en absoluut niet te vochtig . De laatste helft ga ik nog droger maken en opnieuw evalueren , ook ben ik met andere flakes begonnen waarbij ik niet het zere strot gevoel heb .

Brand bij mij goed en de smaak is niet verkeerd . Het begin is altijd even doorbijten , als dit zo blijft zijn de slices van mijn lijst geschrapt .

De prijs is best o.k. Elf Euro 50gr in Oct 2016 .

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door robvoorburg »

Probeer zo'n plakje tabak eens te gebruiken waar het voor bedoeld
is, dus niet uit elkaar wrijven tot losse tabak, maar kneed het plakje
voorzichtig een beetje naar de vorm van de inhoud van jouw pijp.

Duw het er met beleid in, een beetje aandrukken is geen overbodige
luxe, maar laat bruut geweld achterwege.
Het aansteken van een flake/slice vergt enig geduld en de nodige
lucifers, voor je aansteekt doe ik er vaak een beetje fijngemaakte
tabak op dat fungeert als "aanmaakhout".

Ik rook flakes graag, maar losse tabak laat ik niet links liggen,
omdat ik ze bij toerbeurt rook vergeet ik wel eens wat ik nu weer in
mijn pijp heb gestopt en maak de fout een flake net iets steviger
tijdens het roken aan te drukken dan bij losse tabak noodzakelijk
is.
Een te stevig aangedrukte flake laat zich slecht doorroken omdat je
de noodzakelijke zuurstof voor een goede verbranding bent
kwijtgeraakt.

Probeer het eens, het is de moeite waard, succes!

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door wim »

Ik rook niet anders als troost slices, doe meestal anderhalf plakje, laat ik meestal 10 minuten liggen, en dan vouw in het dubbel.. Dus ik sluit me aan bij Rob..
Succes ermee...

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door roocker »

Vandaag bij een 3/4 slice vouw/knak en kneed methode toegepast . Smaakt al minder scherp , even lastiger met aansteken . Nu ga ik het zelfde proberen maar dan in een pijp met ruimere kop . Kijken of dan de scherpte er helemaal af is ? Mijn ervaring met een sigaar is ook hoe dikker de sigaar , hoe milder de smaak . Ik rook daarom vaak een bolknak of corona omdat veel kleinere modellen scherper worden .

Hopelijk kan ik het dan gaan worden met de slices....

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door robvoorburg »

Sigaren roken doe ik niet veel meer, maar wanneer ik er eentje
zou roken dan kies ik het liefst voor een stevige corona, om
dezelfde reden.

Gebruikersavatar
Toonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2016 18:53

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Toonster »

Ik heb net een blikje Troost op, zo'n rond blikje, smaakte me best goed.

Enige nadeel wat ik kon vinden was dat ik de slices met geen mogelijkheid van elkaar afkreeg, was gewoon 1 grote plakkerige kluit tabak. Zelfs een keer een hele dag vergeten het blik weer dicht te doen, maar dit hielp ook niet.

Iemand een oplossing? Ik ga binnenkort sowieso nog eens een blik proberen..

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door roocker »

Alles op een kluit is ook mijn ervaring , met geen mogelijkheid een slice heel eruit te pakken . Het blik is te groot voor de inhoud , het oude 4.kante blikje was beter ! Ik denk dat mede door het transport in combi met de te grote binnenruimte de tabak teveel beweegt , en daardoor er rommelig uitziet . Maar goed , in Denemarken denken ze daar anders over bij de grootgrutter . Dat de melange behouden wordt is 1 , maar ik denk dat een rond standaard blik goedkoper is . En daar draait het om in de industrie , geld verdienen .

Overigens zijn er al meer flakes die rond verpakt zijn ondertussen . Ik zag dat de University flake van Peterson's ook al rond verpakt is in de laatste verse oplage . Jammer , ook omdat het moeilijker in je jaszak past... :evil:

Gebruikersavatar
Toonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2016 18:53

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Toonster »

Ah, dan lag het dus niet aan mij! [emoji6]

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Van Rossems - Troost slices

Bericht door Chris »

Vandaag voor mij de vuurdoop voor deze tabak (en tevens flakes). Rechtstreeks uit blik 1 slice geknakt, gewreven en beheerst een halve pijp mee gevuld. Het leek me te kunnen zonder drogen ;) klein half uurtje genot waarna de pijp uitdoofde.. op de bodem van ketel toch nog ongebruikte tabak gevonden helaas. As verwijderen en een extra keer aansteken mocht niet meer baten.. :cry: volgende keer het eerste deel dus wat beter aandrukken? Of is er een gouden tip om dit bij flakes te voorkomen? Een lekker smakende no nonsense tabak, geen bite of irritatie ondervonden.. chocolade pik ik er niet uit al kan het er best als flavor in zitten. Roomnote goed, zal de chocolade zijn :wink: Voorlopig een blijvertje!

Plaats reactie