Neptune - Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Arno »

Wilcovanras schreef:Als beginnend pijproker moet ik alles nog ontdekken. Daarbij is het echt mooi dat ik dit forum op mijn tablet heb. Op de vele positieve geluiden heb ik nu ook neptune gekocht. Ik heb een paar pijpjes gerookt maar heb er nog niet zoon vrede mee. Het blijft altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Maar is het misschien mogelijk dat een tabak zich pas later onthuld en dan wel heel aangenaam kan worden? Hebben jullie daar ervaring mee? Op het moment rook ik graag amphora en troost
Naarmate je langer rookt zal je zien dat je smaak zich gaat ontwikkelen. Tenminste, als je daarvoor open staat. Ik ken ook pijprokers die hun hele leven lang hetzelfde roken. Wat betreft tabakken, na een paar pijpjes kan je eigenlijk nog niet goed zeggen hoe een tabak echt bevalt vind ik. Natuurlijk is het weer een andere zaak als je een aromatische tabak hebt en het specifieke smaakje staat je niet aan. Het is een kwestie van veel tabakken uitproberen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Neptune - Mixture

Bericht door robvoorburg »

Dan hangt het soms ook een beetje af van de gemoedstoestand waarin je je bevindt.
De ene dag smaakt dezelfde tabak uit dezelfde pijp beter dan een andere.
Daarnaast kan dezelfde pijptabak uit een andere pijp anders ervaren worden.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Bommel »

Neptune is een tabak die men telkens op een andere been weet te zetten.
De ene keer komt de vanille wat meer naar boven en weer een andere keer ontdekt men iets van zoethout.
Zelf merk ik die smaak verrassingen in de jaargetijden.
In de herfst lijkt het dat de zware tonen meer aan de oppervlakte komen en in de wat warmere jaargetijden juist weer de wat lichtere zoals vanille.
Ik vermoed inderdaad een gemoedstoestand die de tabak laat toveren.
En vergeet niet dat deze tabak ook beïnvloed wordt door wat men eet of drinkt.
Voor mij een top tabak die regelmatig mijn pijpje vult.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Neptune - Mixture

Bericht door Marielle32 »

Sample van PPMP gehad. Wat doe ik verkeerd? zelfs opnieuw moeten stoppen omdat hij binnen no-time muurvast in mijn pijp zat alsof hij uitzet.
Bij de 2e poging ging het wat beter maar weer vrij vast. smaak is oké maar niet spannend. Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan ?
Afbeelding

Godfrey59

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Godfrey59 »

Marielle32 schreef:Sample van PPMP gehad. Wat doe ik verkeerd? zelfs opnieuw moeten stoppen omdat hij binnen no-time muurvast in mijn pijp zat alsof hij uitzet.
Bij de 2e poging ging het wat beter maar weer vrij vast. smaak is oké maar niet spannend. Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan ?

Ik heb soms het idee dat de Neptune van TN een beetje een ondergeschoven kindje is van hun . Ook ik heb altijd een verandering in smaak en samenstelling ervaren zoals bommel omschrijft. Dit is ook een van de redenen dat ik een paar jaar terug gestopt ben met deze tabak .

Godfrey

Gebruikersavatar
PPMP
Berichten: 1021
Lid geworden op: 20 jun 2013 10:53
Locatie: Annen

Re: Neptune - Mixture

Bericht door PPMP »

Marielle32 schreef:Sample van PPMP gehad. Wat doe ik verkeerd? zelfs opnieuw moeten stoppen omdat hij binnen no-time muurvast in mijn pijp zat alsof hij uitzet.
Bij de 2e poging ging het wat beter maar weer vrij vast. smaak is oké maar niet spannend. Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan ?
heb dezelfde ervaring met deze tabak. De tabak is vochtiger dan de andere tabakken die ik tot nu toe gerookt heb en ik laat 'm daarom ook eerst (flink) drogen. De eerste keer begon het zelfs even te "spetteren" in de ketel. En misschien doe ik wel iets verkeerd, maar niet mijn favoriet...

Pascal

Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Cousteau »

Ja dat spetteren heb ik wel eens waargenomen bij Neptune. Bij mij uitte zich in een spetterend effect op de ketelwand/rand. Voor de rest geen klagen over deze fijne tabak.
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC

Gebruikersavatar
Marco big-ben
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 jun 2014 12:04

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Marco big-ben »

neptune moet je van oud her altijd eerst laten drogen komt soms zeik nat uit de pouch!
maar dit is eigenlijk alleen verkoop technisch volgens mij!

inderdaad door de jaren heen verschillende smaak sensaties,maar toch zeer tolerant rook hem zeer veel
vind hem nu beter van smaak dan indertijd van TN
Groet
Marco


'Nunc Aut Nunquam'

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Gradje »

Dat gespetter herken ik zeker. Heeft me zelfs een brandgaatje in een fijn overhemd opgeleverd.

De laatste tijd kan de Neptune me niet meer bekoren. Hoewel het als allemansvriendje bekend staat krijg ik hem de laatste tijd niet lekker gerookt en bevalt de smaak me ook steeds minder. Te "droppig". Altijd een zompige klomp tabak. Voor de zoete trek neem ik nu mijn toevlucht tot de Virginia based tabakken (OGS, MacBaren Virginia No.1, dat werk) als ik zin heb in een "natuurlijk, zacht zoetje", en de vanilla's voor het echt zoete werk. Troost en groene Sail voor de kruidige zoetjes. Het restje Neptune dat ik nog heb ligt uit te drogen.

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Neptune - Mixture

Bericht door L.deJong »

Om dit topic toch weer even 'het' leven in te blazen.
Vandaag mijn eerste pijpje gestopt, stoppen ging makkelijk en de tabak was goed vochtig.
nou huppakeey de brand erin, het eerste wat mij opviel was dat de tabak weinig smaak had.
Voordeel was wel dat ik hem makkelijk brandend hield, ondanks dat ik een boek aan het lezen was.
Mijn vader zei dat de roomnote lekkerder was dan due van Kentucky Bird.
Wat ik wel jammer vond is het ontbreken van smaak, want ook na een half uurtje gaf de tabak weinig smaak af.
Ik zal de tabak dus nog wat keren roken om mijn definitieve oordeel te kunnen geven.
Ik verwacht dat de smaak dan ook wat meer aanwezig zal zijn.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Godfrey59

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Godfrey59 »

L.deJong schreef:Om dit topic toch weer even 'het' leven in te blazen.
Vandaag mijn eerste pijpje gestopt, stoppen ging makkelijk en de tabak was goed vochtig.
nou huppakeey de brand erin, het eerste wat mij opviel was dat de tabak weinig smaak had.
Voordeel was wel dat ik hem makkelijk brandend hield, ondanks dat ik een boek aan het lezen was.
Mijn vader zei dat de roomnote lekkerder was dan due van Kentucky Bird.
Wat ik wel jammer vond is het ontbreken van smaak, want ook na een half uurtje gaf de tabak weinig smaak af.
Ik zal de tabak dus nog wat keren roken om mijn definitieve oordeel te kunnen geven.
Ik verwacht dat de smaak dan ook wat meer aanwezig zal zijn.
Neem maar wat samplezakjes mee naar WW , dan gaat er een wereld voor je open :wink:

Godfrey

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Neptune - Mixture

Bericht door L.deJong »

Ik bedoelde eigenlijk eerste pijpje gestopt met deze tabak, maar alsnog is dit pas mijn derde tabak die ik rook XD
Dus er zal alsnog een wereld voor mij opengaan.
Ik denk trouwens dat het ligt aan mijn pijpje, omdat ik er tot nu toe bijna alleen kentucky bird uit heb gerookt.
Dus morgen maar in een andere pijp proberen.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Neptune - Mixture

Bericht door robvoorburg »

Hm, ik weet niet beter dat dit een goede starterstabak is en dat er
daarnaast voldoende gevorderde pijprokers zijn die deze Neptune
graag roken.

Gebruikersavatar
kvangemert
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:28
Locatie: Westmeerbeek

Re: Neptune - Mixture

Bericht door kvangemert »

Zoals je al wel hebt kunnen lezen, is Neptune een licht gesausde tabak. Dus veel smaak is er niet aan toegevoegd. Met mijn beperkte ervaring in het pijproken, kan ik al wel zeggen dat het even duurt voor je daadwerkelijk een smaak gaat ondervinden met Neptune. Bij mij was het pas bij het vierde of vijfde pijpje dat ik ervan rookte dat er heel subtiel iets extra zoetigs ondervonden werd. Wat ik nu precies smaakte weet ik eigenlijk nog altijd niet, zal me wel eens te binnen schieten, maar deze tabak rookt best wel makkelijk. Vandaar zijn naam als goede beginnerstabak neem ik aan. Blijven roken zou ik zeggen en genieten van de ervaring.
clear skies and happy hunting
oftewel droge pijpen en voldoende tabak

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Bommel »

Neptune is een tabak die door vaak roken langzaam zijn geheim prijsgeeft, vermoed men.
Door jaren Neptune dagelijks gerookt te hebben, reeds nu nog enkele malen, heb ik de volgende smaakjes ontdekt.
Vanilla, drop, zoethout, caramel, toffee, vleugje anijs, chocolade, rum, dat was het wel denk ik hoewel er volgens mij nog meer in zit.
Telkens als je de tabak rookt kan je weer wat anders proeven en ruiken.
Komt dit door de verschillende pijpen, gemoedstoestand, sfeer van de pijproker of de jaargetijden?
Wie het zeker weet mag het zeggen maar Neptune blijft een spannende tabak die de roker telkens op een verkeerd been weet te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Toon »

Omdat ik de laatste tijd weinig rook, heb ik mijn verzameling tabak grotendeels opgerookt of weggegeven.
Ik vind het zonde om 15 open verpakkingen te hebben, voor de ene pijp in de twee weken.

Desalniettemin behoort Neptune tot de onmisbare tabakken, omdat hij eigenlijk op elk moment van de dag prima is.
Het is inderdaad niet een heel uitgesproken tabak, maar vervelen doet hij evenmin.

De ene keer geniet ik het meest van de geur (tijdens het wandelen in vrieskou bijvoorbeeld), terwijl een ander moment de smaak van de tabak zijn waarde geeft.

Voor mij is het een prima tabak om steevast, soms zelf als enige, in een kleine verzameling te hebben.

Geeft hem zeker nog een kans. Hij is het waard.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Roytje »

Ik ben nog steeds ern beginner, maar van de 4 merken die ik heb gerookt is deze het lekkerst. Niet eerder oordelen dan het pakje leeg is ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Chris »

Het is mijn tweede pakje, na mijn eerste pijp ingerookt te hebben met indian summer. Neptune is ook zoet maar gaf minder tongbite. Neptune vind ik fijn roken, prettig aroma en fijn zoetig.
Zojuist begonnen aan Larsen Sweet Aromatic. Die rookt ook prettig maar dat is voer voor een ander hoofdstuk in dit forum ;)

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Gradje »

Hierboven gaf ik aan dat het de laatste tijd niet meer zo klikte met de Neptune, maar guess what: gisteren en vandaag weer eens wat van gerookt en ineens vind ik hem weer heerlijk. Geen idee hoe het kan maar ik ben er blij mee.

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Neptune - Mixture

Bericht door JoskeB »

Ik heb deze altijd in huis. Soms rook ik deze tabak enkel keren in de week en soms ook enige weken helemaal niet. Toch vind het nog steeds een van de lekkerste en makkelijkst rokende tabak die er is. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1589
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Geoff »

Ik heb tijdens de meeting van Zutphen een blikje overgenomen en was zeer aangenaam verrast. Voor mij is het zeker een blijvertje geworden. Alleen spijtig dat ik hem hier in België nog niet ben tegengekomen.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
PPMP
Berichten: 1021
Lid geworden op: 20 jun 2013 10:53
Locatie: Annen

Re: Neptune - Mixture

Bericht door PPMP »

Erg fijn om te lezen Geoff! Voel me altijd een beetje bezwaard om tabak weg te doen die ik zelf niet lekker vind...


Pascal

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: Neptune - Mixture

Bericht door smidje »

Geoff schreef:Ik heb tijdens de meeting van Zutphen een blikje overgenomen en was zeer aangenaam verrast. Voor mij is het zeker een blijvertje geworden. Alleen spijtig dat ik hem hier in België nog niet ben tegengekomen.
heb ook al rond gekeken hier in de buurt maar niks te vinden :(
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Paasei »

Voor Neptune zal je echt richting Nederland moeten. Of op internet bestellen...

Gelukkig is het een courant merk, zowat overal in Nederland waar men pijptabak verkoopt heeft men wel Neptune.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1589
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Geoff »

Paasei schreef:Voor Neptune zal je echt richting Nederland moeten. Of op internet bestellen...

Gelukkig is het een courant merk, zowat overal in Nederland waar men pijptabak verkoopt heeft men wel Neptune.
Gelukkig maar... :P
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Neptune - Mixture

Bericht door The Fonz »

Liefhebbers van Neptune en andere "Neptunisten" adviseer ik om toch eens even te kijken naar mijn recentelijke review op "Peter Heinrichs Sir Henry II. Wat mij persoonlijk betreft, lijkt die verbluffend veel op Neptune en kost per 100 gram € 17,10 en per 500 gram € 66,00: dat laatste is omgerekend € 6,60 per 50 gram...!

Voor iedereen die op zoek is naar een licht-gearomatiseerde, makkelijke en voordelige bulktabak voor de "gewone, door-de-dag pijpjes", lijkt het me in ieder geval zeer de moeite waard om die eens uit te proberen.


Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

nostalgicsmoker
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2016 19:22

Neptune, vroeger en nu

Bericht door nostalgicsmoker »

Zijn er onder ons, die Neptune vroeger in de Niemeijer tijd, al rookten, en de huidige tabak ook kennen? Ik rookte het vroeger graag en ik herinner me de specifieke geur als je het pakje opende. Vandaag kocht ik een pakje en snoof benieuwd de geur op. Heel anders dan ik me herinnerde! Kan iemand beamen dat Neptune van nu anders is dan de Neptune van toen? Ik heb het wel over 35-40 jaar geleden. Ik heb het overigens nog niet aangestoken, het juiste moment daarvoor moet nog komen...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Eliminator »

Samengevoegd met het Neptune topic
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Neptune - Mixture

Bericht door janneman »

Neptune is inderdaad in een paar ronden vrij fors veranderd. Hij lijkt wel nog op ooit eens, maar is zeker niet meer de Neptune uit de jaren '70. Mijn probleem is een beetje dat ik hem door de jaren heen regelmatig gerookt heb, en daardoor zijn de verschillen van keer tot keer minder opvallend geweest. Het is eigenlijk al vrij lang niet meer helemaal mijn dagelijkse tabak, maar nog steeds wel een tabak waar ik met enige regelmaat een blik van opentrek.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Neptune - Mixture

Bericht door Bommel »

Neptune is ook bij mij allang niet meer de gangmaker van mijn tabakspalet, geldt ook voor Ålsbo Black, en dat heeft inderdaad te maken met de verandering.
In het verleden verraste deze tabak mij keer op keer en de roomnote vond ik meesterlijk.
Echter nu valt ze mij tegen en rook ik ze nog maar enkele keren per jaar als ik in een nostalgische bui ben.
Ze is nu te caramelig en het zouthout/dropachtige ondertoontje mis ik.
Afbeelding

Plaats reactie