Neptune - Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Neptune - Mixture

Bericht door Bart Iron »

Afbeelding

Omschrijving
Tabakssoorten: Virginia en Burley
Aroma: Zoet, fruitig en chocolade
Snede: Middel, korte structuur
Pijpenkop: Middelgrote kop

recenties: http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... N&TID=1925

Zet hieronder je recencies
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 26 mar 2011 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Heerlijke tabak om een nieuwe pijp mee in te roken. Tevens gebruik ik deze tabak vaak in de auto en buitenshuis. Blijft lekker koel en goed van smaak... :B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Neptune oh Neptune..
Wat heb je mijn hart veroverd afgelopen tijd.
Zoveel van je gerookt en nog steeds geen spijt.
Jij hebt mijn pijprooksmaakpapillen ontmaagd en enige scepsis weggevaagd.
Altijd brand je gelijkmatig en goed.
Als ik diep in je kijk zie ik de warme vuurgloed.
Als ik onhandig ben vergeef je me veel.
Mijn ultieme vangrail.
Je smaak is puur genot.
Van alle tabakken ben jij mijn God.
Vanavond ga ik denk ik weer een pijpje met je vullen.
Mensen die je niet kennen weten niet wat ze missen, de onbenullen.... :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mijn dagelijks brood...
Neptune rook ik al sedert de jaren '70, en het is de tabak waar ik altijd weer terug bij kom. Het is de tabak die ik rook als ik gewoon een pijp wil roken. Soms rook ik een half jaar geen Neptune, dan rook ik troost slices, of baai, of Sail, of een of andere Mac Baren. Maar vroeger of later... Altijd weer terug naar Neptune.

Het is moeilijk voor me om wat over de smaak te zeggen, nu net omdat ik hem zoveel gerookt heb. Het is een moderne, wat zoete cavendish, een tabak als zovelen op dit moment. Je proeft iets zoets -koekjestrommel, chocolade, vanille- met op de achtergrond genoeg tabak om het toch nog pijproken te laten zijn.

De sterkste kant van Neptune is dat het een redelijk probleemloze tabak is. Redelijk zacht, en niet snel scherp op de tong. Rookt doorgaans niet te nat, en is goed helemaal leeg te roken. Als je bij Neptune een natte prop onderin over houdt, rook je te snel, of is de tabak -of de pijp- te vochtig.

Het is mijn meetlatje; tabak die zoeter smaakt dan dit is voor mij een echt zoete tabak, tabak die minder zoet smaakt wordt een 'pure' tabak voor mijn gevoel. Tabak die sneller brand is een snelle tabak, tabak die langzamer brand is een langzame tabak.

Ik raad beginnende pijprokers altijd aan om ook eens Neptune te proberen. Het is eigenlijk niets bijzonders, maar het is een probleemloze tabak zonder echt vervelende kantjes... En dat laatste is eigenlijk best wel bijzonder, na 30 jaar Neptune roken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Arno schreef:Neptune oh Neptune..
Wat heb je mijn hart veroverd afgelopen tijd.
Zoveel van je gerookt en nog steeds geen spijt.
Jij hebt mijn pijprooksmaakpapillen ontmaagd en enige scepsis weggevaagd.
Altijd brand je gelijkmatig en goed.
Als ik diep in je kijk zie ik de warme vuurgloed.
Als ik onhandig ben vergeef je me veel.
Mijn ultieme vangrail.
Je smaak is puur genot.
Van alle tabakken ben jij mijn God.
Vanavond ga ik denk ik weer een pijpje met je vullen.
Mensen die je niet kennen weten niet wat ze missen, de onbenullen.... :wink:
=D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dank u, dank u, ik had een vlaag van inspiratie :wink:
Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Neptune rookte ik vroeger wel eens gemengd met witte Sail. Dat vond ik erg lekker naast de gele Sail die ik standaard rookte. Sinds een heel aantal jaren rook ik bij voorkeur een baai, maar de laatste tijd laat ik me soms weer eens tot een mixture verleiden. Ik heb nu een pakje Borkum Riff Whiskey en een pakje Neptune open. Daarvan vind ik de Neptune toch wel de lekkerste. Maar na een pijp met Neptune verlangen mijn smaakpapillen weer naar m'n eigen baai.

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Bericht door The_Cigar »

Een heerlijke tabak voor een faire prijs.
Ik koop hem zelf vaak in het 100 grams blikje.
De smaak doet mij aan caramel en honing denken.
Niet bijtend op de tong en koel rokend.
De mooie odes aan deze tabak zeggen genoeg denk ik :)
Het voormalige pareltje van de Koninklijke Niemeijer!
Afbeelding

sandermulder
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jan 2011 21:23
Locatie: Zuid Holland

Bericht door sandermulder »

Neptune was de tabak die mij mn allereerste pijp deed ontvlammen (nu ongeveer 21 jaar terug) en nog steeds ben ik er een groot fan van.
Makkelijke tabak, erg lekkere volle smaak en een aangenaam aroma. Doet me altijd wat aan kers & chocolade denken.

De laatste jaren ben ik wat meerdere tabakken gaan proberen (zo ben ik uitgekomen bij Troost) maar keer op keer blijf ook ik bij deze gigant terugkomen.

Aanrader!!

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Veel lovende woorden over deze tabak. Doe ik iets verkeerd? Versta ik de kunst nog niet?

Niet om te zeiken, hoor, maar deze tabak kan mij ook na een 2e pakje niet bekoren. De smaak is goed, zeker, maar van koel en droog roken is geen sprake, vooral het laatste gedeelte niet; bitter, heet en veel meer gepruttel dan bij Troost slices. Mijn vrouw vindt de roomnote ook de minste van wat ik tot nog toe heb verstookt.

Voor mij is dit beslist geen blijvertje.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

neehoor je hoeft niet iedere tabak echt leker te vinden tis een prima tabak waar vele veel genot aan beleven, maar mij persoonlijk doet het niet zoveel.
Groet,
Tom

drfretboard

Bericht door drfretboard »

teunis schreef:Veel lovende woorden over deze tabak. Doe ik iets verkeerd? Versta ik de kunst nog niet?

Niet om te zeiken, hoor, maar deze tabak kan mij ook na een 2e pakje niet bekoren. De smaak is goed, zeker, maar van koel en droog roken is geen sprake, vooral het laatste gedeelte niet; bitter, heet en veel meer gepruttel dan bij Troost slices. Mijn vrouw vindt de roomnote ook de minste van wat ik tot nog toe heb verstookt.

Voor mij is dit beslist geen blijvertje.
Heb jij gepruttel bij Troost Slices :shock:
Hoe doe je dat? ;-)

Dat het koel en droog roken niet lukt is meer een kwestie van dat je misschien nog een speed-smoker bent. Traag roken is droog roken en het komt de smaak ten goede. Teveel vuur in de pijp vernaggelt eigenlijk de tabak, zeker zo'n fiks gearomatiseerde. Ik denk dat de bittere, hete afronding opgeheven wordt als je het net wat rustiger aan doet. Bekijk eens het topic over de rooktijd logboek. Misschien moeten dat weer eens doen herleven! :D

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

das wel een goeie drfret dat rooklogboek heractiveren. als we joey tenmiste zolang wakker kunnenn houden :wink:
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

dfrboard, sorry, ietwat verkeerd genotuleerd, Troost pruttelt dus beslist niet bij mij. Neptune wel. Het kan inderdaad aan speed-roken liggen, in het rook-tijd draadje kwam al naar voren dat ik minder lang doe met een vulling. Ooit leer ik het wel, en wie weet bevalt neptune dan wel.

off-topic: Op dit moment bevallen flakes, slices en ready rubbed mij erg goed, en dat zijn nou net de traag brandende tabakken; het een heft het ander op en er is toch niets op tegen om deze 'soorten' te blijven roken? ik heb namelijk al het idee dat ik erg rustig rook, wat niet zo schijnt te zijn. Nog langzamer en ik val in slaap!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

teunis schreef:dfrboard, sorry, ietwat verkeerd genotuleerd, Troost pruttelt dus beslist niet bij mij. Neptune wel. Het kan inderdaad aan speed-roken liggen, in het rook-tijd draadje kwam al naar voren dat ik minder lang doe met een vulling. Ooit leer ik het wel, en wie weet bevalt neptune dan wel.

off-topic: Op dit moment bevallen flakes, slices en ready rubbed mij erg goed, en dat zijn nou net de traag brandende tabakken; het een heft het ander op en er is toch niets op tegen om deze 'soorten' te blijven roken? ik heb namelijk al het idee dat ik erg rustig rook, wat niet zo schijnt te zijn. Nog langzamer en ik val in slaap!
Beste Teunis, als een tabak je niet kan bekoren, dan is het gewoon niet jouw tabak. Ik lees hier ook weleens lovende woorden over tabak waarvan ik denk: "hoe durf je het in je pijp te stoppen".
En over een andere tabak lees ik iets negatiefs, waarbij ik zoiets heb van: "WAAAAAT, hoe kun je dat nu vinden? Is juist heerlijk!"

Het belangrijkste is, dat je zelf plezier en genoegen haalt uit het pijproken. Ik vind het zonde van mijn kostbare rookmomenten en tijd om te gaan zitten ploeteren met een (door anderen hoog aangeprezen) tabak waar ik blijkbaar niet goed de vinger achter kan krijgen. Dan stop ik daar mee, natuurlijk na wat pogingen, en ga dan gewoon verder op de nagenoeg oneindige zoektocht in de tabakswereld.
Zo heb ik inmiddels ruim 40 tabakken die ik lekker vind en met regelmaat (sommige altijd) in voorraad heb. Dat ik dan niet "nummertje 41" aan dit assortimentje kan toevoegen, omdat het keer-op-keer ploeteren met die tabak me niet bevalt, vind ik prima. Er is keuze genoeg waar ik me wel lekker bij voel.

Eigenlijk een hele hoop tekst om te zeggen: zoek gewoon lekker verder naar voor jou prettige tabakjes.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Amen! ;-)

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Winslow Collector schreef:Zo heb ik inmiddels ruim 40 tabakken die ik lekker vind
Kun die eens in een lijst posten? Vind ik eigenlijk wel interessant... "post jouw favoriete tabakken" of iets dergelijks. Of in het "persoonlijke collectie" forum.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Paul, bedankt!

Bij whisky zet je mij op het juiste spoor, bij tabakskeuze...geweldig.

Op TR komen nog zoveel flakes, slices en ready rubbed naar voren in allerlei smaken, sterktes en prijsklassen (ook wel te dure :oops: ) dat ik in deze tabakken nog jaren lang mijn hart kan ophalen! Ik kijk dan ook met verlangen uit naar de meeting in Zutphen; voor de tabakken, maar zeker ook voor al jullie adviezen! :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

drfretboard schreef:
Winslow Collector schreef:Zo heb ik inmiddels ruim 40 tabakken die ik lekker vind
Kun die eens in een lijst posten? Vind ik eigenlijk wel interessant... "post jouw favoriete tabakken" of iets dergelijks. Of in het "persoonlijke collectie" forum.
Of vul de topic "tabak recensies" aan met jouw beleving?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

drfretboard schreef:
Winslow Collector schreef:Zo heb ik inmiddels ruim 40 tabakken die ik lekker vind
Kun die eens in een lijst posten? Vind ik eigenlijk wel interessant... "post jouw favoriete tabakken" of iets dergelijks. Of in het "persoonlijke collectie" forum.
Kijk ik vanavond even naar. Maak ik wel een nieuw topicje aan waar iedereen zijn lijstje "vaste" tabakken kan melden.

Recensies ben ik zelf niet zo gelukkig mee, om die te geven. Ik ga graag op de feiten af, niet op meningen. Daarom probeer ik ook zo weinig mogelijk mijn mening in een recensie te zetten.
Afijn, ik kijk wat ik kan doen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

teunis schreef:Paul, bedankt!

Bij whisky zet je mij op het juiste spoor, bij tabakskeuze...geweldig.

Op TR komen nog zoveel flakes, slices en ready rubbed naar voren in allerlei smaken, sterktes en prijsklassen (ook wel te dure :oops: ) dat ik in deze tabakken nog jaren lang mijn hart kan ophalen! Ik kijk dan ook met verlangen uit naar de meeting in Zutphen; voor de tabakken, maar zeker ook voor al jullie adviezen! :lol:

Eeeeeeh... graag gedaan??? Ik zie alleen nog niet echt waar ik enige waarde aan hulp heb geboden. :shock:
Maar fijn dat jij het in ieder geval zo opvat. :lol:

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

"post jouw favoriete tabakken"

Leuk idee !.... een wat ruimere variant op mijn 'onbewoond eilend'-idee :) daar hadden de meeste moeite op één tabak uit te komen :D

Zelf heb ik zeker een lijstje met favo's, zeker niet allemaal op voorraad, maar wel 'voor herhaling vatbaar', zal ze vanavond posten !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

drfretboard schreef:
Winslow Collector schreef:Zo heb ik inmiddels ruim 40 tabakken die ik lekker vind
Kun die eens in een lijst posten? Vind ik eigenlijk wel interessant... "post jouw favoriete tabakken" of iets dergelijks. Of in het "persoonlijke collectie" forum.
Volgens mij hebben wij redelijk dezelfde smaak, dus ik ben ook wel benieuwd.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Eliminator schreef:"post jouw favoriete tabakken"

Leuk idee !.... een wat ruimere variant op mijn 'onbewoond eilend'-idee :) daar hadden de meeste moeite op één tabak uit te komen :D

Zelf heb ik zeker een lijstje met favo's, zeker niet allemaal op voorraad, maar wel 'voor herhaling vatbaar', zal ze vanavond posten !
Ziehier de Persoonlijke Collectie voor de tabakken:
http://pijprokersforum.forum2go.nl/pers ... e-f48.html

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

drfretboard schreef:
Eliminator schreef:"post jouw favoriete tabakken"

Leuk idee !.... een wat ruimere variant op mijn 'onbewoond eilend'-idee :) daar hadden de meeste moeite op één tabak uit te komen :D

Zelf heb ik zeker een lijstje met favo's, zeker niet allemaal op voorraad, maar wel 'voor herhaling vatbaar', zal ze vanavond posten !
Ziehier de Persoonlijke Collectie voor de tabakken:
http://pijprokersforum.forum2go.nl/pers ... e-f48.html
Ah, je bent me voor. Prima gedaan, bedankt. Ik ga zometeen mijn lijstje posten.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Neptune, dagelijks voedsel voor mijn geest, zalige gemakkelijke tabak waar ik de dag mee begin en vaak meerdere pijpen van rook op 1 dag.
Zeer toegankelijk qua smaak en een probleemloos brandgedrag.
Aanrader voor iedereen, zeker ook voor de beginnende pijproker!
Echter na het lezen van vermeldde meningen trof mij iets vreemds en pijnlijks in de ogen, ai ai ai...
Een enkeling durft hier na zoveel jaren roken van dit hemelse kruid nog te beweren dat het hier om een cavendish gaat...
Ach en wee beste Janneman, tijd om terug te keren naar de schoolbanken en jezelf eens goed te verdiepen in wat nu werkelijk een cavendish is, het staat zo slordig om rond te strooien met woorden waarvan je klaarblijkelijk de betekenis niet helemaal helder hebt begrepen...
Je zult wel een slechte dag hebben gehad toen je dit schreef maar ik vergeef je! Steek er nog maar 1 op en kijk maar goed in dat geliefde bruine pakje! Geen spoortje cavendish mn beste brave borst... :lol:

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Tja, what can I say, excuses Janneman, deels heb je toch gelijk en heb ik nu een blaar op mn vingers want gebrand aan eigen fout!!! :?
Om te zeggen dat Neptune een cavendish IS blijft een incorrecte statement maar een onderdeel van de gehele mixture is inderdaad een losgewreven Black Cavendish.
Misschien wordt het tijd om e.e.a. een wat fijnere en gedetailleerde beschrijving te geven en de nomenclatuur op dit vlak zuiverder te definieren en te hanteren.
Feit blijft dat Neptune een zeer gewaardeerde tabak is en Janneman mag uit mijn buidel de eerstvolgende ketel vullen als ik hem tegenkom en we er allebei over kunnen lachen :D
Gegroet, Marcel

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

hah! never question the oracle!

Laten we ons liever druk maken over hoe lekker de tabak is. :lol:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Well somebody has to question things sometimes...
...en goed beschouwd, zeg nou eerlijk, als je olijfolie mengt met slaolie, arachideolie en walnotenolie, heb je dan nog steeds olijfolie???????????
Zelfs een orakel kan de plank mis slaan...
Genoeg, ik hou wel op hahaha..
Gr. Marcel

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Qua stop-, brand- en rookeigenschappen is dit een prima tabak, maar de smaak kon mij niet zo bekoren. Ik heb mijn vrijwel volle pakje dan ook doorgegeven aan iemand die er meer van houdt dan ik.

Plaats reactie