Mac Baren - Navy Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door Mikali »

Voor mij was het mijn eerste flake en ben er ook positief over !
Alleen het laatste kwartje krijg ik wat moeilijker opgerookt, maar dat heb ik met wel meer tabakken.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

kiske

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door kiske »

Het blijft voor mij van geweldige moed getuigen dat jij pijptabak pruimt. Ik kan me er niets bij voorstellen en mis zelfs de moed om het ook maar te proberen.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door pruimer »

O maar ik wil anderen ook niet aanzetten tot pruimen. (Mag ook niet van de wet toch?)

Het is voor mij heel verhelderend hier recensies te zien van hoe een tabak ervaren wordt bij het roken. Is enigzins belangrijk in mijn koopbeslissingen. Want vaak is de smaakbeleving hetzelfde. En hoe de vochtigheid en souplesse (bij het stoppen van jullie pijp belangrijk maar voor mij belangrijk om er een niet-kruimelend geheel van te maken) bijvoorbeeld.

Vroeger kocht je gewoon (bij de kruidenier) een pond afgewogen tabak en elk familielid deed daar mee naar behoeven. Roken, pruimen en de kruimels werden vermalen tot snuif. Of de tabak werd heel lang geleden ook wel gebruikt als medicijn in een linnen omslagdoek bij bepaalde wonden.

Je kan er zoveel mee, het is en blijft een wonderkruid van de goden zoals de indianen het noemden.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door pruimer »

Maar even terug naar de Navy Flake!

Ik heb wat zitten googlen en informatie zitten vergelijken en volgens de beschrijving van Mac Baren is deze Navy Flake vooral Burley. Voor het overgrote deel; "afgemaakt" met een beetje Virginia en Cavendish".

Burley is, bij zowel rokers als andere tabaksgebruikers, mijns inziens een erg ondergewaardeerde tabak de laatste jaren. En dat ten onrechte! Het is heerlijk vol van smaak. Geeft body en kracht aan een blend.

Is de naam "Burley" allicht afkomstig van wat Hollanders vroeger hadden als "Boerentabak" - even wat klinkers verwisselen en je komt op Burley. Boerentabak werd vroeger door de meeste boeren in ons land verbouwd voor eigen gebruik aan de randen van hun akkers.
En kent dus als zodanig een lange geschiedenis.

En deze Navy Flake is geen pure tabak, er zit zeker iets van honing over gesausd, maar heel licht en het tast de tabakssmaak niet aan. Ik zag voorbij komen dat er ook 100 gram blikken zijn, maar ik zie ze alleen bij buitenlandse winkels.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door Asmodeus »

Misschien vind je Erinmore Flake dan ook wel goed te pruimen. Eveneens een mild gesausde flake, maar komt nog wat natter uit het blikje. Vriendelijk geprijsd ook.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door meindert »

pruimer schreef:O maar ik wil anderen ook niet aanzetten tot pruimen. (Mag ook niet van de wet toch?)

Het is voor mij heel verhelderend hier recensies te zien van hoe een tabak ervaren wordt bij het roken. Is enigzins belangrijk in mijn koopbeslissingen. Want vaak is de smaakbeleving hetzelfde. En hoe de vochtigheid en souplesse (bij het stoppen van jullie pijp belangrijk maar voor mij belangrijk om er een niet-kruimelend geheel van te maken) bijvoorbeeld.

Vroeger kocht je gewoon (bij de kruidenier) een pond afgewogen tabak en elk familielid deed daar mee naar behoeven. Roken, pruimen en de kruimels werden vermalen tot snuif. Of de tabak werd heel lang geleden ook wel gebruikt als medicijn in een linnen omslagdoek bij bepaalde wonden.

Je kan er zoveel mee, het is en blijft een wonderkruid van de goden zoals de indianen het noemden.
Jij kent zeker de "Drachtster Kei" pruimtabak!! :)
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door lindbergh-nl »

pruimer schreef:
En deze Navy Flake is geen pure tabak, er zit zeker iets van honing over gesausd, maar heel licht en het tast de tabakssmaak niet aan. Ik zag voorbij komen dat er ook 100 gram blikken zijn, maar ik zie ze alleen bij buitenlandse winkels.
Deze vakantie bij Wolffs in Leer een 100 gr blik ingeslagen. Nog niet aangebroken, want ik heb iets teveel tabakken openstaan.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door pruimer »

Ben benieuwd hoe lang jullie rokenden doen met een heel plakje Navy Flake???

Gaat 1 plakje in zijn geheel in de pijp of neem je een halve? Er zitten volgens mij zo'n 15 plakjes in het blikje.

Ik doe om te pruimen 1 flake in 3 stukjes. Met een zo'n stukje doe ik 2 of 3 uur. Langer kan ook, maar soms wil je nu eenmaal iets eten en dan is tabak in de wang geen optie.

Hoe lang rook je een pijp met flake????

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Ik doe ongeveer 45 minuten met een flake(denk ik, ik hou dat niet bij ofzo). En ik rook redelijk rap.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
te-vreden
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2016 22:04
Locatie: Drachten, Friesland

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door te-vreden »

Volgens mijn is navy tabak.
Tabak die megenomen werd door het inbinden in linnen en touw.
Een scheut rum tegen het verder vergaan en verschimmelen op de nogal vochtige lucht.
Voor de matroos zelf was dit de manier om het aangeboden opgerolde tabaks blad te bewaren en te rijpen tijdens de terugvaart.
Zo strak mogelijk, om vervoerbaar te maken.
Of dit nu nog gedaan word of ze het persen voor een bepaalde tijd zal mij een raadsel wezen.
Maar gelukkig kan men dit zelf doen.
Als je hele tabaks bladeren hebt.
Vroegen op de schepen die tabak vervoerde werd dit zo gedaan.
Elke matroos kreeg tabaks bladeren.
Later werden dit de rollen van tabaks touw die we kennen van pruim tabak die Ze mekregen.
Vandaar navy.
Je kan dit zelfs nog kopen!


http://personaltobacco.com/zaden-en-ben ... -camera-9/

Groet,
Te-vreden
Onder een boom.
Een wortel zo oud.
Het begin der pijpen.
Die roken als goud.:-? .

Gebruikersavatar
Toonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2016 18:53

Mac Baren - Navy Flake

Bericht door Toonster »

Ik heb zojuist een 50 grams blikje bij de plaatselijke drogist gevonden! Voor het bijna prehistorische bedrag van 8,90.. Dus als de tabak me bevalt haal ik morgen het laatste nog laatste resterende blikje uit de schappen op :mrgreen:

Het ruikt in ieder geval heerlijk!

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door smoking-rob »

Zo'n wat ouder blikje heb ik een tijdje geleden ook mogen roken, was erg lekker geworden. Veel langer rijpen voegt daar niet veel aan toe denk ik. Ik rook nu een Dark Twist van €15,80, ook een oudje dus en die is ook heerlijk gerijpt maar als je goed snuffelt ruik je ook iets van gisting in de verte, voor mij het teken dat ie op tijd opengetrokken is.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door deKucher »

Ik heb net ook mijn eerste plakje opgerookt en ik ga mee met de meerderheid hier.

Tis een lekker rookertje die inderdaad wat scherp is zo nu en dan alsof het je wil laten weten dat het leven niet altijd even zoet en mild is... misschien is dat voor menig persoon hier wat te diepzinnig maar ach, soit.

Ik proef vooral tussen het puffen in honigachtige smaken en daarbuiten is hij stevig doch mild te noemen.

Ik rookte deze tabak in een filterloze leespijp terwijl ik Corvus Corax op de achtergrond had spelen ( primitieve Noorse volks muziek ).

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door George Bertram »

Dit is mijn alledaagse altijd lekker smakende tabak. Als ik geen andere keus kan maken en toch zin in een pijpje, dan wordt het dus steevast McBaren Navy Flake.
Het af en toe wat scherpe kantje erin bevalt me net prima.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Mac Baren - Navy Flake

Bericht door roocker »

Heb een blik of 10 van bouwjaar 2011 zitten . Binnenkort eens 1 openen... Benieuwd of dat rijpen nou waar is of niet :-?

Plaats reactie