Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Hans1 »

Op marktplaats biedt iemand 20 blikken aan. Dat is me iets teveel.
Ik vind dit overigens een lekkere tabak. Geen specifieke smaak, maar licht zoet op de achtergrond. Geen scherpte.
Die scherpte word vaak toegeschreven aan MacBaren, maar dat vind ik reuze meevallen.
Misschien als je niet echt rustig rookt dat MacBaren eerder bijt dan anderen.
Mac Baren maakt toch reuzefijne tabakken: de HH-serie, navy flake, plumcake, london burley blend, 7 seas regular en deze... allemaal niks mis mee.

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door safetymichel »

Hans1 schreef:Op marktplaats biedt iemand 20 blikken aan. Dat is me iets teveel.
Ik vind dit overigens een lekkere tabak. Geen specifieke smaak, maar licht zoet op de achtergrond. Geen scherpte.
Die scherpte word vaak toegeschreven aan MacBaren, maar dat vind ik reuze meevallen.
Misschien als je niet echt rustig rookt dat MacBaren eerder bijt dan anderen.
Mac Baren maakt toch reuzefijne tabakken: de HH-serie, navy flake, plumcake, london burley blend, 7 seas regular en deze... allemaal niks mis mee.
Gaan alleen per vijf tegelijk weg. Dit vraagt hij er voor.

5 x €10,= + €5,= verzendkosten (blikken kosten normaliter €20,90 per stuk !)
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Nysius »

Op viewtopic.php?f=4&t=11128&p=380856#p380856 spraken NoneNicer en ik over deze tabak.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Victor Baarn »

Recent deze tabak aangeschaft en twee keer gerookt. Ondanks de vele positieve beoordelingen hier kan ik niet zeggen dat ik er van onder de indruk ben. Feitelijk proef ik helemaal niks.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Martin Romijn »

Victor Baarn schreef: 07 mar 2022 11:47 Recent deze tabak aangeschaft en twee keer gerookt. Ondanks de vele positieve beoordelingen hier kan ik niet zeggen dat ik er van onder de indruk ben. Feitelijk proef ik helemaal niks.
Het niets proeven kan ook te maken met je techniek. Hoe rook je je pijp? Experimenteer eens met verschillende manieren van stoppen. Misschien helpt dit: https://www.glpease.com/Articles/Breath ... the%20stem.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Victor Baarn »

Goede tip! Ga ik proberen. Zal wel enige oefening vergen. Ik zie dat er op YouTube diverse video’s over zijn. Deze is wel to the point.

Ook het kanaal van Muttnchop Piper heeft er enkele video’s over.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door oehoe »

Ik weet niet hoe je rookt maar bij mij gaat de rook van de mond langzaam, en ik bedoel écht langzaam. Na 't rustig laten ontsnappen van de getrokken rook, uit de mond, rustig naar de neus waar deze lento wordt binnen gehaald en weer lentement wordt uitgeademd (neus of mond maakt verder in volgorde geen echte ruk uit). De getrokken rook ook vaak langzaam (denk aan 'n 15 km woonerf) altijd rustig, zeer rustig zonder uit te puffen door de neusgaten de vrijheid geven. 'n Dubbelspel van beiden meestal. Geen wanhoopsdaden om de pijp brandende te houden en wanhopig opnieuw van vuur te moeten denken en willen voorzien. 'n Goede tabak en 'n goed gestopte pijp is vergevingsgezind. 't Biedt je nieuwe kansen (Hallelujah!). 'n Gestopte pijp moet net persé direct tot de bodem verast leeg te zijn. Jij beheerst de pijp, de pijp niet jij.

'n Sigaar is vergefelijk wanneer 't tempo (even) iets hoger ligt, maar 'n pijp is onverbiddelijk. Iedereen hier doet 't echter op zijn / haar manier. Misschien is de weg naar de juiste tabak misschien niet de tabak maar naar de juiste manier manier van roken en zoals Martin al aangaf de manier van stoppen. Ik heb natuurlijk DE waarde niet in pacht maar slechts de mijne. Ieder zijn weg en ding. Ook ik leer met schade en schande en onbegrip al is 't vaak meer met door de andere leden in hun ogen als provocerende en not done posts hier. We helpen je verder waar 't kan (Hallelujah!)

Blijf zoeken in ieder geval. Niet alleen in de tabak maar wellicht ook de techniek. Soms klink je alsof 't doet omdat 't moet (vette knipoog natuurlijk)!

ps:
Buiten moeten roken draagt niet echt bij aan 'n goede rookervaring waar 't een ontspannen rust- en rookmoment zou moeten zijn. Merkte ik op mijn werk met meer smaakvole Camel Orange siggies buiten op het werk. Minuutje of twee minnimaal en daar kwam alweer 'n oproep van 'n kamer of de voordeur). Marlboro's vond en vind ik nog steeds één van de slechtste rookervarinen op sigarettengebied. Zeker wanneer men deze bewust en met techniek gaat roken. Sommigen puffen en volgen zonder smaak de Marlboro's als 'n soort van ondoordachte nicotineverslaving net zoals de cliëntele (gelukkig gepensioneerd en geen late diensten meer, dus gespaard van RTL4 altijd op TV daar). 'n Enkele stokoude "Dochter van de Weduwe" adept daargelaten toen :D

Blij dat ik "Halleluja!" heb mogen verkondigen hier. Driewerf zelfs. Moet ergens 'n boodschap zijn. Met de laatste erbij wordt 't zelfs vier.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door BAARD »

Van de week een blik Mixture gekocht bij een tabakswinkel in Leeuwarden.
Aangezien ik veelal dezelfde tabak rook, toch maar weer eens besloten iets anders te proberen.
Ergens heb ik dit jaren geleden ook al eens gerookt, maar ik weet werkelijk waar niet meer wat ik er van vond. (Tegenwoordig heb ik een schriftje in mijn “mancave” liggen waarin ik dit bij houd.)

Wordt dus nog vervolgd..
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door BAARD »

Misschien geheel overbodig.. maar ik deel hier toch even mijn bevindingen.

Ondertussen zo’n 10 pijpjes gerookt met deze tabak.
Wat mij opvalt is dat het een zeer toegankelijke tabak is, die mij helaas niet heel erg weet te pakken.
Janneman schreef: ‘Betrekkelijk lekkere tabak, die mij toch op de een of andere manier niet kan boeien.’
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Ik moet de tabak regelmatig opnieuw aansteken, maar pas als de pijp halverwege is, blijft hij goed branden. Dit ervaar ik keer op keer. Als ik hem aan het begin aan de praat probeer te houden, wordt hij snel te heet.

Roomnote is niet erg lekker, maar ook niet vies. Niets bijzonders eigenlijk.

Het is wel zo dat ik deze tabak netjes probeer op te roken. Maar zal hem zeer zeker niet snel weer halen.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Kiske »

Mac Baren levert in mijn opinie al jaren een geweldige prestatie. Het produceert (over het algemeen) tabakken die een groot aantal pijprokers weet aan te spreken. Het woord "eenheidsworst" dringt zich soms oneerbiedig aan mij op bij Mac Baren.

Echter, als je de tabak vanuit die richting rookt en beoordeelt, kun je meestal enkel concluderen dat ze hun doel prima weten te bereiken. Een hele kunst om dat al zoveel jaren te kunnen presteren.

Met de beschikbaarheid van de huidige tabakken, veelal bekend geworden sinds de sociale media hun intrede deden, is er echter voor elk wat wils en heel specifieke tabakken beschikbaar. Deze voldoen daarmee niet meer voldoende, maar ruim voldoende aan de wens van de specifiekere rokers. Hierdoor worden de tabakken van Mac Baren wel eens weggezet als beginnerstabakken of minderwaardig, maar dat is gezien vanuit een ander standpunt dan waar deze tabakken uit ontwikkeld zijn.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door BAARD »

Kan slechts mijn eigen bevindingen delen. Hoop dat toekomstige rokers van deze tabak er wat mee kunnen. Hoe meer meningen, des te meer informatie beschikbaar.
Maar zoals zo vaak gezegd valt over smaak niet te twisten.

Feit blijft dat dit niet mijn tabak is.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Kiske »

Het was op geen enkele manier bedoeld als commentaar op jouw review Baard. Eerder een bevestiging ervan.

En blijf vooral je bevindingen delen! Deze zijn goud voor forumbroeders en -zusters. Zo kan een meer afgewogen keuze worden gemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Chris »

Dit is, zoals ik het eens heb bevonden, een eigenzinnige tabak. Om het beste eruit te halen is een kleine kop het beste, liefst conisch. Behandelen als een ready rubbed flake. De Eldritch forumpijp vond ik er uitermate geschikt voor. In een pijp met grotere kop krijg je een kwalitatief andere beleving.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door BAARD »

Kiske schreef: 19 sep 2023 15:07 Het was op geen enkele manier bedoeld als commentaar op jouw review Baard. Eerder een bevestiging ervan.

En blijf vooral je bevindingen delen! Deze zijn goud voor forumbroeders en -zusters. Zo kan een meer afgewogen keuze worden gemaakt.
Een welkome aanvulling Kiske.! 🙃
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door BAARD »

Chris schreef: 19 sep 2023 15:51 Dit is, zoals ik het eens heb bevonden, een eigenzinnige tabak. Om het beste eruit te halen is een kleine kop het beste, liefst conisch. Behandelen als een ready rubbed flake. De Eldritch forumpijp vond ik er uitermate geschikt voor. In een pijp met grotere kop krijg je een kwalitatief andere beleving.
Had hem al in verschillende pijpjes geprobeerd, en het klopt dat ik hem in mijn Big Ben Shepherd 472 het beste tot zijn recht vond komen.
Goede toevoeging!👍🏻
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Plaats reactie