Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door dr. Watson »

Deze oer-Hollandse baai tabak is samengesteld uit topkwaliteit Indonesische tabakken uit o.a. Lumadjang, Besuki, Vorstenland, Boyolaby en Sumatra. Daaraan toegevoegd worden Noord- en Zuidamerikaanse tabakken waaronder Maryland en Paraguay. Verder wordt dit gemengd met een beetje Franse Burley. Het resultaat is een oprechte tabak voor de rustige pijproker.

Tabakssoorten:
Indonesische tabakken, Virginia en Burley.
Aroma:
Puur tabak.

Snede:
Baai, fijne snede.

Afbeelding

============================================
Review dr. Watson:
============================================

Gisteren gekocht vandaag gerookt. Dit is een baaitabak die wordt gefabriceerd door Heupink en Bloemen uit Ootmarsum. Waarschijnlijk is dat ook de enige tabak die zij maken.
Eigenlijk een gewone baai een onderscheid met andere baaitabak kan ik niet vinden. Hoezo die extra krul?
Qua smaak vind ik hem niet bijzonder. Geen bijzondere smaaknuances te ontdekken. Bij voorkeur rook ik hem zonder handen :lol: Om zo rustiger te roken. De rook wordt anders te heet evenals de kop.
Een leuke tabak voor rokers die een LaPaz sigaar weten te waarderen. Niets bijzonders eigenlijk dus.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

arbo heerenbaai paars in 150gr verpakking is ook van heupink en bloemen, heb ik besteld bijmijn lokale tabakstijdschriften en boeken hadelaar tzt in exoten en andere tabak een review daarvan

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Stad Ootmarsum extra krul

Bericht door Arno »

dr. Watson schreef:Hoezo die extra krul?
In vergelijking met de gewone (die ik ook heb) is de extra krul ietsje grover. Maar veel scheelt het niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Kan mij herinneren dat er een forumlid (ik geloof Bert van Hel) helemaal weg was van deze tabak. Hij rookte ik weet niet hoe veel kilo weg per jaar. Hij typeerde het als een kruidige tabak.

Ik heb echter deze baai nog nooit geprobeerd.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Een goede kruidige baai vind ik nog steeds De Rode Ster. Deze kun je kwalificeren - in termen van sigaarkwaliteit - met een sigaar van De Olifant. Eigenlijk is Ootmarsum niet de beste kwaliteit en zal ik hem ook niet meer kopen. De fabriek schijnt overigens gespecialiceerd te zijn in shag in verpakkingen van plm. 200 gram. Ze maken o.a. Look Out shag.
Eigenlijk lijkt deze tabak ook wel op shag, maar dan voor de pijp....

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Shag voor de pijp.. Goede omschrijving! :P Ik koop ook geen nieuwe Stad Ootmarsum meer na mijn 2 huidige pakjes. Misschien dan eens Rode Ster uitproberen ^^
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Wat betreft Rode Ster kan ook ik alleen maar lof uitspreken; het is inmiddels mijn favoriete baai. Wanneer ik deze vergelijk met bijvoorbeeld Troost Baai, die overigens echt niet verkeerd is, is Rode Ster kruidiger, voller, ronder van smaak.

Een echte aanrader. ;)
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb maar twee baaitabakken gerookt, Ootmarsum gewone snede en Rode Ster. Daarbij bevalt die laatste nadrukkelijk beter. Voller en interessanter van smaak en ook vriendelijker, ook al is het ook met de Rode Ster oppassen geblazen als je te zorgeloos doet. Maar dat is sowieso een eigenschap van baai voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Vriendelijker? Rode ster is een agresief mannetje, dat je met respect moet behandelen. Het is naar mijn weten de enige baai die je rustig moet roken. :twisted:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik bedoelde eigenlijk vooral vriendelijk van smaak, zolang je hem dus niet provoceert. De smaak heeft iets gemoedelijks, warms, kruidigs. Dit had ik bij Ootmarsum niet, daarbij kreeg ik meer het idee dat ik zure thee aan 't roken was.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ok. :D
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb inderdaad zoals Boyenne schreef al heel wat kilootjes Stad Ootmarsum weggerookt. Het kan vreemd gaan in het leven. Begonnen in 1977 met gele Sail en dat jaren als voorkeurtabak gerookt. In 2003 ben ik op de baai overgegaan. Eerst Schippers en Amsterdamer, die ik in Luxemburg kocht voor flink lagere prijzen. Daarbij rookte ik Stad Ootmarsum en nu rook ik vrijwel niet anders. Heerlijke pure tabak. De heerenbaai moet je wat rustiger roken. Ik ga voor de extra krul. Een wat grovere tabak. Van Arno kreeg ik de twee pakjes die hij niet rookt toegestuurd. Heel sympathiek. Maar gisteren kocht ik ook weer eens een pakje Borkum Riff Whiskey. Op z'n tijd is dat ook heerlijk. Maar dan doe ik wel veel langer met m'n pijp.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hoofdtopic geupdate.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

De Stad Ootmarsum Extra Krul stond al geruime tijd op mijn verlanglijst, daarom heb ik tijdens de meeting in Zutphen dan ook twee pakjes van deze tabak aangeschaft en vandaag heb ik me dan eindelijk verlof gegeven er een pakje van open te maken.

Bij de eerste trek sloeg deze tabak bij mij in als een bom! Zonder de reviews hierboven op het netvlies te hebben, had ik direct een 'sigaar-associatie' en viel deze tabak me op als veel kruidiger dan ik had verwacht of gewend was van een baai tabak. Hij komt vol en krachtig op me over. Ik voorzie in deze tabak een baai die blijft.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Gefeliciteerd, Alexander. Eindelijk eens een medestander die deze tabak ook weet te waarderen. Ik heb vanavond deze tabak gemixt met een klein beetje English Latakia van Sir William. Ook lekker.
Mocht je de heerenbaai van Stad Ootmarsum willen proberen, die smaakt heel anders. Wat lichter ook.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Lapaz sigaren zijn echt goor als je het daarmee kan vergelijken dan pas ik ziezo al, maar ja eigenlijk moet je zelf eerst alles geproefd hebben voor een oordeel te vellen.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik houd zelf helemaal niet van sigaren. Maar aan Stad Ootmarsum ben ik helemaal verslingerd. Het is de enige tabak die in Nederland verkocht wordt waar nog Portorico tabak in zit. Ik vind hem met geen andere baai te vergelijken. Toch eens proberen, Remi?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Bij de eerste trek sloeg deze tabak bij mij in als een bom! Zonder de reviews hierboven op het netvlies te hebben, had ik direct een 'sigaar-associatie' en viel deze tabak me op als veel kruidiger dan ik had verwacht of gewend was van een baai tabak. Hij komt vol en krachtig op me over.
nou ik kan wel stellen dat drfretboard en ik dezelfde smaak beleven met deze tabak. zwaarder en pittigerr dan de " gewone" stad ootmarsum, echt een flink verschil. deze vind ik erg lekker! de snede is als voortrekker baai gesneden is.
*EDIT*
vind hem heel in de verte wel vergelijkbaar met perterson irsh flake
Laatst gewijzigd door metaltommy op 06 mei 2011 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Tom

drfretboard

Bericht door drfretboard »

metaltommy schreef:
Bij de eerste trek sloeg deze tabak bij mij in als een bom! Zonder de reviews hierboven op het netvlies te hebben, had ik direct een 'sigaar-associatie' en viel deze tabak me op als veel kruidiger dan ik had verwacht of gewend was van een baai tabak. Hij komt vol en krachtig op me over.
nou ik kan wel stellen dat drfretboard en ik dezelfde smaak beleven met deze tabak. zwaarder en pittigerr dan de " gewone" stad ootmarsum, echt een flink verschil. deze vind ik erg lekker!
*EDIT*
vind hem heel in de verte wel vergelijkbaar met perterson irsh flake

Nice! :)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

deze baai dwingt mij om erg langzaam te roken, niet erg, maar toch word mijn pijp dunhill "the white spot" erg warm, anderen daar ook ervaring mee ?
Groet,
Tom

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik rook het grootste deel van m'n dagelijkse pijpen de Stad Ootmarsum extra krul. Ik heb er geen last van dat een pijp heter wordt dan wanneer ik er mixtures of flakes o.i.d uit rook.
Ik mix de laatste tijd nog wel eens Stad Ootmarsum met een Latakia tabak. Ook erg lekker.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dit is nu eens een tabak waarvan ik er in een recordtijd een pouch doorheen heb gejaagd. Ik ben begonnen aan m'n tweede pouch en voor mij is dit heel snel voor 1 tabak! Vrijwel elke avond dat ik een pijp heb gerookt, zat er Stad Ootmarsum in, afgewisseld met Windels Semois en de laatste dagen 2 keer een Bouchon, wat de rookbehoefte voor één avond ruim voldoende verzadigt, wat mij betreft.

Aan mijn tabakscollectie is bij de topfavorieten te zien dat ik er wat mee geschoven heb: http://pijprokersforum.forum2go.nl/post35194.html

drfretboard

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door drfretboard »

Tot mijn bijna onuitsprekelijke genoegen blijkt Ko Jager in Putten (buurdorp), die in deze regio de beste sigaren verkoopt en de meeste pijptabak op voorraad heeft, ook SOEK op voorraad te hebben. Heb dus, terwijl ik wacht op de levering van de bulk aankoop Semois tabak, weer even twee pakjes van deze tabak ingeslagen.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Kynikos »

Soek soek! Klinkt meer als een Caribisch visgerecht dan een oerhollandsche baaitabak maar het is niettemin een sympathieke afkorting.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Bert van Hell »

drfretboard schreef:Tot mijn bijna onuitsprekelijke genoegen blijkt Ko Jager in Putten (buurdorp), die in deze regio de beste sigaren verkoopt en de meeste pijptabak op voorraad heeft, ook SOEK op voorraad te hebben. Heb dus, terwijl ik wacht op de levering van de bulk aankoop Semois tabak, weer even twee pakjes van deze tabak ingeslagen.
Die winkel had forumlid Evertrookt ook al ontdekt. Blijkbaar is er in sommige plaatsen zoveel vraag naar deze tabak dat ze hem op voorraad hebben.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door dr. Watson »

Ik heb hem toen bij Van Werven uit Apeldoorn gehaald.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Ribbon »

Gisteren een pakje gekocht bij de (naar eigen zeggen) oudste tabakswinkel van Nederland; van Vreumingen in Gouda. Ben benieuwd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Joey Peters »

Ik heb een pakje cadeau gekregen van metaltommy.

Lekkere tabak. Smaakt echt naar sigaren.

Moet nog even kijken of het een vaste tabak word, denk het haast niet, er is zoveel te proberen :)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door culann »

Ik zelf ben er nog niet uit... Hou zelf opzich best wel van een sigaartje eigenlijk, daar doet deze tabak mij ook erg aan denken. Maar de smaak beleving is toch anders uit een pijp. Vind 'm zeker niet vies, maar heb nog niet echt een moment gevonden om er van te kunnen genieten. Pakje is nog lang niet leeg, ik blijf proberen, misschien vind ik nog wel het juiste moment voor deze tabak.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Joey Peters »

Hij brand als een tierelier. Ik ga hem in een kleinere kop proberen.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Plaats reactie