Ik vind Semois vies...

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
ljaarsveld

Ik vind Semois vies...

Berichtdoor ljaarsveld » 05 nov 2017 17:51

En toch liet ik een collega die daar toevallig in de buurt was weer twee pakjes Manil groen meenemen. Waarom? Omdat ik de smaak gelukkig alleen de eerste 5 minuten roken niet zo kan waarderen. Het smaakt naar oudemannensigaren. Muf. Scherp. Maar dan ineens... de smaak wordt zachter. Een zoetje begint zich te openbaren, even later zelfs iets verkoelends en DAN is het genieten. Tot aan het einde toe. Wanneer je dus denkt dat Semois niet iets voor je is... hou even vol. Bij mij zorgt het voor een gelukzalige glimlach en een heerlijke rooksessie!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

Robbie-san

Re: Ik vind Semois vies...

Berichtdoor Robbie-san » 05 nov 2017 22:02

Inderdaad. Het roken van Semois is niet voor de teerhartigen, echter het is meer dan de moeite waard om Semois tabak te roken in mijn optiek.
Juist ook, omdat er smaak nuances zitten in Semois tabak. Ik heb wel eens een tabk van Manil gerookt, waar een pepermuntachtige smaak naar boven kwam, dat vond ik zeer verassend toen.
Ad impossibile nemo tenetur

Meester W

Berichtdoor Meester W » 05 nov 2017 22:58

Het riekt inderdaad naar een overjarig matras uit een derderangs flophouse

Maar - en de scherprechters zullen weer in “woede” ontsteken - de Semois sigaren zijn verbazend goed

ljaarsveld

Berichtdoor ljaarsveld » 05 nov 2017 23:10

Robbie-san schreef:Inderdaad. Het roken van Semois is niet voor de teerhartigen, echter het is meer dan de moeite waard om Semois tabak te roken in mijn optiek.
Juist ook, omdat er smaak nuances zitten in Semois tabak. Ik heb wel eens een tabk van Manil gerookt, waar een pepermuntachtige smaak naar boven kwam, dat vond ik zeer verassend toen.

Ik heb precies dezelfde ervaring!

Ceci n'est pas une pipe

ljaarsveld

Berichtdoor ljaarsveld » 05 nov 2017 23:11

Meester W schreef:Het riekt inderdaad naar een overjarig matras uit een derderangs flophouse

Maar - en de scherprechters zullen weer in “woede” ontsteken - de Semois sigaren zijn verbazend goed

Ik bedoelde dus te zeggen: de Pijptabak OOK! Maar dan na een minuut of 5.

Ceci n'est pas une pipe

Stoker
Contacteer:

Berichtdoor Stoker » 06 nov 2017 01:02

Hmm misschien dan toch maar een keer proberen :shock:
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=48&t=9841

Nekker
Administrator

Berichtdoor Nekker » 06 nov 2017 09:54

Hier een verstokte Semois roker. Sinds kort rook ik op regelmatige basis de sigaren, die ik overigens zeer weet te appreciëren. Eerder een sigaar voor dagelijks gebruik, die steevast tweemaal per dag wordt aangestoken bij de wandeling met de hond. Zeker tijdens de herfst is deze sigaar naar mijn mening niet te overtreffen. Iets maakt Semois roken in de herfst, extra bijzonder. Altijd al gevonden. Persoonlijk vind ik Semois een "acquired taste". Ik vind het één van de moeilijkste tabakken om te roken. Het is een tabak die je meteen afstraft bij het te snel roken. Dan krijgt hij een vreselijke zurige bijsmaak. Echter weet je de Semois te beheersen, een beetje zoals de liefde bedrijven, met een lang en uitgebreid voorspel waarbij je goed de balans weet te houden tussen snelheid en genot. Dan is hij je beste vriend voor het leven.

Een trucje voor degene die zich tot nog toe afgestraft hebben gevoeld door de Semois: probeer bij het aansteken hem heel voorzichtig op gang te brengen. NOOIT, de vlam in de pijp. Dan ga je hem meteen oververhitten en verbranden, en zit je nadien letterlijk op de blaren. Je pijp met Semois aansteken zoals men een goede sigaar zou aansteken.

Mijn favoriete semois: "Langue de chien", naar mijn gevoel één van de zachtere. Manil durft nogal eens stevig binnen komen. Aanrader: Florina - Vieux Semois (soms te vinden onder andere noemer) Commerciëlere Semois, maar voor mij echt een aangename verrassing.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Elmer

Berichtdoor Elmer » 06 nov 2017 11:39

Mijn eerste ervaring met Semois was een Bouchon de Semois, zo een dik sigaarachtige keutel speciaal voor in de pijp. Ik was gelijk verkocht.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 06 nov 2017 11:46

Iemand enig idee of de Semois sigaren enigszins gemakkelijk te verkrijgen zijn in NL? Heeft Schimmel ze toevallig?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Kiske

Berichtdoor Kiske » 06 nov 2017 11:54

Na vele, vele pijpen met Semois gerookt en vooral genoten te hebben, stond deze me opeens volledig tegen. De laatste 40 tot 50 gram heeft er bijna een jaar over gedaan voor deze op was. Ik verwachtte dat het met "overvoeren" te maken had, maar ik heb echt totaal geen zin meer in Semois.

Raar vind ik het, omdat ik er écht van kon genieten. Wellicht komt het wel weer.
Do no harm, but take no shit.

Paasei

Berichtdoor Paasei » 06 nov 2017 12:08

The_Undertaker schreef:Iemand enig idee of de Semois sigaren enigszins gemakkelijk te verkrijgen zijn in NL? Heeft Schimmel ze toevallig?

Geen idee, maar de vier handelaren in de Dardennen versturen ze wel...
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Elmer

Berichtdoor Elmer » 06 nov 2017 12:31

Tabacmanil@skynet.be
Daar gewoon je bestelling naar mailen, hij stuurt het dan wel op met een overschrijving er bij. Ik vertelde er vorige keer bij dat ik lid ben van PRF.
Hier zijn assortiment:

Afbeelding
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 06 nov 2017 12:33

Elmer schreef:Tabacmanil@skynet.be
Daar gewoon je bestelling naar mailen, hij stuurt het dan wel op met een overschrijving er bij. Ik vertelde er vorige keer bij dat ik lid ben van PRF.
Hier zijn assortiment:

Afbeelding
Afbeelding

Verstaat de man Nederlands en/of Engels? Mijn Frans is wat roestig :lol: En zijn er nog bepaalde aanraders/verschillen in deze waslijst aan sigaren?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Paasei

Berichtdoor Paasei » 06 nov 2017 12:37

volgens Arno heeft Martin in Bohan de beste :
http://www.maisonmartin.be/

de Primor is zowat zijn duurste en vind ik geweldig
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Asmodeus

Ik vind Semois vies...

Berichtdoor Asmodeus » 06 nov 2017 12:38

De semois in de vorm van een bolknak die ik van Sal mocht proeven in Heukelum smaakte me verrassend veel beter dan de semois in pijpvorm die ik een paar jaar terug probeerde. Semois is iets wat ik graag lekker wil vinden, maar het kan me gewoon niet echt bekoren. Het staat me ook niet echt tegen, ik vind het alleen nogal droog en eendimensionaal. Wie weet ga ik nog eens voor een herkansing na de positieve ervaring met de sigaar.

Nekker
Administrator

Berichtdoor Nekker » 06 nov 2017 12:55

The_Undertaker schreef:
Hier zijn assortiment:

Afbeelding
Afbeelding

Verstaat de man Nederlands en/of Engels? Mijn Frans is wat roestig :lol: En zijn er nog bepaalde aanraders/verschillen in deze waslijst aan sigaren?

Zelf heb ik tot nog toe de "Pablo" en "Brumeux" gerookt. Die vond ik beide echt heel lekker! Met een lichte voorkeur voor de "Pablo", zoals je aan zijn formaat kan zien, geen sigaar waar je kort over doet. Dus niet ideaal voor elke situatie. :wink: Manil raad meestal altijd de Brumeux aan als zijn favoriet.

Hij spreekt niet echt een andere taal. Maar zijn kinderen spreken wel Engels. Dus ik vermoed dat hij zich wel laat bij staan. Anders kan iemand op 't forum je wel helpen met een Frans mailtje. Wil ik ook overigens, maar bij mij is 't roestig. :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Elmer

Berichtdoor Elmer » 06 nov 2017 13:03

Ik heb het mijne in het Engels gestuurd en googletranslate erover gegooid en erbij gezegd dat het google translate was...dus Engels en Frans :) Kreeg antwoord terug in het Frans.

Meester W

Berichtdoor Meester W » 06 nov 2017 14:09

Zoals Jan schrijft over de Primor het volgende

Ik rookte vorige week voor de eerste maal een cigaar uit de Ardennen en wel de Primor die Jan had mee gebracht in een daarvoor perfect vintage metalen etui.

Nu rook ik reeds zo’n 45 jaar cigaren en pijptabak uit alle windstreken ( ik heb zelfs nog wat Chinese paffers ) , doch nog nimmer een “Waalse “

Kwam het door de overdadige goedkope cognac of het immer aangename gezelschap van vriend Jan,hoe dan ook toen wij later op de avond na diverse pijpen de vlam in de pafstok staken was ik aangenaam verrast

Een lichte goed trekkende cigaar met een laat omslagpunt

Verwacht geen kruiderij als van een Cubaan en evenmin de verfijning van een Nederlandse cigaar zoals een Oliphant of een van der Donck. Maar deze cigaar is best te “ pruimen “. ( Hollandse uitdrukking )

Nu vraag ik mij af of het dekblad eveneens Semois is. De smaak doet mij nl een beetje denken aan een Sumatra dekblad.

Heer Paasei en ik zijn voornemens de sigarenbaas aldaar eens te bezoeken. U kunt dan rekenen op een kruidig verslag

En dan nu een verse pijp gestopt !

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 06 nov 2017 14:34

Meester W schreef:U kunt dan rekenen op een kruidig verslag

Voorlopig rekenen diverse leden alhier nog op verse waanzinnige vertellingen... tevergeefs.. :wink:

Deadl0ck

Berichtdoor Deadl0ck » 06 nov 2017 16:17

Nekker schreef:
The_Undertaker schreef:
Hier zijn assortiment:

Afbeelding
Afbeelding

Zelf heb ik tot nog toe de "Pablo" en "Brumeux" gerookt. Die vond ik beide echt heel lekker! Met een lichte voorkeur voor de "Pablo", zoals je aan zijn formaat kan zien, geen sigaar waar je kort over doet. Dus niet ideaal voor elke situatie. :wink: Manil raad meestal altijd de Brumeux aan als zijn favoriet.

Hij spreekt niet echt een andere taal. Maar zijn kinderen spreken wel Engels. Dus ik vermoed dat hij zich wel laat bij staan. Anders kan iemand op 't forum je wel helpen met een Frans mailtje. Wil ik ook overigens, maar bij mij is 't roestig. :mrgreen:

Ik moet zeggen, ik heb bijzonder genoten van de sigaar die ik van je kreeg in Heukelum, Shaun!

Welke was dat? Ik gok de Pablo?

Wellicht eens een doosje of 2 bestellen, aan Willem een paar sigaren kado doen, misschien gaat ie ze wel in de zaak leggen.
Groet, Mark

Nekker
Administrator

Berichtdoor Nekker » 06 nov 2017 16:42

Dat was inderdaad de Pablo, Mark. Ik hoor tot hiertoe van iedereen niets dan goed over de Pablo. (T)
Groet, Nekker

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 06 nov 2017 18:29

Aldaar werd mij door Manil de Brumeux inderdaad aangeraden, en die smaakt mij bijzonder goed moet ik zeggen. De Pablo heb ik van Robbie-san mogen roken en ik vind de 2 vergelijkbaar, de rookduur is het grootste verschil.

Terug naar “Merken en Recensies”