Peter Heinrichs - Nr. 100

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Peter Heinrichs - Nr. 100

Bericht door The Fonz »

Het zal wel een afwijking van ondergetekende zijn maar over het algemeen vind ik - al langere tijd - pijptabak behoorlijk aan de prijs, zeker in Nederland. Onze liefhebberij is onderhand een behoorlijk luxe en dure hobby geworden, zo denk ik weleens. Bovendien heb ik nog een behoorlijk aantal andere liefhebberijen...
Dat verklaart deels mijn interesse in het opslaan en bewaren van (grotere en dus goedkopere) hoeveelheden tabak (zie het topic over bewaren van tabak). Tegelijkertijd vind ik het mede daarom altijd wel interessant om, ondanks mijn huidige voorkeuren, te blijven zoeken naar goede pijptabak voor een redelijke prijs die ik, uiteraard, lekker vind ook al rook ik hooguit een pijpje of drie à vier per dag.
Enfin, deze keer was de Peter Heinrichs Nr. 100 aan de beurt. Ik kocht twee blikjes van 50 gram in november 2015 à € 8,30 per blikje (tegenwoordig € 8,80) en het gaat hier om een Virginia flake tabak.
De omschrijving in het kleine gidsje dat PH uitgeeft, is: "Feinste Virginia-Tabake verschiedener Distrikte vereinigen sich im Aroma durch die spezielle Flake-Behandlung zu einder milden, leicht süsslichen Mischung".

Afbeelding

Deze kleine, rechthoekige blikjes flake tabak zijn natuurlijk perfect te bewaren en mee te nemen, alleen al omdat ze zo weinig plaats innemen.
Als pijpje koos ik een churchwarden met een niet al te grote ketelinhoud - doorgaans uitstekende flake pijpen - : een Big Ben "LORD", een filterpijp overigens.
Het blikje bevat twee keurige stapeltjes, uitermate regelmatig gesneden flakes van ieder goed één gram. Ze vertonen zo ongeveer alle kleuren bruin met hier en daar een sporadisch "streepje" zwart erin. De tabak is niet vochtig en niet droog, precies goed dus. In feite is de tabak wat lichter van kleur dan op de foto.
De geur vanuit het blik zou ik, behalve als "héérlijk!", willen omschrijven als een "typische Virginia" geur: hooi-achtig met een ietsje citrus en op de (verre) achtergrond een heel licht zoetje en minimaal iets pure chocolade-achtigs. Ook ruik ik op de achtergrond iets sigaar- of noot-achtigs, hetgeen over het algemeen typisch is voor Burley. In het laatste kwartier van de rooksessie werd die ook wel wat duidelijker qua smaak.
Velen op het forum kennen de Troost Slices (€ 11,00/50 gram) en daar lijkt deze tabak veel op qua aanzicht en geur. Echter is deze flake van PH duidelijk veel minder gearomatiseerd (topping) àls hij al gearomatiseerd is (waarschijnlijk niet). Ook na de rooksessie houd ik het erop dat het om een Virginia/Burley tabak gaat met een heel klein beetje cavendish. Verreweg het grootste deel bestaat uit Virginia tabakken, daarvan ben ik vooralsnog wel overtuigd.

Afbeelding

Eén flake in de breedte dubbel gevouwen en vervolgens in de lengte nog eens geknikt en dan met de (open) geknikte kant naar beneden, zo heb ik hem in de pijp gestopt. Dat was in feite te veel: zo'n flake moet eigenlijk wat meer ruimte hebben.
De tabak is makkelijk aan te steken en aan het gloeien te krijgen en de smaak is eigenlijk conform de beschrijving: gras of hooi-achtig met een ietsje van citrus in de verte en het natuurlijke, hele lichte zoetje van de Virginia ver op de achtergrond.
De tabak laat zich uiterst langzaam en voorzichtig roken en na bijna drie kwartier kon ik de ketel (die nog niet eens een goede koollaag heeft) nog altijd prima in mijn hand houden. De smaak bleef constant en langzaam maar zeker kon ik het natuurlijke zoetje van de Virginia nog net iets beter onderscheiden.
Na bijna een uurtje ging de pijp ineens uit en merkte ik dat er zich iets van vocht onderin de ketel had verzameld. Even het pijpje laten rusten en na een minuut of vijf weer de vlam erin. Na netto ongeveer een uur en een kwartier roken werd de rook iets scherper en vijf minuten later smaakte hij ook niet meer en heb ik de pijp weggezet. Na een half uur heb ik de pijp leeg geklopt en, behalve wat lichtgrijze as, kwamen er ook nog wat korreltjes niet vergloeide tabak uit de ketel. Later bleek overigens dat het koolfiltertje nauwelijks verkleurd was.

Slotconclusie.
Ofschoon geen enorme hoogvlieger, vind ik dit een prima, milde en toch smaakvolle Virginia flake tabak voor niet te veel geld, zeker ook geschikt voor "beginners inzake flakes" (tenzij je een duidelijk gearomatiseerde tabak liever hebt). De gloei eigenschappen beoordeel ik als uitstekend en de tabak houdt de smaak goed vast - die blijft mooi constant. Met één flake deed ik, netto, één uur en twintig minuten en dat vind ik keurig (in een pijp die in feite nog niet echt goed ingerookt was). Verder heb ik volstrekt geen last gehad van bijten op de tong.
Voor de vele liefhebbers van Troost Slices bijvoorbeeld, lijkt me deze flake beslist een aanrader - ook prijstechnisch gezien! - alhoewel het typische "chocolaatje" van de Troost Slices bij de Nr. 100 van PH voor mij niet of nauwelijks te onderscheiden is. Ik ken nu beide tabakken en wat mij betreft is er bij de Troost Slices veel duidelijker een topping te ruiken en te proeven terwijl dat bij de Nr. 100 van PH niet het geval is. Daar is het "achtergrond zoetje" toch wat meer natuurlijker van de Virginia's (en de cavendish) afkomstig. Ik persoonlijk vind de PH lekkerder. En, zoals reeds gezegd, vind ik hem ook nog prijstechnisch heel interessant.
Wel moet ik er uitdrukkelijk op wijzen dat ik het blikje uit deze review zelf nog eens bijna anderhalf jaar bewaard heb, voordat ik het openmaakte. Het is derhalve reëel om ervan uit te gaan dat deze tabak nog ietwat verder gerijpt is en milder en smaakvoller is geworden in vergelijking met een supervers blikje.

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Laatst gewijzigd door The Fonz op 18 apr 2017 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door janneman »

Ha, mooi en uitgebreid verhaal over de tabak, dank! Ik denk dat ik die een volgende keer ook eens moet gaan proberen!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Kees Flake »

De verslagen van Fonz worden steeds beter en uitgebreider mooi om te lezen.(toppie)
Nog een tip Fonz haal de flake eens een beetje uit elkaar hiermee geef je hem wat meer ruimte en laat hem iets langer drogen.
Probeer dit maar eens en je zult zien dat hij nog lekkerder is.
Misschien nog een tip leg de pijp na kwartiertje weg en steek deze na 10 min. weer aan je zal merken dat je weer de smaak krijgt die je had toen je hem de eerste keer aanstak probeer maar en als het niet bevalt doe je het weer op je eigen manier.
Succes en ga vooral door met deze verslagen.

P.S. Peter Heinrichs heeft zeer goede tabakken tegen goede prijzen alleen moet hij op het internet de omschrijving van de tabak wat duidelijker maken nu moet je eerst nr 100 openen en dan kun je pas zien wat het is.(maar dat is mijn mening)
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Hans1 »

Om de reden die hierboven genoemd wordt, vind ik het erg fijn hier te lezen hoe de tabakken van Heinrichs bevallen. Op deze manier krijg ik toch beter een beeld als ik daar eens wil gaan bestellen.
Dank voor de uitgebreide beschrijving van je bevindingen dus, heer Fonz.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Meester W »

Welk een waardevolle recensie van een tabak die ik niet ken

Ik moet binnenkort maar eens naar Heinrichs afreizen :D

Gr

W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Kees Flake »

Meester W let ook eens op de Roll Cake en reserve crue nr2 en 4 zijn ook heerlijke flakes.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Meester W »

Dank je wel Kees. Ik zet ze op de lijst
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Meester W »

Herstel: ik ken de flake die Fonz beschrijft wel degelijk. Aangenaam van geur en smaak
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door fransp »

Mooi verslag. Ik ben zeer nieuwsgierig geworden naar de tabak. Zelf ben ik een groot liefhebber van Troost Slices. Al lezende begrijp ik dat PH 100 daar dichtbij in de buurt komt. Klinkt goed.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Wowbagger »

Prachtig uitgebreide recensie. Klinkt als iets dat ook best in mijn straatje zou passen!
Eén kleinigheidje: ik kan me slecht voorstellen dat de flakes 1 gram per stuk wegen. De meeste van dat soort blikjes die ik ken bevatten een flake of 12/13 op de 50 grams inhoud.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Eliminator »

Kees Flake schreef:De verslagen van Fonz worden steeds beter en uitgebreider mooi om te lezen.
Al zijn bijdragen zijn van aanzienlijke aard, mooi om te zien, bedoel het dan ook zeker niet negatief, ga zo door.
Afbeelding

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door The Fonz »

Dank voor de aanmoedigingen, Heeren!

Kees Flake:
Bedankt voor de tips. Ik rook echter al jaren (ook) flakes, juist omdat het flakes zijn. Als ik ze uit elkaar zou halen, zou ik het zelf gaan veranderen in een zogeheten "ready rubbed" tabak en zou het geen flake meer zijn met de typische, flake-eigen eigenschappen zoals bijvoorbeeld het heel trage gloeien en het "anders" roken (anders en minder tampen bijvoorbeeld). Maar iedereen heeft natuurlijk het recht op zijn eigen voorkeur.
- Voor deze Nr. 100 van PH zou ik zelf niet aanraden om de flakes nog eens extra te laten drogen voor het roken - goed kans dat ze dan gauw té droog gaan worden en iets van hun eigenschappen gaan verliezen (traag en relatief koel roken). Ook zouden ze dan misschien wat scherper kunnen gaan worden. Zelf vond ik de vochtigheidsgraad precies goed.
- Ik heb zelf bij Peter Heinrichs al een aantal alleraardigste tabakjes leren kennen waarbij ik tot op heden met name de "Golden Sliced" (Va) zeer kan waarderen maar zeker ook de "Special Curley" (Va/Per). Ook deze tabakken vind ik, met name qua verhouding van prijs en kwaliteit, beslist zeer de moeite waard, hoe persoonlijk dat natuurlijk ook is. Die specifieke tabakken zijn er dan wel alleen maar in wat grotere hoeveelheden dus je moet het edele kruid, na opening, dan wel goed kunnen opslaan om verdroging te voorkomen. De overgrote meerderheid van de aangeboden "huis tabakken" heeft echter een duidelijke tot zeer duidelijke topping: de Duitse markt heeft over het algemeen een grote voorkeur voor (zwaar) gearomatiseerde tabakken. Wat die soorten betreft, moet ik eerlijk bekennen dat ik, althans tot op heden, van mening ben dat die wel heel erg veel op elkaar lijken (ik heb ze ongeveer allemaal meermaals besnuffeld en tig samples uitgeprobeerd, met name in het verleden). Sterker nog: ik zou haast zeggen dat veel van hun tabakken als het ware een typische "Peter Heinrichs" topping lijken te hebben waarbij dan een soort vanille-achtige toets telkens weer terug lijkt te keren. En dat vind ik persoonlijk dan doorgaans nog niet eens een fraaie, zuivere vanille smaak en geur maar veeleer iets van bruine suiker of stroop achtig iets wat mijzelf niet zo kan bekoren. Ik merkte dat met name toen ik, lang geleden, eens samen met Janneman het pand bij Bergheim (Nieder-Aussem) geteisterd heb. Mijn mening is sedertdien in feite niet veranderd ondanks nog een x aantal bezoekjes.
- De omschrijvingen van de tabakken op hun site zijn vaak inderdaad summier tot zeer summier, hetgeen trouwens op veel andere sites niet zoveel anders is. Ik vermoed dat een en ander grotendeels een bewuste keuze is: pijprokers nieuwsgierig maken en prikkelen om de desbetreffende tabak uit te proberen of (liefst) naar hun winkel "lokken". Bovendien kun je aldaar op je gemak gratis tabakken uitproberen (bij gratis koffie of thee) en kun je ook (gratis) een aantal samples mee naar huis nemen. Ik heb dus wel beeld bij en begrip voor de summiere omschrijvingen op hun site en in hun kleine gidsje. Verder kun je de zaak gerust benaderen voor een nadere uitleg: dat heb ik zelf ook al eens een paar keer gedaan (het ging toen o.a. om de "Special Curley"): een e-mail werd nog dezelfde dag vriendelijk en correct beantwoord. Zelf heb ik er natuurlijk geen belang bij of zo maar voor pijp- (en sigaren-) rokers blijf ik een bezoekje beslist zeer de moeite waard vinden. Je kijkt er je ogen uit voor wat betreft pijpen, tabakken en sigaren en bijbehorende artikelen, er is altijd wel een leuke aanbieding te vinden en de hele entourage en ambiance is er over het algemeen uiterst rokersvriendelijk. Ook prijstechnisch zijn er nogal wat verschillen met Nederland. Zo ben ik bijvoorbeeld een groot liefhebber van (o.a.) de "Navy Flake" van Mac Baren. Een pouche van 50 gram kost hier € 13,30 (voor zover ik kan nagaan) en bij PH betaal je dan € 20,00 voor een blik van 100 gram: je hebt het dan dus over een verschil van 33% per portie van 50 gram, nog afgezien van het verschil tussen een pouch en een blik. Dat vind ik dan toch erg interessant...
Hans1:
Mocht je er ooit iets gaan bestellen, vergeet dan niet om ook een paar samples te vragen van tabakken waar je nieuwsgierig naar bent. Die zijn dus, zoals gezegd, gratis. Eventueel zou je daarvoor eerst op ons forum bij (bij de recensies van tabakken) een en ander even kunnen checken.
fransp: De Nr. 100 van Peter Heinrichs komt zeker in de buurt van de "Troost Slices". Hou er dan dus wel rekening mee dat je het "extra" aroma van die tweede (het "zoetje" c.q. het "chocolaatje") bij de Nr. 100 niet zult aantreffen - het zoetje op de achtergrond is veel natuurlijker en zit hem daar in de Virginia (en het heel kleine deel Virginia als cavendish) zelf maar is dus wel duidelijk aanwezig.
Wowbagger:
Je hebt daar wel een goed punt. Ik maakte de fout door één zo'n flake op mijn elektronische keukenweegschaaltje te gooien en die werkt alleen met hele grammen. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat zo'n flake bijvoorbeeld anderhalve gram weegt en dat het dingetje dat dan afrondt tot op 1 gram. Achteraf gezien, had ik eigenlijk een aantal flakes tegelijk moeten wegen om het gewicht wat preciezer te kunnen bepalen (totaal gewicht delen door het aantal flakes). Zo'n flake zal dus waarschijnlijk inderdaad meer dan 1 gram wegen. Het blikje is nu echter leeg en ik wacht nog even voordat ik het volgende blikje open maak: ik kan ze dus nu even niet meer tellen. Toch blijft staan dat je erg lang doet met een zo'n flake en dat je er eigenlijk nog wat vanaf moet halen, wil je er een wat kleinere pijp mee stoppen. Kortom: de flake is "sehr ergiebig", zoals onze oosterburen dat zo mooi kunnen zeggen...
Eli:
Breed van stof? Wie? Ik? Echt niet...!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Peter Heinrichs Nr. 100

Bericht door Afficionado »

Weerom een prachtige recentie. Steeds weer zeer aangenaam om te lezen.
Happy smoking

Plaats reactie