Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door The Fonz »

Peter Heinrichs - Special Selection Curly

"Geschmacksrichtung: Naturbelassen

Eine ausbalancierte Mixture der besten Tabake, zum Strang gerollt und in kleine runde Scheiben geschnitten. Jede Scheibe ist eine perfekte Mixture und entfaltet aufgerieben ihr natürliches Aroma. Der Curly setzt sich aus Virginia Tabaken (Süd- und Nordamerika, sowie Afrika) und Perique aus Louisiana zusammen."
Afbeelding
Aldus de omschrijving van deze tabak op de site van Peter Heinrichs, die bij mening forumlid alreeds bekend is, getuige de tabaksvoorraden. Misschien wel aardig om er eens een review aan te wagen.

Hij kost nu overigens € 35,20 per blik van 200 gram en omgerekend naar een portie van 50 gram, kost hij dus € 8,80.
Er hoort weer een klein verhaaltje bij (het zal ook eens niet...). Einde 2015 nam ik vanuit Château Henri (Nieder-Aussem) wat samples mee waarbij ook deze Special Curley. Die beviel mij dusdanig goed dat ik naderhand nog wat voorraad ben gaan halen.
In die periode heb ik Freark een sample gestuurd en ook die was er behoorlijk enthousiast over. Tijdens een mailwisseling ontspon zich onder andere een gedachtengang over waar deze tabak nou eigenlijk uit zou bestaan want bij Heinrichs, ook in het kleine foldertje van hen, stond in feite niks. Heinrichs dus maar eens een mailtje gestuurd en warempel dezelfde dag nog een antwoord gekregen en nog wel van Frau Heinrichs (Gertrud) persoonlijk! Keurig natuurlijk maar bijzonder vond ik toch wel dat zij het blijkbaar ook niet wisten en zelf nadere informatie bij hun leverancier hadden gevraagd, getuige de e-mail die ik als antwoord kreeg. Dat was (is?) dus de firma Kohlhase. Weer wat wijzer dus. Enfin, grappig is dat vervolgens exact die beschrijving nu op de site van Heinrichs te vinden is, voor wat betreft de gebruikte tabakssoorten.

O ja, terug naar de review... De tabak bestaat uit kleine schijfjes maar toch ook uit een groot deel "losse" tabak. Nog eens extra uitwrijven of zo, alvorens er je pijp mee te stoppen, is voor mij in ieder geval beslist niet nodig. Eraan snuffelend ruik ik duidelijk het onmiskenbare frisse, lichtzure, gras- en hooiachtige van de Virginia tabakken maar ook zeker iets sigaar- en nootachtigs dat een behoorlijk deel Burley doet vermoeden. In de verte kan ik tenslotte iets kruidigs ruiken en naar ik aanneem, wordt die geur veroorzaakt door de Périque die erdoor heen gemengd werd.
De aanblik is bruin en lichtbruin maar her en der zitten er ook wat stukjes diep donkerbruin tussen - een kleine hoeveelheid Virginia (of Burley?) lijkt als cavendish toegevoegd.
De tabak is voor mij persoonlijk extra interessant omdat ik er altijd van uitgegaan ben dat ik helemaal geen Périque liefhebber ben. De welbekende Curley Block van Peter Heinrichs bijvoorbeeld, is voor mij echt veel te gepeperd en daarom veel te scherp met dus een veel te veel overheersende Périque.

Enfin: de vlam erin dus. Zoals gezegd, kun je de tabak zó in je pijp stoppen en na het aansteken, tampen en weer opnieuw aansteken, gloeit hij bij mij altijd keurig en langzaam op totdat er niets meer overblijft dan wat witte en lichtgrijze as.
Overigens is deze tabak mijn vaste begeleider tijdens boswandelingen (vrijwel uit de wind dus) en ik verstook hem dan altijd in een eenvoudige, kleine en rechte corncob - het Legend model heet dat geloof ik - en ik heb er dan tevens bijna altijd zo'n papierfiltertje in. Ik doe daar dan steevast tussen de ruim drie kwartier tot een uur over en ik hoef zelden of nooit bij te vlammen tijdens zo'n rookbeurt. De gloei eigenschappen zou ik zelf dus als uitstekend durven te omschrijven (ik spreek liever niet van "brandeigenschappen": tabak moet gloeien of smeulen, niet branden - dat zou immers wel een héél bijzondere gezicht zijn...!).
Afbeelding
De eerste paar minuten proef ik onmiddellijk het frisse, licht zure, grasachtige van de Virginia, met een heel licht natuurlijk zoetje, maar zeker ook het nootachtige van de Burley: die zit er dus volgens mij (en trouwens ook volgens Freark) beslist in. Vrij rap, binnen de vijf minuten, maakt ook de Périque zijn opwachting: ik proef dan duidelijk edoch niet alles overheersend (zoals ik dat dus heb bij de Curley Block), iets peperigs, hetgeen de tabak net wat pittiger maakt dan een Va of een Va/Bu zonder Périque. Vooral als ik buiten en door het bos wandel, ervaar ik dat als prettig en aangenaam. Om de een of andere reden rook ik hem binnen eigenlijk nooit, behalve de allereerste keer en toen was ik gelijk "om"...
Het is me ook wel eens overkomen dat ik simpelweg vergeten was om een filtertje in mijn cob te stoppen en dat merkte ik in feite pas toen ik de afgekoelde pijp uit elkaar haalde.
Nou moet ik eerlijkheidshalve vaststellen dat zo'n corncob eigenlijk altijd wel droog rookt en zodoende kan ik dus nog niks zeggen over hoe dat dan zou gaan in een gewone pijp, met of zonder (koolstof) filter.
Na de eerste vijf minuten, als dus ook de Périque vrolijk mee doet, kan ik niet anders dan constateren dat de smaak vrijwel gedurende de hele rooksessie opmerkelijk constant blijft, behalve tijdens de laatste tien minuten of zo. Dan proef ik het peperige van de Périque duidelijker maar ervaar dat dan nog steeds niet als vervelend of als te scherp. Na de rookbeurt ben ik "het pepertje in mijn mond" overigens ook alweer tamelijk snel kwijt en dat kan ik bepaald niet van sommige andere "Périque blends" zeggen...
Uitgaande van mijn ervaringen tot nog toe zou ik deze tabak qua pittigheid inschalen tussen de voor mij "scherpe" Curley Block en de veel mildere Curley Strang van Motzek die ik ook nog als ietsjes natuurlijk-zoeter ervaar (meer cavendish, meer Va, minder Périque?).
Verder is dit wat mij betreft een Virginia, Burley, Périque blend, ook al zou er dan officieel geen Burley in zitten: echt wel! Als ik naar de prijs kijk, kan ik niet anders dan concluderen dat je echt wel waar voor je geld krijgt: het is een heel goede tabak met zeer goede gloei eigenschappen die ook zijn smaak goed vasthoudt gedurende de rooksessie. Prima prijs/kwaliteit verhouding dus. Laten we eerlijk zijn: menig blikje Va/Per van 50 gram kost al gauw anderhalve tot bijna twee keer zoveel! Toch?
Als je derhalve van een niet gearomatiseerde tabak houdt, met in ieder geval veel Virginia en zeker ook behoorlijk wat Burley en je houdt van Va/Per's, is de tabak zeker de moeite waard. Hij is in ieder geval een stuk milder dan de Curley Block van Heinrichs maar duidelijk wat pittiger dan de Curley Strang van Motzek. Mocht je die laatste net iets te zacht of te mild vinden, zit je met die Special Selection Curley hoogstwaarschijnlijk heel goed!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Tobias Tobit »

Bedankt voor de zeer uitgebreide review van deze tabak. Is er zeker een om een keer op het lijstje te zetten aangezien de Curley Strang van Motzek hier een van de favorieten is. Ik zie op korte termijn geen terugkeer van deze tabak. Op zoek naar een alternatief is deze misschien interessant.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Arno »

Prachtige review! Ik ben het eens met je kritiek op de Curly block.. Gelukkig heb ik nog een dicht blik Special Curley in de tabakskast staan :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Meester W »

Uitstekend verhaal Heer Fonz dat ik aandachtig heb gelezen

Ik ken de betreffende tabak nog niet doch rook op dringend advies van vriend Arno de # 30 welke mij zeer bevalt :D
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Asmodeus »

Bedankt voor de mooie review, hier zal ik nog wel eens een flinke sample van bestellen.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Janno »

Fijne review. Klinkt als een tabak die mij wel eens goed zou kunnen bevallen.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 722
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door TommyLF »

Super om te lezen, leuke review en bijbehorend verhaal!
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Afficionado »

Fijne review. Leest alsof je het zelf aan het roken bent.
Happy smoking

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door robvoorburg »

Smakelijk leesvoer!

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Ignoro Iste »

Goede recensie!

Naast PH-Dark Strong behoort deze PH-Special Curly reeds een paar jaar tot de dagelijkse tabakken.

Het is overigens 'Curly' en niet 'Curley'. Wellicht kan een moderator dit wijzigen.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door The Fonz »

Heer Ignoro, hartelijk dank voor uw reactie en uw compliment! (ik zie trouwens dat we bijna buren zijn...)

Tja, "Curley" of "Curly"; op het blik en op de site staat inderdaad "Curly" maar in de papieren brochure die Heinrichs uitgeeft en die ik heb, staat de tabak dan weer als "Curley" omschreven... Echter, uitgaande van het Engelse woord "to curl" (krullen), zou het dan toch weer "Curly" (gekruld) moeten zijn. Edoch: echte krultabak is het simpelweg niet, alleen al niet vanwege de schijfjes.
Ik weet het dus eigenlijk ook niet zeker en ben derhalve maar uit gegaan van de brochure, vandaar...

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs - Special Curley

Bericht door Meester W »

Rare jongens ,die Duitschers :D
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Eliminator »

Heb de 'e' er maar tussen uit gehaald, de verpakking lijkt me het best aan te houden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Ribbon »

Dan zit er waarschijnlijk ook Burly in denk ik.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Dukdalf »

A burly man called Curley with curly hair was seen smoking Burley tobacco. "Curly" is de enig juiste spelling van het adjectief.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door The_Undertaker »

Haha, schitterend! =D>
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Tobias Tobit »

Motzek had er altijd wel een "e" - tje tussen. Niet relevant verder maar het zou een Germaanse spellingswijze kunnen zijn.

Edit: of misschien ook niet[emoji47]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Asmodeus »

Tobias Tobit schreef:Motzek had er altijd wel een "e" - tje tussen. Niet relevant verder maar het zou een Germaanse spellingswijze kunnen zijn.

Edit: of misschien ook niet[emoji47]

Afbeelding

Zeg maar : zeker niet

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Tobias Tobit »

Nee ben bang dat ik dat dan elders op het forum heb opgepikt.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door The Fonz »

Dat wordt zo langzamerhand nog een leuke review en een leuk draadje...!
Als het al als adjectief bedoeld en gebruikt is, dan is "curly" natuurlijk inderdaad de enig juiste spelling en ik zou eigenlijk ook niet weten hoe het anders bedoeld kan zijn alhoewel het dan "gekruld" betekent en ik dan weer niet goed snap, waar dat dan op zou slaan. Tja...

Edoch: deemoedig buig ik het hoofd en aanvaard met opgewekt gemoed de verandering die ons aller zeer gewaardeerde en alom geprezen Eli heeft aangebracht! "Curly" it is!
Ondanks dat in het kleine gidsje van Heinrichs (mijn exemplaartje is van 2015) "die andere schrijfwijze" gehanteerd wordt (heb het nog maar weer eens even gecontroleerd), lijkt het mij eigenlijk ook het verstandigst om maar gewoon uit te gaan van de omschrijving op de verpakking, c.q. het blik. En er vooralsnog simpelweg vanuit te gaan dat, zoals Meester W stelt, sommige Duitschers inderdaad rare jongens zijn... :wink:
Meester W., de nr. 30 waar u het over heeft, ken ik zelf niet maar volgens mij is het een Latakia-houdende tabak, nietwaar? Kan natuurlijk ook moeilijk anders als Arno hem adviseert...

In ieder geval: allemaal alvast bedankt voor de correcties (zonder polijsten, geen glans) en de waarderende woorden en eigenlijk ben ik nog wel nieuwsgierig naar de waarderingen van deze tabak door mede paffers...

De volgende review die ik in mijn planning heb staan, zal trouwens over een Virginia flake tabak van Peter Heinrichs gaan. Die heet gewoon "Nr. 100" en zal dus naar alle waarschijnlijkheid niet voor al te grote problemen gaan zorgen... :wink:

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Meester W »

Heer Fonz,inderdaad,in de # 30 zit Latakia. Niet overheersend,maar aangenaam

Kom je naar WW dan heb ik het wellicht bij me

Anderszins stuur ik je wel een sample

Gr.

W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door The Fonz »

In WW zal ik nog niet mijn opwachting maken maar ik ben uiteraard zeer geïnteresseerd in zo'n sample - dank voor uw genereuze aanbod, Meester W.!
Om de verwarring nog wat verwarder te maken, gaarne uw aandacht voor het volgende:
Heinrichs heeft een "gewone" Nr. 30 (met Latakia) maar ook een No. 30 (overgenomen uit het inmiddels veelbesproken gidsje...) in de Château Henri serie, die eveneens Latakia bevat. Logisch? Misschien ergens wel.
Op de site van Heinrichs staat dan weer gewoon Nr. en niet No. en bij beide "nummers 30" wordt gesproken over Latakia als bestanddeel.
Niet geheel onbelangrijk: de "gewone" nr. 30 kost € 18,10 per blik van 100 gram en de Château Henri nr. 30, € 14,00 per blik van 100 gram (waarschijnlijk dus veel Henri en weinig Château...?).
Bij de wat duurdere wordt dan weer gesproken over Périque, Virginia en "CurlEy scheiben" (help!), zowel in het gidsje als op de site, en bij de wat minder dure wordt er (behalve de Latakia) geen andere tabak benoemd.

En zo worden wij arme pijprokers wederom diverse bossen ingestuurd om het uiteindelijk dan toch maar vooral zelf uit te zoeken. Wellicht is dat een weloverwogen marketing idee, zo van: tracht enige verwarring te zaaien en deze levensgenieters worden ongetwijfeld geprikkeld om zoveel mogelijk pijpenkruid uit te proberen. En te kopen uiteraard. Hetgeen bij ondergetekende in ieder geval perfect werkt...

Ik stuur u graag een PB inzake de bewuste sample, welke nr. 30 het dan ook zijn moge... Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Arno »

The Fonz schreef:Bij de wat duurdere wordt dan weer gesproken over Périque, Virginia en "CurlEy scheiben" (help!), zowel in het gidsje als op de site

Dat is de 30 die Meester W bedoeld :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
The Fonz schreef:Bij de wat duurdere wordt dan weer gesproken over Périque, Virginia en "CurlEy scheiben" (help!), zowel in het gidsje als op de site

Dat is de 30 die Meester W bedoeld :)
En ook met latakia? In dat geval ben ik wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peter Heinrichs - Special Curly

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:
Arno schreef:
The Fonz schreef:Bij de wat duurdere wordt dan weer gesproken over Périque, Virginia en "CurlEy scheiben" (help!), zowel in het gidsje als op de site

Dat is de 30 die Meester W bedoeld :)
En ook met latakia? In dat geval ben ik wel benieuwd.
Klein beetje latakia ja
Afbeelding

Plaats reactie