John Cotton's - Mild Smoking Mixture (no. 1)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

John Cotton's - Mild Smoking Mixture (no. 1)

Bericht door Ribbon »

Mild Smoking Mixture (no. 1)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Merk: John Cotton
Blender/ fabriek: ?
Blend type: English
Ingrediënten: Latakia, Orientaals, Virginia
Toegevoegde smaken: Geen
Snede: ribbon
Verpakking: 50 grams blik
Land: VK
Productie: niet meer op de markt

http://www.tobaccoreviews.com/blend/159 ... ixture-no1

Afbeelding

Het gaat hier om de oude versie van deze blend. De nieuwe versie is sinds ongeveer een jaar op de markt gebracht door Standard Tobacco Company in de VS. Ik begrijp wel waarom deze mysterieuze blend opnieuw op het toneel is verschenen, zeker nu ik weet hoe de oude smaakt. De nieuwe heb ik nog niet gerookt, maar ik denk dat dit nog wel gaat gebeuren in de toekomst.

Mild slaat waarschijnlijk op het nicotinegehalte. De smaak is namelijk vol en echt enorm goed. Het gaat hier om een blend die zich m.i. qua kwaliteit kan meten met de groten van weleer (Balkan Sobranie, de Sullivan's etc.). Qua smaak zou ik hem omschrijven als een harmonieuze en toegankelijke Engelse mix die een heerlijk samenspel speelt. De virginia is zachtzoetig geworden, de orientals zorgen voor een kruidigheid die een soort caramelachtige twist krijgt door de subtiele (volgens mij Syrische) latakia. Werkelijk een genot om te roken. De kleine prince-pijpen waarin ik hem rook zijn binnen no time leeg.

Ik weet niet precies waar de Cotton's gemaakt werden. Op het blik staat 'John Cotton ltd. Edingburgh', maar het is onduidelijk hoe oud mijn blik precies is. Op de insert staat een adres in Nordholt (Engeland) en elders op het blik lees ik 'Made in the UK'. Online valt te lezen dat de Cotton's in de jaren '80 van het toneel zijn verdwenen. Ik vermoed, aan de banderol te zien, dat hij uit begin jaren '80 komt, maar hier heb ik geen bewijs van. De smaak is er in ieder geval niet minder op.

Yummie. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: John Cotton's - Mild Smoking Mixture (no. 1)

Bericht door Asmodeus »

Prachtig spul, oordelend naar dat ene pijpje vol dat ik er van geproefd heb. Heel goed in balans, zoet op een goede manier en een zeer makkelijke brander.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: John Cotton's - Mild Smoking Mixture (no. 1)

Bericht door robvoorburg »

Smakelijk geschreven verhaal Ribbon, helaas heb ik er
nooit een blikje van gekocht. (spijt)
Er staat me bij dat dit merk meerdere blikjes in de
handel had.

Indertijd al redelijk exclusief, uitsluitend gezien bij
de betere tabakszaken, nooit bij de winkel op de hoek.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: John Cotton's - Mild Smoking Mixture (no. 1)

Bericht door Arno »

Mooie review! Ik heb de No 1&2 gerookt uit zo'n zelfde oud blik (denk ook dat de jouwe uit begin jaren '80 komt), ik vond die toen een beetje aan de milde kant (waarschijnlijk de Syrische latakia terwijl ik toen net aan Cyperse gewend was) maar van de andere kant was mijn smakenpalet toen nog helemaal niet ontwikkeld.. Ik hoop nog een keer een oud blikje John Cotton's Smyrna te scoren aangezien de nieuwe versie een van mijn favorieten is.
Afbeelding

Plaats reactie