Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Claude »

Merk: Samuel Gawith
Blender/ fabriek: Arno van Goor - Bob Gregory / Gawith & Hoggarth
Blend type: VaPer + (VaPer plus wat extra's)
Ingrediënten: Virginia, Oriëntaals, Perique
Toegevoegde smaken: Geen
Snede: Flake
Verpakking: 50 grams blik
Land: UK
Productie: Limited

-----------------------------------------------------

Hier mijn eerste Flatlander Flake indrukken:

De aanblik:

Een typische Samuel Gawith flake, maar netter gesneden en ook zeker dunner dan ik gewend ben. Ik vond dat heel prettig. St James Flake is een van mijn favoriete Gawith’s, maar hij is dikwijls erg rommelig gesneden of boterhammen dik. De Flatlander is prachtig dun.

De geur:

Een hemelse geur. De bekende Gawith Virginia, het pruimige, maar dit keer iets houtiger, wat me in eerste instantie, staand in de keuken, net na de zending van Schimmel binnen was – ik kon me niet inhouden – ogenblikkelijk aan Bell’s Three Nuns deed denken. Jazeker, Bell’s Three Nuns, niet de remake, maar de oude. Ik ben ook een liefhebber van Cabbie’s Mixture, en daar heeft de Flatlander enigszins wat van weg, qua geur. Waar ik ook aan moet denken, alleen ver weg qua smaak, niet qua geur: Tudor Castle van McClelland. In het geval van deze Gawith vind ik het echter een veel betere vaper/oriental, dan Tudor Castle. De virginia's zijn romiger en niet zo hard, en de algehele smaak is aardiger. En dan bedoel ik het zwarte spul waarop al wat wij hebben gebouwd is :)

De smaak:

Vanmiddag kon ik me dan niet langer inhouden en heb een plakje te drogen gelegd. Let op, deze Gawith is minder vochtig dan de anderen, en dus ook dunner gesneden, dus hij droogt ook sneller. Laat hem – naar mijn idee – niet te droog worden.
Dan de eerste echte indrukken: Allereerst deed hij me meteen aan Cabbie’s denken, maar dan met een groot verschil: de zachtheid. Mogelijk door de Oriënt, is het scherpe van Cabbie’s vrijwel niet aanwezig, en is de smaak zeer zacht. Hij is notig, een heel klein beetje rokerig, heel ver weg wat zurig en zelfs een beetje peperig, en, misschien vreemd, maar zoutig. Althans zo heb ik de eerste pijp ervaren. Ik denk dat deze tabak na enige opslag, van een paar maanden, nog totaal zal veranderen, maar nu roken, jong als hij is, is al een enorm genot.

Roomnote:

Volgens mij prettig, ik kreeg geen klachten.

Brandbaarheid:

Uitstekend. Erg goed zelfs voor een tabak van Gawith.

Hulde voor Arno, voor Gawith en ook een beetje voor Schimmel en zijn fietskoeriers.
Laatst gewijzigd door Claude op 22 jan 2017 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door robvoorburg »

Smaakvol verslag, zou er zomaar zin krijgen een pijp van deze
tabak te stoppen en dat als latakia roker.

Wat mij aangenaam verrast is dat de plakjes nu "behapbaar"
zijn en dat vind ik een grote verbetering.
Ik heb van SG latakia's gerookt waar de flakes dermate dik
waren dat je van goede huize moest komen om er nog iets
van te maken, zodanig hinderlijk dat ik mij afvroeg ik dat
nog wel wilde.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Jekke »

Klopt....mijn andere SG flakes zijn eerder dikke vleesplakken die lang moeten drogen om deftig te kunnen roken......deze is lekker dun, snel droog en na een paar lucifers goed rookbaar.
Qua smaak en genieten een topper......

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Meester W »

Dank voor de lyrische review

Ik zal binnenkort een blikje openmaken!

Gr.

W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door roocker »

Natuurlijk erg vers dit goedje .... De 1e indruk na het aanvuren.... Zacht . Tijdens het roken op 1/4 af en toe zeepsmaakje , klein zoetje en een beetje peper van de weinige perique . Blikje weer goed verpakt , maar de volgende blikjes toch even laten rijpen . Heel apart , maar het is er 1 die wel indruk maakt in de positieve zin van het woord .

Dus er komt een voorraad van deze tabak . FF w8ten op het sein......

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Meester W »

Ja ja,die Arno toch...

Ik heb de afgelopen paar weken zowel de FF als mijn geliefde Escudo naast elkaar gerookt. Daarmee bedoelende op de avond beurtelings een pijp FF en een met Escudo

De gebruikte pijpen waren vrijwel identieke Meindert Prinsjes

De FF wint,wellicht door de oriëntale toevoeging , Is iets mysterieuzer

Beide blikken zijn nu leeg

Dat zegt genoeg

Bravo Heer À !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:21
Locatie: Veenendaal

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Henry »

Meester W schreef:Ja ja,die Arno toch...

Ik heb de afgelopen paar weken zowel de FF als mijn geliefde Escudo naast elkaar gerookt. Daarmee bedoelende op de avond beurtelings een pijp FF en een met Escudo

De gebruikte pijpen waren vrijwel identieke Meindert Prinsjes

De FF wint,wellicht door de oriëntale toevoeging , Is iets mysterieuzer

Beide blikken zijn nu leeg

Dat zegt genoeg

Bravo Heer À !

Dat zegt inderdaad genoeg! :P

Wel een ultiem vergelijk zeg... =D> Top! 8)

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door roocker »

Vandaag mijn 2e pijp gevuld met de FF . Had het geopende blikje in de alufolie gewikkeld , tabak was nog steeds erg vochtig na 3 maanden .

Half uurtje drogen en een pijp gevuld , ik bleef maar bijvuren :evil: . De smaak is nog steeds zacht , maar ik moet gaan zoeken naar de juiste vorm van rookklaar maken . Deze flake brandt bij mij moeilijk , misschien ietsje droger maken en fijner uitelkaar halen ?

Wordt vervolgt ....

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door robvoorburg »

roocker schreef:Vandaag mijn 2e pijp gevuld met de FF . Had het geopende blikje in de alufolie gewikkeld , tabak was nog steeds erg vochtig na 3 maanden .

Half uurtje drogen en een pijp gevuld , ik bleef maar bijvuren :evil: . De smaak is nog steeds zacht , maar ik moet gaan zoeken naar de juiste vorm van rookklaar maken . Deze flake brandt bij mij moeilijk , misschien ietsje droger maken en fijner uitelkaar halen ?

Wordt vervolgt ....
Nee, 's morgens uit het blik halen en 's avonds
in de pijp, vermoedelijk gaat het dan naar
wens.
Ik zorg bij flake, net als Kees, dat de flake door
voorzichtig te bewegen iets "los" komt.
Daardoor is een stukje van het compacte verdwenen,
het steekt makkelijker aan en blijft eenvoudig gloeien.
Pas op met aandrukken, slechts aandrukken van de
as en wanneer je voelt dat het echt niet anders meer
kan een beetje meer kracht zetten, anders dan bij
losse tabak dus.


Wanneer je het eenmaal onder knie hebt is een flake voor een
pijp het hoogst haalbare aan genot en het rookt beduidend
langer.

Beetje klooien, zie het niet als opgave, maar als iets dat je
onder de knie wil krijgen. Succes!!

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door roocker »

@rob : Ik weet het ik weet het... Maar de FF is dan wel erg vochtig moet ik zeggen . De volgende pijpvulling laat ik langer drogen . Met andere flakes gaat het al goed moet ik zeggen , maar ik heb het idee dat SG tabak natter is dan de flakes die ik tot nu toe op heb .

Heb inmiddels al diverse pijpen samen met Kees gerookt , en die zei me dat ik het roken aardig onder de knie heb , en me duidelijk zag genieten met de Peterson 302 in m'n mondhoek . :-?

Het blijft 1 grote ontdekkingreis , en het bevalt me prima hoor .

Groet , Jeroen .

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Rudolus »

Beste Roocker,

Ik doe volgende die bij me goed werkt;
De paar flakes FF uit een sample zijn behoorlijk droog zodat ik zelfs twijfel om opnieuw te bevochtigen. Ik doe het niet omdat de flake nog heel soepel is. Ik scheur 1/4 à 1/3 flake af en plooi die meermaals tot ik een blokje tabak overheb. Dan goed kneden tussen duim en wijsvinger zonder te lossen, de tabak ontspant zich dan mooi en zo gaat die de pijp in. Ik herhaal dit nogmaals en schuif dit nieuwe propje op het eerste. Meestal heb ik dan genoeg voor een flakepijp met de afgevallen kruimels er bovenop. Op die manier brandt de flake behoorlijk goed zonder te moeten forceren of foefelen mits nu en dan eens bij te vlammen. Zo ben ik met FF anderhalf uur in tabakland met 1/2 à 2/3 flake.

Groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door roocker »

@rudolus : dank je voor de tip . Deze methode zal ik een s proberen .

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Meester W »

Heel interessant

Hoe ik het doe ?

Wel,ik neem een flake ter lengte van de diepte van de pijpkop

Vouw die dubbel in de lengte

Duw de boven- en onderkant naar elkaar waardoor de flake "los komt". Kunt u het nog volgen ?

En prop het geheel in de pijp

Ik doe dit al reeds ca 45 jaar tot volledige tevredenheid .Een meesterlijke methode.

Dat wel natuurlijk :D
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Claude »

Heb gemerkt dat deze tabak, als hij iets te droog is, erg onprettig rookt. Pijnlijk in de mond zelfs.

Ik ga mijn laatste zeven blikken een paar jaar laten rijpen denk ik.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door roocker »

Nog 6 flakes te gaan uit het 1e blik , maar kan het nog niet echt worden met deze tabak . Ben blij dat ik er maar 2 heb gekocht . Het laatste blik laat ik een paar jaar staan . De rook vind ik zacht en smakelijk , maar ik blijf maar aansteken... Inmiddels al vele flakes gerookt , maar de FF is de lastigste om te roken . Heb nog weinig andere Samuel G gerookt , maar het lijkt dat ik geen match heb met dit merk . En toch ga ik eens wat Virginia flakes proberen van dit merk . Oordeel komt dan vanzelf .

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Huub »

Ik vind het een lekkere tabak. Denk wel dat een behoorlijke tijd laten rijpen de tabak beter zal maken.
Een ik proef heel ver weg een zacht Lakeland-smaakje.
Bij het eerste blikje dat ik openmaakte is het mij opgevallen dat de flakes niet allemaal dezelfde dikte hadden. Er waren flinterdunne flakes maar ook waren er bij die enige mm dik waren.
Laatst gewijzigd door Huub op 16 sep 2017 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Tobias Tobit »

Toch goed om te horen dat niet alles bij SG veranderd, ik hoorde allemaal treurige verhalen dat de tabak niet meer drijfnat was en dat de plakjes redelijk uniform waren. Ik was al bang dat we straks ergens anders over moesten gaan klagen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door janneman »

Ook ik heb nogal genoten van mijn eerste blik, en bewaar de rest nog eens even.
De flakes waren dik, maar prima uit te wrijven vond ik, ik heb hem redelijk gemakkelijk kunnen roken. Ik moet bij elke flake even ontdekken hoe ik hem het beste kan gebruiken; soms alleen frommelen en bijna heel in de pijp, andere veel verder uitwrijven. Dit is eentje voor wat verder uitwrijven.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Meester W »

Een uitstekende tabak die ik met genoegen rook. Zelfs in het verre Cyprus wordt er van genoten :D
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Arno »

Gisteren heb ik van Culann wat gerijpte FF mogen roken (mijn blikjes zijn nog dicht) en ik moet zeggen dat ik zeer positief verrast was! De flake is ontworpen om goed te rijpen en godzijdank doet deze dat ook. De geur kan ik het beste omschrijven als "hooiachtige roosvicee", de smaak is vergeleken met de jonge versie die ik ken veel voller, zachter en romiger. Kortom, ik ben een gelukkig man :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Huub »

Arno schreef: 26 aug 2018 20:36 Gisteren heb ik van Culann wat gerijpte FF mogen roken (mijn blikjes zijn nog dicht) en ik moet zeggen dat ik zeer positief verrast was! De flake is ontworpen om goed te rijpen en godzijdank doet deze dat ook. De geur kan ik het beste omschrijven als "hooiachtige roosvicee", de smaak is vergeleken met de jonge versie die ik ken veel voller, zachter en romiger. Kortom, ik ben een gelukkig man :)
Hallo Arno,

Goed dit te lezen. Ik heb ook nog een blikje bewaard en voorzien van het etiket zonder de gezondheidswaarschuwing.
Samuel_Gawith_Flatlander_Flake-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Ribbon »

Ook bij mij zijn alle blikken nog dicht, dus deze berichten stemmen mij goed. Roosvicee trekt me niet direct over de streep, maar we gaan het meemaken ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Arno »

Ribbon schreef: 26 aug 2018 23:32 Ook bij mij zijn alle blikken nog dicht, dus deze berichten stemmen mij goed. Roosvicee trekt me niet direct over de streep, maar we gaan het meemaken ;)
Een zoet-zurige hooiachtige geur, zo dan :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Bommel »

Arno schreef: 27 aug 2018 10:20
Ribbon schreef: 26 aug 2018 23:32 Ook bij mij zijn alle blikken nog dicht, dus deze berichten stemmen mij goed. Roosvicee trekt me niet direct over de streep, maar we gaan het meemaken ;)
Een zoet-zurige hooiachtige geur, zo dan :wink:
Karvan Cevitam. :mrgreen:
Afbeelding

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door sim »

Bommel schreef: 08 okt 2018 12:50 Karvan Cevitam. :mrgreen:
Dat moest ik als Belg opzoeken. Toen ik het in de zoekbalk typte, verwachtte ik dat het "duizendmaal dank" in het High Valyrian zou zijn of iets dergelijks. Ik was al in mijn nopjes dat ik dat zo trefzeker geraden had. Nee dus, gewoon een erzatz-Roosvicee.

Mijn blikjes zijn ook nog dicht. De laatste tijd rook ik veel tabakken die een heel klein percentage latakia bevatten (Sail Natural bijvoorbeeld) en die bevallen mij uitstekend. Dus misschien is het het moment om binnenkort een van mijn twee blikjes Flatlander flake open te doen.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Cousteau »

Eindelijk mijn blikje Flatlander opengetrokken. Na een tijdje Solani 633 gerookt te hebben, was ik wel weer eens toe aan iets anders.
Vol verwachting opende ik het blikje en stak mijn neus naar binnen. Maar goede genade, wat een lucht... het aroma van zure ketchup was zo overweldigend dat ik bijna niks anders kon herkennen, op een verre hint van latakia na. Mijn enthousiasme was wel een beetje weg op dat moment. Toch een halve flake eruit gehaald, uitgevreven en een uurtje laten drogen. De tabak liet zich goed aansteken en brandde voortreffelijk, maar helaas zat ook aan de rook een zure smaak.
Helaas niet mijn ding. Misschien nog even een tijdje laten staan?
Fijne zondag.
Cousteau
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door NoneNicer »

Hier horen wat plaatjes bij van de tabak na enkele jaren rijpen.
Wat me opviel is dat de tabak volgens het garantiezegel gemaakt is in maart 2015. Dat zou betekenen dat de tabak nu vijf jaar oud is, ruim.
Het productie proces neemt wat tijd in beslag, derhalve is het 'werkelijke' inblik moment anders dan het uitleveren.

Dat verklaart de kristallen!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Heerenpijp »

Oeh de flatlander....die was ik vergeten...er staat nog een blikje...die is het eerst aan de beurt nu... vanmuddag dus!
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Asmodeus »

Ik heb mijn stokoude oom uit Berlijn onlangs een blikje gegeven. Hij vond het heerlijk!

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Samuel Gawith - Flatlander Flake

Bericht door Heerenpijp »

Terwijl ik schrijf geniet ik van de laatste trekken flatlander. Zonder de mooie bliklayout van arno (zonder
wettelijk geneuzel) ...die had ik achteraf toch moeten aanschaffen..want kwaliteit verdient een predikaat van eer...dit keer in inteferrentie met bunnababhain peat malt. Een perfecte combinatie omdat beiden elkaar met respect laten nuttigen, en het beste in elkaar naar boven halen. En dat is bij lange na niet altijd zo...m.i. verdient pijproken altijd een combi met voedsel...na tig jaar in het blik nog makkelijker rookbaar. Geen zuur, beslist m.i. geen bombast van bell, lichter van kleur, wellicht omdat ie inmiddels wat te droog is..dat was 1th time open wel anders. Mild, prettig, zacht (voor het eerst dat ik die sensatie waarneem eigenlijk), zeeeer licht latakia, na afloop, in de neus..een tabak met na-effect..er hangt heel soms wat zoet, heel soms iets mint, maar zeker vleugen van vanilla..maar af en toe....even denk een sigaar te roken, en dan is het weer weg, enkele keer kampvuur, maar ook weer acht. De geur van st.marc, dat onderdeel van biologisch schoonmaakmiddel dat prettig ruikt, maar ik nooit kan duiden...ok, ik zit buiten, dus wat er op die manier op me afkomt is onduidelijk..ja, nee, dat heerlijke gras, komt toch uit de tabak, feestje. het is prettig, een makkelijke flake, en eigenlijk ook een teleurstelling. Na alle moeite en spanning hoop je op een statement van zo n uniek pijpforumtabak...maar misschien zit er iets van mythe in of rond het blik (dat nooit weggedaan zal worden)...dankbaarheid, tevredenheid...uniciteit....het moeten en mogen ontdekken van de tabak...dank gubbels, dank arno en anderen, dank voor (weinig geen toevoegingen)..want dat maakt het puur plezier, geen geschreeuw, maar warme wol en natuur
Afbeelding
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Plaats reactie