Hooiachtigheid

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Hooiachtigheid

Bericht door Rudolus »

Ik zoek onder de pijptabakken de tabak die het meest expliciet beantwoordt aan het aspect “hooiachtigheid” zoals mooi in het Engels benoemt met “Haylike”. Dit zal beslist niet iedereen zijn smaak zijn. Ik hou echter van tabakken met karakter die een bepaalde smaak accentueren. Ik bedoel met hooiachtigheid het frisse droge hooi dat men kan ruiken in de tabak zelf en die aanwezig blijft tijdens het roken. Ik bedoel minder of niet het naar suiker gefermenteerde hooi. Op basis van reviews heb ik wat tabakken uitgeprobeerd, maar ik vermoed dat mogelijks beter bestaat of misschien zelfs helemaal niet of nog niet of niet meer.

Naar mijn smaakgevoel gaan vele virginia’s al of niet in combinatie met andere tabakken richting het zoete en dan verder richting fris citrusachtig of extra zoet naar honing. Daarom begrijp ik ook dat men aroma’s toevoegt in die verscheidene richtingen. Andere blends zijn complexer en kruidiger gemaakt. Ik zoek echter nog een degelijke variante in het hooiachtige.

De meeste hooiachtigheid heb ik tot nu toe aangetroffen in Orlik Golden Slice. Hoewel voor mij nog te weinig nadrukkelijk. Zoete, zeer lekkere tabak met een accent op het citrusachtige. Daarnaast probeerde ik Rattray’s Old Gowrie. Eveneens prima tabak maar vooral zoet en complexer. Een tabak tussen de twee vorige in vond ik in Esoterica Tobaciana Dorchester. Ik rookte Capstan Geel, deze is zoet en superneutraal.

Wie kan er me tippen over de hooiachtigste onder de blends? Ondertussen is mijn aandacht gericht op mogelijks Dunhill Flake of Haymaker van HU Tobacco. (De benaming van deze laatste blend doet iets vermoeden).

In mijn kelder liggen nog wat tabakken ongeopend op wacht, zijnde Capstan Blauw, Schneiderwind 100 en WO Larsen n° 32.

Hooiachtigheid zal wel door ieder in een andere mate ervaren worden, maar wie me de gouden tip geeft, wil ik nog lang gedenken in mijn gebeden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Hooiachtigheid

Bericht door rivulus »

Stad ootmarsum heerenbaai? Die heeft imho nog meer dan de extra krul iets hooiachtigs. Maar het is een aquired taste en totaal anders dan de andere tabakken die je noemt.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hooiachtigheid

Bericht door robvoorburg »

Ben bang dat je de juiste tabakken al genoemd hebt, in het
verleden waren er blikjes Gold Block in de handel, die
wellicht in jouw behoefte zouden voorzien, maar helaas...
verleden tijd.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Hooiachtigheid

Bericht door Asmodeus »

Patriot Flake van DTM vind ik wel een hooiige Va. Momenteel heb ik een blikje SG English Summer Flake open, ook aardig hooiig, maar die gaat wat meer richting het zoete. Ik denk dat je in Dunhill Flake niet gaat vinden wat je zoekt, deze zit in mijn beleving dicht in de buurt van Capstan geel : heel neutraal, wat zoetig en naar mijn smaak wat saai.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Sidekickelvis »

Grousmoor van Samuel Gawith? Of Golden Glow van dezelfde maker? Ik vind die toch redelijk hooiig ruiken. De smaak is dat wat minder maar dat is vaak zo.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef:Ben bang dat je de juiste tabakken al genoemd hebt, in het
verleden waren er blikjes Gold Block in de handel, die
wellicht in jouw behoefte zouden voorzien, maar helaas...
verleden tijd.
Gold Block is nog steeds verkrijgbaar aan de andere kant van de grote sloot. Dit is echter niet de versie van Ogden van vroeger.
Van de Ogden versie heb ik laatst een blikje opgerookt en een sample naar SKE gestuurd. Die is smaakvol, maar heeft een zoet aroma die ik niet echt als hooi-achtig zou omschrijven.

De eerder genoemde Patriot Flake lijkt me qua hooiigheid wel een kanshebber.

Zelf zou ik op ontdekkingstocht gaan op het gebied van natuurlijk Virginia's waarvan er vooral in de VS veel voor handen is:

Butera Royal Vintage Dark Stoved en Mature Ribbon.

En de vele Va's van GL Pease en McClelland.

Anchor Mixture (die soms op MP opduikt) is ook vrij hooiig vond ik.

En vooral experimenteren met het laten rijpen van Virginia's. Dan zou er ook nog wel eens wat meer hooiigheid tevoorschijn kunnen komen.

Leuke zoektocht. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Wowbagger »

Evenheel wat anders dan de rest, maar heb je al eens Semois geprobeerd?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Paasei »

Wowbagger schreef:Evenheel wat anders dan de rest, maar heb je al eens Semois geprobeerd?
Stevig hooi, als je het mij vraag...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Sidekickelvis »

Paasei schreef:
Wowbagger schreef:Evenheel wat anders dan de rest, maar heb je al eens Semois geprobeerd?
Stevig hooi, als je het mij vraag...
Dat is gewoon hooi! Droog gras.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Paasei »

Waar dan toch eerst even een paar koeien over hebben gelopen, zo aan het kleurtje te zien... :wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Hooiachtigheid

Bericht door teunis »

Semois is natuurlijk dan wel speciaal gedroogd gras met een smaak van de sigaar.

Baaien kunnen echter wel eens de richting zijn, zoals genoemd de heerenbaaien, maar Voortrekker zou ook kunnen. Zelfs Sail groen.

VA's hebben de naam hooi-achtig te zijn, maar ik proefde geen hooi, wel een zoetje/citrus-achtig. Hooi is zoet/kruidig.

Wil je echt iets anders, dan kan je kruiden (bijv. vlierbesbladeren) drogen, verkruimelen in een neutrale tabak (baai) en dat roken.
Aromatherapie in de pijp!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Chris »

Hoi Rudolus,
Ik kan je Peterson Irish Oak aanraden in dat geval. Gisteren voor het eerst een halve pijp gestopt en opgerookt. Hij is niet aromatisch, wel wat prikkelend wegens de perique. De geur nadat ik het blikje opende was echt nat hooi! De snede is fijn, en de tabak voelt fluweelzacht aan.
Tijdens het roken niet echt super enthousiast, maar achteraf bleef ik met een zeer voldaan gevoel achter.. vanavond nog eens proberen.

Mocht de spicyness toch iets teveel zijn dan zou je er op het gemak een theetje bij kunnen drinken ;)

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Claude »

Probeer toch eens Dunhill's Elizabethan Mixture.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Rudolus »

Allen dank voor het verruimen van mijn horizon. Er komen voorstellen waar ik niet precies zou aan denken. Werk aan de winkel. Ik denk om de wijze raad op te volgen van dhr. Sidekickelvis en me vooreerst Samuel Gawith Golden Glow aan te schaffen. Ik heb een vermoeden, maar ik ben helemaal geen kenner, dat een accent van hooi meer naar boven komt in blends waarbij “flue-cured” gele of oranje virginia’s als belangrijk ingredient zijn gebruikt. Wat daarbij al of niet nog nodig is om dat te accentueren of naar boven te halen en wat meer diepte te geven weet ik niet. Daarom vind ik die opmerking omtrent semois nog zo gek niet. Mogelijks moet ik zelf wat mengen en proberen.

Als er mensen zijn die me willen van een sample voorzien, dat ware aangenaam en er kan altijd iets terug gedaan worden of vergoed. Zo is mijn nieuwsgierigheid wel gewekt omtrent Patriot Flake van DTM, SG English Summer Flake, SG Golden Glow, SG Grousmoor, Semois, Peterson Irish Oak, Dunhill's Elizabethan Mixture, Voortrekker.

Door de tip ivm Amerikaanse tabakken heb ik gezien dat mijn vraag er ook eens is gesteld op een Amerikaans forum, voor de geinteresseerden;
http://pipesmagazine.com/forums/topic/m ... traight-va
Naast de tabakken die Europees zijn vallen toch een aantal tabakken op zoals Brigham Klondike Gold, McClelland's annual Christmas Cheer, Peter Stokkebye Bullseye Flake...
Ik zie me nu niet direct tabakken bestellen in Amerika, ben er helemaal niet mee vertrouwd. Als mensen regelmatig daar bestellen dan mogen ze bovenstaande op hun lijst zetten en komen we onderling wel overeen om in de kosten te delen.

Nogmaals dank voor de tips en beste groeten,
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Hooiachtigheid

Bericht door rivulus »

Peter Stokkebye Bullseye Flake heet hier Davidofs Flake Medallions en in Duitsland Ropers Roundels.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Hooiachtigheid

Bericht door Sidekickelvis »

rivulus schreef:Peter Stokkebye Bullseye Flake heet hier Davidofs Flake Medallions en in Duitsland Ropers Roundels.
Zijn niet exact hetzelfde volgens mij. Heb de test wel eens gedaan....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Hooiachtigheid

Bericht door rivulus »

Ik ben geen grote kenner, maar ik kan geen verschil ontdekken. Heb ze alledrie staan. Bullseye wordt gemaakt in Denemarken door STG.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Plaats reactie