vanille extract maken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
dirkbulldog
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2015 16:21
Locatie: Loei Thailand

vanille extract maken

Bericht door dirkbulldog »

Hallo allemaal in Nederland,

Zijn er pijprokers die zelf wel eens vanille extract hebben gemaakt ?
Ik kan hier in Thailand op dat gebied niets kopen en ik heb ik het idee om het zelf te maken.
Als ik nu bijv. een fles Bacardi rum neem (750 ml) en 10 vanille stokjes en dan in de lengterichting opensnijden en vervolgens bijv. een maand laten trekken en af en toe schudden zou dat wat zijn ?

Ik kan hier ook zuivere alcohol van 95 % kopen maar ik weet niet of dat te sterk is.

Mocht er iemand zijn die hier ervaring mee heeft dan zou ik dat graag willen weten en voorts hoe te doseren. Gewoon over je tabak of een paar druppels per pijp.

Alvast dank voor eventuele antwoorden,
gr. Dirk

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: vanille extract maken

Bericht door Asmodeus »

Een fles rum met 10 stokjes werkt prima. Ik maak zelf ook vanille extract op die manier, meestal nog iets sterker, eerder 20 stokjes op 70 cl. rum.

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

Ik maak het meestal met Wodka. Heeft misschien een iets neutrale smaak. Zo kan je het ook met verschillende ander kruiden of noten doen schijnt. Met amandelen heb ik wel eens gezien. Ik doe dit al jaren en bevalt me goed. Sinds dat ik heb begrepen dat het uit de supermarkt zijn gemaakt word van koelvloeistof.....Vandaar dat rare geborrel als je het in een kokend goedje giet waarschijnlijk

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1585
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: vanille extract maken

Bericht door Geoff »

Asmodeus schreef:Een fles rum met 10 stokjes werkt prima. Ik maak zelf ook vanille extract op die manier, meestal nog iets sterker, eerder 20 stokjes op 70 cl. rum.
De overige 5 cl. is om te controleren of de rum nog goed is. :mrgreen:
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: vanille extract maken

Bericht door Deadl0ck »

Tonyvn schreef:Ik maak het meestal met Wodka. Heeft misschien een iets neutrale smaak. Zo kan je het ook met verschillende ander kruiden of noten doen schijnt. Met amandelen heb ik wel eens gezien. Ik doe dit al jaren en bevalt me goed. Sinds dat ik heb begrepen dat het uit de supermarkt zijn gemaakt word van koelvloeistof.....Vandaar dat rare geborrel als je het in een kokend goedje giet waarschijnlijk
Ja, lijkt mij erg waarschijnlijk dat ze in de supermarkt een voedsel ingredient als zwaar giftige vloeistof verkopen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: vanille extract maken

Bericht door Deadl0ck »

dirkbulldog schreef:Hallo allemaal in Nederland,

Zijn er pijprokers die zelf wel eens vanille extract hebben gemaakt ?
Ik kan hier in Thailand op dat gebied niets kopen en ik heb ik het idee om het zelf te maken.
Als ik nu bijv. een fles Bacardi rum neem (750 ml) en 10 vanille stokjes en dan in de lengterichting opensnijden en vervolgens bijv. een maand laten trekken en af en toe schudden zou dat wat zijn ?

Ik kan hier ook zuivere alcohol van 95 % kopen maar ik weet niet of dat te sterk is.

Mocht er iemand zijn die hier ervaring mee heeft dan zou ik dat graag willen weten en voorts hoe te doseren. Gewoon over je tabak of een paar druppels per pijp.

Alvast dank voor eventuele antwoorden,
gr. Dirk
Ik zou zelf een graan alcohol gebruiken zoals vodka, dat heeft van nature zelf minder smaak dan een rum of iets dergelijks.

Zelf zou ik het langer laten weken dan een maand. Voor echte extract (wat moeilijk te vinden is, tegenwoordig is het bijna allemaal de chemische versie, vanille aroma in plaats van extract) volgens een maat van me die chef is, laat je het 2 tot 6 maanden weken.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: vanille extract maken

Bericht door teunis »

Bij het dampen worden er ook verschillende aroma's of smaakjes in de dampvloeistof (=glycerine) gebruikt. Ook vanille.
Deze aroma's, in flesjes van 10 ml, en dampvloeistoffen, in 100 ml of zelfs per liter, worden gewoon op internet besteld.
Vanuit Thailand zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om dit via Fasttech te doen. Dit is een grote Chinese internetwinkel.
Alibaba is wellicht ook een mogelijkheid.
Zelfs bestellen in Nederland of Europa (via internet rechtstreeks, of door vrienden vanuit Nederland) en dan laten verzenden naar Thailand moet niet zo moeilijk zijn, een paar flesjes van 10 ml passen makkelijk in een bubbeltjes-enveloppe. Niet tabaksgerelateerd en derhalve volgens mij niet onderhevig aan importbelasting, maar ik kan mij hierin vergissen.

Aangezien glycerine al door bijna elke tabaksproducent gebruikt wordt om de tabak minder snel te laten uitdrogen lijkt het mij dat een beetje aroma (voorgeschreven verdunningen staan vaak op het flesje, vaak maar 2-5% per 10 ml basisvloeistof) opgelost in de juiste hoeveelheid glycerine (= basis dampvloeistof) en dan een leuke hoeveelheid tabak erbij (misschien weet Arno nog in welke verhouding, zo niet dan moet je experimenteren :D ) en enige dagen laten "weken" zeker ook een weg is die te bewandelen is. In ieder geval veel sneller en ik denk veel goedkoper. Of dit ook veiliger is dan zelf met alcohol maandenlang extraheren (=klooien? :wink: ) weet ik niet, maar aangezien zowel aroma als glycerine al door de tabaksindustrie gebruikt worden......

De suikers in rum geven bij verbranding, en dat doen we in een pijp, een karamelsmaak; bij sterke verbranding, hoe hevig laat jij de tabak gloeien?, zelfs giftige dampen en een ronduit smerige smaak. Ik weet niet of het karamelaroma nu echt gezocht wordt in combinatie met vanille. De karamel zal te sterk overheersen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: vanille extract maken

Bericht door Arno »

teunis schreef: (misschien weet Arno nog in welke verhouding, zo niet dan moet je experimenteren :D )
Zoiets heb ik ooit gevraagd aan GL Pease en dit was zijn anwoord:
Of course, you can experiment with the addition of different alcohols, like rum, whisky, or whatever tickles your fancy. Add a few drops to a bit of cotton wool, and seal it up in the jar with the leaf for a few days. If you want more effect, do it again. Go slowly, remembering there’s no turning back. Or, how about casing your home blend with a little honey or treacle? Dilute the sweetener 1:1 with water, and mix it well with the tobacco at an application rate of 5ml of your solution to 100g of tobacco to start with. Once well mixed, let the tobacco stand for a day or so to take up the solution, and here, a little heating using the hot-water technique can be beneficial. Just remember to re-dry before long term storage, or mold might sprout.
Afbeelding

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

Deadl0ck schreef:
Tonyvn schreef:Ik maak het meestal met Wodka. Heeft misschien een iets neutrale smaak. Zo kan je het ook met verschillende ander kruiden of noten doen schijnt. Met amandelen heb ik wel eens gezien. Ik doe dit al jaren en bevalt me goed. Sinds dat ik heb begrepen dat het uit de supermarkt zijn gemaakt word van koelvloeistof.....Vandaar dat rare geborrel als je het in een kokend goedje giet waarschijnlijk
Ja, lijkt mij erg waarschijnlijk dat ze in de supermarkt een voedsel ingredient als zwaar giftige vloeistof verkopen.
Wel eens naar het e-nummee gekeken op extracten? Roept bij mij wel vraag tekens op...

'E1520: Propyleenglycol. Hulpmiddel en oplosmiddel voor additieven dat in de kleurstof annato wordt verwerkt die in margarine, boter en vloeibare olie wordt gebruikt. Dit additief staat ook bekend onder de naam antivries. Men kan zich afvragen of dit additief werkelijk onmisbaar is, aangezien het bekend is dat het drinken van antivries blindheid, nieraandoeningen en zelfs overlijden tot gevolg kan hebben. Bij proefdieren die het oraal toegediend kregen, zijn er werkelijk aandoeningen aan het zenuwstelsel geconstateerd. Dit additief heeft bij honden en katten bloedaandoeningen veroorzaakt en het is dus verboden om het in hun voedsel te verwerken. Resteert dus de vraag waarom het dan nog altijd wel toegestaan is voor onze levensmiddelen, cosmetica en medicijnen? Echt vermijden!'

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

Enkele veelgebruikte stoffen in voedingsmiddelen zijn propyleenglycol, als draagstof voor aroma’s; benzopyreen, een rookaroma; en vanillearoma.

Het antivriesmiddel propyleenglycol wordt door de World Health Organisation (WHO) gezien als niet-toxisch bij lage concentratie en mag gebruikt worden in voeding, cosmetica en medicijnen. Pas bij 20 gram per kilogram lichaamsgewicht ging de helft van de ratten dood. Het E-nummer van propyleenglycol is 1520.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: vanille extract maken

Bericht door teunis »

Tonyvn schreef:
Deadl0ck schreef:
Tonyvn schreef:Ik maak het meestal met Wodka. Heeft misschien een iets neutrale smaak. Zo kan je het ook met verschillende ander kruiden of noten doen schijnt. Met amandelen heb ik wel eens gezien. Ik doe dit al jaren en bevalt me goed. Sinds dat ik heb begrepen dat het uit de supermarkt zijn gemaakt word van koelvloeistof.....Vandaar dat rare geborrel als je het in een kokend goedje giet waarschijnlijk
Ja, lijkt mij erg waarschijnlijk dat ze in de supermarkt een voedsel ingredient als zwaar giftige vloeistof verkopen.
Wel eens naar het e-nummee gekeken op extracten? Roept bij mij wel vraag tekens op...

'E1520: Propyleenglycol. Hulpmiddel en oplosmiddel voor additieven dat in de kleurstof annato wordt verwerkt die in margarine, boter en vloeibare olie wordt gebruikt. Dit additief staat ook bekend onder de naam antivries. Men kan zich afvragen of dit additief werkelijk onmisbaar is, aangezien het bekend is dat het drinken van antivries blindheid, nieraandoeningen en zelfs overlijden tot gevolg kan hebben. Bij proefdieren die het oraal toegediend kregen, zijn er werkelijk aandoeningen aan het zenuwstelsel geconstateerd. Dit additief heeft bij honden en katten bloedaandoeningen veroorzaakt en het is dus verboden om het in hun voedsel te verwerken. Resteert dus de vraag waarom het dan nog altijd wel toegestaan is voor onze levensmiddelen, cosmetica en medicijnen? Echt vermijden!'
@Tonyvn: heb je toevallig een link die bovenstaande proeven beschrijven?
Het lijkt mij erg sterk dat een stof die verboden is voor dieren, wel gewoon in voedingsmiddelen als margarine, boter en olie is verwerkt. Wellicht heeft het met de ADH te maken, of is het toch stiekum iets anders.
Op mijn pakjes (Duitse) boter staat namelijk toch echt geen enkel E-nummer als toevoeging vermeld.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: vanille extract maken

Bericht door teunis »

Ah, er is al iets verduidelijkt. Nog geen link maar wel iets...

Ik weeg 90 kg.
90 x 20 Mg is 1800 Mg.

Als ik hetzelfde reageer als een rat, moet ik dus 1800 Mg opeten (per dag? Voor hoelang?) waarbij ik 50% kans heb er aan dood te gaan.

Bangmakerij?

Even ter verduidelijking: propyleenglysol is een onderdeel van de basisdampvloeistof bij Vapers.
De WHO oordeelt de dampvloeistof niet als gevaarlijk. De Britse overheid omarmt zelfs het dampen als een succesvol middel om rokers te helpen af te stappen van de verslaving. De Nederlandse overheid, de RIVM en het Trimbos menen allen dat dampen of vapen alleen maar gevaarlijk is vanwege de nicotine en de laagdrempeligheid voor jongeren om via dampen naar het roken over te stappen.
Niets over de dampvloeistof zelf.

Graag voor deze verstokte damper dat onderzoek en de conclusies!!!!!
Laatst gewijzigd door teunis op 11 dec 2015 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

Ik heb het lang gelden eens opgezocht in een e numeer boekje. Als je google op extract of aroma en e-nummers kom je van alles tegen over het e nummer E1520. Wat ik ook heb gelezen is dat er soms wel 400 verschillende de stoffen in aroma kan zitten en dat de fabrikanten deze niet beschrijven op het etiket. Bij voorbeeld bij http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... mmers.html kan je over dit e-nummer wat lezen.
Natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten, maar voor mij was en is het een rede om zelf met wodka en vanille aan de slag te gaan. Vind het nog leuker ook. Ook zelf kruidenmixen en theeën samenstellen vind ik leuk en leerzaam.

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

Ik wil ook even aanhalen dat ik geen gezondheidsfreak ben. Ik rook pijp, sigaren en sigaretten. Vanavond nog een vette hap met mayonaise op. Het is allen dat ik het leuker vind zelf te experimenteren met dit soort dingen en dat er werd gezegd dat het niet waarschijnlijk is dat zoiets als antivries niet verkocht kon/zal worden in de supermarkten. Ieder zijn ding en ieder zijn keuzes. Ik zelf hou er alleen niet zo van als er dingen op de markt verkocht worden waar bepaalde stoffen die schadelijk kunnen zijn niet vermeld worden op de etiketten. Niet dat we er dood aan gaan. Tabakken daarin tegen....maar dat staat wel vermeld op die 'geweldige' waarschuwingstickers.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: vanille extract maken

Bericht door teunis »

Tonyvn schreef:Ik wil ook even aanhalen dat ik geen gezondheidsfreak ben. Ik rook pijp, sigaren en sigaretten. Vanavond nog een vette hap met mayonaise op. Het is allen dat ik het leuker vind zelf te experimenteren met dit soort dingen en dat er werd gezegd dat het niet waarschijnlijk is dat zoiets als antivries niet verkocht kon/zal worden in de supermarkten. Ieder zijn ding en ieder zijn keuzes. Ik zelf hou er alleen niet zo van als er dingen op de markt verkocht worden waar bepaalde stoffen die schadelijk kunnen zijn niet vermeld worden op de etiketten. Niet dat we er dood aan gaan. Tabakken daarin tegen....maar dat staat wel vermeld op die 'geweldige' waarschuwingstickers.
Goed dat je dat even zegt.
Ik was er toch ingetrapt hoor, temeer daar je nogal zeker van je zaak overkwam. :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

teunis schreef:
Tonyvn schreef:Ik wil ook even aanhalen dat ik geen gezondheidsfreak ben. Ik rook pijp, sigaren en sigaretten. Vanavond nog een vette hap met mayonaise op. Het is allen dat ik het leuker vind zelf te experimenteren met dit soort dingen en dat er werd gezegd dat het niet waarschijnlijk is dat zoiets als antivries niet verkocht kon/zal worden in de supermarkten. Ieder zijn ding en ieder zijn keuzes. Ik zelf hou er alleen niet zo van als er dingen op de markt verkocht worden waar bepaalde stoffen die schadelijk kunnen zijn niet vermeld worden op de etiketten. Niet dat we er dood aan gaan. Tabakken daarin tegen....maar dat staat wel vermeld op die 'geweldige' waarschuwingstickers.
Goed dat je dat even zegt.
Ik was er toch ingetrapt hoor, temeer daar je nogal zeker van je zaak overkwam. :D
Haha....ik gebruik de zelf gemaakte extract dan ook in cakes, muffin enzo. Ik heb ook nog een e-sigaret trouwens, maar kan er nog niet aan wennen.......cappuccino smaak trouwens. :wink:

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: vanille extract maken

Bericht door teunis »

Tonyvn schreef:
teunis schreef:
Tonyvn schreef:Ik wil ook even aanhalen dat ik geen gezondheidsfreak ben. Ik rook pijp, sigaren en sigaretten. Vanavond nog een vette hap met mayonaise op. Het is allen dat ik het leuker vind zelf te experimenteren met dit soort dingen en dat er werd gezegd dat het niet waarschijnlijk is dat zoiets als antivries niet verkocht kon/zal worden in de supermarkten. Ieder zijn ding en ieder zijn keuzes. Ik zelf hou er alleen niet zo van als er dingen op de markt verkocht worden waar bepaalde stoffen die schadelijk kunnen zijn niet vermeld worden op de etiketten. Niet dat we er dood aan gaan. Tabakken daarin tegen....maar dat staat wel vermeld op die 'geweldige' waarschuwingstickers.
Goed dat je dat even zegt.
Ik was er toch ingetrapt hoor, temeer daar je nogal zeker van je zaak overkwam. :D
Haha....ik gebruik de zelf gemaakte extract dan ook in cakes, muffin enzo. Ik heb ook nog een e-sigaret trouwens, maar kan er nog niet aan wennen.......cappuccino smaak trouwens. :wink:
We hebben in andere hobby's een topic over dampen. Daar kunnen we verder praten over e-sigaret vloeistof en hardware. Dan vervuilen we dit topic niet :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Tonyvn
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:16
Locatie: Sliedrecht

Re: vanille extract maken

Bericht door Tonyvn »

teunis schreef:
Tonyvn schreef:
teunis schreef:
Tonyvn schreef:Ik wil ook even aanhalen dat ik geen gezondheidsfreak ben. Ik rook pijp, sigaren en sigaretten. Vanavond nog een vette hap met mayonaise op. Het is allen dat ik het leuker vind zelf te experimenteren met dit soort dingen en dat er werd gezegd dat het niet waarschijnlijk is dat zoiets als antivries niet verkocht kon/zal worden in de supermarkten. Ieder zijn ding en ieder zijn keuzes. Ik zelf hou er alleen niet zo van als er dingen op de markt verkocht worden waar bepaalde stoffen die schadelijk kunnen zijn niet vermeld worden op de etiketten. Niet dat we er dood aan gaan. Tabakken daarin tegen....maar dat staat wel vermeld op die 'geweldige' waarschuwingstickers.
Goed dat je dat even zegt.
Ik was er toch ingetrapt hoor, temeer daar je nogal zeker van je zaak overkwam. :D
Haha....ik gebruik de zelf gemaakte extract dan ook in cakes, muffin enzo. Ik heb ook nog een e-sigaret trouwens, maar kan er nog niet aan wennen.......cappuccino smaak trouwens. :wink:
We hebben in andere hobby's een topic over dampen. Daar kunnen we verder praten over e-sigaret vloeistof en hardware. Dan vervuilen we dit topic niet :D
Ga ik opzoek. ...morgen dan. :D

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: vanille extract maken

Bericht door Deadl0ck »

Tonyvn schreef:
Deadl0ck schreef:
Tonyvn schreef:Ik maak het meestal met Wodka. Heeft misschien een iets neutrale smaak. Zo kan je het ook met verschillende ander kruiden of noten doen schijnt. Met amandelen heb ik wel eens gezien. Ik doe dit al jaren en bevalt me goed. Sinds dat ik heb begrepen dat het uit de supermarkt zijn gemaakt word van koelvloeistof.....Vandaar dat rare geborrel als je het in een kokend goedje giet waarschijnlijk
Ja, lijkt mij erg waarschijnlijk dat ze in de supermarkt een voedsel ingredient als zwaar giftige vloeistof verkopen.
Wel eens naar het e-nummee gekeken op extracten? Roept bij mij wel vraag tekens op...

'E1520: Propyleenglycol. Hulpmiddel en oplosmiddel voor additieven dat in de kleurstof annato wordt verwerkt die in margarine, boter en vloeibare olie wordt gebruikt. Dit additief staat ook bekend onder de naam antivries. Men kan zich afvragen of dit additief werkelijk onmisbaar is, aangezien het bekend is dat het drinken van antivries blindheid, nieraandoeningen en zelfs overlijden tot gevolg kan hebben. Bij proefdieren die het oraal toegediend kregen, zijn er werkelijk aandoeningen aan het zenuwstelsel geconstateerd. Dit additief heeft bij honden en katten bloedaandoeningen veroorzaakt en het is dus verboden om het in hun voedsel te verwerken. Resteert dus de vraag waarom het dan nog altijd wel toegestaan is voor onze levensmiddelen, cosmetica en medicijnen? Echt vermijden!'
Sorry, ik doe niet zo aan bangmakerij. Als de concentratie hoog genoeg is, zijn ook water, zuurstof, en uiteindelijk eigenlijk alles wel giftig / dodelijk. Ik rook pijp en hou van bewerkt en rood vlees een een goede bbq op zijn tijd, dus vind het vrij overdreven me over voedings additieven wel druk te maken.

Proplyleenglycol word overigens hoofdzakelijk gebruikt als een niet toxische koelvloeistof in voedingsindustie, onder andere bier brouwen, bij mijn weten. Ook als rooktoevoeging bij vapen, en als rookvloeistof voor rookmachines. (vandaar dat de rook uit een rook machine wat weeïg aandoet.)

Als ik antivries zie staan, ga ik uit van antivries voor de auto, wat bij mijn weten hoofdzakelijk ethyleenglycol is, en vervelender spul om binnen te krijgen. (Nou heb ik zelf geen auto, dus baseer dit alles hoofdzakelijk op wat mij ooit geleerd is over toepassingen van verschillende koelvloeistoffen tijdens organische chemie op mijn laboratorium opleiding, en wat ik zo her en der op verpakkingen van deze of gene gezien heb.)
Groet, Mark

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vanille extract maken

Bericht door dinck »

Ethyleenglycol is ook bekend door het Oostenrijks wijnschandaal van jaren terug. Het spul werd gebruikt om wijn zoeter te maken, overigens ook in concentraties die niet direct giftig waren.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: vanille extract maken

Bericht door Deadl0ck »

dinck schreef:Ethyleenglycol is ook bekend door het Oostenrijks wijnschandaal van jaren terug. Het spul werd gebruikt om wijn zoeter te maken, overigens ook in concentraties die niet direct giftig waren.
Dat was diethyleenglycol, als ik me niet vergis.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: vanille extract maken

Bericht door Asmodeus »

Deadl0ck schreef:
dinck schreef:Ethyleenglycol is ook bekend door het Oostenrijks wijnschandaal van jaren terug. Het spul werd gebruikt om wijn zoeter te maken, overigens ook in concentraties die niet direct giftig waren.
Dat was diethyleenglycol, als ik me niet vergis.
Inderdaad https://www.ntvg.nl/artikelen/vergiftig ... leenglycol

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vanille extract maken

Bericht door dinck »

Deadl0ck schreef:
Dat was diethyleenglycol, als ik me niet vergis.
Ik weet het niet zeker, even googelen levert een artikel op waarin gesproken wordt van etheenglycol of ethyleenglycol (C2H6O2). Di-ethyleenglycol (C4H10O3) is volgens mij veel giftiger.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: vanille extract maken

Bericht door Asmodeus »

dinck schreef:
Deadl0ck schreef:
Dat was diethyleenglycol, als ik me niet vergis.
Ik weet het niet zeker, even googelen levert een artikel op waarin gesproken wordt van etheenglycol of ethyleenglycol (C2H6O2). Di-ethyleenglycol (C4H10O3) is volgens mij veel giftiger.
Dan is het, zoals wel vaker, de vraag wie je als bron betrouwbaarder acht : iemand met een interesse in Oostenrijkse wijn, of internist prof. Sangster

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vanille extract maken

Bericht door dinck »

Gelukkig zei ik al dat ik het niet zeker wist, ik had niet bij het eerste zoekresultaat moeten stoppen. Wat verder googelen en dan denk ik te weten waar het misverstand door is ontstaan. Er werd in de pers gesproken over glycol, en dat is gewoonlijk de aanduiding van ethyleenglycol, misschien omdat diethyleenglycol te ingewikkeld was?

Maar goed, het was dus diethyleenglycol.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Plaats reactie