SG echt geen hi tech

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Godfrey59

SG echt geen hi tech

Bericht door Godfrey59 »

All by hand . Op de foto Bob , masterblender bij SG en vorig jaar ontmoet . Zeer aardige vent en gaat bijna met pensioen :)


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Godfrey

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Janno »

Geweldig!
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door The_Undertaker »

Wauw! Dank voor het delen!!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Eliminator »

Zijn eerder foto's van de SG 'fabriek' geplaatst hier, desalniettemin erg leuk om weer eens te zien, echt old school en daarom ook wat prijziger dan de gemiddelde andere tabak.
En het is het waard, komen hele knappe tabakken uit die schuur vandaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door rivulus »

Geweldig om dit eens te zien!
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Butz
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jun 2015 16:12

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Butz »

Echt mooi om te zien deze foto's.

Ik zelf ben een echte fan van de tabak van Samuel Gawith.

Tabakken van een andere merk voldeden bij nooit aan de kwaliteit die ik van Samuel Gawith mocht ervaren.
Akkoord, ik heb lang niet alle tabakken op de markt gerookt maar het waren er wel heel wat.

Zoals de topictitel zegt geen hi tech en mogelijk daarom een andere productiemethode dan deze van diverse andere fabrieken?

Voor mij het beste merk te verkrijgen op de Europese markt.
Squadron Leader, men stekskes en men pijp het geluk waar ik naar grijp.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Ribbon »

Butz schreef: Voor mij het beste merk te verkrijgen op de Europese markt.
Zonder iets af te doen aan de kwaliteit van SG, maar heb je wel eens blends van HU tobacco gerookt, of bijv. Rich Dark Flake van Germains? Of Motzek Curly Strang?
Uiteraard heeft het veel met smaak te maken, maar m.i. zijn er onder de oppervlakte best wel wat Europese blends te vinden die het niveau van SG halen, of daar bovenuit komen.

Maar altijd leuk om die oude persen etc. te zien. De hele fotoreportage is trouwens hier te zien: http://rinconpipa.foroactivo.com/t3239- ... no-piquero
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door dinck »

De tijd schrijdt voort... Samuel Gawith en Gawith&Hoggarth zijn gefuseerd, en de op de foto's getoonde locatie is/wordt verlaten en er is/komt een nieuw gezamelijk onderkomen. Deze plaatjes zijn dus al geschiedenis. Hoewel, er is sprake van een snuff museum in Kendall House...

De firma werd gesticht door Thomas Harrison in 1792 en werd in 1841 voortgezet door diens schoonzoon Samuel Gawith die op zijn beurt weer twee zoons had, Samuel II en John Edward. De wegen van twee broers van de tweede generatie Gawith scheidden zich in 1878. John ging samenwerken met Henry Hoggarth, waaruit G&H voortkwam met een derde broer William Henry. Samuel ging verder als SG & Co en kocht Kendall House (de fabriek op de foto's) in 1881 - maar de apparatuur (snuifmolen en flakepers) - is grotendeels veel ouder en stamt nog van Thomas Harrison.

Vooralsnog blijven na de fusie beide merken bestaan en kot er geen verandering in receptuur van de individuele blends - en de bereidingswijze wordt als wezenlijk onderdeel van de receptuur gezien.

Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe pand, ik heb een beeld voor ogen van een moderne hal met oude spullen...
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Godfrey59 »

Ik spreek hem dit jaar weer op de Intertabac en zal eens vragen hoe en wat ze van plan zijn . Vorig jaar was dat nog niet duidelijk welk pand ze gingen betrekken . Volgens hem was er sprake van dat alles naar het pand van Gawith en Hogard zou gaan en dit huidige een museum bestemming krijgt .

Beide merken liggen op loopafstand van elkaar SG aan de ene kant van de rivier en GH een stuk verder aan de andere oever .

Godfrey

Butz
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jun 2015 16:12

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Butz »

Ribbon schreef:
Zonder iets af te doen aan de kwaliteit van SG, maar heb je wel eens blends van HU tobacco gerookt, of bijv. Rich Dark Flake van Germains? Of Motzek Curly Strang?
Uiteraard heeft het veel met smaak te maken, maar m.i. zijn er onder de oppervlakte best wel wat Europese blends te vinden die het niveau van SG halen, of daar bovenuit komen.

Maar altijd leuk om die oude persen etc. te zien. De hele fotoreportage is trouwens hier te zien: http://rinconpipa.foroactivo.com/t3239- ... no-piquero
Hallo Ribbon,

Het zal zeker zo zijn dat er betere tabakken zijn dan SG.
Van al de tabakken die u opsomt, heb ik er geen enkele gerookt maar ik heb van die merken ook nooit een blik of pouch tegen gekomen in de betere tabakszaak.
Squadron Leader, men stekskes en men pijp het geluk waar ik naar grijp.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door The_Undertaker »

Butz schreef: Van al de tabakken die u opsomt, heb ik er geen enkele gerookt maar ik heb van die merken ook nooit een blik of pouch tegen gekomen in de betere tabakszaak.
Zelfs de betere tabakszaak heeft niet het aanbod wat men via het wereldwijde web kan vergaren ;) Wel even de wet inzake import in de gaten houden. Het aanbod van de 'betere tabakszaak' is absoluut geen graadmeter voor wat wel of geen goede tabak is. En natuurlijk is dat ook smaakafhankelijk..
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Ribbon »

Inderdaad UT. En ik moet zeggen dat het aanbod SG tabakken in de Nederlandse winkels ook wel wat beter kan. In België is dit merk beter verkrijgbaar.

Maar nogmaals ik wil niets afdoen aan de kwaliteit van SG. De Navy Flake is bijvoorbeeld een van mijn favorieten en in zijn soort ben ik zijn gelijke nog niet tegen gekomen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Asmodeus »

Na het zien van bovenstaande foto's ben ik niet meer verbaasd over de onregelmatige inhoud van hun blikjes. Wel leuk dat zo'n zwijnenstal zulke mooie tabakken kon voortbrengen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door janneman »

Prachtig om te zien! In mijn ogen geen zwijnenstal, maar een echte werkplaats, in tegenstelling tot de 'industriële' werkplekken waar zaken vaak tot vlekkeloze perfectie zijn doorontwikkeld. Bij dat laatste wil nog wel eens wat karakter verloren gaan... Laten we hopen dat dit ook na samengaan nog een tijdje niet te geperfectioneerd wordt...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door PhilipV »

janneman schreef:Prachtig om te zien! In mijn ogen geen zwijnenstal, maar een echte werkplaats, in tegenstelling tot de 'industriële' werkplekken waar zaken vaak tot vlekkeloze perfectie zijn doorontwikkeld. Bij dat laatste wil nog wel eens wat karakter verloren gaan... Laten we hopen dat dit ook na samengaan nog een tijdje niet te geperfectioneerd wordt...
Vind ik persoonlijk ook Jan. Het uitermate clean werken, of de verplichting daartoe vanuit lokale overheden en Europa, vind ik nefast voor het karakter en charisma van zulke ondernemingen. Al die argumenten voor 'gezondheidsrisico's' en 'risico op ziekten' vind ik persoonlijk fors overdreven.

Just my two cents :-)
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door magicmarcello »

janneman schreef:Prachtig om te zien! In mijn ogen geen zwijnenstal, maar een echte werkplaats, in tegenstelling tot de 'industriële' werkplekken waar zaken vaak tot vlekkeloze perfectie zijn doorontwikkeld. Bij dat laatste wil nog wel eens wat karakter verloren gaan... Laten we hopen dat dit ook na samengaan nog een tijdje niet te geperfectioneerd wordt...
Ook ik deel volledig deze visie Janneman, het gaat hier om karakter in allerlei opzichten... :wink:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door meindert »

Mooi om te zien dit!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door smoorder »

Nog heerlijk primitief vakmanschap !
zò in de lijn van de Semois-mannen die met niet veel meer dan een snijmachine, een lijmborstel en een blauwe stylo hun bedrijf gaande houden !
;p

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door robvoorburg »

Iets dat pijprokers op waarde weten te schatten, hopelijk
SG eveneens.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Huub »

Prachtig die foto's van dat oude bedrijf.

Ik vraag me af of het bruine stof op sommige flessen stof van tabak is?


Afbeelding

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Toon »

smoorder schreef:Nog heerlijk primitief vakmanschap !
zò in de lijn van de Semois-mannen die met niet veel meer dan een snijmachine, een lijmborstel en een blauwe stylo hun bedrijf gaande houden !
;p
Inderdaad.
In de regio van Corbion (Belgische Ardennen)zijn daar nog mooie voorbeelden van te vinden, incl. tabaksmuseum wat de moeite waard is.
Een deel van de leden kent de regio goed, geloof ik. Er zijn zelfs wel eens (motor)tripjes naar/door die omgeving gemaakt.
Zeker een aanrader voor iedereen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door magicmarcello »

Huub schreef:Prachtig die foto's van dat oude bedrijf.

Ik vraag me af of het bruine stof op sommige flessen stof van tabak is?


Afbeelding
Dat lijkt me een aardig correcte inschatting van een expert met een scherp ontwikkelde perceptie Huub! :D
...wat een enorm karakter straalt dit uit...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Readburd »

Huub schreef:Prachtig die foto's van dat oude bedrijf.

Ik vraag me af of het bruine stof op sommige flessen stof van tabak is?


Afbeelding
Ze maken ook snuiftabak en wat ik daarvan gezien heb is dat er nogal veel stof bij vrijkomt.
In vroegere tijden was er zelfs een reëel ontploffingsgevaar vanwege al het 'stof' wat bij de productie daarvan vrijkwam.
Als ik dit zo zie, lijkt het nog steeds 'vroeger' :)

Voor mij i.i.g. een reden om hun tabak te blijven kopen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door robvoorburg »

Begrijp ik het goed SG vanaf februari/maart aanstaande
weer verkrijgbaar zou zijn in Nl.?

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Toon »

robvoorburg schreef:Begrijp ik het goed SG vanaf februari/maart aanstaande
weer verkrijgbaar zou zijn in Nl.?
Willem Schimmel heeft mij dit in een mail bevestigd. Zij gaan deze tabak ken dan ook in hun assortiment opnemen. Ik heb wel gevraagd welke ze op voorraad gaan nemen, maar dat heb ik nog geen antwoord op.
In ieder geval goed nieuws.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik hoop van ganser harte dat de Cabbie's Mixture ook hier geïmporteerd wordt en dus verkrijgbaar is.
Het is een fantastische smakende Curly Tabak, waarvoor ik heel graag verwijs naar de mooie bespreking van Philip IV verwijs, die hier enige weken geleden geplaatst werd.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door Toon »

Huub schreef:Hallo,

Ik hoop van ganser harte dat de Cabbie's Mixture ook hier geïmporteerd wordt en dus verkrijgbaar is.
Het is een fantastische smakende Curly Tabak, waarvoor ik heel graag verwijs naar de mooie bespreking van Philip IV verwijs, die hier enige weken geleden geplaatst werd.
Inderdaad huub.
Ik heb recentelijk meerdere gawith tabakken mogen proeven en allen waren heerlijk.

Inderdaad is de Cabbies mixture een superieure tabak.
Ik hoop dat willen een flink aantal op voorraad gaat nemen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door maboc »

Dat zou echt super zijn.
Ik heb een paar van hun tabakken gerookt. Heerlijk, en een heel eigen smaak/aroma.

Echt super als ze weer geimporteerd gaan worden.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door junksculp »

Echt gaaf om die oude foto's te zien :D . ik heb nu 2 tabakken geproefd van sg, de lakeland :mrgreen: , de commonwealth :D . 1 was de lekkerste ooit geproefd en de andere de vieste ooit geproefd :lol:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: SG echt geen hi tech

Bericht door robvoorburg »

janneman schreef:Prachtig om te zien! In mijn ogen geen zwijnenstal, maar een echte werkplaats, in tegenstelling tot de 'industriële' werkplekken waar zaken vaak tot vlekkeloze perfectie zijn doorontwikkeld. Bij dat laatste wil nog wel eens wat karakter verloren gaan... Laten we hopen dat dit ook na samengaan nog een tijdje niet te geperfectioneerd wordt...
Tijdens het herlezen van dit topic werd ik
door deze toevoeging geraakt.

Plaats reactie