Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Arno »

In Duitsland gonsde dit gerucht al even (http://jogi-wan.blogspot.nl/2014/01/new ... n-mac.html), maar ik zag het nog nergens bevestigd. Tot zojuist.. PipeMagazine lid James80 mailde naar MacBaren en kreeg dit antwoord van hun: The Peterson blends previously made by Kohlhase & Kopp are now being manufactured by Mac Baren. We would like to assure you there will be absolutely no difference in the quality or the selection of tobaccos available to the pipe smoker.

Ter verduidelijking, bij de Kohlhase & Kopp fabriek in Rellingen Duitsland, werden geen Peterson tabakken gemaakt. Van de flakes wist ik dat al, K&K maakt zelf geen flakes, die laten ze komen van Orlik. Eerst dacht ik dat K&K nog wel de mixtures maakten in hun fabriek, maar een opmerking van PipesMagazine eigenaar Kevin Godbee bracht verheldering. Hij is zelf een paar jaar geleden in de Orlik fabriek geweest in Assens Denemarken en wat zag hij daar geproduceerd worden, juist ja, Peterson tabakken. Het enige wat K&K dus deed was de distributie. Dat doen ze nu niet meer, de distributie is over gegaan naar een Duitse firma genaamd Arnold André. Die toevallig ook de MacBaren tabakken importeren in Duitsland..

Wat houdt dit in voor Nederland (voor België heb ik geen idee).. De Nederlandse importeur zal Van Landewyck worden. Hun importeren namelijk de door MacBaren geproduceerde tabakken hier. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze de hele Peterson-productrange gaan nalopen en tabakken gaan schrappen die hier niet goed genoeg lopen. Dit hebben ze namelijk ook gedaan met de wissel van Capstan en Three Nuns van Orlik naar MacBaren. Plus wat ook nog anders kan worden is dat de tabakken an sich veranderen. Andere producent, misschien wat andere basistabakken en daar ga je al..

Maar misschien dat Van Landewyck voorlopig nog de hele productrange brengt. Geen idee. Door MacBaren geproduceerde Peterson tabakken zullen te herkennen zijn aan de codes op de achterzijde van het blik. MacBaren heeft 8 en dan 5 cijfers staan naast de streepjescode. Bijvoorbeeld 09130281 30212. Zo ontcijfer je de code:
- 09 = De gebruikte verpakkingsmachine
- 13 = Jaar van verpakken
- 028 = Kalenderdag van productie. Dat houdt dus in dag 028 in 2013. 28 Januari.
- 1 = Ploeg (1 geeft dat het is ingepakt door de dagploeg)
- Het 5-cijferige nummer is het interne partij ("batch") nummer.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door robvoorburg »

Niet direct een verrijking, eerder een verarming in tabaksland.
Zo wordt Mac Baren langzamerhand de Mac Donalds onder
de tabakken.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door jarnogab »

Interessant, Arno.

Hopelijk leidt dit inderdaad niet tot een verschraling van het aanbod, maar ik vrees er toch een beetje voor.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Wowbagger »

Dit riekt naar een Monopolie.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Bananabox-Ninja »

Wowbagger schreef:Dit riekt naar een Monopolie.
Helaas spreek je daarvan pas als er nog maar 1 is.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Wowbagger »

Bananabox-Ninja schreef:
Wowbagger schreef:Dit riekt naar een Monopolie.
Helaas spreek je daarvan pas als er nog maar 1 is.
Helaas wel ja, de praktijk blijkt anders te zijn...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Paasei »

Nochtans, volgens de Europese (en internationale) wetgeving, spreek je van marktoverheersing als door fusies etc... je marktaandeel te groot zou worden.
En dan krijg je de absurde situatie dat twee firma's met hetzelfde 'product' door aandelentransacties onder 1 holding vallen, maar wel verplicht worden om twee aparte entiteiten te blijven en elkaar te beconcurreren, en zeker geen onderlinge (minimum-)prijsafspraken te maken.
Biergiganten, rederijen...

Misschien dat Europese inmenging hier (als dat er al van komt voor tabaksproducten) een goed gevolg kan hebben waardoor het aanbod gediversifieerd blijft...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Sidekickelvis »

Ik zie niet direct een probleem. Mac Baren word iig nog redelijk verkocht in NL. En hun tabakken (de flakes dan...) heb ik eigenlijk standaard op voorraad. En aan smaakverschillen tussen toen en nu doe je toch niks.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Ribbon »

Dus als ik het goed begrijp komt het op ongeveer hetzelfde neer als de Three Nuns en Capstan overgang. Ik vraag me af waar Orlik zich op zal gaan richten nu er steeds meer tabakken elders geproduceerd gaan worden.

Verder wacht ik lekker af of de Irish Flake en 3P's van dezelfde kwaliteit blijven. Er is natuurlijk ook een kans dat het beter uit gaat pakken dan het was. Toch verwacht ik dat velen zullen vinden dat de kwaliteit van de Peterson's tabakken achteruit zal gaan... :|
Sidekickelvis schreef: En aan smaakverschillen tussen toen en nu doe je toch niks.
Jawel hoor. :wink:

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Sidekickelvis »

Robb schreef:


Jawel hoor. :wink:

Afbeelding
Hoe ga jij blikjes van 'toen' hamsteren? Door ze vorige maand te kopen?

:P
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door jarnogab »

Sidekickelvis schreef: Hoe ga jij blikjes van 'toen' hamsteren? Door ze vorige maand te kopen?

:P
Wat nu in de winkel ligt (voorraad) is nog van voor de overname, toch? *even verward in dit topic, moet ik maar niet van op mijn werk kijken :P *
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Struik
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jun 2013 14:33
Locatie: The Hague
Contacteer:

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Struik »

Dan maar alle nummers op de achterkant gaan controleren :sherlock:

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Sidekickelvis »

jarnogab schreef:
Sidekickelvis schreef: Hoe ga jij blikjes van 'toen' hamsteren? Door ze vorige maand te kopen?

:P
Wat nu in de winkel ligt (voorraad) is nog van voor de overname, toch? *even verward in dit topic, moet ik maar niet van op mijn werk kijken :P *

Tuurlijk. Was gewoon ff zout op slakken aan het strooien.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door jarnogab »

Sidekickelvis schreef:
jarnogab schreef:
Sidekickelvis schreef: Hoe ga jij blikjes van 'toen' hamsteren? Door ze vorige maand te kopen?

:P
Wat nu in de winkel ligt (voorraad) is nog van voor de overname, toch? *even verward in dit topic, moet ik maar niet van op mijn werk kijken :P *

Tuurlijk. Was gewoon ff zout op slakken aan het strooien.
:D Nu ik het topic op mijn gemak herlees, is het duidelijk :-) Gij sloeber.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Ribbon »

jarnogab schreef:
Sidekickelvis schreef:
jarnogab schreef:
Sidekickelvis schreef: Hoe ga jij blikjes van 'toen' hamsteren? Door ze vorige maand te kopen?

:P
Wat nu in de winkel ligt (voorraad) is nog van voor de overname, toch? *even verward in dit topic, moet ik maar niet van op mijn werk kijken :P *

Tuurlijk. Was gewoon ff zout op slakken aan het strooien.
:D Nu ik het topic op mijn gemak herlees, is het duidelijk :-) Gij sloeber.
Mooi. Hoef ik ook niet meer inhoudelijk te reageren. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door teunis »

Arno schreef:... The Peterson blends previously made by Kohlhase & Kopp are now being manufactured by Mac Baren. We would like to assure you there will be absolutely no difference in the quality or the selection of tobaccos available to the pipe smoker. ....
In feite geeft MB al wat aan:
1. ze "liegen" over het feit waar nu de blends worden gemaakt.
2. Kwaliteit en selectie van de tabakssoorten wijzigt niet.

Positief uitgelegd mogen we er dan van uit gaan dat de Petersontabakken het zelfde blijven.

Negatief uitgelegd (en ik denk dat dát dichter bij de waarheid komt te liggen): hoewel de kwaliteit en soort tabak niet wijzigt, wordt er niets gezegd over een topping; we kennen allemaal de beroemde of beruchte honingtopping van MB. Bovendien geeft het "liegen" over waar nu Peterson vandaan komt geen goed gevoel over de rest van de verklaring en/of geruststelling.

Overweging: is MB slecht? in mijn ogen niet, ze blinken uit in middelmatigheid en dat is ook een grote verdienste. Dreigt er eenheidsworst of verarming? nee, denk ik ook niet, verschil tussen tabakken van MB zal er blijven bestaan, en verschil tussen smaakbeleving van het verleden en de toekomst is er altijd al geweest bij een overname; dat is niet schokkend, dat zijn we inmiddels gewend en bovendien is er niet veel aan te doen. Uiteindelijk is de oude voorraad ook opgerookt en zal je aan de nieuwe smaak ook wel wennen of ga je over op een andere tabak.
Bovendien is er heden ten dage veel meer op de markt dan in de jaren 60 van de vorige eeuw, mede dankzij het internet. De meest geliefde tabak halen we immers niet meer bij de winkel om de hoek, maar uit de VS of Duitsland of zo. Hoezo verarming? Laten we niet klagen over wat we verliezen en blijven hangen in een slachtoffer-rol, maar de loftrompet steken over wat we als winnaars en doorzetters hebben gewonnen!
Beginnende rokers zien niet voor niets door de grote keuze in tabak "het bos" niet meer! :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Laafke

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Laafke »

In mijn ogen komt het hierop neer: Het maakt MB niet uit welk blikje je kiest zolang je maar hun tabak met de befaamde/beruchte topping rookt.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Martin Romijn »

Ik denk dat Mac Baren toch best goeie tabak produceert....zeker als ik kijk naar bijv. De HH dark fired flake, da's toch echt een topper. Tja...als op deze manier bepaalde tabak blends toch op de markt blijven zie ik er het positieve maar van in.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Winslow Collector

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Winslow Collector »

Ik denk dat veel mensen hier veel te kort door de bocht zijn. De meesten hebben geen idee welke tabakken MB allemaal maakt en hoe die kwaliteiten zijn. Dat er maar een beperkt deel in Nederland verkocht wordt, en een iets minder beperkt deel in Duitsland, zegt meer over de groothandels, winkeliers en klanten, dan over MB zelf.
Ik heb daar in het proeflokaal van MB tabakken mogen roken voor o.a. de Amerikaanse markt en voor vreemde landen (die dus expliciet NIET in Europa zullen worden verkocht), waar menige Latakia of Va/Per liefhebber graag zijn pijp mee zou willen vullen.

Dat er hier op dit forum enkelen zijn die meer hobby aan het pijproken ondervinden, dan de gemiddelde Nederlandse pijproker, is logisch. Maar een dom commentaar dat MB het allemaal prima vindt, als er maar tabak met topping verkocht wordt, slaat natuurlijk nergens op. Als iets niet je voorkeur heeft, hoef je dat nog niet af te branden. Zelf zeker nog nooit een bedrijf geleid, Laafke?
Wees dan een vent, investeer zelf en zorg ervoor dat het voor MB interessant wordt om 200 kg of meer van een bepaalde tabak in Nederland verkocht kan worden. Iets afkatten, maar er zelf niets aan doen is erg gemakkelijk. Dus: bestel die hoeveelheden dan ook. Voor een paar hobbyisten die samen nog geen 20 kg per jaar van een bepaalde tabak roken (overigens gaan bij aantallen onder de 50 kg/jaar tabakken al snel van de markt) gaat een fabrikant geen banderollen en waarschuwingsstickers maken. Is gewoon de moeite niet. Jammer, het is niet anders, zorg dan maar voor eigen buitenlandse kanalen, maar ga niet een firma afkraken omdat je zelf toevallig van andere tabakken houdt.

Ik heb zelf ook niets met MB tabakken (behalve de Vanilla Flakes en Loose Cut, die ik ook niet in Nederland koop), dus ik zit hier niet om MB te verdedigen. Maar de meeste hobbyisten hier hebben geen flauw benul wat een fabrikant moet doen om zijn werknemers aan het werk te houden in deze, door roverheid belemmerde, markt. Dus ik ben echt geen fan van de MB-blends, maar er zijn blijkbaar legioenen Nederlandse pijprokers die de verschillende MB-blends hier op de markt houden. Respecteer die ook, die mensen genieten ook van hun MB Plumcake or whatever.

Mocht MB zich überhaupt iets aantrekken van deze commentaren, zouden ze beter helemaal de stekker uit Nederland kunnen trekken, qua pijptabak (ze maken ook veel shag en sigaretten, trouwens) en hebben de pijprokers nóg minder keus in dit landje. Is dát wat we willen?

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Huub »

Hallo,

Het ligt toch enigszins anders dan de Duitse mijnheer " Jogi-Wan " heeft geschreven.

De Peterson tabakken gaan naar Mac Baren. Van mijn Duitse vriend, die nogal is ingevoerd in de pijproker- en tabakswereld in Duitsland, heb ik gehoord dat Kohlhase & Kopp de recepten van de Peterson's Blends blijft behouden. Hij heeft contact gehad met K & K. Zij gaan de diverse tabakken nu leveren onder de naam Rattrays. Daar mogen ze natuurlijk niet de namen van de Petersons tabakken voor gebruiken.

Van de Irish Oak, de Hyde Park, de Balkan Delight en de Plug 3P is nog niet bekend hoe die worden voortgezet.
Ik heb al eens eerder geschreven dat ik het idee had, dat de enige Peterson tabak die mij erg bevalt ( Hyde Park ) geproduceerd wordt bij Samuel Gawith. Ik ben niet de enige die dat denkt, zowel in Duitsland, in Engeland en de USA werd het een voor Peterson bijzondere tabak gevonden vanwege de Lakeland smaak, die Hyde Park heeft.

Dit is een opsomming van de diverse Peterson tabakken die bij K & K verder gaan onder de nieuwe namen van Rattrays.

University Flake =
rattrays_WallaceFlake-1.png
Sherlock Holmes=
Afbeelding

Old Dublin=
Afbeelding

Irish Whiskey=
Afbeelding

Nutty Cut=
Afbeelding

Connaisseurs Choice=
rattrays_TowerBridge-1.png
Luxury Blend=
rattrays_RoyalAlbert-1.png
Sweet Killarney=
rattrays_westminster-1.png
Sunset Breeze=
rattrays_UnionJack-1.png
Gold Blend=
rattrays_buckingham.png
Ih heb eens op TobaccoReviews gekeken naar de Peterson Gold Blend. De ingredienten die op dit Rattrays blikje ( Buckingham) staan vermeld worden daar voor de Gold Blend ook vermeld.

Ik hoop voor de fervente Peterson liefhebbers dat jullie hier iets aan hebben mochten de nieuwe Rattrays hier geïmporteerd worden en de Mac Baren Peterson's niet aan de smaak van de oude voldoen.

Fijne zondag verder,

Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Huub op 09 feb 2014 17:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Huub »

Vervolg op vorige post.

Irish Flake =
rattrays_Stirling_Flake-1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Sidekickelvis »

Interessant Huub, ik denk dat meerdere forumleden veel plezier gaan hebben aan het naast elkaar proeven van de MB Peterson's en de Rattrays.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door jarnogab »

Sidekickelvis schreef:Interessant Huub, ik denk dat meerdere forumleden veel plezier gaan hebben aan het naast elkaar proeven van de MB Peterson's en de Rattrays.
+1
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Arno »

Interessante post Huub, dank!!!
Afbeelding

Laafke

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Laafke »

Zeer interessant Huub!. Als ik het dus goed begrijp gaat de naam (heet dat licentie??) naar Mc Baren en blijft K&K de tabak (met uitzondering van de flakes) produceren?? Vraag ik mij dus af hoe gaat Mc Baren dit doen?? Of wordt er onder de naam van Peterson een rij nieuwe tabakken geproduceerd?? (naar eigen recept) En de flakes....wat gaat daar mee gebeuren?? Fragen über Fragen :shock:

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Wowbagger »

En waarom krijgt onze favoriete inwoner van Berghem een eigen flake?

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Huub »

Wowbagger schreef:En waarom krijgt onze favoriete inwoner van Berghem een eigen flake?
Hallo Wowbagger,

Wie is die favoriete inwoner van Berghem? En welke is zijn eigen flake?

Fijne avond verder.

Huub
Laatst gewijzigd door Huub op 10 feb 2014 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Wowbagger »

Huub schreef:
Wowbagger schreef:En waarom krijgt onze favoriete inwoner van Berghem een eigen flake?
Hallo Wowbagger,

Wie is die favoriete inwoner van Berghemen? En welke is zijn eigen flake?

Fijne avond verder.

Huub
De eerste die je plaatste Huub. De Wallace flake.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Huub »

Wowbagger schreef:
Huub schreef:
Wowbagger schreef:En waarom krijgt onze favoriete inwoner van Berghem een eigen flake?
Hallo Wowbagger,

Wie is die favoriete inwoner van Berghem? En welke is zijn eigen flake?

Fijne avond verder.

Huub
De eerste die je plaatste Huub. De Wallace flake.
Dat is wel leuk. Mijn Engelse vriend heet Ed Flanagan. Hij is een gepassioneerd pijproker. Toen van HU de Flanagan Flake uitkwam heb ik hem een blikje gestuurd. De tabak beviel hem zo goed dat hij hem regelmatig bestelt.
Laatst gewijzigd door Huub op 12 mar 2014 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Peterson tabakken vanaf heden gemaakt door MacBaren

Bericht door Arclaud »

Een zeer interessante wending. Dank voor het delen van deze informatie, Huub.
Laafke schreef:Zeer interessant Huub!. Als ik het dus goed begrijp gaat de naam (heet dat licentie??) naar Mc Baren en blijft K&K de tabak (met uitzondering van de flakes) produceren?? Vraag ik mij dus af hoe gaat Mc Baren dit doen?? Of wordt er onder de naam van Peterson een rij nieuwe tabakken geproduceerd?? (naar eigen recept) En de flakes....wat gaat daar mee gebeuren?? Fragen über Fragen :shock:
Laafke,

De Irish Oak, de Hyde Park, de Balkan Delight en de 3P zouden niet onder de naam Rattrays op de markt komen. Het is niet geweten wat met deze tabakken zal gebeuren.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Plaats reactie