Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Stoker
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Berichtdoor Stoker » 20 aug 2016 00:57

heb als eerste // inrook tabak Dansk blue sky gekocht ..
zou zoet moeten zijn maar kan dat er eigenlijk niet echt uit opmaken ..
verder rookt hij wel goed en is niet scherp ofzo ..
smeult goed door je hoeft niet te vaak aan te steken na 1x brand hij gewoon door , tegen het einde moet je alleen er nog een x bij met een vlammetje .
ook nog niet echt last gehad van een aangebrande tong of dergelijke .
de tabak rookt goed verder zeker een aanrader om mee in te roken of als je van naturel houdt

Stoker :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=48&t=9841

stax

Berichtdoor stax » 24 aug 2016 10:48

Ik rook momenteel Brigg Honigmelone.
Zoet - Zacht - Speels zijn 3 kernwoorden en het smaakt niet verkeerd.
Denk dat de meeste tabakken met een smaakje wel in de beginnerscategorie vallen...

teunis

Berichtdoor teunis » 26 aug 2016 15:20

In regenstelling tot de algemene opinie ben ik nog steeds van mening dat ook een flake een goede beginnerstabak is.

Men neme een flake van bijvoorbeeld Troost. Die flake knippen, scheuren snijden of plukken we in kleine stukjes. Hoe kleiner, hoe mooier.
Die stukjes strooien we in de kop van welke pijp dan ook.
Als de kop vol is, lichtjes aandrukken met de duim.
Vlammetje erbij en roken maar.
Tampen is niet of maar heel weinig nodig.
Vaak bijvuren is ook niet nodig.

Resultaat: een goed (door)brandend en vooral rustig brandend tabakje. Tongbite is nauwelijks mogelijk of men moet gelijk een blaasbalg aan de pijp lurken.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Eduard

Berichtdoor Eduard » 21 mar 2017 19:26

Even onderwerp nieuw leven inblazen... :sherlock:
Ik begon zo'n 6 weken geleden met krul tabak maar maakte na een paar weken daarna al gauw
een grote stap naar Solani 779. Een iets te grote stap misschien, want hoewel ik m erg lekker vind is ie daarnaast voor mijn gevoel wel wat zwaar. Terwijl deze voor de doorgewinterde pijproker misschien een 'medium' is.
Zal mij leren om met de grote jongens en meisjes mee te doen.. :lol:
En ook hier weer: Eerst leren roken!!
Rook een zware pijptabak verkeerd en je raakt jouw pijp een week niet meer aan, of hangt m aan de wilgen.
Dus heb ik even een stap terug gedaan en zit er Neptune in mn tabakbuidel.
Ik was wat sceptisch aanvankelijk vanwege de geur van vanille en chocola,
maar ik werd gerustgesteld door de mensen van tabakszaak Rensen.
Tijdens het roken zou dat niet overheersen.
Was een feest van herkenning toen ik deze voor het eerst aanstak.
Dit is dus die pijptabak die menig mens zo lekker vindt ruiken!
Mn tekenleraar rookte niets anders. In de klas. ;p
Dus hou ik het voorlopig bij Neptune. Smaakt heerlijk, hoewel volgens sommigen op
dit forum de smaak niet hetzelfde is als vroeger.
Heb ik geen last van. :)

( 8-4..update..kocht een 2de hands pijp met grote kop om m'n Krultabak op te maken, met
dien te gevolge dat ik nu (haast) niks anders stop. Het kan raar lopen in pijprokelarij. :D )

Elmer

Berichtdoor Elmer » 28 sep 2017 19:01

Ik ben een beginner...net mijn tweede blik gekocht...maar wat een verschil met het eerste!
Mijn eerste blik gewoon gekocht op basis van het beetje geur dat uit het vacuum blik kwam...heerlijk, ruikt naar Opa toen die nog pijpje rookte.
Dat eerste blik, Mac Baren Classic Loose Cut. Heerlijke tabak maar ik trok em snel te heet, natuurlijk omdat ik een beginner ben maar ook een beetje de tabak zelf denk ik.
De smaak is zoetig, tabakig maar zeker niet zo rozijnerig als de geur doet vermoeden. Echt smaak van tabak beschrijven vind ik nog een beetje moeilijk.
Het tweede blik dat ik nu net open maak, is een Dunhill Early Morning Pipe. De geur van de tabak is heel rokerig, zo rokerig als een paling rook stoof van verse eiken krullen. Maar eens in de pijp lekker smeulend heeft het een zachte tabakssmaak, zelfs in de verte een beetje mint, mint zoal een vette Australische wijn (Shiraz, Meshag voor de kenners) kan hebben, 'n beetje peperig, niet heet. Voor mijn smaak veel lekkerder dan de Mac Barren Classic Loose Cut.
De Dunhill Early Morning Pipe zag ik in dit topic staan als goede beginners tabac, en yep, helemaal gelijk in...dit rook gemakkelijk, brand langzaam, gaat niet snel uit. Top advies!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 28 sep 2017 21:30

Ben er nog niet over uit, maar beginners tabakken vind ik vaak
tabakken om juist per omgaande het roken van een pijp te
staken.
Begin voor de variatie eens met een Dunhill, zoals je aangaf,
dit geeft vaak meer voldoening dan die, in mijn ogen,
foute aanschaffen.

Chris

Berichtdoor Chris » 28 sep 2017 23:15

Dat ben ik met je eens Rob. Een echte beginnerstabak is er eigenlijk niet echt. Ik kocht een mandjespijp en de dame achter de balie raadde me Indian Summer aan als inrook tabak. Zo gezegd zo gedaan. Maar deze pijp was voor die tabak niet echt geschikt. Het komt uiteindelijk wel goed, zoals u allen wel weet, als men door zet, maar ook kan men afhaken bij een (of 2) negatieve ervaring(en).

Het roken van een pijp is multidimensionaal. Pijpmerk, pijpvorm, maat/vorm pijpenkop, filter wel/niet, smaaktype tabak, cut type tabak, zomer/winter, koffie thee of aan de zee, noem er nog maar een paar. Het is hogere wiskunde en 2 datapunten geven nog geen beeld van het uiteindelijke model... Dan heb je er wel 100 nodig. Of 1000
:D

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 29 sep 2017 22:11

Eduard schreef:( 8-4..update..kocht een 2de hands pijp met grote kop om m'n Krultabak op te maken, met
dien te gevolge dat ik nu (haast) niks anders stop. Het kan raar lopen in pijprokelarij. :D )

En dat herken ik nu als een blijvend 'probleem' voor mezelf. Het is ook de reden waarom ik altijd aanraad om niet te snel achter elkaar nieuwe pijpen tekopen, en de reden waarom ik niet zo'n sample liefhebber ben. De goeie tabak met de juiste pijp, op het juiste moment... Dat weet ik niet na een of een paar keer roken. Wegleggen, en over een maandje of zo nog eens proberen kan geheel nieuwe inzichten opleveren. En voor nieuwe pijpen is het zelfs na het inroken nog wel een tijdje werk voor ik echt weet wat ik gekocht heb...

Terug naar “Tabak algemeen”