Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Beginnerstabak

Bericht door teunis »

Laten we vooral de Irish Flake en The 3 Nuns niet vergeten. Volle sigaarachtige smaak.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

Toch is 3 Nuns de laatste jaren anders van smaak, andere fabrikant of ander recept?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ribbon »

Paul Tummers schreef:Toch is 3 Nuns de laatste jaren anders van smaak, andere fabrikant of ander recept?
Three Nuns wordt tegenwoordig ook door Mac Baren geproduceerd, zonder perique. Door de jaren heen is Three Nuns regelmatig veranderd (in meerdere opzichten). In dit artikel valt hier veel over te lezen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Beginnerstabak

Bericht door teunis »

Robb schreef:
Paul Tummers schreef:Toch is 3 Nuns de laatste jaren anders van smaak, andere fabrikant of ander recept?
Three Nuns wordt tegenwoordig ook door Mac Baren geproduceerd, zonder perique. Door de jaren heen is Three Nuns regelmatig veranderd (in meerdere opzichten). In dit artikel valt hier veel over te lezen.
Dat artikel lezend, blijkt dat perique er al minstens 15 jaar geleden uit verdwenen is, en het recept onveranderd van orlik naar MB is gegaan.....

Zoals ook in dat artikel naar voren komt, het geheugen is erg selectief en subjectief!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
VikingRedBeard
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 jul 2013 00:37
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnerstabak

Bericht door VikingRedBeard »

Ik kwam deze net tegen, en na een beetje zoeken geen echt goed plekje gevonden om hem te plaatsen, het meeste bijpassend was hier, denk ik, dus als het verkeerd sta: sorry;)
Afbeelding
Beware of the Viking

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door Arno »

VikingRedBeard schreef:Ik kwam deze net tegen, en na een beetje zoeken geen echt goed plekje gevonden om hem te plaatsen, het meeste bijpassend was hier, denk ik, dus als het verkeerd sta: sorry;)
Afbeelding
Had deze onlangs al gezien. Helaas veel USA tabakken en die mogen we niet hierheen halen.. Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Beginnerstabak

Bericht door The_Undertaker »

Haha, wellicht een ideetje om deze op Europeesche tabakken af te stemmen? Misschien kan iemand met veel verstand van tabak 'm even 'kapen' :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ribbon »

Merkwaardig schema als je het mij vraagt. Frog Morton staat onder 'super smoky' en Nightcap en Penzance niet. Mijn smaakbeleving is in ieder geval totaal anders.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door Arno »

Robb schreef:Merkwaardig schema als je het mij vraagt. Frog Morton staat onder 'super smoky' en Nightcap en Penzance niet. Mijn smaakbeleving is in ieder geval totaal anders.
Dat ook, het is gewoon supermoeilijk om zo'n schema te maken omdat iedereen smaken weer anders interpreteert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
Robb schreef:Merkwaardig schema als je het mij vraagt. Frog Morton staat onder 'super smoky' en Nightcap en Penzance niet. Mijn smaakbeleving is in ieder geval totaal anders.
Dat ook, het is gewoon supermoeilijk om zo'n schema te maken omdat iedereen smaken weer anders interpreteert.

En daarom ook niet erg geschikt voor beginners me dunkt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Godfrey59

Re: Beginnerstabak

Bericht door Godfrey59 »

Hij schrijft ook write me om hem te helpen de lijst te vervolmaken . Tja beter is natuurlijk een lijstje samen te stellen gericht op de europese tabakken . Ik denk ook dat het maar een dun richtlijntje is . Wil dit werken moet je echt heel veel tabakken tot in detail uit gaan pluizen en gaan benoemen . Wel leuk om zo,n lijst op het forum te hebben voor de beginnende pijproker , maar dan nog zal het vaak tegenvallen omdat zoals hierboven al omschreven ieders smaakbeleving anders is .

Godfrey

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Beginnerstabak

Bericht door eka_nl »

Mijn ervaring met tabakken is ook nog niet zo verschrikkelijk groot maar misschien is een dunhill ook een optie.

leen
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2014 23:29

Re: Beginnerstabak

Bericht door leen »

Hallo, ik ben beginnende pijproker. Op jullie forum heb ik al veel informatie gelezen. Zijn er mensen die mij een paar samplers willen sturen? De onkosten vergoed ik uiteraard.
Alvast bedankt.

************* gsm nummer op vezoek verwijderd, graag per PB contact opnemen, Eli

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Beginnerstabak

Bericht door The_Undertaker »

Zou je je allereerst misschien even willen voorstellen in het daarvoor bestemde topic? En daarnaast kunnen we samples niet naar je toe whatsappen ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Beginnerstabak

Bericht door Eliminator »

Zou je sowieso af willen raden om je gsm gegevens zo online te zetten, mensen kunnen je beter per PB (persoonlijk bericht) even benaderen voor adresgegevens !
Laat maar weten of ik ze even weg moet halen voor je.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Beginnerstabak

Bericht door Smokomang »

Ach het is een richtlijn zou ik zeggen en als begin kan het zeker. smaak ontwikkeling is ook maar afhankelijk van tijd. Daar bedoel ik mee hoe langer je rookt hoe meer je smaak (en voorkeur) ontwikkelt. Dus ja ........
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

iCupboard
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2014 10:00

Re: Beginnerstabak

Bericht door iCupboard »

Hallo allemaal. Binnenkort ga ik mijn eerste pijp kopen. Waarschijnlijk de starter set van Big Ben. Daarvoor heb ik het genoegen om bij een van mijn ooms langs te gaan om bij hem pijp roken één keer te proberen om te kijken hoe het is.

Nu luidt mijn vraag: Bestaat er ook een mint tabak voor pijpen die makkelijk in Nederland te verkrijgen is en die ECHT ECHT mint is? Of in ieder geval een sterke mint smaak heeft?

Dank u wel!

Godfrey59

Re: Beginnerstabak

Bericht door Godfrey59 »

iCupboard schreef:Hallo allemaal. Binnenkort ga ik mijn eerste pijp kopen. Waarschijnlijk de starter set van Big Ben. Daarvoor heb ik het genoegen om bij een van mijn ooms langs te gaan om bij hem pijp roken één keer te proberen om te kijken hoe het is.

Nu luidt mijn vraag: Bestaat er ook een mint tabak voor pijpen die makkelijk in Nederland te verkrijgen is en die ECHT ECHT mint is? Of in ieder geval een sterke mint smaak heeft?

Dank u wel!
Ik zou er in Nederland geen weten . sowieso de pijptabak met echte mint smaak zijn er erg weinig .
De Sutliff frosty mint is een van de weinige die ik ken waar een echt duidelijke pepermunt smaak aan zit. Helaas alleen in de USA te bestellen .

Als beginneling zou ik er niet voor kiezen om met een mint tabak te starten . Mint in tabak geeft hoe gek het ook klinkt al snel een scherpe smaak of tongbite bij het roken .

Godfrey

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Davidoff-Blue Mixture.
Destijds heb ik het eens gerookt en kon de menthol er
niet uithalen.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnerstabak

Bericht door pruimer »

kijk eens tussen deze tabakken ze hebben er wat met menthol: http://mysmokingshop.co.uk/index2.php?m ... 07&cat=101 en nog meer fancy smaakjes.

Het is Loose tobacco of Shag tobacco maar grof genoeg voor in de pijp, vergelijkbaar met de Hollandse baaitabakken

iCupboard
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2014 10:00

Re: Beginnerstabak

Bericht door iCupboard »

Pruimer, bedankt. Daar heb ik veel aan. Nu nog een vraag. Ik weet van een filmpje hoe ik "ribbon" tabak in de pijp moet stoppen. (Of zo heet het, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd). Hoe anders is dit hetzelfde met shag?

Gebruikersavatar
Holmes
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 jan 2013 21:33
Locatie: Tongeren

Re: Beginnerstabak

Bericht door Holmes »

Ik ben een drietal jaar geleden begonnen met Kentucky Bird. Later heb ik de Caledonian ( superior mixture en de Highland cream) leren kennen als beginneling. Deze rook ik nog steeds, naast zovele andere natuurlijk
:sherlock:
Afbeelding

Godfrey59

Re: Beginnerstabak

Bericht door Godfrey59 »

De Lane IQ heb ik al bij veel starters aanbevolen met veel succes . De meeste roken hem na jaren nog steeds :lol:

Godfrey

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnerstabak

Bericht door pruimer »

iCupboard schreef:Pruimer, bedankt. Daar heb ik veel aan. Nu nog een vraag. Ik weet van een filmpje hoe ik "ribbon" tabak in de pijp moet stoppen. (Of zo heet het, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd). Hoe anders is dit hetzelfde met shag?
Het gaat gewoon hetzelfde als met ribbon tabak, de snit ervan verschilt niet veel van die van Gawith Hoggarth. Niet te strak aandrukken.

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Beginnerstabak

Bericht door Marielle32 »

Godfrey59 schreef:De Lane IQ heb ik al bij veel starters aanbevolen met veel succes . De meeste roken hem na jaren nog steeds :lol:

Godfrey
Helemaal eens ik ben fan ! Hij bijt niet is zoet maar ook kruidig heel lekker !
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Dit draadje volgende vraag ik mij steeds vaker af waarom zou je
niet eens met een pijptabak starten die juist niet als
beginnerstabak te boek staat?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Beginnerstabak

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Dit draadje volgende vraag ik mij steeds vaker af waarom zou je
niet eens met een pijptabak starten die juist niet als
beginnerstabak te boek staat?
Dan wordt het een beginners tabak. :mrgreen:

Maar inderdaad Rob, alleen is het dat de moderne tegenwoordig loten/tabaksverkopende uitbater slechts tabak verkoopt voor de majority en dat zijn vaak de beginnerstabakken.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Ok, koop dan een beginnerstabak én eentje waarvan anderen zeggen
dat roken ietwat gevorderden pijprokers, zodat je wat eerder iets
meer onderscheid krijgt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Beginnerstabak

Bericht door Bommel »

Gelukkig kunnen nieuwe leden putten uit de voorraden van de oud gedienden middels het uitwisselimgsproject. :lol:
En niet te vergeten de kleine en grote meetings.
Afbeelding

iCupboard
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2014 10:00

Re: Beginnerstabak

Bericht door iCupboard »

Sorry, ik ben nieuw. Hoe werkt zo'n uitwisselingsproject precies?

Groeten,
Rob.

Plaats reactie