Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door Stoker »

heb als eerste // inrook tabak Dansk blue sky gekocht ..
zou zoet moeten zijn maar kan dat er eigenlijk niet echt uit opmaken ..
verder rookt hij wel goed en is niet scherp ofzo ..
smeult goed door je hoeft niet te vaak aan te steken na 1x brand hij gewoon door , tegen het einde moet je alleen er nog een x bij met een vlammetje .
ook nog niet echt last gehad van een aangebrande tong of dergelijke .
de tabak rookt goed verder zeker een aanrader om mee in te roken of als je van naturel houdt

Stoker :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

stax
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 sep 2015 13:47

Re: Beginnerstabak

Bericht door stax »

Ik rook momenteel Brigg Honigmelone.
Zoet - Zacht - Speels zijn 3 kernwoorden en het smaakt niet verkeerd.
Denk dat de meeste tabakken met een smaakje wel in de beginnerscategorie vallen...

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Beginnerstabak

Bericht door teunis »

In regenstelling tot de algemene opinie ben ik nog steeds van mening dat ook een flake een goede beginnerstabak is.

Men neme een flake van bijvoorbeeld Troost. Die flake knippen, scheuren snijden of plukken we in kleine stukjes. Hoe kleiner, hoe mooier.
Die stukjes strooien we in de kop van welke pijp dan ook.
Als de kop vol is, lichtjes aandrukken met de duim.
Vlammetje erbij en roken maar.
Tampen is niet of maar heel weinig nodig.
Vaak bijvuren is ook niet nodig.

Resultaat: een goed (door)brandend en vooral rustig brandend tabakje. Tongbite is nauwelijks mogelijk of men moet gelijk een blaasbalg aan de pijp lurken.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Beginnerstabak

Bericht door Eduard »

Even onderwerp nieuw leven inblazen... :sherlock:
Ik begon zo'n 6 weken geleden met krul tabak maar maakte na een paar weken daarna al gauw
een grote stap naar Solani 779. Een iets te grote stap misschien, want hoewel ik m erg lekker vind is ie daarnaast voor mijn gevoel wel wat zwaar. Terwijl deze voor de doorgewinterde pijproker misschien een 'medium' is.
Zal mij leren om met de grote jongens en meisjes mee te doen.. :lol:
En ook hier weer: Eerst leren roken!!
Rook een zware pijptabak verkeerd en je raakt jouw pijp een week niet meer aan, of hangt m aan de wilgen.
Dus heb ik even een stap terug gedaan en zit er Neptune in mn tabakbuidel.
Ik was wat sceptisch aanvankelijk vanwege de geur van vanille en chocola,
maar ik werd gerustgesteld door de mensen van tabakszaak Rensen.
Tijdens het roken zou dat niet overheersen.
Was een feest van herkenning toen ik deze voor het eerst aanstak.
Dit is dus die pijptabak die menig mens zo lekker vindt ruiken!
Mn tekenleraar rookte niets anders. In de klas. ;p
Dus hou ik het voorlopig bij Neptune. Smaakt heerlijk, hoewel volgens sommigen op
dit forum de smaak niet hetzelfde is als vroeger.
Heb ik geen last van. :)


( 8-4..update..kocht een 2de hands pijp met grote kop om m'n Krultabak op te maken, met
dien te gevolge dat ik nu (haast) niks anders stop. Het kan raar lopen in pijprokelarij. :D )

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Beginnerstabak

Bericht door Elmer »

Ik ben een beginner...net mijn tweede blik gekocht...maar wat een verschil met het eerste!
Mijn eerste blik gewoon gekocht op basis van het beetje geur dat uit het vacuum blik kwam...heerlijk, ruikt naar Opa toen die nog pijpje rookte.
Dat eerste blik, Mac Baren Classic Loose Cut. Heerlijke tabak maar ik trok em snel te heet, natuurlijk omdat ik een beginner ben maar ook een beetje de tabak zelf denk ik.
De smaak is zoetig, tabakig maar zeker niet zo rozijnerig als de geur doet vermoeden. Echt smaak van tabak beschrijven vind ik nog een beetje moeilijk.
Het tweede blik dat ik nu net open maak, is een Dunhill Early Morning Pipe. De geur van de tabak is heel rokerig, zo rokerig als een paling rook stoof van verse eiken krullen. Maar eens in de pijp lekker smeulend heeft het een zachte tabakssmaak, zelfs in de verte een beetje mint, mint zoal een vette Australische wijn (Shiraz, Meshag voor de kenners) kan hebben, 'n beetje peperig, niet heet. Voor mijn smaak veel lekkerder dan de Mac Barren Classic Loose Cut.
De Dunhill Early Morning Pipe zag ik in dit topic staan als goede beginners tabac, en yep, helemaal gelijk in...dit rook gemakkelijk, brand langzaam, gaat niet snel uit. Top advies!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Ben er nog niet over uit, maar beginners tabakken vind ik vaak
tabakken om juist per omgaande het roken van een pijp te
staken.
Begin voor de variatie eens met een Dunhill, zoals je aangaf,
dit geeft vaak meer voldoening dan die, in mijn ogen,
foute aanschaffen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door Chris »

Dat ben ik met je eens Rob. Een echte beginnerstabak is er eigenlijk niet echt. Ik kocht een mandjespijp en de dame achter de balie raadde me Indian Summer aan als inrook tabak. Zo gezegd zo gedaan. Maar deze pijp was voor die tabak niet echt geschikt. Het komt uiteindelijk wel goed, zoals u allen wel weet, als men door zet, maar ook kan men afhaken bij een (of 2) negatieve ervaring(en).

Het roken van een pijp is multidimensionaal. Pijpmerk, pijpvorm, maat/vorm pijpenkop, filter wel/niet, smaaktype tabak, cut type tabak, zomer/winter, koffie thee of aan de zee, noem er nog maar een paar. Het is hogere wiskunde en 2 datapunten geven nog geen beeld van het uiteindelijke model... Dan heb je er wel 100 nodig. Of 1000
:D

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door janneman »

Eduard schreef: ( 8-4..update..kocht een 2de hands pijp met grote kop om m'n Krultabak op te maken, met
dien te gevolge dat ik nu (haast) niks anders stop. Het kan raar lopen in pijprokelarij. :D )
En dat herken ik nu als een blijvend 'probleem' voor mezelf. Het is ook de reden waarom ik altijd aanraad om niet te snel achter elkaar nieuwe pijpen tekopen, en de reden waarom ik niet zo'n sample liefhebber ben. De goeie tabak met de juiste pijp, op het juiste moment... Dat weet ik niet na een of een paar keer roken. Wegleggen, en over een maandje of zo nog eens proberen kan geheel nieuwe inzichten opleveren. En voor nieuwe pijpen is het zelfs na het inroken nog wel een tijdje werk voor ik echt weet wat ik gekocht heb...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginnerstabak

Bericht door Willem-Jan »

Ik heb als beginner Semois en Indian Summer gekocht. Indian summer ruikt heerlijk, maar in de smaak komt daar weinig van terug. Wel heel zacht en licht zoet. Rooktechnisch denk ik ook wel dat die aan te raden valt omdat hij toch redelijk vlot rookt en aan mij alvast geen scherpe kantjes liet zien. Op het einde blijft wel een beetje natte tabak over, ongetwijfeld te wijten aan mijn niet ingerookte pijp en gebrekkige rooktechniek. Mijn Semois van huis windels, grove snee heeft een veel opvallendere smaak en is naar mijn gevoel moeilijker te roken. Ik zelf werd echter verliefd vanaf de allereerste lurk (was meteen ook de eerste keer pijp voor mij) dus voor mij geslaagd als beginnerstabak.

iCupboard
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2014 10:00

Re: Beginnerstabak

Bericht door iCupboard »

Dag, mensen. Ik ga beginnen met pijproken. Wat zijn vandaag goede aromatic / zoete tabakken waar ik mee zou kunnen beginnen? Bedankt alvast. :D

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Beginnerstabak

Bericht door Victor Baarn »

Mn tabak is op en ik ben er helemaal uit wat welke tabak was zeg maar. Ik rook gesausde tabakken. Bijv Sunset Breeze van Peterson, een vanille (McBaren?) en Neptune.

Was is een makkelijk te roken tabak die ook nog eens heerlijk ruikt voor de omgeving?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paasei »

standaard antwoord : Kentucky Bird
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Beginnerstabak

Bericht door Victor Baarn »

Dank! Ga ik eens proberen.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Beginnerstabak

Bericht door NoneNicer »

In principe geldt voor Victor Baarn als iCupboard een tip, even zoeken wie het levert, maar de forumtabakken die Arno ontwikkeld heeft met HU Tobacco uit Duitsland zijn een aanrader.
Het zijn er drie en elke is er een in de drie smaakrichtingen die ik heden ten dage als basismateriaal qua populariteit zou noemen. Een Latakia houdende tabak, genaamd Brullende Leeuw. Een Virginia/Perique vernoemd naar forumlid Janneman, Janneman's Flake. En als afsluiter een aromaat, Genietmoment, met een aroma van koffie en vanille.
Door forumleden en ver daarbuiten op waarde en smaak gewaardeerd!

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Beginnerstabak

Bericht door Victor Baarn »

Paasei schreef: 26 sep 2020 08:22 standaard antwoord : Kentucky Bird
Ik was in een lokale tabakswinkel en daar hadden ze deze niet meer. Ze keek in de computer maar kon deze niet (meer) bestellen. Eigenaresse zou het de vertegenwoordiger vragen wanneer hij er weer is.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paasei »

Heel jammer, maar normaal gezien is deze goed verkrijgbaar in Nederland.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door Chris »

Heeft Paasei allemaal opgerookt ;P

Pascal
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2023 09:21

Re: Beginnerstabak

Bericht door Pascal »

Hallo ,
Ik wil mijn eerste tabak kopen , ben hier al een week of 2 aan het lezen , hoe en wat , maar ik weet het nog niet , ik had 2 tabaksoorten in gedachten , maar vallen nu in het water , letterlijk en figuurlijk, ik had voortrekker en clan in mijn hoofd zitten . Maar na al dat gelees weet ik het niet meer 😉 ik ben een sigaretten roker en zou graag er een pijpje bij willen om te genieten, maar welke tabak is er nu echt goed .
Wanhopige Pascal

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Beginnerstabak

Bericht door BAARD »

Het is moeilijk om voor een ander een goeie tabak aan te wijzen. Het is een ontdekkingsreis met vallen en opstaan. Met afvallers en blijvertjes. Zowel voor de tabak, als de roker zelf.

Mijn advies; lees je goed in over verschillende tabakken, en kijk wat je aanspreekt. Bevalt de tabak uiteindelijk niet, kun je die altijd doorverkopen of ruilen aan/met een andere forumlid.

En als ik dan toch een tabak mag noemen die ik dagelijks rook, en waarvan ik denk dat het ook een prima beginnerstabak is; Troost Special Cavendish.
Ik zou zeggen, zoek er het één en ander eens over op.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Beginnerstabak

Bericht door Beginneling »

Om door de bomen het bos te zien heeft het mij geholpen niet zozeer naar het merk te kijken maar naar wat er in zit. Grofweg hebben blends een burley, virginia, cavendish of latakia karakter (dr kan nog meer maar dat laat ik om het overzicht te bewaren gemakshalve even weg).
Vervolgens is de tabak dan meer of minder gesausd = smaakstof overheen gegooid. Aromaten noemen ze dat dan.
En dan nog meer of minder fijn gesneden: baai, ribbon, broken flake, flake.
Je leert vanzelf welk van de typen je bevalt. En van welk merk dat is dan weer punt 2.

Aangezien je sigaretten rookte zou ik een beetje een naturel tabakje doen om mee te beginnen. Aromaten kunnen goed tegenvallen als je je uit de omschrijving geen voorstelling kan maken over hoe dat dan smaakt: ben er in het verleden vaak genoeg mee de mist in gegaan (tabak met vanille smaak ik vind het bah, maar er zijn er genoeg die het heerlijk vinden).

Troost Cavendish vind ik ook lekker, maar typisch NL (niet in BE te krijgen vermoed ik), en wel een beetje aromatisch (maar als je boterbabbelaars lekker vindt zeker doen :D ).

Ik weet niet precies wat in België makkelijk verkrijgbaar is, maar iets als bijv Mac Baren Golden Blend of Amphora Regular is niet heel uitgesproken kwa smaak (=naturel) maar wel heel goed te roken. Voortrekker idem, maar hou er rekening mee dat de snede dunner is en sneller 'heet rookt'.
Licht aromatisch: Mac Baren Mixture Scottish blend als aanrader om mee te beginnen.

Ik ben niet persee MB fan, noem ze puur omdat die overal wel te krijgen zijn. Andere merken hebben vergelijkbare tabakjes: mengseltje van burley, virginia en eventueel cavendish met meer of minder toegevoegd aroma.

MB Golden Blend, Virginia no.1 en Mixture Scottish Blend laten zich trouwens goed mengen: de smaken vloeken niet naar mijn smaak. Heb ik zin in wat meer burley doe ik wat meer Golden Blend, wil ik meer virginia doe ik daar een beetje meer van en als ik wat meer aroma wil doe ik er wat Mixture Scottish blend bij. Moet je wel 3 pakjes kopen ;p

Succes ermee en veel rookgenot gewenst!

Ducheyne
Berichten: 358
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ducheyne »

Pascal schreef: 10 nov 2023 09:52 Hallo ,
Ik wil mijn eerste tabak kopen , ben hier al een week of 2 aan het lezen , hoe en wat , maar ik weet het nog niet , ik had 2 tabaksoorten in gedachten , maar vallen nu in het water , letterlijk en figuurlijk, ik had voortrekker en clan in mijn hoofd zitten . Maar na al dat gelees weet ik het niet meer 😉 ik ben een sigaretten roker en zou graag er een pijpje bij willen om te genieten, maar welke tabak is er nu echt goed .
Wanhopige Pascal
Ik was een sigarenroker en nav een bezoek aan het tabakmuseum in Wervik ben ik teruggekeerd naar mijn vroegere liefde
" pijp roken "
Ik had dezelfde ervaring ivm " wat te roken " en het is enkel door het zelf te proberen dat je ondervindt wat je graag rookt .
Je woont niet ver van Brugge.
Breng een bezoekje aan tabak zaak MISSAULT( centrum Brugge , nabij de vismarkt .)
Zij hebben een , naar Belgische maatstaven , meer dan ruim aanbod en zullen u zeker te raad staan ivm uw wensen en vragen .
Succes
Willy
S G Sam's Flake in een P Winslow Crown , een moeilijke tabak maar zeer lekker ;p ;p
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door Chris »

Dag Pascal,

Een naturel tabak is inderdaad ten eerste aan te raden. Zelf zou ik Coopvaert als baai aanraden maar Voortrekker is vergelijkbaar. Deze tabakken zijn geschikt om de kunst van het pijproken te leren. Ze zijn wat droger, laten zich goed stoppen; je drukt ze niet heel makkelijk te strak aan. Hiermee beginnend kan worden gekeken wat er bij komt kijken. Dus het stoppen van de pijp, brandgedrag, warmteontwikkeling van de pijp, de smaken. Leg de pijp gerust even weg als de pijp bv wat te heet wordt.
Let op met gesausde tabakken, die stop je makkelijker te vast met alle narigheid van dien. Ook met een flake of broken flake. Hier komen weer andere eigenschappen bij kijken die je beter herkent als je de kunst wat meer eigen hebt gemaakt.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Beginnerstabak

Bericht door DKatinas »

Hey Pascal, ik moet me aansluiten bij de Troost fanclub. Was denk ik mijn twee de tabak en ik vond deze echt heerlijk en soepel.

Zojuist de Peterson de luxe navy rolls genoten en die vind ik ook aangenaam qua natuurlijke smaken en ook erg mild in de mond. In tegenstelling tot Mac Baren Dark Twist, wat ik ook een hele mooie tabak vind met een typische, voor mij dan, lekker rokerige tabaksgeur, maar wel een iets meer bijtende tabak als je hem te heet rookt.

Tja, ik blijf ook fan van Indian Summer.

Ik zou persoonlijk een stuk of 5 tabakken halen, dan zit er meestal wel wat bij. Niet te lang bij één tabak blijven hangen als deze niks speciaals is voor je. Als je een tabak vindt waar je echt van kunt genieten, phoe, dan heb je wat in handen hoor.

Plaats reactie