Friesche Heerenbaai van Orlik

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

Friesche Heerenbaai van Orlik, wie rookt dat nog?
Waarom de vraag? Welnu, ik had mijn vrouw afgelopen vrijdag gevraagd om een pakje Vier Heerenbaai mee te brengen als zij toch voor haar boodschapen in het centrum moest zijn.
Vier Heerenbaai bleek uitverkocht te zijn, wel had men nog een pakje Friesche Heerenbaai van Orlik in het rek liggen, ongetwijfeld een winkeldochter, 50 gram tabak, prijs Eur. 5,25 en uiteraard kurkdroog.
Na een nachtje bevochtigen was het droge er wel af en een pijp er mee gestopt, kortom HEERLIJK!
Niet scherp op de tong,ietwat zoete smaak, kortom een tabak zoals ik hem hebben wil.
Wordt deze tabak nog geproduceerd, volgens de winkelier al jaren niet meer.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Ribbon »

Volgens mij wordt hij nog steeds geproduceerd. Ik zie hem in ieder geval in aardig wat winkels nog in de schappen liggen.

Zelf ben ik aan Voortrekker blijven plakken. De enige baai die ik daarbuiten heb geprobeerd is Stad Ootmarsum Extra Krul, maar dat was geen succes. Ik zal binnenkort is op baai-verkenningstocht gaan.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

Robb schreef:Volgens mij wordt hij nog steeds geproduceerd. Ik zie hem in ieder geval in aardig wat winkels nog in de schappen liggen.

Zelf ben ik aan Voortrekker blijven plakken. De enige baai die ik daarbuiten heb geprobeerd is Stad Ootmarsum Extra Krul, maar dat was geen succes. Ik zal binnenkort is op baai-verkenningstocht gaan.
Goed Nieuws!!
Er zijn wel verschillende soorten Friesche Heerenbaai geweest, Niemeyer, Douwe Egberts etc.maar deze kende ik nog niet- voor mij met afstand de beste!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door metaltommy »

friesche heerenbaai word hier in het dorp gewoon verkocht even als voortrekker, blanke baai, coopveart
Groet,
Tom

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

metaltommy schreef:friesche heerenbaai word hier in het dorp gewoon verkocht even als voortrekker, blanke baai, coopveart
Hier helaas niet, zal moeten shoppen in Maastricht of Valkenburg.
Het lijkt er op dat ik de enige pijproker in de buurt ben, helaas!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door gezel »

Paul Tummers schreef:
metaltommy schreef:friesche heerenbaai word hier in het dorp gewoon verkocht even als voortrekker, blanke baai, coopveart
Hier helaas niet, zal moeten shoppen in Maastricht of Valkenburg.
Het lijkt er op dat ik de enige pijproker in de buurt ben, helaas!

Dacht ook al dat ik de enige pijproker was. :)
Ik woon in Beek.
Mijn eerste pijp een maand of 5 geleden in Valkenburg gekocht.
Weet de naam van de winkel niet.
Als je van de VVV wegloopt, rechts naar voren dat straatje in.
Later daar nog een paar pijpen gekocht en mijn eerste tabakken waaronder Troost slices.
Hij heeft meer keus dan de tabakzaken bij mij in de buurt.
Voor het echte werk heb ik inkopen gedaan bij Schneiderwind in Aken en bij Claes in Genk.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

gezel schreef:
Paul Tummers schreef:
metaltommy schreef:friesche heerenbaai word hier in het dorp gewoon verkocht even als voortrekker, blanke baai, coopveart
Hier helaas niet, zal moeten shoppen in Maastricht of Valkenburg.
Het lijkt er op dat ik de enige pijproker in de buurt ben, helaas!

Dacht ook al dat ik de enige pijproker was. :)
Ik woon in Beek.
Mijn eerste pijp een maand of 5 geleden in Valkenburg gekocht.
Weet de naam van de winkel niet.
Als je van de VVV wegloopt, rechts naar voren dat straatje in.
Later daar nog een paar pijpen gekocht en mijn eerste tabakken waaronder Troost slices.
Hij heeft meer keus dan de tabakzaken bij mij in de buurt.
Voor het echte werk heb ik inkopen gedaan bij Schneiderwind in Aken en bij Claes in Genk.
Je bent bij Harry van Aken in het Toebackshuys geweest in de Passage, hij heeft inderdaad een onverwacht leuke collectie tabak, ook Engelse soorten omdat er in het najaar veel Engelsen op de Kerstmarkt afkomen en dan bij hem grootschalig rookwaren inkopen.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door gezel »

Fijn om de naam te weten.
Zeker de moeite van een bezoekje waard voor pijprokers die in de buurt zijn.

Gebruikersavatar
te-vreden
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2016 22:04
Locatie: Drachten, Friesland

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door te-vreden »

20160608_180326~3.jpg
Hier in friesland gewoon verkrijgbaar als echte friesche heren baai.
Van friese vlag.
Erg lekker (op dit moment rokend) en word nog steeds geproduceerd in joure geloof ik.
Gr.
Te-vreden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onder een boom.
Een wortel zo oud.
Het begin der pijpen.
Die roken als goud.:-? .

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

Is ook een heel fijne tabak om te roken, geen fratsen, gewoon goeie tabak, heb een tijdje geleden 2 slofjes besteld samen met een slofje van Rossem Troost.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door wiele »

Die Friesche heerenbaai hebben ook 2 pakjes van gekocht in Friesland. Niet slecht. Maar de voortrekker draagt precies toch mijn voorkeur. Iets verfijnder? Iets kruidiger?

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door capricorn »

te-vreden schreef:
20160608_180326~3.jpg
Hier in friesland gewoon verkrijgbaar als echte friesche heren baai.
Van friese vlag.
Erg lekker (op dit moment rokend) en word nog steeds geproduceerd in joure geloof ik.
Gr.
Te-vreden.
Zit nu bij Ma Baren

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

wiele schreef:Die Friesche heerenbaai hebben ook 2 pakjes van gekocht in Friesland. Niet slecht. Maar de voortrekker draagt precies toch mijn voorkeur. Iets verfijnder? Iets kruidiger?
Ik heb ook een pakje Voortrekker gekocht, mensen wat is deze tabak veranderd qua smaak als je hem vergelijkt met de Voortrekker van een jaar of 15 geleden!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
te-vreden
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2016 22:04
Locatie: Drachten, Friesland

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door te-vreden »

Oke dat wist ik nog niet.
Zo leer je elke dag weer wat nieuws.
Rook deze tabak al een beste tijd.
Gewoon Als rook tabak voor de hele dag.
Bevalt altijd erg goed maar ben ook wel een baairoker.
Ik rook het altijd vergezelt met een glaasje Frysk hynder whiskey erg lekker en complimenterend.
Je moet er van houden :wink:
Gr
Onder een boom.
Een wortel zo oud.
Het begin der pijpen.
Die roken als goud.:-? .

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Net voor de eerste keer bij haddock geweest in Maastricht. Hier een pakje Heerenbaai meegenomen, nog nooit baai gerookt. Aanbod tabak viel me erg tegen. Wel een hele aardige man.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Net mijn db Magnum gevuld met baai. De eerste keer baai gerookt, maar wat smaakt dat lekker. Niet verwacht.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

Lekker rustig roken, vooral zorgen dat je niet te snel gaat en op tijd met de tamper de tabak aandrukken zodat de trekweerstand niet te licht wordt, heerlijk, die gewone tabak zonder fratsen!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1118
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Chris »

junksculp schreef:Net mijn db Magnum gevuld met baai. De eerste keer baai gerookt, maar wat smaakt dat lekker. Niet verwacht.
Had ik ook, na de eerste keer Voortrekker te hebben geproefd (al heb je nu heerenbaai)! Aangenaam verrast

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

De enige baai waarmee ik het op een of andere manier niet vinden kan is Vier Heerenbaai, aan de kwaliteit zal het niet liggen, is ook niet de goedkoopste, maar op het moment is de nieuwe Voortrekkers voor mij de baai met stip en ster. Het gebeurt zelden dat men tabak verbetert, maar in dit geval is het voor mij persoonlijk althans wel gelukt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Paul Tummers schreef:Lekker rustig roken, vooral zorgen dat je niet te snel gaat en op tijd met de tamper de tabak aandrukken zodat de trekweerstand niet te licht wordt, heerlijk, die gewone tabak zonder fratsen!
Precies wat je zegt. Is alle baai zo lekker? Of is echte friesche heeren baai alleen zo lekker?

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Chris schreef:
junksculp schreef:Net mijn db Magnum gevuld met baai. De eerste keer baai gerookt, maar wat smaakt dat lekker. Niet verwacht.
Had ik ook, na de eerste keer Voortrekker te hebben geproefd (al heb je nu heerenbaai)! Aangenaam verrast
Dan de voortrekker ook maar eens proberen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Paul Tummers schreef:De enige baai waarmee ik het op een of andere manier niet vinden kan is Vier Heerenbaai, aan de kwaliteit zal het niet liggen, is ook niet de goedkoopste, maar op het moment is de nieuwe Voortrekkers voor mij de baai met stip en ster. Het gebeurt zelden dat men tabak verbetert, maar in dit geval is het voor mij persoonlijk althans wel gelukt.
Wat maakt voor jou de voortrekker zo lekker? Ik vind de friesche heeren baai zo lekker omdat hij een fantastische tabaksmaak heeft, perfect brandt, nooit scherp wordt en ook nog koel rookt.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

Ik vind de nieuwe Voortrekker zo lekker omdat hij, in mijn smaakbeleving althans, iets zoetig smaakt, en door de nieuwe bereidingswijze, hij heeft wel iets van cavendish weg, koeler rookt als de ultra-fijn gesneden Heerenbaai. De lekkerste baaitabak die ik ooit heb gerookt is helaas niet meer te krijgen, althans niet hier en dat was gewone Witte Os.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Paul Tummers schreef:Ik vind de nieuwe Voortrekker zo lekker omdat hij, in mijn smaakbeleving althans, iets zoetig smaakt, en door de nieuwe bereidingswijze, hij heeft wel iets van cavendish weg, koeler rookt als de ultra-fijn gesneden Heerenbaai. De lekkerste baaitabak die ik ooit heb gerookt is helaas niet meer te krijgen, althans niet hier en dat was gewone Witte Os.
Paul, ik zie net dat je ook in Zuid-Limburg woont :D. Ik vond de Echte Friesche Heerenbaai al heel erg koel roken, ik ga de voortrekker zeker een keer proberen, wordt deze ook door Macbaren gemaakt? Jammer dat de baaitabak allemaal in van die zakjes zit en niet in blikjes en nog maar niet te praten over die stomme plaatjes :shock:

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1118
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Chris »

Het licht zoetige van voortrekker vind ik ook precies goed. Wat de plaatjes betreft: eenmaal thuis gaat bij mij de inhoud van een pouch meteen in een (weck)pot

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

junksculp schreef:
Paul Tummers schreef:Ik vind de nieuwe Voortrekker zo lekker omdat hij, in mijn smaakbeleving althans, iets zoetig smaakt, en door de nieuwe bereidingswijze, hij heeft wel iets van cavendish weg, koeler rookt als de ultra-fijn gesneden Heerenbaai. De lekkerste baaitabak die ik ooit heb gerookt is helaas niet meer te krijgen, althans niet hier en dat was gewone Witte Os.
Paul, ik zie net dat je ook in Zuid-Limburg woont :D. Ik vond de Echte Friesche Heerenbaai al heel erg koel roken, ik ga de voortrekker zeker een keer proberen, wordt deze ook door Macbaren gemaakt? Jammer dat de baaitabak allemaal in van die zakjes zit en niet in blikjes en nog maar niet te praten over die stomme plaatjes :shock:
Ik dacht dat Voortrekker ook door Orlik wordt gemaakt, ik heb er niet speciaal op gelet, ik heb een leren roll-up pouch en daar gaat een heel pakje tabak in een keer in, en nu de "Nieuwe" Voortrekker meer geperst is als voorheen, schuif ik dat hele blok tabak in die pouch en gooi de plastic verpakking in de verzamelzak voor het plastic-afval.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

Chris schreef:Het licht zoetige van voortrekker vind ik ook precies goed. Wat de plaatjes betreft: eenmaal thuis gaat bij mij de inhoud van een pouch meteen in een (weck)pot
Dat vind ik nu ook een van de voordelen van de nieuwe Voortrekker; door de manier waarop deze vervaardigd is, blijft het vocht langer in de tabak, ik zelf moet nadat ik de tabak in mijn pouch heb gedaan een dag wachten om hem voldoende droog te krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je een leuk deel water koopt voor 10 euro/50 gram!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Paul Tummers schreef:
Chris schreef:Het licht zoetige van voortrekker vind ik ook precies goed. Wat de plaatjes betreft: eenmaal thuis gaat bij mij de inhoud van een pouch meteen in een (weck)pot
Dat vind ik nu ook een van de voordelen van de nieuwe Voortrekker; door de manier waarop deze vervaardigd is, blijft het vocht langer in de tabak, ik zelf moet nadat ik de tabak in mijn pouch heb gedaan een dag wachten om hem voldoende droog te krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je een leuk deel water koopt voor 10 euro/50 gram!
Heerenbaai was niet echt vochtig. Eigen perfect.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door Paul Tummers »

junksculp schreef:
Paul Tummers schreef:
Chris schreef:Het licht zoetige van voortrekker vind ik ook precies goed. Wat de plaatjes betreft: eenmaal thuis gaat bij mij de inhoud van een pouch meteen in een (weck)pot
Dat vind ik nu ook een van de voordelen van de nieuwe Voortrekker; door de manier waarop deze vervaardigd is, blijft het vocht langer in de tabak, ik zelf moet nadat ik de tabak in mijn pouch heb gedaan een dag wachten om hem voldoende droog te krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je een leuk deel water koopt voor 10 euro/50 gram!
Heerenbaai was niet echt vochtig. Eigen perfect.
Dat kan goed kloppen, de Heerenbaai die ik ken is nog gewoon traditioneel gesneden en verpakt, niet luchtdicht of zo. Ik denk dat jij bij een goeie handelaar geweest bent die zijn tabak in een ruimte met klimaatbeheersing opbergt, haal je hem in een zaak die toevallig nog ergens een pakje pijptabak heeft liggen heb je kans dat hij gortdroog is. Vroeger verkocht een kapper in de buurt van waar ik toen woonde ook tabak, mijn vader meed die tabak als de pest, zei altijd dat die "Naar die rommel rook en smaakte die die vent iedereen op zijn kop meent te moeten spuiten of smeren".
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Friesche Heerenbaai van Orlik

Bericht door junksculp »

Paul Tummers schreef:
junksculp schreef:
Paul Tummers schreef:
Chris schreef:Het licht zoetige van voortrekker vind ik ook precies goed. Wat de plaatjes betreft: eenmaal thuis gaat bij mij de inhoud van een pouch meteen in een (weck)pot
Dat vind ik nu ook een van de voordelen van de nieuwe Voortrekker; door de manier waarop deze vervaardigd is, blijft het vocht langer in de tabak, ik zelf moet nadat ik de tabak in mijn pouch heb gedaan een dag wachten om hem voldoende droog te krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je een leuk deel water koopt voor 10 euro/50 gram!
Heerenbaai was niet echt vochtig. Eigen perfect.
Dat kan goed kloppen, de Heerenbaai die ik ken is nog gewoon traditioneel gesneden en verpakt, niet luchtdicht of zo. Ik denk dat jij bij een goeie handelaar geweest bent die zijn tabak in een ruimte met klimaatbeheersing opbergt, haal je hem in een zaak die toevallig nog ergens een pakje pijptabak heeft liggen heb je kans dat hij gortdroog is. Vroeger verkocht een kapper in de buurt van waar ik toen woonde ook tabak, mijn vader meed die tabak als de pest, zei altijd dat die "Naar die rommel rook en smaakte die die vent iedereen op zijn kop meent te moeten spuiten of smeren".
Haddock in Maastricht had de tabak net binnen. Ik heb een pakje uit een pak van 5 stuks gekregen. Mijn pakje was ook luchtdicht. Wel maar 40 gram voor 8,80 euro.

Plaats reactie