Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Misschien toch wel handig om te weten - de vraag is al eens eerder gesteld in dit topic...

Eergisteren heb ik een pouch Amphora Full Aroma (zeg maar: het rode pakje) opengemaakt dat ik toch al gauw een jaar of tien in het provisiekeldertje onder ons huis bewaard heb (kan trouwens zomaar nog een paar jaartjes meer zijn). Mijn tabaksvoorraadje bewaar ik overigens in een plastic box met deksel en die staat dus in een donkere, koele kelder.
Welnu, verheugt U: daar was in ieder geval helemaal niks mis mee! De tabak is - zoals bij menigeen enigszins bekend - eerder aan de iets vochtige kant en dus bepaald niet uitgedroogd of zo. Na er inmiddels alweer een tweetal pijpjes van gerookt te hebben, zal ik hem nog even wat dagen laten liggen bij mijn gewone, "open" dagelijkse gebruiksvoorraad zodat hij nog net ietsjes minder vochtig kan worden.

In ieder geval zou je dus kunnen stellen dat, wanneer je zo'n gesealde pouch in een (donkere?) koele ruimte bewaart, een bewaartermijn van een jaar of tien geen enkel probleem hoeft te zijn. Sterker nog: ik zou de resterende pouches (nog een tweetal) rustig nog eens tien jaar durven te bewaren, mocht ik dat al willen.
Nou weet ik niet of er ook nog verschil is tussen gesealde pouches in die zin dat er mogelijk kwaliteitsverschillen zijn tussen het sealen van de ene of de andere tabak en tussen de pouches. Bovendien lijkt me die Amphora Full Aroma nou ook alweer niet zo heel erg zwaar gearomatiseerd (hij is bepaald niet mierzoet of zo) - misschien dat dat ook nog enig verschil uitmaakt.
Oorspronkelijk heb ik zo'n "compleet" doosje met vijf pouches destijds opgeslagen en ben nu dus aan het derde pakje begonnen. Daarbij kan ik tot nog toe in ieder geval geen enkele vermindering van de kwaliteit constateren. Of er een verbetering heeft plaatsgevonden, durf ik niet met zekerheid te stellen. De tabak lijkt nog wat zachter, wat milder geworden maar dat kan ook "gewoon" aan mijn eigen verandering, ontwikkeling en ervaring liggen.
Wat blikjes betreft, is natuurlijk al veel langer duidelijk dat het lang bewaren geen probleem hoeft te zijn, integendeel. Ruim een jaar geleden heb ik bijvoorbeeld een stokoud (nog van lang voor de invoering van de euro) 100 grams blik Golden Blend van MacBaren (dat is in feite een Burley blend) geopend en gerookt en die vond ik echt heerlijk (ik geloof dat ik er nog ergens een fotootje van heb).

Afbeelding

Afbeelding


Tja, en als ik dan weer eens zo'n oude verpakking in gebruik neem dan schrik ik soms toch wel van de enorme prijsstijgingen van (pijp-)tabak die er inmiddels hebben plaatsgevonden. Het is zoals Janneman tijdens een mailwisseling een tijdje geleden al eens opmerkte: pijproken en pijptabak (geldt uiteraard ook voor andere tabakken) zijn luxe zaken geworden.
In die zin is het correct opslaan en bewaren van tabak nog steeds beslist de moeite waard, zeker wanneer het gaat om wat grotere en dus relatief goedkopere hoeveelheden. Hoewel daar natuurlijk ook weer een aantal haken en ogen aan zitten.

Misschien nog maar weer eens een stukje over posten...?

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

Ik ben er over aan het na denken om enkele pouches Voortrekker nog eens extra te laten verpakken in het luchtledige om deze vervolgens een aantal jaren te "vergeten". Ik gebruik Voortrekker graag om nieuwe pijpen mee in te roken en deze tabak is helaas niet in blik te verkrijgen.

Ben blij te horen dat een normale pouch na tien jaren nog perfecte tabak kan bevatten.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Tabak bewaren

Bericht door Wowbagger »

Afficionado schreef:Ik ben er over aan het na denken om enkele pouches Voortrekker nog eens extra te laten verpakken in het luchtledige om deze vervolgens een aantal jaren te "vergeten". Ik gebruik Voortrekker graag om nieuwe pijpen mee in te roken en deze tabak is helaas niet in blik te verkrijgen.

Ben blij te horen dat een normale pouch na tien jaren nog perfecte tabak kan bevatten.
Een 0.2l weckpotje van het merk Fido werkt perfect voor 50 grams pouches als je het mij vraagt (In NL verkrijgbaar bij Xenos). Wel uit het zonlicht opslaan (of voorzien van een laagje schoolbordverf zoals ik geloof Mariëlle ooit heeft gedaan).

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

Dank je.
Happy smoking

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

"Ben blij te horen dat een normale pouch na tien jaren nog perfecte tabak kan bevatten."

Beste Afficionado, ik moet - zoals ik ook al enigszins deed bij mij eerste post hierboven - je er op wijzen dat ik zelf niet goed weet wat precies "een normale pouch" is. Daarmee bedoel ik dat er enig onderscheid is tussen de verschillende pouches. Zo is bijvoorbeeld de Amphora Full Aroma waarover ik het in mijn post heb, verpakt in dat vrij stevige, "taaie" en behoorlijk dikke folie (waarin overigens veel tabakken verpakt worden tegenwoordig). Het materiaal is in die zin nauwelijks vergelijkbaar met het heel dunne plastic waarin Voortrekker verpakt wordt. Althans: zo herinner ik mij de verpakking van Voortrekker (die ik al enige tijd niet meer gekocht heb - geen nieuwe pijpen meer, vandaar...). Ik heb echt geen idee of dat nog verschil uitmaakt inzake de versheid van de verpakte tabak na een x aantal jaren. De verpakking van dat dikke en stevige folie, lijkt me eerlijk gezegd wel wat degelijker, dat dan weer wel.
Ook mij lijkt Voortrekker een uitstekende (en ook lekkere!) tabak om een pijp mee in te roken, al heeft hij in mijn beleving wel de neiging om nogal tamelijk "hard te gaan". Ik weet niet of dat nou juist goed of minder goed is voor het inroken - voor mij heeft dat in ieder geval vaak goed gewerkt (samen met Coopvaert).
Hoe dan ook: het lijkt mij geen overbodige luxe en wellicht een heel goed idee om, als je zo'n pouch wat langer wil bewaren, die "extra te laten verpakken in het luchtledige". Ik ben overigens nieuwsgierig naar hoe je dat gaat aanpakken... Wellicht kunnen we daar allemaal dan ons voordeel mee doen en ik ben dus benieuwd naar je methode...

Met vriendelijke groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

Beste Fonz. Mijn methode is zeer gemakkelijk hoor en die pas ik al jaren toe bij het bewaren van mijn Cubaanse puros.
Koop je pouches in een zaak waar ze een "vacuumtrekmachine" hebben en laat ze ter plaatse luchtledig verpakken.

De voortrekker zal dan ook in de Casa del Tabacco in Hasselt gekocht worden en uitbater Willy zal ze dan nog eens sealen voor me in stevige plastiek zodat ze de komende jaren vers kunnen door komen.

Niet elke tabak verkoper heeft zo'n toestel dus even navragen en je weet waar je je pouches best kan kopen indien je ze langer wil bunkeren.

Bij sigaren is dit bijna een standard procedure onder de verzamelaars en de meeste "echte" sigaren zaken hebben dan ook zo'n toestel.
Moet je alleen even zoeken welke sigarenboer ook pijptabak verkoopt en klaar is Kees. :D
Happy smoking

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Plet je je sigaren dan niet als je ze vacumeert?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Beste Afficionado,

da's nog eens een tip! Bedankt!
Ik heb overigens wel precies dezelfde vraag als SKE: worden die sigaren dan niet geplet als de verpakking vacuüm wordt gezogen?

Enfin, bij blikjes (pijptabak) doet het probleem zich sowieso natuurlijk niet zo voor: daarin is de tabak al (zo goed als) vacuüm opgeslagen. Althans als je de bekende sis hoort bij het openen van het blikje.
In feite speelt een en ander natuurlijk hoofdzakelijk bij het openen van grotere verpakkingen zoals bijvoorbeeld blikken met 200 of 250 gram of het openen van bulkverpakkingen in kunststof (folie of plastic) met een wat grotere inhoud (meestal 200 tot wel 500 gram). Velen op ons forum, inclusief ondergetekende, doen dat in meerdere of mindere mate wel eens, simpelweg omdat die verpakkingen relatief doorgaans een stuk goedkoper zijn dan de kleinere.
Uiteraard rook je zo'n grotere verpakking vervolgens niet zomaar eventjes op (een enkeling uitgezonderd...) en loop je dus het gevaar dat het restant vroeger of later de juiste vochtigheid verliest en achteruitgaat qua eigenschappen zoals het juiste "gloei tempo" en smaak.
De vraag is dan hoe je het restant zo handig en goed mogelijk bewaard. Opnieuw laten vacuüm zuigen in de een of andere alternatieve verpakking bij de verkoper van je tabak zou dan natuurlijk tamelijk ideaal zijn. Althans, ervan uitgaande dat die de juiste spullen daarvoor heeft en dat dan vervolgens ook wil doen. Ik zou me tenminste kunnen voorstellen dat het, financieel gesproken, niet echt in het voordeel is voor zo iemand wanneer grotere (en dus goedkopere) verpakkingen ook nog eens tot het laatste draadje tabak worden opgerookt door de klanten...

Echter: ervan uitgaande dat zo'n verkoper het hart op de juiste plaats heeft en dat opnieuw vacuüm verpakken van restanten van geopende, grotere verpakkingen zou willen doen, is het natuurlijk goed mogelijk en ook wel begrijpelijk, dat daarvoor betaald moet worden. Tja, en dan zou het voordeel van de grotere verpakking weer gedeeltelijk verdwijnen. Toch?

Hoe dan ook een interessant onderwerp, zeker voor diegenen die niet ongelimiteerd geld kunnen en/of willen uitgeven aan tabak en tabaksvoorraden, met andere woorden: de meesten van ons dus.
Gelet op de ontwikkelingen van de prijs voor tabak lijkt het in ieder geval voor menigeen zeer de moeite waard om grotere hoeveelheden tabak (relatief) goedkoop tot zeer goedkoop te kunnen kopen en, na het openen van de originele verpakking, het geliefde kruid op een goede manier te kunnen bewaren tot nader order. De voordelen c.q. prijsverschillen kunnen trouwens duchtig oplopen, laat daar geen misverstand over bestaan.

Om een en ander te onderbouwen, heb ik eens geprobeerd om uit te vogelen hoe dat precies zit aan de hand van een paar tabakken die bij velen op ons forum welbekend zijn.

Ik ben, eigenlijk een beetje voor het gemak, maar eens even wezen rondneuzen op de site van de welbekende Peter Heinrichs bij onze oosterburen (Köln en Nieder-Aussem).
Een blikje Orlik Golden Sliced van 50 gram, kost daar momenteel € 10,90; een 100 grams blikje € 21,80 en het gaat hierbij om een Virginia flake tabak.
Velen van ons kennen de "Special Selection Golden Sliced" van dezelfde verkoper, alsmede de "Special Selection Dark Strong". Bij de eerste gaat het eveneens om een Virginia flake, bij de tweede om een flake van Virginia en Kentucky tabakken, enigszins in de "Deense" smaakrichting. Zegt althans de verkoper. Overigens vind ik ze zelf allebei prima en lekker, maar dat even terzijde.

Deze laatste twee soorten zijn zowel in 500 grams verpakkingen als in 200 grams verpakkingen verkrijgbaar en kosten dan respectievelijk € 76,50 en € 35,20. Omgerekend naar 50 grams verpakkingen komt dat dan neer op respectievelijk € 7,65 en € 8,80 per verpakking. Dan hebben we het dus al over een verschil van € 1,15 per verpakking en een verschil van ruim 15 %.
Ik ga, voor dit rekenvoorbeeld, nu even niet in op de precieze verschillen tussen de Orlik Sliced en bijvoorbeeld de Golden Sliced. Menigeen vindt ze in ieder geval min of meer vergelijkbaar.
Stel nu dat ik een liefhebber ben van Virginia blends en die tevens graag in flake vorm heb en rook en ik vergelijk (nogmaals: eventjes voor dit rekenvoorbeeld!) 50 gram Orlik Golden Sliced à € 10,90 met 50 gram van bijvoorbeeld Special Selection Golden Sliced (gekocht als 500 grams verpakking) à € 7,65, dan kom ik tot een prijsverschil van maar liefst € 3,25 per verpakking! Zo bezien, zou dan de Orlik Golden Sliced maar liefst zo'n 42 % duurder zijn dan de Special Selection Golden Sliced van Peter Heinrichs.
Uiteraard: je moet de tabakken ook nog allebei even lekker en even goed vinden, anders gaat zo'n vergelijking natuurlijk totaal niet op.

Waar het mij hier echter nu even om gaat, is om aan te tonen hoe enorm groot het voordeel kan zijn, als je dit soort grotere verpakkingen kunt en wilt kopen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je die geopende verpakkingen vervolgens goed kunt opslaan. In mijn voorbeeldje is het voordeel ten opzichte van een 50 grams verpakking, geteld over een tiental "blikjes", dan al € 32,50 en dat vind ik toch best wel aanzienlijk.
Zelfs een vergelijking van de 500 en 200 grams verpakking van de Sp. Sel. Golden Sliced, laat over een tiental "blikjes" van 50 gram, al een verschil zien van € 11,50.
Als je bij dit alles vervolgens ook nog rekening houdt met de ongetwijfeld voortdurende toekomstige stijgingen van de prijzen voor tabak, dan lijkt me dat het opnieuw vacuüm opbergen van restanten van grote verpakkingen, bijzonder interessant. Zelfs als daar enige kosten mee gemoeid zijn.

Nou ja, wordt vervolgd, zullen we maar zeggen...

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Eliminator »

Zo maar even een balletje opgooien, heb me nog nergens in verdiept, dus deze post heeft geen fundering, maar even rechtstreeks vanuit de onderbuik.

Vacumeren van tabak, Winslow Collector deed het al (helaas niet meer op het PRF), anderen hoor ik er regelmatig over, nu word er weer over gesproken *bij de betere tabakszaak*, want 'te duur' voor de PRF'ers onder ons die het wat minder breed hebben.

We zijn niet voor niets een bijzonder forum,.... we zien elkaar op minimaal drie grote meetings per jaar, daarnaast vele kleinere, we zoeken elkaar op.
Niet allemaal, maar vele van ons toch.

Zou het een idee kunnen zijn om een dergelijk apparaat (wat zou het wel helemaal kunnen kosten) onder elkaar aan te schaffen ??

Mede investeerders kunnen hun tabakken, op de grote meetings, laten vacumeren, anderen betalen een euro een blikkie.

Zo profiteren we allemaal en wie weet, halen de investeerders zelfs hun knaken er uit,..... hoe dan ook, we verzekeren onze tabak van een lange levensduur.

Krankzinnig en onuitvoerbaar idee,.... of misschien best wel slim om er eens over na te denken,..... ik lees graag uwe meningen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Volgens mij viel zo'n apparaat wel mee qua prijs(2oo eu ofzo) en ook ik heb er wel eens over gedacht om zulks te doen maar wat ik nog weet van Paul en ook van Kees (Kiske) die er ook 1 heeft is dat het wel redelijk veel tijd vergt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Eliminator »

En waar praten we dan over, per blik ?

Wat kunnen we op een meeting teweeg brengen, in aantallen gemeten (ongeveer) ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Stoker »

ik was toch benieuwd naar zoiets na jullie gesprek er over en zie dat de goedkopere al te krijgen is rond de 80 euro (in de aanbieding normaal 100) ..
weet natuurlijk niet of het ook een goede kwaliteit machine is maar denk dat ze eigenlijk goedkoper te krijgen zijn dan je denkt :D
toch wel interessant om eens over na te denken als je in bulk koopt.
en je kan hem natuurlijk dan altijd ook nog in de keuken gebruiken
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Interessante bijdragen Fonz.

Wat ik heb gemerkt is dat dit onderwerp (het bewaren van tabak) meer leeft onder Amerikanen dan onder Europeanen, al begint het hier wel steeds meer aandacht te krijgen.
Een Google zoektocht met de termen 'storing (bulk) tobacco' of 'aging tobacco' levert een enorme hoeveelheid (soms tegenstrijdige) informatie op. Vooral over de voor- en nadelen van het al dan niet vacuüm verpakken lopen de meningen nogal uiteen. Er zit een verschil tussen luchtdicht en vacuüm verpakken. De Amerikaanse blends van bijv. GL Pease, C&D en McClelland worden niet vacuüm (maar dus wel luchtdicht) in een soort kattenvoerblikjes verpakt. Ook deze blikjes kunnen lang bewaard worden. Overwegingen zijn dat een beetje lucht in het blik de 'aging' ten goede komen. Vooral bij Virginia's zou dit van goede invloed zijn. De dichtgesoldeerde 'cutter top' blikken van begin vorige eeuw zijn hier een mooi voorbeeld van; niet vacuüm naar tot in lengte der dagen rookbaar (bijv. mijn blikje Capstan van eind 19e eeuw ;) )
Persoonlijk merk ik dat sommige blends in vacuumblikken pas tot leven komen als ze overgeplaatst worden in een weckpot voor als ik het wil gaan roken.

Zelf bewaar ik bulktabakken in 'mason jars', ook wel Ball jars genoemd. http://www.masonjar.nl/nl/ball-ball-eli ... stuks.html
Dit is puur voor de lange termijnopslag. Als ik ze wil gaan roken plaats ik ze over in een weckpot met rubberen ring. De Ball jars kun je vacuüm laten trekken door de gevulde en afgesloten pot in heet water te dompelen. Maar zelf doe ik dit niet vanwege de eerder genoemd reden.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

Sidekickelvis schreef:Plet je je sigaren dan niet als je ze vacumeert?
Vacuum trekken doe je met een volle doos sigaren en niet met losse sigaren.
Wie wil er nu een paar losse sigaren 10 - 20 jaar bewaren. Losse sigaren zijn om te roken en volle kisten kan je laten rijpen.
Losse sigaren rijpen ook lang niet zo goed als een volle kist.
Ik heb ook nog nooit een platte sigaar gehad nadat ik een vacuum verpakking heb geopend. Dus met volle kisten geen probleem.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

Eliminator schreef:Zo maar even een balletje opgooien, heb me nog nergens in verdiept, dus deze post heeft geen fundering, maar even rechtstreeks vanuit de onderbuik.

Vacumeren van tabak, Winslow Collector deed het al (helaas niet meer op het PRF), anderen hoor ik er regelmatig over, nu word er weer over gesproken *bij de betere tabakszaak*, want 'te duur' voor de PRF'ers onder ons die het wat minder breed hebben.We zijn niet voor niets een bijzonder forum,.... we zien elkaar op minimaal drie grote meetings per jaar, daarnaast vele kleinere, we zoeken elkaar op.
Niet allemaal, maar vele van ons toch.

Zou het een idee kunnen zijn om een dergelijk apparaat (wat zou het wel helemaal kunnen kosten) onder elkaar aan te schaffen ??

Mede investeerders kunnen hun tabakken, op de grote meetings, laten vacumeren, anderen betalen een euro een blikkie.

Zo profiteren we allemaal en wie weet, halen de investeerders zelfs hun knaken er uit,..... hoe dan ook, we verzekeren onze tabak van een lange levensduur.

Krankzinnig en onuitvoerbaar idee,.... of misschien best wel slim om er eens over na te denken,..... ik lees graag uwe meningen.
Daarmee bedoelde ik zeer zeker niet te duur voor PRF'ers die het minder breed hebben hoor. Ik wil hiermee zeggen dat niet elke tabaksboer op de hoek zo'n toestel in huis heeft en dat je echt wel naar een speciaal zaak zou moeten gaan waar de tabak trouwens evenveel kost als bij de krantenwinkel om de hoek. Indien je dan voldoende pouches koopt doen ze dit meestal zelfs gratis. En met voldoende denk ik zo'n 10 stuks in één keer. Kijk, als je al speciaal naar zo'n zaak moet rijden ga je natuurlijk niet voor één pouch op pad en je kan niet verwachten dat iemand voor één pouch die ook nog eens extra gaat sealen. Lijkt me logisch.
Maar nog eens, heeft TOTAAL NIETS met de financiële draagkracht van PRF'ers te maken. 10 pouches Voortrekker is nog lang geen 100 Euro en we spreken hier over "te bunkeren" tabak. Dus tabak waarin je wil investeren naar de toekomst toe. Lijkt me dus zeker niet alleen voor de meer begoede burgerij te zijn.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

Door dit alles te lezen ben ik ook eens gaan googelen naar vacuumtrekmachines.
Ik vind echter enkel machines die folie of zakken vacuumtrekken en dan sealen.
Is er niks waar je een blikje in kan stoppen dat er dan vacuum weer uit komt?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Tabak bewaren

Bericht door Asmodeus »

Ik dacht dat Freark een apparaat bezit om blikjes te vacumeren

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1161
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Tabak bewaren

Bericht door cipke »

Paasei schreef:Door dit alles te lezen ben ik ook eens gaan googelen naar vacuumtrekmachines.
Ik vind echter enkel machines die folie of zakken vacuumtrekken en dan sealen.
Is er niks waar je een blikje in kan stoppen dat er dan vacuum weer uit komt?
Wat ik begreep is dat Kees, zijn blikjes in een vacuum doos steekt. Waarna hij de doos met inhoud vacuum trekt. En dat zo ook zijn blikjes vacuum worden en ze weer uit de doos kunnen.
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

aha !
makes sense...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Paul heeft daar een speciaal opzetstuk voor volgens mij. Ik meen me te herinneren dat er in het bewaartopic zelfs een link staat naar het apparaat dat hij heeft. Als je een paar jaar terug zoekt moet dat er nog staan gok ik.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Eliminator »

Afficionado schreef: Daarmee bedoelde ik zeer zeker niet te duur voor PRF'ers die het minder breed hebben hoor.
Ow, maar zo negatief vatte ik de tekst ook niet op hoor, maar het is simpelweg een uitgave die we liever aan tabak spenderen, een gezamenlijke investering zou dan uitkomst kunnen bieden.
En ook de mensen die het daadwerkelijk wat minder breed hebben, die er altijd en overal zijn, ook hier, er gebruik van zouden kunnen maken.

Het was geenszins hatelijk of kleinerend opgevat, zeker niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak bewaren

Bericht door Freark »

Zie over mijn vacumeeractiviteiten op pagina 7 van dit topic.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

Freark schreef:Zie over mijn vacumeeractiviteiten op pagina 7 van dit topic.
Ben even gaan kijken... volgens mij hebben ze dat niet meer in het aanbod.
Maar wat ik van je uitleg begrijp, moet dit een gelijkaardig toestel zijn :

https://www.bol.com/nl/p/kalorik-tkg-fs ... ype=browse

Ik ga, denk ik, toch eens op zulke zaken rondzoeken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Veel goeie en interessante reacties en ideeën hierboven! Ook het "balletje" dat onze zeer gewaardeerde Eli opgooide, heeft me weer op een ander ideetje gebracht. Moet er nog eventjes op broeden.
Ik zal hier binnenkort weer posten met wat ervaringen en fotootjes en zo.

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

Eliminator schreef:
Afficionado schreef: Daarmee bedoelde ik zeer zeker niet te duur voor PRF'ers die het minder breed hebben hoor.
Ow, maar zo negatief vatte ik de tekst ook niet op hoor, maar het is simpelweg een uitgave die we liever aan tabak spenderen, een gezamenlijke investering zou dan uitkomst kunnen bieden.
En ook de mensen die het daadwerkelijk wat minder breed hebben, die er altijd en overal zijn, ook hier, er gebruik van zouden kunnen maken.

Het was geenszins hatelijk of kleinerend opgevat, zeker niet.
Blij te horen dat je het zo niet hebt opgevat want het is nooit mijn bedoeling mensen met minder middelen te schofferen.
Iedereen rookt en koopt op z'n eigen tempo en daar is niets mis mee.
Een gezamenlijk toestel is natuurlijk leuk maar zal in de praktijk niet erg handig zijn vrees ik. De leden hier wonen nu eenmaal niet in hetzelfde dorp en dan zouden we ook verplaatsingen moeten maken of kosten voor het heen en weer versturen van de tabak die we willen sealen. Bovendien kost het seal materiaal ook geld waardoor we zeker kosten zouden moeten maken, daar waar de meeste tabakszaken die zo'n toestel hebben dit gratis of zo goed als gratis zullen doen bij voldoende afname.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Tabak bewaren

Bericht door Afficionado »

En nog even een aanvulling. Ik had vandaag de Casa del Tabacco in Hasselt aan de telefoon.
Zelfs één pouch zullen ze graag gratis extra voor je sealen. Het zal pas betalen worden als ze teveel seal materiaal moeten gaan gebruiken (bv 40 pouches elk apart sealen) maar zelfs dan doen ze het tegen kostprijs. In een grotere sealzak kunnen ze 4 tot 5 pouches tesamen sealen. Mogelijkheden genoeg dus.

Goedkoper zal je het niet vinden denk ik.
Happy smoking

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Kijk! Dat zijn berichten! Zo kunnen een hoop forumleden - en anderen natuurlijk - weer een stukje verder worden geholpen!
Bedankt voor de moeite en voor het bericht, Afficionado!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Ik zit er serieus over te denken gewoon een goedkope vacumeermachine aan te schaffen en Bulktabakken in plastic te sealen. Lichtdicht opslaan en het moet lang goed blijven lijkt me. Per 50 of 100 gram in een zak en bij aanbreken in een weckpot. Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Tabak bewaren

Bericht door rivulus »

Ik vraag me toch af hoe lang je in plastic kunt bewaren. Latakia ruik je door het plastic heen, dus er zijn zaken die er dwars door het plastic heen uitdampen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1161
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Tabak bewaren

Bericht door cipke »

Mijn interesse is hierbij ook gewekt, dus nu ding ik mee naar een industrieel toestel :D
Een huishoudtoestel vertrouw ik zo niet direct (tot hoeveel Pa gaat zo'n ding)
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Plaats reactie