Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Deadl0ck »

Winslow Collector schreef: Zo 1-2-3 uit mijn hoofd, hebben Deadl0ck, Sidekickelvis en Dolledokus in ieder geval ervaring met mijn blikjes. Misschien enkele anderen hier ook. Misschien dat zij ook input kunnen geven met hun ervaringen van mijn manier van vacumeren.
Onder het mom beter heel laat dan nooit: De blikjes werken perfect, en inderdaad met fijne sis, goede behouden vochtigheid, en dat zijn blikjes die al ruim een jaar dicht zaten afgaande op de datum van de sticker. (Ben er nog geen een zonder papiertje tegen gekomen trouwens.)
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Werken inderdaad perfect. En het staat wel ordelijk, allemaal dezelfde blikjes in de kast.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Bananabox-Ninja schreef:
Ribbon schreef:Gisteren kreeg in mijn pakketje met Ball's Mason Jars binnen. Ik ben wel gecharmeerd van het uiterlijk van deze potjes. Verder nemen ze minder ruimte in dan de potten met klep van Fido.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort verwacht ik voor het eerst wat bulktabak, dus ik heb er maar gelijk 14 gekocht. :D
Hey Ribbon, ik lees dat die metalen deksels 'one-time-use' zijn.
Klopt dit?
Wikipedia schreef:The bands and lids usually come with new jars, and bands and lids are also sold separately; while the bands are reusable, the lids are intended for single use when canning.
Ik ga er vanuit dat dit klopt ja.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Bananabox-Ninja »

Raar je zou verwachten dat de seal hetgeen Is wat vervangen dient te worden
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Tabak bewaren

Bericht door gewoon ik »

waarom is dat raar BBN?

Heel veel pakkingen of seals zijn slechts éénmaal bruikbaar. Ze doen hun werk zolang er druk op zit.
Rubber seals zijn vaak een uitzondering, net omwille van de materiaaleigenschappen, maar in sommige toepassingen ook niet.

Nu liever een seal die versleten is, dan de pasvlakken waartussen de seal zijn werk doet. Is meestal lastiger om die te herstellen.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Bananabox-Ninja »

gewoon ik schreef:waarom is dat raar BBN?

Heel veel pakkingen of seals zijn slechts éénmaal bruikbaar. Ze doen hun werk zolang er druk op zit.
Rubber seals zijn vaak een uitzondering, net omwille van de materiaaleigenschappen, maar in sommige toepassingen ook niet.

Nu liever een seal die versleten is, dan de pasvlakken waartussen de seal zijn werk doet. Is meestal lastiger om die te herstellen.
Nou omdat we het nu hebben over de metalen deksel en niet het rubber.
Bij een glazen weckpot vervang je (na een tijdje) de ring en niet de glazen deksel.
Vandaar mijn verwondering.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Tabak bewaren

Bericht door Deadl0ck »

Ribbon schreef:
Bananabox-Ninja schreef:
Hey Ribbon, ik lees dat die metalen deksels 'one-time-use' zijn.
Klopt dit?
Wikipedia schreef:The bands and lids usually come with new jars, and bands and lids are also sold separately; while the bands are reusable, the lids are intended for single use when canning.
Ik ga er vanuit dat dit klopt ja.
Bij correct gebruik (koken van de pot, juiste aandraai, etc, met andere woorden, zuurtstof arm verpakken) zijn die deksels inderdaad voor enkel gebruik, er zit een wax-schuim achtige rand in, die door de temperatuur smelt, en zichzelf daarna vasttrekt om de rand van de pot. Nadat zo'n ring eenmaal gebruikt is, is de pakking dus niet meer effectief. Overigens onstaat er door het koken van de pot een onderdruk in de pot ten opzichte van de buitendruk, waardoor de deksel dus op de pot geklemd word door luchtdruk, en na het koken zijn de schroefringen niet meer nodig. (Net zoals de klemmen van weckpotten, in inprincipe ook de beugels van o.a. de fido potten)

Sterker nog, de schroefringen van een mason jar zijn na volledige afkoeling (mijn oma wachtte altijd 24 uur) te verwijderen, en is zelfs aan te raden om condens en roest vorming in het schroefdraad te voorkomen, vacuum klemming is te controleren door te kijken of de deksel goed vast zit. Bell jars gebruiken klik deksels, (denk aan groentenpotjes) dus met een simpele vingerdruk is te zien of er onderdruk is in de pot. (Zo ja beweegt het deksel niet.) Zowel in weckpotten als mason jars zijn dingen jaren te bewaren. (voedsel technisch, dus tabak vast ook wel.)

De reden dat de hele deksel vervangen moet worden is omdat de pakkingring vast zit in de deksel, het is één geheel. Er zijn echter ook varianten in omloop met losse pakking ringen, zoals bij weckpotten. Deze zijn vaker te hergebruiken, (zowel ring als deksel) omdat de sluiting niet (gedeeltelijk) gebaseerd is op het smelten van de was, maar puur de luchtdruk, zoals echte weckpotten werken.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Bananabox-Ninja schreef:
gewoon ik schreef:waarom is dat raar BBN?

Heel veel pakkingen of seals zijn slechts éénmaal bruikbaar. Ze doen hun werk zolang er druk op zit.
Rubber seals zijn vaak een uitzondering, net omwille van de materiaaleigenschappen, maar in sommige toepassingen ook niet.

Nu liever een seal die versleten is, dan de pasvlakken waartussen de seal zijn werk doet. Is meestal lastiger om die te herstellen.
Nou omdat we het nu hebben over de metalen deksel en niet het rubber.
Bij een glazen weckpot vervang je (na een tijdje) de ring en niet de glazen deksel.
Vandaar mijn verwondering.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld BBN. De deksels van de Ball Jars bestaan uit 2 delen. De schroefring en het (kunststof) plaatje. Dat plaatje is voor eenmalig gebruik, de schroefring kan je blijven gebruiken. Dit zijn die plaatjes: http://masonmadness.com/Mason-Jar-Deksels?product_id=71
Ze worden daar deksels genoemd, maar om de afsluiting compleet te maken heb je dus nog een schroefring nodig.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Tabak bewaren

Bericht door Deadl0ck »

Ribbon schreef:
Bananabox-Ninja schreef:
gewoon ik schreef:waarom is dat raar BBN?

Heel veel pakkingen of seals zijn slechts éénmaal bruikbaar. Ze doen hun werk zolang er druk op zit.
Rubber seals zijn vaak een uitzondering, net omwille van de materiaaleigenschappen, maar in sommige toepassingen ook niet.

Nu liever een seal die versleten is, dan de pasvlakken waartussen de seal zijn werk doet. Is meestal lastiger om die te herstellen.
Nou omdat we het nu hebben over de metalen deksel en niet het rubber.
Bij een glazen weckpot vervang je (na een tijdje) de ring en niet de glazen deksel.
Vandaar mijn verwondering.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld BBN. De deksels van de Ball Jars bestaan uit 2 delen. De schroefring en het (kunststof) plaatje. Dat plaatje is voor eenmalig gebruik, de schroefring kan je blijven gebruiken. Dit zijn die plaatjes: http://masonmadness.com/Mason-Jar-Deksels?product_id=71
Ze worden daar deksels genoemd, maar om de afsluiting compleet te maken heb je dus nog een schroefring nodig.
Vermoed dat BBN er vanuit ging dat de pakking ring en de deksel los van mekaar zijn, en dus alleen de pakking (die rode rand) vervangen hoefde te worden.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Bananabox-Ninja »

Deadl0ck schreef:
Ribbon schreef:
Bananabox-Ninja schreef:
gewoon ik schreef:waarom is dat raar BBN?

Heel veel pakkingen of seals zijn slechts éénmaal bruikbaar. Ze doen hun werk zolang er druk op zit.
Rubber seals zijn vaak een uitzondering, net omwille van de materiaaleigenschappen, maar in sommige toepassingen ook niet.

Nu liever een seal die versleten is, dan de pasvlakken waartussen de seal zijn werk doet. Is meestal lastiger om die te herstellen.
Nou omdat we het nu hebben over de metalen deksel en niet het rubber.
Bij een glazen weckpot vervang je (na een tijdje) de ring en niet de glazen deksel.
Vandaar mijn verwondering.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld BBN. De deksels van de Ball Jars bestaan uit 2 delen. De schroefring en het (kunststof) plaatje. Dat plaatje is voor eenmalig gebruik, de schroefring kan je blijven gebruiken. Dit zijn die plaatjes: http://masonmadness.com/Mason-Jar-Deksels?product_id=71
Ze worden daar deksels genoemd, maar om de afsluiting compleet te maken heb je dus nog een schroefring nodig.
Vermoed dat BBN er vanuit ging dat de pakking ring en de deksel los van mekaar zijn, en dus alleen de pakking (die rode rand) vervangen hoefde te worden.
DING we hebben een winnaar! :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Ooooooh.

:D
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak bewaren

Bericht door lindbergh-nl »

Bij de "nieuwe aanwinsten" topic had ik ze al geplaatst, maar hier nogmaals met de vraag om advies welke ik zou moeten laten "agen"/rijpen.

Afbeelding
De Kentucky bird denk ik dat er niet beter van wordt omdat deze het moet hebben van het bloemenaroma.
Skandinavik regular weet ik dat deze gerijpt echt lekker is. De tweestrijd is eigenlijk dat ik niet weet hoe hij vers smaakt en daar ook wel benieuwd naar ben.
De Dunhill standard mixture denk ik aan te pakken als de 965 op is.
De Navy flake kan misschien door het aandeel Virginia verbeteren, net als de Golden slices.

Jullie mening/advies?

Karel

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Volgens mij zit je aardig in de goede richting met je voornemens lindbergh. Hou wel rekening met de verpakkingen. De OGS zou ik in een pot stoppen omdat pouches op termijn niet altijd luchtdicht blijken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Marco big-ben
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 jun 2014 12:04

Re: Tabak bewaren

Bericht door Marco big-ben »

Toevallig zag ik een filmpje op youtube, van een duitser, (kan hem even niet zo snel vinden)die koopt overal de tupperware bakken op.
En inderdaad deze bakjes zijn zeker luchtdicht(moet je bij de meeste plastic bakken nog maar afwachten ,daar plastic normaliter poreus is) en door de speciale deksel kan je hem nog vacuüm trekken ook, geweldig!!
En inderdaad als je dozen hebt van pvc kan dit de smaak beïnvloeden.

Heb hem inmiddels gevonden en dit is de link naar dat filmpje;
Groet
Marco


'Nunc Aut Nunquam'

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak bewaren

Bericht door Freark »

Je bedoelt Ralligruftie. Ik vind zijn filmpjes zeer informatief en denk dat ik ze allemaal wel zo'n beetje bekeken heb, soms meer dan eens.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Marco big-ben
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 jun 2014 12:04

Re: Tabak bewaren

Bericht door Marco big-ben »

Freark schreef:Je bedoelt Ralligruftie. Ik vind zijn filmpjes zeer informatief en denk dat ik ze allemaal wel zo'n beetje bekeken heb, soms meer dan eens.


Hallo freark
Ja,.. die bedoel ik, geweldige kerel verteld altijd op een informatieve manier,..zeer interessant.
Kan mij voorstellen dat je ze allen bekeken hebt,..
Bedankt,..was zijn naam kwijt :B
Groet
Marco


'Nunc Aut Nunquam'

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Tabak bewaren

Bericht door Lonny »

Heb hier een youtube filmpje gevonden van iemand die van bulktabak kleine potjes maakt.
Hij sluit ze af met wax.


Godfrey59

Re: Tabak bewaren

Bericht door Godfrey59 »

Lonny schreef:Heb hier een youtube filmpje gevonden van iemand die van bulktabak kleine potjes maakt.
Hij sluit ze af met wax.

Een hele goede tip . potjes mooi steriel houden tabak erin en als extra seal wax gebruiken .
Is een beproefde methode . medische instrumenten werden heel vroeger ook op deze wijze bewaard .
De instrumenten werden in een steriele doek gewikkeld en vervolgens ook in de wax ondergedompeld .
blijft jaren en jaren goed.

Godfrey

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak bewaren

Bericht door Freark »

Ik heb in dit topic gefascineerd zitten lezen over het op semi-industriële schaal vacumeren van (bulk)tabak in blikjes door WC. Dat zou ik, op veel bescheidere schaal, ook wel willen doen. Een enkele keer komt hier ook wel eens een grotere verpakking binnen, in WW bijv. nog 400 gram van Upper Ten's eigen mixture.
Ik heb echter altijd wat aangehikt tegen de kosten van een vacumeerapparaat en een vacuumdoos. Onlangs ontdekte ik echter de Allpax F20, een apparaat dat uitsluitend bedoeld is om voorraaddozen of flessen mee te vacumeren. Zakken kan je er niet mee vacumeren. Voor € 50,74 plus € 5,= verzendkosten krijg je het apparaat, een vacuumdoos van 2,5 liter, eentje van 0,6 liter en twee flesafsluiters. Die toebehoren kosten los al € 43,50! Nou, voor dat bedrag kan je een gokje wagen, dus heb ik er een besteld. Ik had vorig jaar al een dozijn lege blikjes bij Dan Pipe meegenomen.
Eén blikje past perfect in de doos van 0,6 liter. Vervolgens het apparaat tegen het ventiel op de doos houden, knopje indrukken en na 20 seconden of zo slaat het apparaat af. Verwijderen, lucht in de doos laten stromen en het blikje is met blote handen niet meer open te krijgen. De deksel staat ook zichtbaar wat hol. Voorzichtig openen met het pijpbestek laat het bekende gesis horen. Hetzelfde blik nogmaals vacumeren geeft hetzelfde resultaat. Idem bij flakeblikjes, waarvan er meerdere op de bodem van de 2,5 liter doos passen. Ik heb nog niet geprobeerd ronde blikjes in de grote doos te stapelen of op hun kant te zetten en bij mijn beperkte behoefte denk ik dat ook niet zal doen.
Hoe het vacuum het houdt, met name ook bij hergebruikte blikjes, zal de tijd moeten uitwijzen. Voorlopig ben ik bepaald enthousiast over dit apparaat. Voor belangstellenden: http://www.allpax.nl/vacuum-apparaat-family-f-20.html
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Arno »

Freark schreef:Ik heb in dit topic gefascineerd zitten lezen over het op semi-industriële schaal vacumeren van (bulk)tabak in blikjes door WC. Dat zou ik, op veel bescheidere schaal, ook wel willen doen. Een enkele keer komt hier ook wel eens een grotere verpakking binnen, in WW bijv. nog 400 gram van Upper Ten's eigen mixture.
Ik heb echter altijd wat aangehikt tegen de kosten van een vacumeerapparaat en een vacuumdoos. Onlangs ontdekte ik echter de Allpax F20, een apparaat dat uitsluitend bedoeld is om voorraaddozen of flessen mee te vacumeren. Zakken kan je er niet mee vacumeren. Voor € 50,74 plus € 5,= verzendkosten krijg je het apparaat, een vacuumdoos van 2,5 liter, eentje van 0,6 liter en twee flesafsluiters. Die toebehoren kosten los al € 43,50! Nou, voor dat bedrag kan je een gokje wagen, dus heb ik er een besteld. Ik had vorig jaar al een dozijn lege blikjes bij Dan Pipe meegenomen.
Eén blikje past perfect in de doos van 0,6 liter. Vervolgens het apparaat tegen het ventiel op de doos houden, knopje indrukken en na 20 seconden of zo slaat het apparaat af. Verwijderen, lucht in de doos laten stromen en het blikje is met blote handen niet meer open te krijgen. De deksel staat ook zichtbaar wat hol. Voorzichtig openen met het pijpbestek laat het bekende gesis horen. Hetzelfde blik nogmaals vacumeren geeft hetzelfde resultaat. Idem bij flakeblikjes, waarvan er meerdere op de bodem van de 2,5 liter doos passen. Ik heb nog niet geprobeerd ronde blikjes in de grote doos te stapelen of op hun kant te zetten en bij mijn beperkte behoefte denk ik dat ook niet zal doen.
Hoe het vacuum het houdt, met name ook bij hergebruikte blikjes, zal de tijd moeten uitwijzen. Voorlopig ben ik bepaald enthousiast over dit apparaat. Voor belangstellenden: http://www.allpax.nl/vacuum-apparaat-family-f-20.html
Dank voor de tip! Toch misschien maar eens zo'n ding aanschaffen en een zwik aan lege blikjes.. Nadeel van grote weckpotten zijn dat als je ze open maakt je meteen het ageing-proces verstoord van alle tabak erin terwijl je maar een beetje ervan wil roken.
Afbeelding

Godfrey59

Re: Tabak bewaren

Bericht door Godfrey59 »

Het hoeft niet altijd vacuum te zijn om het goede te houden / te laten agen . Deze handinblikkers kom je hier en daar voor een paar tientjes wel tegen . Er passen ook lage blikjes onder . Tabak erin , deksel erop en draaien maar . Daarna in het heet water om te steriliseren en je tabak blijft heeeeeeeeel lang lucht en waterdicht en gesteriliseerd bewaard .

Felsblikjes zijn er genoeg te koop in laag model ongeveer 50 eurocent .

Godfrey
Afbeelding

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabak bewaren

Bericht door Arclaud »

Goedenavond Freek,

Het toestelletje waarover je enige tijd geleden bericht hebt heeft mijn interesse. Hoe zijn je ervaringen ermee op lange termijn? Blijft de tabak vers in blik?
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak bewaren

Bericht door Freark »

Hallo Thierry,

Mijn ervaringen zijn nog maar beperkt, omdat ik het apparaat pas een half jaar gebruik.

Ik vacumeer in de eerste plaats om (bulk)tabak langere tijd te bewaren en ik heb nog geen van de ongeveer 30 blikjes die ik in de loop van dat halve jaar met dat doel heb gevacumeerd, open gemaakt. Ik weet wel dat het vacuum van die blikjes intact is, want ik krijg ze met blote handen nog steeds niet open gedraaid. Ik ga er dus van uit dat de tabak in dezelfde conditie verkeert als toen hij gevacumeerd werd, net als blikjes die van de fabriek komen.

Wat ik nog wel eens doe is van een blik van 100 gram de helft in een weckpot te stoppen en dan het blik met de andere helft opnieuw te vacumeren (dat gaat goed als je het blik een beetje voorzichtig opent). Wanneer de weckpot leeg is en ik weer zin heb in die tabak maak ik het blik open. De tabak komt er fris uit, maar heeft er dan natuurlijk maar 2/3 maanden ingezeten. Ik vind dat wel makkelijk, want zolang de tabak in het blik zit hoef ik er niet naar om te kijken, terwijl ik mijn weckpotten om de week inspecteer.

Flakeblikjes laten zich soms wel en soms niet vacumeren en willen hun vacuum ook wel eens na een paar dagen/weken kwijtraken. Ik vacumeer dus alleen ronde blikken.

Je moet het deksel goed op het blik draaien alvorens het in de vacumeerpot te stoppen. Ik test het vacuum als het blik de pot uit komt en in het begin had ik wel een paar blikjes die ik kon opendraaien. Mijn werkwijze is nu dat ik de pot vacuum trek (het apparaat slaat af), dan wacht ik 10 seconden en dan trek ik de pot opnieuw vacuum (dat gaat uiteraard heel snel). Mijn idee daarbij is dat wanneer het blik niet direct vacuum is getrokken, de nog in het blik aanwezige lucht in de pot kan trekken en dan wordt die verwijderd bij de tweede keer vacuum trekken. Of dit een zinnige gedachtengang is weet ik niet, maar sinds ik het zo doe komt ieder blik er gevacumeerd uit, dus houd ik het er in.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Godfrey59

Re: Tabak bewaren

Bericht door Godfrey59 »

Een Amerikaanse pijproker dompeld zijn gevacumeerde blikje erna in vloeibare wax . Na een minuutje is alles 100% gesealt en ook naderhand weer makkelijk af te pellen . Volgens hem blijft het tot in lengte van dagen goed . Er was een filmpje van maar dat kan ik nergens meer vinden.

Godfrey

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabak bewaren

Bericht door Arclaud »

Dag Freek,

Bedankt voor deze uitgebreide beschrijving van jouw ervaringen. Ik heb besloten me dat apparaat ook aan te schaffen. Eveneens met het oog op het conserveren van bulktabakken.

Bestel je de blikjes ook bij Dan Pipe? Ik zie dat je voor die Motzek mooie labels hebt gemaakt. Hoe doe je dat?
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak bewaren

Bericht door Freark »

Ja, de blikjes komen van Dan Pipe. Ik heb geen ander adresje weten te vinden. Dit zijn dezelfde blikjes die DTM gebruikt voor zijn 100 gram verpakkingen, ook al worden ze als 50 gram blikjes verkocht. Ik had liever echte 50 gram blikjes, want dat vind ik een mooie hoeveelheid voor een blikje. Aan de andere kant is het grotere blik natuurlijk wel handiger als je 100 gram Strang kwijt wil of 2 ounce (als bij de Esoterica's) of een andere hoeveelheid tussen 50 en 100 gram.

Het maken van etiketten bestaat voornamelijk uit het pikken van een afbeelding van internet en dat kwijt zien te raken in een cirkel met de juiste doorsnede voor het deksel van een blikje. Ik heb daar een template voor (ook ergens gepikt). Dan printen op stickerpapier, uitknippen en opplakken. Ik ben er geen held in, zoals bijv. Dinck. Helaas maakt die alleen etiketten voor flakeblikjes, maar ik heb daar ook wel eens wat van weten te pikken voor een rond etiket. Soms is een bulktabak ook in blik te krijgen en heb je het geluk een goede afbeelding van (het deksel van) een blikje te vinden. Dan hoef je die alleen maar op de juiste grootte af te drukken. Voor mij is dat meer dan genoeg.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Tabak bewaren

Bericht door capricorn »

Bij DDanpijp verkopen ze ook de ronde stikkers voor hun bulktabak

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Tabak bewaren

Bericht door Claude »

Gebruik door een ongebruikelijk grote order bij twee Duitse huizen, momenteel een hele hoop van deze:

http://www.mason-jars.nl/ball-weckpot-e ... mason-jars

Kan de platte zeer aanraden. Let wel: opstapelen is best moeilijk, maar ze hebben iets weg van een klassiek, laag tabaksblik en sluiten vrijwel hermetisch.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Tabak bewaren

Bericht door wiele »

Ik heb voor mijn semois die ik toch dagelijks rook, deze gewoon in de glazen pot met deksel edaan. Het deksel heeft een rubberen ring en klipje om deze dicht te trekken. Niet vacuüm dus mr wel beschermd tegen directe lucht. Ik bewaar de pot in de kelder zodat er geen licht aan kan. Is dat goed zo?

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Martin Romijn »

wiele schreef:Ik heb voor mijn semois die ik toch dagelijks rook, deze gewoon in de glazen pot met deksel edaan. Het deksel heeft een rubberen ring en klipje om deze dicht te trekken. Niet vacuüm dus mr wel beschermd tegen directe lucht. Ik bewaar de pot in de kelder zodat er geen licht aan kan. Is dat goed zo?
Dat kan prima. Semois is van zichzelf dusdanig droog dat je je daar weinig zorgen over hoeft te maken.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Plaats reactie