Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Tabak bewaren

Bericht door Hans1 »

Een vraagje:

Ik bewaar een aantal tabakken in Mason jars.
Kun je deze ongestraft openen om een pijpje te stoppen en daarna weer voor een jaartje af te sluiten?
Voor de goede orde; ik bewaar tabakken niet vacuum en heb begrepen dat vacuum verpakken het rijpingsproces in de weg zit.

dan5102
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jan 2014 15:37
Locatie: 3510 Hasselt-België

Re: Tabak bewaren

Bericht door dan5102 »

Mijn mening zo. Gekocht in 2014 en nog altijd even "fris". Spijtig nu op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Hans1 schreef: 10 jun 2018 13:52 Een vraagje:

Ik bewaar een aantal tabakken in Mason jars.
Kun je deze ongestraft openen om een pijpje te stoppen en daarna weer voor een jaartje af te sluiten?
Voor de goede orde; ik bewaar tabakken niet vacuum en heb begrepen dat vacuum verpakken het rijpingsproces in de weg zit.
Het belangrijkste lijkt me om ze luchtdicht, (opnieuw) te bewaren. Een jaartje lijkt me dan zeker overkomelijk.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

tomatamot

Re: Tabak bewaren

Bericht door tomatamot »

Weckpotten doen het echt goed hier.
Daarnaast gebruik ik 440 ml plastick doosjes met aan het deksel een silicone seal rand en aan vier kanten een afsluit klepje en sluit lucht dicht af. Deze heb ik voor mijn dagelijkse tabak verbruik.
Functioneert naar alle tevredenheid. (o.a. bij de Action te koop)

Gebruikersavatar
BenHam
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2016 07:22
Locatie: Kedichem

Re: Tabak bewaren

Bericht door BenHam »

Ook ik bewaar een deel van mijn tabakken in Mason Jars.
De "grijpvoorraad" bewaar ik in jam potten. Ongeveer eens in de twee maanden worden die jam potten weer gevuld met wat ik nodig denk te hebben voor de komende twee maanden.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Vandaag ben ik maar eens aan de slag gegaan met het 'rijp vriendelijk' maken van wat blends die ik had staan.

Als probeersel had ik wat kleinere mason jars (4 oz.) gekocht. Vrijwel direct zijn deze potjes mijn nieuwe favoriete Ball jars geworden. Ideaal voor 50 gram tabak, of dit nou flake, ribbon, cake etc. is. Zelf hou ik 50 gram meestal als standaard hoeveelheid aan. Met mijn rookgedrag is 100 gram of meer niet iets teveel om in m'n rotatie te hebben.

Ben begonnen met Rich Dark Flake:

Afbeelding

Toen mijn toch wel flink roestig geworden 200 grams blik Murray's Erinmore Mixture. Met wat aandrukken past er dus prima 50gr in het potje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog twee potjes gevuld met Curly Strang en Burley Cake van Motzek.

Wat mij betreft zijn deze jars dus prima geschikt voor de kleinere porties tabak.

http://www.masonjar.nl/nl/ball-ball-qui ... h-4oz.html
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Tabak bewaren

Bericht door capricorn »

Als je de jar's in de vatwasser zet zouden ze ook nog vakuum trekken.
Als tip vaneen duits forum

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

capricorn schreef: 21 jul 2018 19:28 Als je de jar's in de vatwasser zet zouden ze ook nog vakuum trekken.
Als tip vaneen duits forum
Dat zou dan het effect van de warmte zijn, neem ik aan?
Hoe 'heet' wordt een vaatwasser, 60 - 80 graden, of zit ik er dan naast?
Dan lijkt het mij veiliger om dat in een heteluchtoven te doen op die temperatuur.

Beide lijken mij een probeersel (met 1 potje) waard, loopt het fout dan ben je toch niet hele voorraad kwijt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Ik denk dat capricorn bedoeld dat je dit met de lege potten doet alvorens je ze vult. Dit kun je op meerdere manieren doen. Zelf heb ik de potten wel eens 'uitgekookt' in een pannetje. Die potten kun je dan vullen en afsluiten en opnieuw even met het glazen gedeelte in het hete water dompelen. Volgens de persoon die dit beschreef op het Amerikaanse forum was dit a.: hygiënischer en b.: trok de pot 'vacuüm'.

Ondanks dat er best wat mensen zullen zijn die dit blijven doen komt menigeen op deze methode terug. De nieuwe potjes komen nagenoeg 'steriel' uit de verpakking en de chemische processen in de tabak zorgen ervoor dat het deksel na verloop van tijd hol gaat staan (zoals bij een onaangebroken potje augurken). Daarnaast speelt de discussie of 'vacuüm' verpakken wel nodig is, en dat een beetje lucht de smaakontwikkeling positief zou beïnvloeden.

Daarom vul ik de potjes tegenwoordig zonder verdere voorbehandeling. Scheelt sowieso een berg werk.
Het is wel belangrijk om te zorgen dat er geen tabak tussen de rand van het potje en de waxrand van het deksel zit.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Tabak bewaren

Bericht door capricorn »

Ik bedoel het gevulde potje om onderdruk in het potje te verkrijgen, zoals bij het jam maken

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Ah oké. Dan kan een vaatwasser idd een methode zijn. De warmtebron lijkt me dan niet zoveel uitmaken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Tabak bewaren

Bericht door Lonny »

Afbeelding

Gekocht bij Delhaize. Zéér lekkere ambachtelijke mayonaise. (€4,45) Grote pot uitermate geschikt voor hergebruik. Gaat een pak Semois is.
Ben al aan de 3e pot toe....

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Tabak bewaren

Bericht door roocker »

Prima oplossing zo ! ;p

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Tabak bewaren

Bericht door Deadl0ck »

Lonny schreef: 24 nov 2018 12:31 Afbeelding

Gekocht bij Delhaize. Zéér lekkere ambachtelijke mayonaise. (€4,45) Grote pot uitermate geschikt voor hergebruik. Gaat een pak Semois is.
Ben al aan de 3e pot toe....
De Albert Heijn verkoopt ook dit soort potten met mayo, mochten mensen het interessant vinden, Ooit zelf ook 1 van gehaald, maar ben niet zo van de mayo.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Tabak bewaren

Bericht door MaartenS »

Albert Hein heeft ook potten met honing in zo een verpakking ,
is wat zoeter als mayonaise en flink minder vet..
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Tabak bewaren

Bericht door Jekke »

Bij Ikea verkopen ook dit soort potten, leeg wel te verstaan, en dat in verschillende afmetingen. Ik bewaar daar het overgrote deel van mijn geopende tabak in, en in de grootste bewaar ik bulktabak om verder te rijpen. Spotgoedkoop en degelijk materiaal.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Tabak bewaren

Bericht door Faab »

Bij de Action zijn 'weck' potjes te koop voor 69 cent per stuk met een oranjerood geurloos rubber. Ik heb er tot nu toe dankbaar gebruik van gemaakt en al mijn geopende tabakken direct na het openen met een schone lepel overgebracht in deze potjes. Er past mooi 50 gram ribbon cut of ready rubbed tabak in. En waarschijnlijk makkelijk 100 gram flakes.

Ik spoel de potjes even met gekookt en nog warm water en droog ze goed uit met een glazendoek. Ik heb ze dus niet steriel gemaakt, maar wel schoon en droog. Ook het rubber spoel en droog ik een keer teneinde elke kans op Action-aroma te vermijden. Ze sluiten echt goed af, want zelfs de Danske Club Black is niet meer te ruiken. Of ze ook de 'BiBo-test' kunnen doorstaan, dat weet ik niet. :D

Ik denk dat de tabakken, en zeker de wat drogere, hierin jaren goed kunnen blijven, maar dat zal de tijd uit moeten wijzen. Bij iets vochtigere tabak, zou een kans op schimmel kunnen bestaan, maar echt bang hiervoor ben ik niet.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Tabak bewaren

Bericht door robvoorburg »

Je zou een volgende keer wat soda aan het
warme water kunnen toevoegen.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Tabak bewaren

Bericht door Faab »

Ha Rob, Een beetje soda toevoegen is wel een aardig idee. Deze potjes zijn al behoorlijk schoon vanuit de winkel.

alexander
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2019 11:39

Re: Tabak bewaren

Bericht door alexander »

Hoi ik bewaar al mijn blikjes met het deksel in de humidor op 70-80% en mijn kristal bevochtigers vul ik om 1-3 mnd bij met propylene glycol of uitgekookt water indien niet voorhanden werkt prima en ook voor mijn sigaren

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

alexander schreef: 07 jul 2019 17:28 Hoi ik bewaar al mijn blikjes met het deksel in de humidor op 70-80% en mijn kristal bevochtigers vul ik om 1-3 mnd bij met propylene glycol of uitgekookt water indien niet voorhanden werkt prima en ook voor mijn sigaren
oppassen met je blikjes tesamen in een humidor te bewaren...
als het nog gesealde zijn zal het niet veel uitmaken (en heeft een humidor niet veel zin)
zijn het geopende blikjes, zelf met deksel erop, moet je oppassen met aroma-overdracht

geen idee wat je rookt, maar een blikje ongesausde virginia zou zomaar het aroma kunnen overnemen van een blikje vanilla-flake dat mee in de humidor staat, en je sigaren ook...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Emiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2020 16:18

Re: Tabak bewaren

Bericht door Emiel »

Na het lezen en bekijken van verschillende meningen en ideeen over het opslaan van tabak, kon ik me eigenlijk nergens echt in vinden. De mason jars lijken me een goede oplossing, maar licht doet terpenen geen goed en ik wil het niet achter gesloten deuren bewaren. Goed.... lang verhaal kort... ik rook een paar bowls uit een blikje en plak vervolgens de deksel met electrotape van nitto aan het blik vast. Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar weet dat t luchtdicht moet zijn en ik gewoon mijn blikken kan “tentoonstellen”. Ook kan je hetzelfde stukje tape meerdere keren hergebruiken, dus als ik de tabak over een half jaartje weer wil roken heeft t geen nieuw stukje tape nodig. Iemand hier misschien met ervaring van deze manier van opslaan?

Woutermes20
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2016 18:52

Re: Tabak bewaren

Bericht door Woutermes20 »

Ik ga nu ook de blikjes die niet meer vacuüm verpakt zijn jarren (sic). Zijn er tips om de jars horizontaal netjes te bewaren? Ik heb van een vriend een format gekregen om een sticker uit te printen van het etiket op de deksel. Ben benieuwd!!!

Emiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2020 16:18

Re: Tabak bewaren

Bericht door Emiel »

3 maanden later is de tabak nog in praktisch dezelfde conditie. Electrotape van de action is slecht om te hergebruiken.

Aaruul
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2021 23:08

Re: Tabak bewaren

Bericht door Aaruul »

Ik heb de inhoud van een blikje Peterson Nightcap in een lege pot doperwten van Hak gedaan, daar zit zo'n draaideksel op met onafhankelijk draaiende ring.
Lijkt wel goed te werken.

Zo een
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Aaruul schreef: 15 jun 2021 19:25 Ik heb de inhoud van een blikje Peterson Nightcap in een lege pot doperwten van Hak gedaan, daar zit zo'n draaideksel op met onafhankelijk draaiende ring.
Lijkt wel goed te werken.

Zo een
Afbeelding
Wel eerst de erwten opeten!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Tabak bewaren

Bericht door Beginneling »

Aaruul schreef: 15 jun 2021 19:25 Ik heb de inhoud van een blikje Peterson Nightcap in een lege pot doperwten van Hak gedaan, daar zit zo'n draaideksel op met onafhankelijk draaiende ring.
Lijkt wel goed te werken.

Zo een
Afbeelding
Slim bedacht. Dank voor de tip. Mijn moeder gebruikt ze voor het inmaken van jam en werkt ook prima.

Plaats reactie