Het grote 'zoet/aromatic' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Robbie

Een zoete aromatische tabak

Bericht door Robbie »

Hallo iedereen,

In het tabakspijpen forum heb ik mij al kort voorgesteld. Daar heb ik beschreven dat ik een beginnend pijproker bent en wel wat advies kan gebruiken.

Graag jullie advies rondom tabak. Ik weet dat ik graag een zeer aromatische zoete tabak wil. Het liefts zo'n tabak waarbij de overburen vijf jaar later nog ruiken dat er 100 meter verderop een pijp is opgestoken. Zoals ik op andere pagina;s heb gelezen zou virginia tabak een logische keuze zijn (toch?).

Waar ik niet uit kom, zijn de verschillende vormen waar tabak in verkocht wordt. Gesneden, reepjes of misschien nog wel iets anders. Graag wil ik met een churchwarden pijp gaan roken en ik heb geen idee wat daar geschikt voor is.

Ik hoop dat mensen mij concrete tips kunnen geven. Bijvoorbeeld een merk en type van het tabak.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Hallo Robbie,

Ikzelf ben ook een zoete roker en kan je dan ook vooral de tabakken van W.o. Larsen aanraden mellow and tasty en sweet aromatic zullen je denk ik dan ook wel erg bevallen of een mac baren tabak vanilla cream wat ook een erg lekkere en goede tabak is, Ze zijn overigens niet goedkoop n pakje kost geloof ik €6,90 voor 50gram mja dan heb je ook wel wat.

Groetjes.

Robbie

Bericht door Robbie »

Oh, de prijs valt me eigenlijk nog wel mee. Zijn dit merken die in een beetje tabak zaak zijn te koop?

Gebruikersavatar
Wilbie
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 apr 2010 17:45
Locatie: Haarlem

Bericht door Wilbie »

Zoet? Hazaethe Edelman is dan zeker mijn favorite, € 5,85 p 50gr
Mag ik zelfs binnen roken! Zo lekker ruikt deze.

Zou ook goed te vinden moeten zijn, ander wil ik je best een sample of een pakje toesturen.
Laatst gewijzigd door Wilbie op 08 sep 2010 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Ja een beetje fatsoenlijke tabakszaak heeft deze merken zoiezo zelf primera verkoopt mac baren en larsen volgens mij, mocht het niet in de winkel lukken raad ik je http://www.deoudeleeuw.nl aan Ik heb hier nu 2x iets gekocht 1x 4 pakjes tabak de andere keer een pijp en n pakje larsen allebij uitstekende service met altijd wel een extra iets erbij :)

groeten

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Niet een typische aromatische tabak, maar Reiner Long Golden Flake is behoorlijk zoet en heeft een flinke casing. Verder heb ik hier een sampler pakje Stanwell Fruit & Vanilla liggen. Dat is misschien iets voor je, maar ik kan er weinig over zeggen omdat geen van mijn pijpen met dat soort spul wil bezoedelen (niks negatiefs over jouw smaak, maar het is niet de mijne). Laatst heb ik een bowl Larsen 2010 Limited Edition gerookt en dat voldoet wellicht ook aan wat je zoekt. Ik vind het vreselijk, maar jij vind het misschien erg lekker.

Enfin, bijna alle in Nederland verkrijgbare tabak is aromatisch of heeft in ieder geval een flinke casing, dus ik zou zeggen: ga een goede tabakswinkel in en probeer eens wat. Succes met je zoektocht!

Over het tweede deel van je vraag: de vorm van je pijp maakt in feite niet uit voor de tabak die je rookt, hoewel sommige mensen uiteindelijk een persoonlijke voorkeur ontwikkelen voor bepaalde tabak in bepaalde pijpen. Over de vormen (flakes, ribbon cut, etc) zou ik je niet al te druk maken, koop gewoon wat je lekker lijkt. Overigens is de meeste aromatische tabak vrij fijn gesneden, zodat hij eenvoudig te stoppen is. Ik kan overigens het boek van Janneman aanraden voor dit soort achtergrondinformatie!
Laatst gewijzigd door fmw op 08 sep 2010 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik zou in jouw geval voor een zwaar aromatische flake gaan. Flake is nogal geconcentreerd en churchwardens hebben vaak niet zo'n grote kop dus dat gaat goed samen. Ik zou je Indigo flake aanraden van Stanwell, die heb ik zelf een paar keer gerookt. Ik vond hem iets té zoet en aromatisch, maar als je daar naar op zoek bent is hij ideaal.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Virginia is nu net geen super zoete tabak; het is een natuurlijk-zoete tabak, en dat is totaal anders en veel minder dan gearomatiseerde tabakken (gesausd). Iedereen heeft zo zijn eigen smaak, en dat is vaak moeilijk over te dragen, zelf proberen is onderdeel van de charme van pijproken...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

fmw schreef:Niet een typische aromatische tabak, maar Reiner Long Golden Flake is behoorlijk zoet en heeft een flinke casing. Verder heb ik hier een sampler pakje Stanwell Fruit & Vanilla liggen. Dat is misschien iets voor je, maar ik kan er weinig over zeggen omdat geen van mijn pijpen met dat soort spul wil bezoedelen (niks negatiefs over jouw smaak, maar het is niet de mijne). Laatst heb ik een bowl Larsen 2010 Limited Edition gerookt en dat voldoet wellicht ook aan wat je zoekt. Ik vind het vreselijk, maar jij vind het misschien erg lekker.

Enfin, bijna alle in Nederland verkrijgbare tabak is aromatisch of heeft in ieder geval een flinke casing, dus ik zou zeggen: ga een goede tabakswinkel in en probeer eens wat. Succes met je zoektocht!

Over het tweede deel van je vraag: de vorm van je pijp maakt in feite niet uit voor de tabak die je rookt, hoewel sommige mensen uiteindelijk een persoonlijke voorkeur ontwikkelen voor bepaalde tabak in bepaalde pijpen. Over de vormen (flakes, ribbon cut, etc) zou ik je niet al te druk maken, koop gewoon wat je lekker lijkt. Overigens is de meeste aromatische tabak vrij fijn gesneden, zodat hij eenvoudig te stoppen is. Ik kan overigens het boek van Janneman aanraden voor dit soort achtergrondinformatie!
²
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Volgens de omschrijving is deze ook nogal zoet:

Afbeelding

Maar dat zal dan ook eerder een natuurlijke zoetheid zijn, en niet door een extreem aroma.
Desalniettemin lijkt hij me niet verkeerd.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Ha, wellicht is mijn eerste tabak iets voor jou:

Black Luxury van Danske Club.

Het is een zwaar gesausde tabak met een vanille/drop/zoethout smaak.
Voor mij iets TE zoet. Maar wel lekker.

Brandt goed, is "technisch" (ja Janneman, ik gebruik jouw woorden weer) een goede tabak. Tabak doet niet moeilijk; maar wel oppassen dat de pijp niet te heet wordt. Rustig aan roken dus en af en toe opnieuw aansteken.
boyenne Afbeelding

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Ik zoek ook een lekkere tabak. Mijn Amphora rood is bija op :)

Ik wil een echte pijprokersgeur, wel zoet, maar niet te.
Er is inderdaad zoveel, dat je veel moet proberen. Dat is wel de charme.

Mijn tabakszaak adviseert mij Kentucky bird tabak.
beat the elements

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

De Kentucky Bird is zeker aan aanrader.
Lekker licht en luchtig.
Maar echt zoet zou ik hem niet willen noemen. Bloemig en fruitig is een betere omschrijving.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Naast de Black luxury kan ik je misschien Neptune aanraden. Geen zwaar gesausde zoete tabak, maar wel een tabak die als een echte pijptabak kan worden beschouwd?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Het typische is dat ik eigenlijk nog nooit een negatief geluid over Neptune heb gehoord.
Nou is het ook geen uitgesproken tabak, maar kennelijk heeft het toch iets dat de meeste pijprokers weten te waarderen.
Ikzelf vind hem ook erg goed. Valt nooit verkeerd.
(en dus vorige week maar een 100g. blik aangeschaft...)
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Inderdaad Ronnie.

In de tabakszaak in Geleen was deze tabak niet te verkrijgen.
Alweer een slechte ervaring met deze winkel. Ga er niet meer heen.

Een tabakszaak die geen Neptune verkoopt... en waar je bovendien niet kunt punnen :lol:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Nee, Neptune zou men wel minimaal in huis moeten hebben...
Zelfs de Primera.

Maar wat die zoete tabak betreft: ik denk dat de Stanwell Fruit & Vanilla wel iets is voor Patrick.
Die schijnt behoorlijk gearomatiseerd te zijn.
Ik moet hem zelf ook nog eens proberen, maar ik koop hem pas als mijn Stanwell Classic en Kir & Apple op zijn.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Een tabakszaak zonder Neptune???????? :evil:
De mindere pompstation heeft deze tabak nog in het schap.
Sluiten die hap, boycotten, bezetten.
Nee nog beter, overnemen, potverdikkie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

boyenne schreef:Inderdaad Ronnie.

In de tabakszaak in Geleen was deze tabak niet te verkrijgen.
Alweer een slechte ervaring met deze winkel. Ga er niet meer heen.

Een tabakszaak die geen Neptune verkoopt... en waar je bovendien niet kunt punnen :lol:
De tabakszaak bij de gemeentehuis?
Die ken ik inderdaad daar kan je niet pinnen ,maar het is meer een sigarenzaak.
Neptune krijg ik zelfs bij de bruna bij ons in het dorp.

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Ronnie de Ponnie schreef:Nee, Neptune zou men wel minimaal in huis moeten hebben...
Zelfs de Primera.

Maar wat die zoete tabak betreft: ik denk dat de Stanwell Fruit & Vanilla wel iets is voor Patrick.
Die schijnt behoorlijk gearomatiseerd te zijn.
Ik moet hem zelf ook nog eens proberen, maar ik koop hem pas als mijn Stanwell Classic en Kir & Apple op zijn.
Bedankt voor de tip, zal daar zeker ook voor kijken bij de tabakszaak.
Die staat erg open voor nieuwe soorten. Is zijn assortiment aan het uitbereiden. Hij geeft ook aan welke lekker zijn.
beat the elements

Robbie

Bericht door Robbie »

Gisteren ben ik bij De Oude Leeuw in Rijswijk langs geweest. Dit was een erg prettige ervaring.

Zoals jullie weten was ik op zoek naar een zoete aromatische tabak. Met een briefje waarop jullie tips op stonden liep ik naar de kassa. Misschien discrimineren, of gewoon een kwestie van ervaring, wende ik mij naar de heer achter de kassa (mevrouw achter de toonbank merkte gelukkig niets). Toen ik uitlegde dat ik beginnend pijproker was kwam er bij deze man een twinkle in zijn ogen (nee, het waren geen euro tekens). Aan een tafel heeft hij uitgebreid de tijd genomen om mij het een en ander uit te leggen. Toen ik vroeg om een aromatische zoete tabak haalde ik het briefje uit mijn zak. Maar ik zag in zijn ogen dat de keus al gemaakt was, hij pakte een pakje Cherry Cavendisch van Borkum Riff en besloot dat dit een goed begin zou zijn. Het papiertje ging terug mijn zak in en ligt inmiddels op mijn bureau klaar voor een volgend bezoekje.

Of dat de Cherry tabak inderdaad een goed begin is horen jullie nog van me. Ik moet eerst even mijn pijp inroken met vierheren baai.

Ook hier iedereeen wederom bedankt voor al jullie tips!!!

Robbie

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Die Borkum Riff Cherry lijkt mij ook zeer OK.
Een van mijn eerste tabakken was de bekende Mac Baren Vanilla.
Die is zeker niet verkeerd, maar ik heb de indruk dat ik toch meer van andere smaken hou.
Zo vond ik de Stanwell Kir&Apple erg lekker, en kersentabak lijkt mij dan ook erg lekker.

Ik ga binnenkort de Black Cherry van Samuel Gawith aanschaffen.
I'm thinking, Lewis...

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Het mooie van pijp roken is, dat je zoveel smaken tabak hebt.
Denk dat ik de volgende keer Kentucky bird neem.
beat the elements

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Zeg, een zoete tabak. Hebben we het dan niet gewoon over:

Afbeelding

Afbeelding

en Mac Baren
Afbeelding

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Vanille en of zoet

Bericht door hagar666 »

Haai medepijprokers...

Aangezien ik nog vrij maagdelijk ben met het pijproken heb ik nog wat vragen liggen.
Door het jarenlang roken van sigaren ben ik er achter gekomen dat ik een sterke voorkeur heb voor zoet en/of vanille smaken.

Nu was mijn vraag welke merken/soorten komen hiervoor in aanmerking?
Ik ben, op aanraden van mijn tabakswinkeltje hier om de hoek, begonnen met Havezaethe - Edelman. En ik kan zeggen dat die prima bevalt.

Maar ik sta graag open voor meer suggesties.

Greetinx Sander
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Mac Baren 7Seas is eveneens een zoethoudertje.
40 gr. €5,--

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Bericht door hagar666 »

Dank dank!

Ben benieuwd.... :lol:
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Bericht door hagar666 »

Wilbie schreef:Zoet? Hazaethe Edelman is dan zeker mijn favorite, € 5,85 p 50gr
Mag ik zelfs binnen roken! Zo lekker ruikt deze.

Zou ook goed te vinden moeten zijn, ander wil ik je best een sample of een pakje toesturen.
Zoooow...klinkt dat even herkenbaar!!
Ook hier in huize Hagar is het binnenroken van de Edelman toegestaan.
(onder het mom van: in plaats van een wierrookje :lol: )
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Zou dit topicje even doorlezen Hagar

http://pijprokersforum.forum2go.nl/oh-j ... ight=vrouw

dit stel was/is ook op zoek naar zoete tabakken en hebben daar een hoop reactie's op gehad, wellicht ook een hoop info voor jouw
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Code: Selecteer alles

in plaats van een wierrookje 
slim gevonden :lol:

Plaats reactie