Het grote 'zoet/aromatic' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Lekkere aroma

Bericht door Arno »

Charlie schreef:Weetje wat het is; toen ik begon met pijproken was ik ook opzoek naar goede tabak en ik dacht dat wanneer een tabak een hoge score zou hebben bij de meerderheid van de pijprokers, deze mij eveneens goed zou smaken. Dat is niet zo. Tabak is net als een wijn: hoe ouder, hoe lekkerder, maar de smaakbeleving hangt geheel van de persoon die het drinkt af. Dit geldt ook voor pijptabak. Je kunt wel vragen aan anderen hoe een bepaalde tabak smaakt en wat ze de beste tabak vinden, maar dit zal echter per persoon verschillen. Er zal nooit één tabak zijn die iedereen uitmuntend vindt.

Het enige wat je kunt doen is proeven, proeven en nog eens proeven.
Absoluut een +1
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Helemaal waar, maar al die tabakssoorten en namen, handig om een dan beetje op weg geholpen te worden...

Hier de dunhill :)

Grt!

Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Lekkere aroma

Bericht door St Patrick »

Nice...
En ja tabakken moet je proeven en uitproberen totdat je een juiste tegen het rokerslijf loopt.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Tot nu toe, Winslow1 en Kentucky Bird...

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Ik krijg zojuist in de post een flink aantal samples van heerlijke aroma's van Winslow Collector.
Ik begin met Sweet Vanilla Honeydew :)

Bedankt, Paul.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Lekkere aroma

Bericht door teunis »

Helaas moet ik je teleurstellen, DE tabak bestaat niet.

Waarom denk je dat al die pijprokers hier op het forum minstens 3 of 4 diverse tabakken open hebben staan?

Zelfs Jos, een verstokte Troost Slices roker, rookt ook nog andere tabak tussendoor!

Natuurlijk krijg je op de reis door tabakland voorkeuren, maar je zult bemerken dat over een tijd ook jij een aantal tabakken open hebt staan; iets voor de morgenpijp, iets voor de middag bij de thee, iets voor na het diner, iets als slaapmutsje, iets voor buiten, iets voor de zomer.... en met een beetje pech wil je al die tabakken natuurlijk uit hun eigen pijp roken.... het is ondenkbaar om alles in 1 pijp te stoken, toch?

Sterkte!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

:)

Dank je

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Lekkere aroma

Bericht door Luys »

teunis schreef:Helaas moet ik je teleurstellen, DE tabak bestaat niet.
Niet helemaal waar; heb ooit bij Dukdalf een pakje Witte Os (jawel, van DE) meegenomen. DE maakt geen tabak meer, maar er bestaat nog wel DE tabak. Gooed zoeken!

Geintje :mrgreen: kon het niet laten...
Pijproker des forums

basko
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2012 18:07
Locatie: kalken -Belgie

Re: Lekkere aroma

Bericht door basko »

Na bijna alle mixtures te hebben geprobeerd rook ik al meer dan 10 jaren niets anders meer dan Semois naturel.
De diverse sausen vanille, whisky, caramel, kersen,honing,etc. dienen enkel om een tabak van mindere kwaliteit toch nog zijn aroma te geven. Wil je een aangename roomnote, al deze additieven zijn beschikbaar in spuitbussen en zullen hetzelfde effect teweegbrengen.
Natuurlijk ben ik een uitzondering en ik kan best de mixture-roker appreciëren maar eens komt de dag dat je niet meer hoeft te switchen tussen meerdere mixtures en je vasthoud aan één bepaalde tabak hetzij een naturel dan wel een mixture. Ook hoef je dan niet meer die specifieke pijp voor die specifieke tabak te gebruiken. Dit is mijn persoonlijke mening en nogmaals ik apprecieer de menig van ieder ander pijproker.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Lekkere aroma

Bericht door Paasei »

Uiteraard mag je je mening hebben, Basko.
Voor mij persoonlijk is het een beetje een verarming wat jij beschrijft.

Alsof je vanaf vandaag enkel nog Kokosmacarons zou snoepen.

Ik eet graag macarons, maar wil af en toe ook eens een stuk chocola, een vanillepudding, een zakje paprika chips, zandkoekjes, borrelnootjes...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Winslow Collector

Re: Lekkere aroma

Bericht door Winslow Collector »

basko schreef: dienen enkel om een tabak van mindere kwaliteit toch nog zijn aroma te geven.
Iedereen mag een mening hebben, maar dit is nonsens. Er zijn zeer hoogwaardige en kwalitatieve tabakken, beter dan Semois, waarvan de fabrikant en/of de klant een toegevoegd aroma zeker apprecieert. Ik geloof niet dat je precies weet hoe tabakken tot stand komen. Chauvenisme is zelden een graadmeter om kwaliteit te benoemen.

En jij hebt bijna alle mixtures geprobeerd? :shock: :shock: :shock: WOW, respect, man. Hoe oud ben je? 140-150 jaar oud? :lol:

En wat Paasei schrijft, de rest van je leven kokosmakronen (of welk eenzijdigs dan ook) blijven eten is een verarming.

Iedereen mag een mening hebben, prima, heb ik ook geen problemen mee, maar als iemand van mening is dat vallende stenen op aarde omhoog vliegen, is er toch wat mis met die mening. :wink:

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Lekkere aroma

Bericht door Molten »

Ik heb goeie dingen gelezen over Peterson De Luxe Mixture...makkelijke tabak, zoetig, vanille. Ik ga er zelf ook een blik van halen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Lekkere aroma

Bericht door robvoorburg »

Prettige tabak hoor, misschien vind ik deze lekkerder dan
de Sunset Brise van hetzelfde merk.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Lekkere aroma

Bericht door teunis »

Luys schreef:
teunis schreef:Helaas moet ik je teleurstellen, DE tabak bestaat niet.
Niet helemaal waar; heb ooit bij Dukdalf een pakje Witte Os (jawel, van DE) meegenomen. DE maakt geen tabak meer, maar er bestaat nog wel DE tabak. Gooed zoeken!

Geintje :mrgreen: kon het niet laten...
:lol: :lol: :lol:

Ehh... Witte Os? Ken ik niet. Is dat een baai? een mixture?
Bij de weg, Amphora is/was toch ook van DE?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Re: Lekkere aroma

Bericht door Winslow Collector »

teunis schreef:Bij de weg, Amphora is/was toch ook van DE?
Inderdaad Teunis: "was" of "is".

Of het financieel/bedrijfsmatig nog onderdeel is van Amphora weet ik niet. Het wordt in ieder geval niet meer in Nederland geproduceerd, maar bij Mac Baren in Svendborg, Denemarken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Lekkere aroma

Bericht door robvoorburg »

Witte Os was een baai Teunis.

Michiel_w
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:04

Re: zoete tabakken

Bericht door Michiel_w »

lestat schreef:Altijd mijn eerste aanrader bij deze vraag: Holger Danske-Mango&Vanille
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben!

Het weer is dan wel weer erg winter, maar deze tabak geeft in ieder geval het idee dat de lente/zomer onderweg is!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: zoete tabakken

Bericht door Dolledokus »

Lijkt me lekker als ik dat allemaal zo hoor. Maar als ik dan vervolgens dit lees :
Winslow Collector schreef: Ik rook al ruim 25 jaar pijp en de ontdekkingstocht naar tabakken blijft maar voortduren. Wat natuurlijk meteen een onderdeel van de charme is van het pijproken.
Sodeju zeg, dan heb ik nog wel even te gaan hahahaah!
Ik ben ook een zoetliefhebber, maar ja, das snoepen. Kan je dat doortrekken in tabak? Ik gok dat ik zoet wel lekker zal vinden. Mede omdat ik ook wel bij snuff neig naar de wat zoetere, abrikozen bijvoorbeeld. En toch heb je dan soms zin in wat extra lekkers of pittigs, gewoon voor de afwisseling ervan.
Wat is een lekkere zoete voor een beginnend roker? Want de namen klinken geweldig natuurlijk, maar das voor mij allemaal nog heel erg Hans Kazan ;)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

Dolledokus schreef:Lijkt me lekker als ik dat allemaal zo hoor. Maar als ik dan vervolgens dit lees :
Winslow Collector schreef: Ik rook al ruim 25 jaar pijp en de ontdekkingstocht naar tabakken blijft maar voortduren. Wat natuurlijk meteen een onderdeel van de charme is van het pijproken.
Sodeju zeg, dan heb ik nog wel even te gaan hahahaah!
Ik ben ook een zoetliefhebber, maar ja, das snoepen. Kan je dat doortrekken in tabak? Ik gok dat ik zoet wel lekker zal vinden. Mede omdat ik ook wel bij snuff neig naar de wat zoetere, abrikozen bijvoorbeeld. En toch heb je dan soms zin in wat extra lekkers of pittigs, gewoon voor de afwisseling ervan.
Wat is een lekkere zoete voor een beginnend roker? Want de namen klinken geweldig natuurlijk, maar das voor mij allemaal nog heel erg Hans Kazan ;)
Stuur me via PB even je naam en adresgegeens, dan stuur ik je wat samples op. Kun je een paar zoete tabakken proberen, zonder hele verpakkingen aan te moeten schaffen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: zoete tabakken

Bericht door Dolledokus »

Komt eraan ;)
Ik ontdek nu pas het "bekijk je eigen berichten" knopje, hahaha!
Ah we worden langzaam wegwijs hier.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

Dolledokus schreef:Komt eraan ;)
Ik ontdek nu pas het "bekijk je eigen berichten" knopje, hahaha!
Ah we worden langzaam wegwijs hier.
Maakt niet uit, heeft geen haast.
Inmiddels is, na ons PB-contact, een pakketje samples sinds donderdagavond naar je onderweg. Met een beetje mazzel heb je het zaterdag in huis, anders dinsdag. Groeten en geniet ze.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: zoete tabakken

Bericht door Dolledokus »

Heey kijk aan zeg! Maar dat is even super ;P
Verheug me dan ook erg op de zoete merkjes. Zal me benieuwen!
En uiteraard zal ik de bevindingen even laten weten.

Nogmaals erg veel dank! ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Ok, wat maandjes verder en na wat samples van Winslow Collector en zelf wat probeersels is de tabak die ik alleen nog maar rook:

Winslow No1

Wat lekker, en verveeld geen moment.
De Harlekin nog niet geprobeerd, al zag ik het mooie blik bij Hajenius liggen...

Welke van de 2 heeft jullie voorkeur?

Whitesnake

Re: Lekkere aroma

Bericht door Whitesnake »

Harlekin is niet zo heftig. Vind ik persoonlijk beter! Niettegenstaande blijft de n°1 top!

Probeer de aromaat van Vinche eens!

Godfrey59

Re: Lekkere aroma

Bericht door Godfrey59 »

Hallo en Welkom op het forum


Om een idee te geven van de juiste smaak welke je bevalt proberen te pakken .

In de ruim 30 jaar pijproken heb ik honderden tabakken geprobeert en geproeft , enkele zijn gebleven andere zijn opgerookt maar nooit meer , en weer anderen zijn na de eerste bowl meteen in de afvalbak verdwenen . Ik denk dat ik in al die jaren toch wel een aantal kilo,s weg gekiepert heb :shock:

Godfrey

basko
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2012 18:07
Locatie: kalken -Belgie

Re: Lekkere aroma

Bericht door basko »

sluit mij aan bij godfrey59, ook 40 jaar pijproker en alles geprobeerd en uiteindelijk bij één enkele soort gebleven.
Nieuwe tabakken zijn telkens "oude wijn in nieuwe zakken", aroma's van 20-30 jaren geleden keren steeds weer en de basis is altijd de natuurlijke tabak, alleen de bijgevoegde aroma's reuk- en smaakstoffen veranderen.

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

moet bekennen dat ik ook al het een en ander heb weggegooid.

maar intussen al een fijne gevonden die ik de afgelopen maanden dus uitsluitend rook.
Winslow No 1 dus. Al mn 3e blik.

Na deze de Harlekin eens proberen... lees goeie verhalen erover.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Lekkere aroma

Bericht door Eliminator »

Voor ik lid werd van dit forum heb ik me ook wel eens schuldig gemaakt aan het weggooien van tabak, nu wetende dat er voor elke tabak wel liefhebbers zijn zal ik dat nooit meer doen, mocht je nog eens iets hebben waarvan je denkt 'dit niet meer' neem dan in overweging om er anderen mee blij te maken,...... een beetje de ziel van dit forum, let wel, niet verplicht, maar wel gewaardeerd !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Lekkere aroma

Bericht door Sidekickelvis »

Eliminator schreef:Voor ik lid werd van dit forum heb ik me ook wel eens schuldig gemaakt aan het weggooien van tabak, nu wetende dat er voor elke tabak wel liefhebbers zijn zal ik dat nooit meer doen, mocht je nog eens iets hebben waarvan je denkt 'dit niet meer' neem dan in overweging om er anderen mee blij te maken,...... een beetje de ziel van dit forum, let wel, niet verplicht, maar wel gewaardeerd !


En je kan het ruilen tegen iets wat je wel lust!!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Zeker!!

het waren ook meer restjes : )

Plaats reactie