Het grote 'zoet/aromatic' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door oehoe »

Iets van €65,- aan tabak richting oehoe's tochtige takkennest. Naast de voorgestelde MacBaren Vanilla Cream ook 'n pouch Vanilla Toffee Cream. Daarnaast iets anders, te weten Danish Black Vanilla en 'n Davidoff Scottish Mixture. Pijp 7 arriveert morgen door de voortreffelijke diensten van Haddock's. De forumpijp wordt dus nummer 8. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Eliminator »

Als voormalig zoet roker, de Black Vanilla is er ook in flake, erg lekker, en de DTM Vanilla Honeydew, topper.
De laatste zal ik niet snel meer kopen omdat ik er te weinig van rook, maar is wel dé tabak die ik soms mis.
Dat gezegd hebbende, de MB Green Velvet, weet niet of die nog te koop is, maar geen tabak voor dagelijks of wekelijks gebruik (meer, voor mij) maar wel één waar ik met plezier aan terug denk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Stoker »

oehoe schreef: Naast de voorgestelde MacBaren Vanilla Cream ook 'n pouch Vanilla Toffee Cream.
ik vond persoonlijk deze tabakken eerst tegen vallen nu ik ze maand of 2 a 3 heb laten staan lijkt het alsof ze een betere smaak krijgen .. Ik bewaar ze in een glazen pot die lucht dicht zijn. misschien een tip om ze even te laten rijpen.
oehoe schreef: Pijp 7 arriveert morgen door de voortreffelijke diensten van Haddock's. De forumpijp wordt dus nummer 8. :mrgreen:
ik heb van de week zelf pijp 9 binnen gehad de Peterson Holiday pijp 2016.
mijn forum pijp is nr 10 en zal ook de 10e in mijn collectie zijn :D
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

mac baren plumcake

Bericht door safetymichel »

Vandaag een ongeopend blik Mac Baren Plumcake op een vlooienmarkt gekocht.
De meningen op ons forum lopen uiteen. Zal hem vandaag eens openen en proef ondervindelijk zelf ervaren. Ben heel benieuwd.
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door deKucher »

Dit is wel een redelijke BUMP maar ik vraag me nu echt af...
Als ik nou een zoet smakende maar niet zo zeer zoet geurende tabak wil die tevens niet te zwaar valt wat zou ik dan het beste in mijn pijpjes kunnen stoppen?

Het mag absoluut wel zoet ruiken trouwens al las ik ergens op dit forum dat aromtische tabakken meestal minder smaken juist vandaar..

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Arno »

deKucher schreef: 15 jan 2019 14:07 Dit is wel een redelijke BUMP maar ik vraag me nu echt af...
Als ik nou een zoet smakende maar niet zo zeer zoet geurende tabak wil die tevens niet te zwaar valt wat zou ik dan het beste in mijn pijpjes kunnen stoppen?

Het mag absoluut wel zoet ruiken trouwens al las ik ergens op dit forum dat aromatische tabakken meestal minder smaken juist vandaar..
Misschien dat een meer naturelle tabak wat voor je is, een Virginia bijvoorbeeld. Die kunnen best zoet zijn maar meer natuurlijk zoet. En het ruikt meer naar tabak ipv. zoetigheid. Bijvoorbeeld de in NL verkrijgbare Erik Stokkebye - 4th Generation 1855.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Paasei »

in mijn beleving is een milde latakia ook zoet, zeker als er black cavendish tussen zit...
Old Dublin van Peterson
of skiff mixture van S G
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Meester W »

De Heinrichs nr 30 van tante Gertrud ? Ik rook hem nu uit een de Graaff pijp. Smakelijk hoor. With a dash of lata..
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door deKucher »

Zijn er ook échte uitschieters wat betreft smaak ? Ik wil namelijk van een intense smaak naar een milde smaak om zo mijn smaak pallet te verfijnen.
En dan zou ik willen beginnen met intens zoet en dan later intens vol van andere smaken zoals rokerig of noterig en dan langzaam alles afbouwen.

Ik zie dat als een soort van training namelijk.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door roocker »

De door Arno genoemde 1855 bevalt mij ook prima , ook een lichte flake kun je eens proberen . Bijvoorbeeld erg toegangkelijk is de navy flake van Mac Baren . Of de Virginia blend van Mac Baren... Lees ook eens revieuws op tobaccorevieuws.com en selecteer je voorkeur . Ik denk dat jij idd nu veel Virginia moet proberen en mixen hiervan met bijvoorbeeld de zoete cavendisch en/of Burley . Bij velen zie je dat er later overgegaan is op vapers of Latakia . Eigen reis en veel ontdekken .


Een tabak die makkelijk rookt , is de Baaitabak . Coopvaert of Heerenbaai paars is ook erg lekker , daarin tegen niet zoet .

Ook de Solani mix met kers/cocos is misschien iets voor jou ? Blend nr 113 . Sweet Mystery . Of Danish Black V .

Een en ander te verkrijgen als sample via mij of andere leden . Heb veel op voorraad maar altijd maar 3 a 4 blikken open .

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Ribbon »

deKucher schreef: 15 jan 2019 19:24 Zijn er ook échte uitschieters wat betreft smaak ?
Bibo en Memories of Tuscany (beide DTM) en Cannon Plug van SG zijn wel beruchte smaakbommen qua zoetig- en/of fleurigheid.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door deKucher »

roocker schreef: 15 jan 2019 20:14 De door Arno genoemde 1855 bevalt mij ook prima , ook een lichte flake kun je eens proberen . Bijvoorbeeld erg toegangkelijk is de navy flake van Mac Baren . Of de Virginia blend van Mac Baren... Lees ook eens revieuws op tobaccorevieuws.com en selecteer je voorkeur . Ik denk dat jij idd nu veel Virginia moet proberen en mixen hiervan met bijvoorbeeld de zoete cavendisch en/of Burley . Bij velen zie je dat er later overgegaan is op vapers of Latakia . Eigen reis en veel ontdekken .


Een tabak die makkelijk rookt , is de Baaitabak . Coopvaert of Heerenbaai paars is ook erg lekker , daarin tegen niet zoet .

Ook de Solani mix met kers/cocos is misschien iets voor jou ? Blend nr 113 . Sweet Mystery . Of Danish Black V .

Een en ander te verkrijgen als sample via mij of andere leden . Heb veel op voorraad maar altijd maar 3 a 4 blikken open .
Vergeet mijn onwetendheid maar "vapers" daar bedoel je toch mee doe mensen die aan een ander soort apparaatje lurken dan dat pijp rokers doorgaans doen of begrijp ik dat verkeerd?

Zal ook eens naar die website gaan en kijken of ik er aan uit komen.

Van plugs weet ik totaal niets, mijn vermoeden is dat een plug iets is wat kant en klaar in de pijp gestopt wordt en aldus zo gerookt wordt... Ik verwacht dat ik er totaal naast zit hahaha

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Eliminator »

Vapers, zijn tabakken die bestaand uit Virginia tabak (de Va) en Periqeu tabak (de Pers), niets te doen met vaporizers o.i.d.

De Bibo is idd echt een extreem zoete tabak, you love it or you hate it, ken overigens meer mensen die bij de tweede soort horen.
Maar ken ook een die-hard liefhebber.

Als je meer de naturel tabak wilt uitproberen, niet te veel aromatische toevoegingen, zijn er dus bovengenoemde soorten en de al eerder genoemde latakia, maar laten we ook de Burley niet vergeten, ook een tikkeltje zoet, soms zelfs een beetje chocolade achtig maar zonder (al dan niet) chemische toevoegingen.

Schaam je overigens niet gewoon de vraag te stellen voor wat samples, niemand hier is daar te beroerd voor, laat ik het spits af bijten,... doe mij 'via PB' je adres en zal een leuk pakketje voor je samen stellen.

Zo ben ik jaren geleden geholpen en zet die traditie heel graag voort.
Afbeelding

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door deKucher »

Eliminator schreef: 15 jan 2019 21:46 Vapers, zijn tabakken die bestaand uit Virginia tabak (de Va) en Periqeu tabak (de Pers), niets te doen met vaporizers o.i.d.

De Bibo is idd echt een extreem zoete tabak, you love it or you hate it, ken overigens meer mensen die bij de tweede soort horen.
Maar ken ook een die-hard liefhebber.

Als je meer de naturel tabak wilt uitproberen, niet te veel aromatische toevoegingen, zijn er dus bovengenoemde soorten en de al eerder genoemde latakia, maar laten we ook de Burley niet vergeten, ook een tikkeltje zoet, soms zelfs een beetje chocolade achtig maar zonder (al dan niet) chemische toevoegingen.

Schaam je overigens niet gewoon de vraag te stellen voor wat samples, niemand hier is daar te beroerd voor, laat ik het spits af bijten,... doe mij 'via PB' je adres en zal een leuk pakketje voor je samen stellen.

Zo ben ik jaren geleden geholpen en zet die traditie heel graag voort.
Bedankt voor de heldere uitleg wat betreft vapers, dat had ik inderdaad nooit kunnen raden als leek.
Ik sta wat betreft tabak geheel open naar jullie aanrading, jullie gaan tenslotte al een poos mee en hebben het zelf ook moeten ondervinden en ik zou dom zijn jullie ervaringen te negeren.

Ik vind het heel mooi dat je dat je dat voor mij wil doen en ik maak er dan ook gebruik van, zal per PB mijn informatie door sluizen naar je.

Ik heb eventueel iets te ruil aan te bieden namelijk 2 types Middle-Earth tabakken genaamd "Old Toby" en "Rivendel", het zijn aromatische tabakken en ik weet niet of ik je daar blij mee kan maken maar het aanbod staat.. tevens ook voor andere leden hier.
Ik heb van beide niet heel veel en het was redelijk kostbaar ze vanuit America hier heen te krijgen maar vind delen ook niet erg zolang ik zelf ook iets overhoud.
Heb ook nog de Ålsbo Black in de aanbieding maar ik verwacht dat je die al eens gehad hebt :)

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Stoker »

deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25

Vergeet mijn onwetendheid maar "vapers" daar bedoel je toch mee doe mensen die aan een ander soort apparaatje lurken dan dat pijp rokers doorgaans doen of begrijp ik dat verkeerd?
ook somige pijprokers lurken wel aan zoon ding ;)
deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25 Van plugs weet ik totaal niets, mijn vermoeden is dat een plug iets is wat kant en klaar in de pijp gestopt wordt en aldus zo gerookt wordt... Ik verwacht dat ik er totaal naast zit hahaha
nee volgens mij heb je dat helemaal goed. zijn wel handig als je een smaak wilt proberen voor dat je een hele pouch of blik koopt van iets wat dan toch tegen valt..

Mocht je belang hebben bij ZOETE samples kan ook ik je wel wat sturen moet je mij anders ook maar even een PBtje sturen

Groeten Stoker
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door deKucher »

Stoker schreef: 16 jan 2019 01:11
deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25

Vergeet mijn onwetendheid maar "vapers" daar bedoel je toch mee doe mensen die aan een ander soort apparaatje lurken dan dat pijp rokers doorgaans doen of begrijp ik dat verkeerd?
ook somige pijprokers lurken wel aan zoon ding ;)
deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25 Van plugs weet ik totaal niets, mijn vermoeden is dat een plug iets is wat kant en klaar in de pijp gestopt wordt en aldus zo gerookt wordt... Ik verwacht dat ik er totaal naast zit hahaha
nee volgens mij heb je dat helemaal goed. zijn wel handig als je een smaak wilt proberen voor dat je een hele pouch of blik koopt van iets wat dan toch tegen valt..

Mocht je belang hebben bij ZOETE samples kan ook ik je wel wat sturen moet je mij anders ook maar even een PBtje sturen

Groeten Stoker
Heel vriendelijk Stoker, ik ga je er wellicht aan houden maar ergens vind ik het moeilijk om als nieuweling bij jan en alleman samples te vragen ( ook bij zelf aanbieden ).
Ben ingegaan op Eliminators aanbod en dat wacht ik even af, ook wel handig voor het geval dat je wat zou sturen wat hij al gezonden heeft.

Ik heb een soort van belachelijke zelf code waarin in van mijzelf uit dingen moet verdienen maar heb geduld met me :)

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Ribbon »

deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25 Van plugs weet ik totaal niets, mijn vermoeden is dat een plug iets is wat kant en klaar in de pijp gestopt wordt en aldus zo gerookt wordt... Ik verwacht dat ik er totaal naast zit hahaha
Plug is (naast bijv. ribbon, flake, rope, crumble cake etc.) een vorm waarin pijptabak wordt geleverd. De tabak komt dan in compacte geperste blokjes, zeg maar ongesneden flakes. Derhalve is er wat bewerking (snijden) nodig alvorens het in de pijp gestopt kan worden. Zeker niet kant en klaar dus. Janneman maakte hier een leuk filmpje over:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door deKucher »

Achja natuurlijk... hoe had ik de filmpjes can janneman nu kunnen vergeten.

Dank u voor de voorlichting Ribbon en Janneman.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Stoker »

deKucher schreef: 16 jan 2019 01:18
Stoker schreef: 16 jan 2019 01:11
deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25

Vergeet mijn onwetendheid maar "vapers" daar bedoel je toch mee doe mensen die aan een ander soort apparaatje lurken dan dat pijp rokers doorgaans doen of begrijp ik dat verkeerd?
ook somige pijprokers lurken wel aan zoon ding ;)
deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25 Van plugs weet ik totaal niets, mijn vermoeden is dat een plug iets is wat kant en klaar in de pijp gestopt wordt en aldus zo gerookt wordt... Ik verwacht dat ik er totaal naast zit hahaha
nee volgens mij heb je dat helemaal goed. zijn wel handig als je een smaak wilt proberen voor dat je een hele pouch of blik koopt van iets wat dan toch tegen valt..

Mocht je belang hebben bij ZOETE samples kan ook ik je wel wat sturen moet je mij anders ook maar even een PBtje sturen

Groeten Stoker
Heel vriendelijk Stoker, ik ga je er wellicht aan houden maar ergens vind ik het moeilijk om als nieuweling bij jan en alleman samples te vragen ( ook bij zelf aanbieden ).
Ben ingegaan op Eliminators aanbod en dat wacht ik even af, ook wel handig voor het geval dat je wat zou sturen wat hij al gezonden heeft.

Ik heb een soort van belachelijke zelf code waarin in van mijzelf uit dingen moet verdienen maar heb geduld met me :)
Nou ja je weet me te vinden mocht je toch een paar willen :D. hebben allemaal genoeg voorraad daarom bieden we het aan (in ieder geval ik wel) en toen ik zelf net gestart was heb ook ik wat samples van verschillende leden mogen ontvangen en op meeting ruilen we nog steeds wel samples uit . daarom zijn we toch een rook genootschap :D
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Stoker »

Ribbon schreef: 16 jan 2019 07:21
deKucher schreef: 15 jan 2019 21:25 Van plugs weet ik totaal niets, mijn vermoeden is dat een plug iets is wat kant en klaar in de pijp gestopt wordt en aldus zo gerookt wordt... Ik verwacht dat ik er totaal naast zit hahaha
Plug is (naast bijv. ribbon, flake, rope, crumble cake etc.) een vorm waarin pijptabak wordt geleverd. De tabak komt dan in compacte geperste blokjes, zeg maar ongesneden flakes. Derhalve is er wat bewerking (snijden) nodig alvorens het in de pijp gestopt kan worden. Zeker niet kant en klaar dus.
Hey Ribbon,
Dank voor het verduidelijken :D
Weet je dan toevallig ook hoe die kant en klare rolletjes met dat stukje papier er om heen genoemd worden ?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Ribbon »

Sigaretten? ;)

Geen idee waarop je doelt...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Die rolletjes waren speciaal voor die goedkope pijpjes van ???? Daar kocht je die plugjes bij maar dat werkte voor geen meter. Wie was het verkopende merk ook alweer?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Tobias Tobit »

Ja ik kan me die rolletjes ook nog herinneren, perfect gestopte pijpen elke keer weer. Kwamen die niet van Stanwell ofzo? Ik ben het alweer helemaal vergeten, heb ze ooit wel zien liggen bij de Oude Leeuw.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Arno »

Sidekickelvis schreef: 20 jan 2019 18:28 Die rolletjes waren speciaal voor die goedkope pijpjes van ???? Daar kocht je die plugjes bij maar dat werkte voor geen meter. Wie was het verkopende merk ook alweer?
Volgens mij was dat de Tattoo van Gubbels. Alleen gaat er hieronder losse tabak in, kan zo geen foto vinden van die rolletjes..

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef: 21 jan 2019 12:23
Sidekickelvis schreef: 20 jan 2019 18:28 Die rolletjes waren speciaal voor die goedkope pijpjes van ???? Daar kocht je die plugjes bij maar dat werkte voor geen meter. Wie was het verkopende merk ook alweer?
Volgens mij was dat de Tattoo van Gubbels. Alleen gaat er hieronder losse tabak in, kan zo geen foto vinden van die rolletjes..

Afbeelding
Nee, er is een recentere versie geweest. Was dat niet iets voor in zo'n Nording Eriksen pijp?
Edit: viewtopic.php?f=47&t=8890&p=317098&hili ... ak#p317098
Volgens mij bedoelen we deze...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Yup, die was het!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Tobias Tobit »

Oeps had ik de verkeerde Deen in gedachten :D
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door George Bertram »

Arno schreef: 21 jan 2019 12:23 Volgens mij was dat de Tattoo van Gubbels. Alleen gaat er hieronder losse tabak in, kan zo geen foto vinden van die rolletjes..
Afbeelding
Tja, jeugdsentiment....
Vreemd dat een meer als koffiebrander bekend merk een pijp met tabak op de markt bracht...
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Arno »

George Bertram schreef: 21 jan 2019 17:54
Arno schreef: 21 jan 2019 12:23 Volgens mij was dat de Tattoo van Gubbels. Alleen gaat er hieronder losse tabak in, kan zo geen foto vinden van die rolletjes..
Afbeelding
Tja, jeugdsentiment....
Vreemd dat een meer als koffiebrander bekend merk een pijp met tabak op de markt bracht...
Niet zo vreemd, DE was ooit groot in pijptabak.. Coopvaert, Friesche Heerenbaai...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Tattoo, Tupoo, [pipoo], Qwixx en Pipo - Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Nysius »

Tattoo-pijpjes zijn door Big-Ben laatstelijk weer geproduceerd. Ook weer in diverse ‘hippe’ kleuren.
Bijna € 50 voor zo’n pijpje, dat dan wel.

Niet meer nieuw verkrijgbaar is het kekke Douwe Egberts-tabaksdoosje van de foto, gevuld met kleine ‘cube-cut’ blokjes tabak. De tabak strooide je in het keteltje, al ging het er vaak naast, het was wat gepriegel. Met het bijgeleverde stampertje kon je het aandrukken. Zie de ‘handleidingsicoontjes’ in de hoeken van de display card, op de foto die Arno hierboven heeft gepost.
Het stampertje zie je ook op die foto, dat kun je onder in het tabaksdoosje opbergen, slim.

Zal het setje meenemen naar WW. Heb zelfs nog wat van de tabak, als ik me niet vergis. Zoetig, licht, als ik me niet vergis. Neptune/Amphora-achtig? Zoet/aromatic in ieder geval. Natuurlijk ook voor andere tabak geschikt, propje flake er in: handig voor een kleine rookpauze.

(Wanneer was dit eigenlijk, deze poging pijproken te ‘verhippen’? Arno?)

Er is ook nog een variant (geweest) van Big-Ben met een hogere ketel, de Tupoo. Ook hippe kleuren. Weet niet of die er vroeger of later was dan de Tattoo en ook niet of de ketel ook van bruyère was.

Afbeelding
Big-Ben Tupoo <www.pipetorium.com>


Vauen heeft vanaf 2008 de [pipoo] gehad, zeer lijkend op de Tattoo. Ze hielden elkaar in de gaten blijkbaar. De [pipoo] had een helemaal houten kop, terwijl de Tattoo een houten halfrond keteltje had dat in de dubbelwandige kunststof kop was bevestigd.
Vauen had tabak voor de [pipoo] in de vorm van kleine cylinders tabak (denk: stukje sigaar) die je in z’n geheel in de pijp deed. Geen fout mogelijk bij het stoppen van je pijp.
Vijf of zes van die tabakporties in een soort sigaartube, en natuurlijk in zoet/aromatic smaken .
Alleen in Duitsland gezien, maar deze pijp met bijbehorende tabak is misschien ook in Nederland op de markt geweest?

Afbeelding

Vauen [pipoo] (www.tabak-goetz.de)

Afbeelding
Tabak voor de Vauen [pipoo]
(www.tabak-goetz.de)

Later kwam Vauen ook nog met de Qwixx, maar die ken ik niet uit eigen ervaring. (Qwixx voor de kwieke fix?) Geschikt voor normale pijptabak, iets minder minuscule ketel lijkt het.

Afbeelding
Vauen Qwixx (www.vauen.com)

Overigens: de [pipoo] van Vauen niet verwarren met de bekbrander / neuswarmer Pipo van Big-Ben. Ja ja ...
Over die Pipo, fijn pijpje overigens, staat op http://www.dutchtobacconist.nl/shop/acc ... -ben/pipo/
nog een aardig verhaal. De ontwerper was Alfons Gubbels, toen 19 jaar. Dat was in 19??.



Afbeelding

Big-Ben Pipo (www.dutchtobacconist.nl)
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Plaats reactie