Het grote 'PRF forumtabak' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door St Patrick »

Het zijn idd erg leuke ontwikkelingen en goede vragen en antwoorden die ik hier lees.
Een eigen tabakslijn zou super zijn, maar gewaagd. Een PRF keurmerk is misschien een nog beter idee...
Ik hou dit vanaf de zijlijn in het vizier en zal hier en daar feedback geven...:)
Ik ben dus erg benieuwd naar eventuele concretere ideeën en het termineren van de risico's die hier aanvast zitten.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door janneman »

Misschien een tikkeltje een zijstraat, maar ik heb al vaker zitten denken om eens een setje alternatieven voor de bangmaak-stickers te maken en op sticker papier te printen. Ik heb het eigenlijk nooit echt op een rijtje gezet, maar ik denk toch dat de meeste van die stickers binnen een beperkt aantal vormen en maten vallen. Een tekst in de geest van 'Deze tabak wordt gerookt door een RPF-lid'... Vermoedelijk een witte of lichte tekst op zwart of donker, zodat het gemakkelijk aansluit bij een net niet perfect passend zwart randje van de onderliggende sticker. Geen keurmerk, maar het zou denk ik een beetje werken zoals ons visitekaartje, al vraagt het om iets meer toelichting (als iemand mijn blik tabak zit te lezen dan kunnen we ook wel kletsen :D )
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Misschien een tikkeltje een zijstraat, maar ik heb al vaker zitten denken om eens een setje alternatieven voor de bangmaak-stickers te maken en op sticker papier te printen. Ik heb het eigenlijk nooit echt op een rijtje gezet, maar ik denk toch dat de meeste van die stickers binnen een beperkt aantal vormen en maten vallen. Een tekst in de geest van 'Deze tabak wordt gerookt door een RPF-lid'... Vermoedelijk een witte of lichte tekst op zwart of donker, zodat het gemakkelijk aansluit bij een net niet perfect passend zwart randje van de onderliggende sticker. Geen keurmerk, maar het zou denk ik een beetje werken zoals ons visitekaartje, al vraagt het om iets meer toelichting (als iemand mijn blik tabak zit te lezen dan kunnen we ook wel kletsen :D )
Moet ze nog printen, Janneman. Maar ik heb een setje spreuken op verschillende formaten op mijn computer staan. Inclusief die halve-maan vorm die ze op ronde blikjes stickeren.
Let wel, en dat weet je zelf waarschijnlijk al: je mag dit niet doen op verpakkingen die nog niet verkocht zijn. Want de overheid bepaalt daarvoor precies WAT er op moet staan en hoeveel procent van de verpakking bedekt moet zijn mat waarschuwingen. Maar wel leuk om creatief te wezen en nonchalant je verpakking pijptabak opzichtig op tafel te leggen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door janneman »

:D Ik bedoelde dit ook als huisvlijt, niet als handelsverpakking :D Een keer een serie jpegs maken, en zelf op stickerpapier drukken naar wens...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef::D Ik bedoelde dit ook als huisvlijt, niet als handelsverpakking :D Een keer een serie jpegs maken, en zelf op stickerpapier drukken naar wens...
Juistem, dat is mijn bedoeling ermee. Ik heb eigenlijk niet veel pro-rookteksten, maar ook andere teksten om mensen een beetje te prikkelen (irriteren?). Zal eens een paar stickervellen in de printer leggen en de huisvlijt van digitale vorm naar analoge vorm verwerken.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Toon »

Iets als
" Staatsbemoeienis schaadt de (geestelijke) gezondheid!";
" Wij dansen niet naar de pijp(en) van de fiscus";
" Een dag niet gerookt, is een dag niet geleefd";
" A pipe a day, keeps the shrink away".

ach, en zo is er nog een boel te bedenken wat in de meeste situaties wel een gesprekje uitlokt.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Arno »

- Tabaksrook kan virginia, latakia en oriëntaalse tabakken bevatten!
- Rokers sterven gelukkiger
- Roken veroorzaakt levendig genot
- (een hele foute voor de PVV'ers onder ons) Roken verminderd de vruchtbaarheid, allochtonen begint u snel!
- Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby. Gelukkig ben ik een man.
- Ik heb van roken geen spijt want ik steun de (r)overheid
Afbeelding

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door belphegor »

Stress is doods oorzaak nummer 1, Gelukkig werkt pijp roken stress verlagend.


(of iets in de trend alleen iets meer catchy)
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Kapitein Haddock »

Winslow Collector schreef:Rudi heeft (a) zijn klanten, waaronder ook klanten van dit forum een klein deel van zijn klandizie is, en (b) zijn verwezenlijking van de aanstaande licentie om tabakken te kunnen importeren. De vraag is nu: helpt het forum Rudi, door de PRF-naam aan enkele tabakken te verbinden? Of helpt Rudi dit forum om het PRF-logo (of meer: ontwerp, naamgeving van de tabakken, of...?) op enkele tabakken te zetten en zo het forum bij niet-leden onder de aandacht te brengen.

Even kort-door-de-bocht gesteld, maar niet rottig of negatief bedoeld: Rudi zorgt er echt wel voor, dat hij zijn visie uitvoert en tabakken op de NL-markt zet die hij graag als assortimentsuitbreiding voor de NL-pijprokers wil aanbieden... met of zonder PRF aanduidingen. Dus je hebt gelijk, Kapt. Haddock: Rudi zorgt zelf wel voor zijn bedrijfsvoering, daar heeft hij de hulp van het PRF in de vorm van PRF-tabakken niet voor nodig.
Onze hulp wilde ik zeker niet overschatten. Al bij al vormen wij maar een kleine club van liefhebbers en zijn zeker geen begrip in de pijprokerswereld, tenzij de visitekaartjes daar verandering in brengen. :wink:

Ik denk dus inderdaad niet dat Rudi ons nodig heeft en dat het meer een geste van zijn kant is.
Winslow Collector schreef:De andere vraag is dan: kan Rudi het PRF helpen met deze vorm van naamsbekendheid verspreiden? Bij particuliere afnemers van Rudi en de consumenten via de winkeliers waar Rudi zaken mee doet. Dat was eigenlijk meer het idee van Rudi: "zou het leuk zijn om..."
Het zal de naamsbekendheid zeker vergroten. Dat staat buiten kijf en is meteen ook het punt waar ik me eventueel zorgen over maak. Bijvoorbeeld over ons beeld naar buiten toe zoals Massis al aankaartte. Zouden we ook reclame van Rudi's winkel of - ik noem maar wat - Big Ben op onze site plaatsen? Zo nee, wat is het verschil?
Winslow Collector schreef:Interessante vragen, leuk proces en spannende tijden de komende maanden. Nietwaar? :wink:
Inderdaad, interessante vragen. Ik spreek mij ook niet meteen uit voor of tegen dit idee, maar we moeten hier wel goed over nadenken.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Nekker »

Dé contra's die ik lees zijn stuk voor stuk terechte vragen die we onszelf moeten stellen. Echter blijf ik bij mijn standpunt. We blijven een non-profit organisatie. Er zijn nu 5000 kaartjes afgedrukt, maar dat kost nu eenmaal geld in dit geval is het opgelost geweest omdat Eli het grootste deel heeft bijgedragen aan de kosten (waarvoor mijn dank). Maar dat is vrees ik iets wat niet voor herhaling vatbaar is, indien de kaartjes een onverhoopt succes blijken te zijn... Dus zoals Massis zegt: "Rudi kaartjes bij de tabak en al zijn verzendingen laten bijvoegen", is naar mijn mening financieel niet haalbaar. Eens die kaartjes op zijn ga ik niet uit eigen zak opnieuw productie kosten betalen om het forum te promoten. Het PRF-tabak idee is dus ideaal om voor heel lange tijd gratis reclame te hebben.

Ik vind de mening dat een slechte recensie van de tabakken gelijk staat aan een negatief imago voor het forum, wel heel erg grof gesteld. Dat zijn twee zaken die amper iets met elkaar te maken hebben. Maar als dit iets is waar jullie bang voor hebben, kunnen enkele woorden een verschil maken op het etiket. I.p.v. het bijvoorbeeld een PRF-tabak te noemen kan je erop zetten: "in samenwerking met het pijprokersforum". De naam staat erop, visuele reclame is aanwezig, maar het is duidelijk dat dit niet door ons op de markt is gebracht. Het wekt eerder de indruk dat we onze "professionele" consumenten-mening hebben doorgedrukt bij de totstandkoming van het product.

Het geeft blijk van een forum met kennis van zaken. En dat het zeker de moeite waard is om onze recensies te lezen en het forum te bezoeken.

Ik kijk even richting WC, of dit een haalbaar idee is? Volgens mij is dit de gulden middenweg voor de pro-leden en contra-leden.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Pieter »

Ik ben eigenlijk compleet tegen de voorgestelde werkwijze.

Rudi gun ik alles. De man heeft passie en doet zijn best om zijn bedrijf te draaien. Dat hij anders niet verkrijgbare tabakken gaat importeren doet mij dan ook goed, en ik zal zeker trachten deze te bestellen als ze in de smaak vallen! Alleen maar een goede zaak als het aanbod breder wordt.


Wat voor mij echter te versmaden is, is het simpelweg plakken van een PRF-sticker op een reeds bestaande tabak. Dit om een aantal redenen:

Als je met een forumtabak komt, vind ik het niet meer van vanzelfsprekend dat dit ook een unieke tabak is (afgezien van de praktische mogelijkheden). Als je bijvoorbeeld Calvé mayonaise haalt in plaats van die van het Albert Hein-huismerk, en vervolgens blijkt dat het eigenlijk gewoon precies dezelfde mayonaise is (afgezien van prijsverschillen), doe je afbreuk aan het duurdere/sjiekere merk: iets dat 'gewoon' is, is net zo bijzonder als hetgeen dat 'speciaal' is. Hetzelfde geldt voor een eventuele forumtabak: zo'n tabak is gewoon dezelfde tabak in een ander pakje.

Verder is de tabak niet méér aan het forum verbonden dan dat er op een arbitraire manier besloten wordt welke tabak het dan wordt. Dat heeft niets te maken met de mensen van het forum, de gedachte van het forum, etc. Het zou alleen maar voorstellen welke tabak men hier eventueel 'lekker vindt'.

Ik ben ook van mening dat een fabrikant die het prima vindt dat zijn tabakken op de markt worden gezet onder een andere naam en met een ander uiterlijk misschien niet een hoog genoege dunk heeft van zijn eigen product. Als je een Winslow bestelt is het toch vanzelfsprekend dat er Winslow op staat, en niet de naam van de persoon die het besteld heeft? Zelfs als je een custom-pijp zou laten maken, dan staat altijd nog de naam van de maker erop! Dat is niet meer dan vanzelfsprekend, en iemand die dat voor zichzelf zou laten schieten is voor mij iemand die geen passie heeft voor zijn vak, en die wil ik ook niet ondersteunen met mijn klandizie.


En dan nog een veel belangrijker punt:

Als je het op deze manier gaat doen, dan zet je een toon. En ik wil niet dat de toon wordt dat wij onze naam plakken op het spul van een ander. Al helemaal niet als de toon die gezet kan worden een heel andere is: wij hebben hier een forumlid dat staat te springen om een blend te ontwikkelen speciaal voor het forum. Het enige dat moet worden gedaan is om hem de mogelijkheid te bieden deze blend op een fatsoenlijke manier te produceren zodat schaal en distributie geen probleem vormen.

In plaats van om alle moeite te gaan doen om koste wat 't kost een forumtabak te gaan krijgen, dan maar een van een iemand die nog nooit van het forum gehoord heeft, die waarschijnlijk ook niet gek veel van het forum vindt, en dan maar onze naam op een van -zijn- spullen plakt, heb ik VEEL VEEL VEEL liever dat wij gezamenlijk het ontstaan van een forumtabak vanuit ons midden ondersteunen, al moeten er daarvoor een hoop hindernissen genomen worden.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Nekker »

@Pieter: ik denk dat het buiten kijf staat dat iedereen wil dat Arno een unieke blend maakt. De grootste discussie gaat op dit moment over het al dan niet de naam van het forum aan een tabak verlenen. Zonder de hulp van Rudi kunnen wij als forum geen tabak lanceren van Arno. Dat is financieel niet mogelijk. Persoonlijk ben ik volledig voor het idee gewonnen om een tabak met samenwerking van ons forum op de markt te brengen, zij het wel een unieke blend. Een bestaande blend hoeft voor mij part niet echt onder onze naam uitgebracht worden.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door belphegor »

Ik ben het ook met Pieter eens dat we niet gewoon een logo op een bestaande tabak plakken.

Houd niet in dat de eventuele unieke blend wel een beetje kan spieken bij bestaande blends.
Dat wordt immers bijna overal gedaan.

Ik denk niet dat als de tabak niet aanslaat het slechte reputatie zou opleveren voor het forum.
Ik mag dan misschien een beginnend pijproker zijn maar ik heb toch het idee dat zo'n beetje iedere pijproker altijd nieuwsgierig is naar nieuwe tabak, steeds een nieuwe smaak
en dus niet bang zijn om af en toe een miskoop te doen.
Vermoedelijk hebben de meeste van jullie ook wel eens een pouch of blik tabak gekocht die achteraf totaal niet jullie smaak was.
Werd je daarom kwaad op de fabrikant?
Nee. je dacht gewoon. Nou dat is jammer, maar goed weet ik het voor de volgende keer.

Dus mocht het PRF tabak al niet in de smaak vallen dan zal bovengeschreven vermoedelijk de meest realistische verwachtig zijn.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Toon »

Het mooiste zou m.i. zijn als Arno in samenspraak met een bestaande (kleine) blender, zoals HU tobacco, iets kon maken.

Dat geeft voor beide partijen iets moois.
Arno heeft de kans om in professionele omstandigheden een mixture/flake o.i.d. samen te stellen.
Uiteraard kost dit tijd, maar dat geeft m.i. niet.

Voor HU een mooie reclame en een voet binnen de deur in Nederland.
(Waarom heeft Rudi hem nog niet op voorraad eigenlijk. Ik lees veel goed over hem.)

Misschien is dit een mooie manier om aan ieders gevoel te beantwoorden.
En voor 'onze' Arno een mooie kans een unieke tabak te maken.

Andere optie is, om in eerste instantie een (bijv. DMT) tabak te vermarkten (ivm tijd), terwijl intussen bovenstaande wordt uitgewerkt. Ik denk namelijk dat dat gauw een jaar duurt voor er echt iets te produceren valt.

Anyway, my two cents.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door smoking-rob »

Toon schreef:Het mooiste zou m.i. zijn als Arno in samenspraak met een bestaande (kleine) blender, zoals HU tobacco, iets kon maken.

Dat geeft voor beide partijen iets moois.
Arno heeft de kans om in professionele omstandigheden een mixture/flake o.i.d. samen te stellen.
Uiteraard kost dit tijd, maar dat geeft m.i. niet.

Voor HU een mooie reclame en een voet binnen de deur in Nederland.
(Waarom heeft Rudi hem nog niet op voorraad eigenlijk. Ik lees veel goed over hem.)

Misschien is dit een mooie manier om aan ieders gevoel te beantwoorden.
En voor 'onze' Arno een mooie kans een unieke tabak te maken.

Andere optie is, om in eerste instantie een (bijv. DMT) tabak te vermarkten (ivm tijd), terwijl intussen bovenstaande wordt uitgewerkt. Ik denk namelijk dat dat gauw een jaar duurt voor er echt iets te produceren valt.

Anyway, my two cents.
Goede centen Toon, ik had een contact met HU ook al vermeld: ik denk dat we deze bron van (micro blender) expertise goed kunnen gebruiken bij dit project!
Zo weet ik dat hij bezig is om een aantal flakes te gaan maken en tijdens de pijpenbeurs in Lohmar eind maart introduceert hij een vijftal nieuwe tabakken die hij speciaal "gecomponeerd" heeft voor Foundation in Musico, een italiaanse pijpenfabrikant.
Vooralsnog levert hij zijn tabakken vanuit zijn eigen webwinkel.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Winslow Collector »

Beste allemaal en in het bijzonder Arno:

Ik kom net bij Rudi vandaan en heb een flinke samenvatting gedaan van de bovenstaande brainstorm tot nu toe. Ik wil hier even iets kwijt, dat wij (Rudi en ik) verder in kleiner commité willen uitwerken. En wel: de mogelijkheid om toch inderdaad, exclusief voor dit forum, een stuk of 3 eigen blends te laten ontwikkelen... door Arno. Maatje: je moet aan de bak, binnenkort :wink: . Je krijgt hierin, indien je dat wilt en ziet zitten, een belangrijk rol toebedeeld. Want er moeten dan ook verpakkingen ontworpen worden. Maar dat zal jou niet afschrikken, denk ik.

Wat meer in detail:
Zoals jullie wellicht weten, gaan Rudi en ik (en nog 2 goede vrienden) begin maart een weekje op tour in Denemarken en Duitsland met als doel verschillende pijpfabrikanten en tabaksfabrikanten te bezoeken. Voor dit initiatief van een eigen forumtabak (of tabakken) zien wij DTM (Dan Tobacco Manufactoring, een zusterbedrijf van DanPipe) als beste kandidaat voor medewerking op kleinere schaal. We gaan daar praten over de mogelijkheid om daadwerkelijk minstens 3 tabakken (3 lijkt ons het meest geschikt als start) van onze eigen receptuur (lees: Arno's receptuur) te laten ontwikkelen. Let wel: dus voor alleen de PRF-leden, niet voor de handel buiten het forum. En we hebben nog wat ideeën, bijvoorbeeld een jaarlijkse PRF Limited Edition tabak.

We gaan met dit PRF-blends-idee daar naartoe en gaan daar bespreken in hoeverre en op welke manier ze hierin met ons mee willen en kunnen gaan. Rudi ziet daar zeer goede mogelijkheden, omdat Heiko Behrens van DTM niet alleen zakenman is en een bedrijf heeft te leiden, maar ook gepassioneerd tabaksman is. Dáár is nog de passie en hobby aanwezig om dit soort ideeën te bespreken. Planta is een goede tweede kandidaat, maar om diverse redenen gaat Rudi's voorkeur uit naar DTM. Die redenen hebben overigens louter te maken met de passie van Heiko, de al eerder aangegeven welwillendheid op iets kleinere schaal te werken als Rudi zijn licentie heeft en andere redenen die in ons voordeel zouden werken, zoals het grote assortiment van beschiklbare tabakken. Verder zit er niets achter die keuze, want met beide bedrijven zijn de contacten zeer nauw en goed.

Mijn voorstel is, om een zeer klein commité van "wijzen", maximaal 2 man buitenom Arno, Rudi en ik, samen te laten komen ná ons bezoekje aan DTM. Dus niet eerder dan half maart.

Nu is er één moeilijkheidje: wie gaan er in dit klein commité zitten? Natuurlijk wil iedereen daar wel tussen zitten, we zijn allemaal begaan met dit idee (mag ik hopen) en allemaal begaan met onze rookhobby. Maar we zien een grote poll of samenwerking met meerdere mensen niet direct zitten in dit stadium. We zijn bang dat we dan zóveel meningen samenkrijgen, dat we over 3 jaar nóg zitten te kletsen en er geen blends geproduceerd wordt. Ik schrijf hier onze gedachten maar even botweg neer, mijn excuses als dit mensen zou kwetsen. Het is niet negatief bedoeld, maar we zitten nu eenmaal met veel hobbyisten bij elkaar die allemaal hun eigen smaak/mening en voorkeur hebben. Dat is in dit topic en de rest van het forum al duidelijk te lezen. Er moet ergens een voortgaande lijn uitgezet worden die binnen een redelijke termijn resultaat boekt. Rudi en ik zien een klein commité daar als beste alternatief in en ik hoop dat we dit vertrouwen aan jullie mogen vragen en hier ondersteuning in krijgen van jullie. Weken en maanden vliegen in zo'n project voorbij, zeker als je met teveel mensen keuzes zou moeten maken. En gezien de experimenteer-, fabricage- en levertijden mikken we nu op het derde kwartaal van dit jaar, dat de PRF tabakken beschikbaar moeten kunnen zijn.

Er zullen sowieso 3 tabakken uitkomen waar er voor ieder wat wils tussen zit: een latakia, een virginia- of burley-based tabak, en eentje met een zoetje. Eén van deze als een flake uitvoeren is ook mogelijk, natuurlijk.

Ik ga een paar mensen via PB vragen of ze mee willen doen in dit kleine commité, dat doe ik aanstaand weekeinde. Er zijn mogelijkheden om Arno aan pure tabakken te helpen (Latakia, Virginia's, Burley, Orient, enz.) zodat hij zijn blends kan uitvogelen op kleine schaal/kleine hoeveelheden. Experimenteren, dus.

Vervolgens via samples een man of 15 (20-25?) de blends (bijvoorbeeld 6, waar we er 3 uit kiezen) van Arno laten testen, maar wel serieus. Dus niet na een avond stappen één van die blends op een tochtige hoek in de tuin door de pijp heen te laten "jassen", maar een serieuze beoordeling te geven. "Lekker" of "niet lekker" wordt dan niet geaccepteerd, dat is te kort door de bocht, maar er zijn beoordelingsmethodieken die we dat proefpanel willen laten hanteren. Ik heb hier al wat ervaring mee (Rudi en ik hebben dit al eens gedaan voor fabrikanten) en het is echt een leuke oefening om te doen. Het "klein commité der wijzen" stelt dat proefpanel samen, wederom om de voortgang in de hand te houden. Sorry voor dit soort resoluut overkomende stellingen, maar Rudi steekt hier financieel zijn nek voor uit en ik ben ook bereid wat geld in die voorfase te investeren en we proberen toch wat zekerheden in te bouwen, o.a. door een bepaalde voortgang te bewerkstelligen.

Er komen daarna nog veel zaken om de hoek kijken. Veel technische en financiële aspecten. Maar daar komen we met Rudi's kennis en ervaring én de mogelijkheden die DTM ons kan en wil bieden zeker wel uit.

Tot zover even mijn update.

Arno, ik PB jou in eerste instantie morgen even met wat details en ik wil jou deze maand zeker nog een keer persoonlijk spreken voor jouw vragen die we mee kunnen nemen naar DTM (denk aan de eisen van aanleveren drukwerk etiketten, welke tabakken wil je om in de testfase te blenden, enz.), maar ik heb nu nog wat andere dingen te doen en het is al wat laat.

Hopend op jullie steun, goedkeuring en vertrouwen tot dusver, indien voor jullie niet acceptabel dan snel een seintje want doorgaan met een initiatief dat op teveel weerstand stuit is zonde van ieder's tijd.

Groet,
Paul

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door AlbertE »

Interessante ontwikkeling. Zeker omdat het nu toch echte forumtabakken worden. Is het forum wel groot genoeg om dat commercieel rond te krijgen (hoewel ik nu al bijna zeker weet dat ik ze alledrie wil)? Ik ben heel benieuwd. De DTM tabakken die ik tot nu toe geproefd heb waren altijd van hoge kwaliteit (niet altijd mijn smaak maar dat is iets anders). Ik ben heeeeeeeeeeel benieuwd.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Massis »

Eerst en vooral vind ik het op deze manier een schitterend initiatief Paul! En bij deze al bij voorbaat dank voor het initiatief dat Rudi hierin neemt, zowel op persoonlijk als op financieel vlak! Het idee van een jaarlijkse limited edition forumtabak lijkt me overigens ook erg leuk.

Verder lijkt het me inderdaad goed dat je een kleine groep "wijzen" hanteert (ons aller geliefde Janneman lijkt mij een van de eerste opties?). Wel wil ik even de kanttekening maken dat tot nu toe nog geen enkele forumactie moeite heeft gehad om op korte tijd een consensus te bereiken, ondanks dat er vele meningen in het spel zijn. Pijprokers zijn een rustig en blijkbaar toegevingsgezind volk :-)

Ik denk dat je echter een mooie tegemoetkoming bereikt door - zoals je zelf voorstelt - eerst in zeer selecte groep (dus inderdaad een man of 5) een aantal blends te laten ontwikkelen door Arno en die vervolgens aan de forumkern voor te leggen voor proeven. Het wordt algemeen aangenomen dat je het meeste tevreden gebruikers bereikt door eerst een beperkte lijst op te stellen waarmee de bedenkters (Jij, Rudi, Arno, ...) sowieso tevreden zijn en vervolgens toch de grote groep een gevoel van keuze te geven door hen uit 6 door jullie goedgekeurde tabakken alsnog de 3 besten te laten selecteren.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door annie69 »

Ha

Arno!
Dan worden het zeer waarschijnlijk engelse blends, geen deense.(zoet)
Oftewel blends met latakia en periqeu :twisted:
Nou heren ik hou dit in de gaten ben benieuwd,trouwens zie dit topic nu pas.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door dr. Watson »

Interessante ontwikkelingen voor de forumtabak :D Ik zou zeker wel enige samples willen proeven van Arno :oops:
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Nekker »

Ik kan me volledig vinden in wat WC neerschrijft, het was voor mij the best case scenario, en die blijkt dan toch te lukken!? Fantastisch...

Ik weet even niet goed wat neerschrijven omdat ik wat overdonderd ben. Bij deze ga ik het dus even een nachtje laten bezinken. Het is alleszins meer dan ik had gehoopt.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Eliminator »

Geweldig nieuws, Arno je mag aan de bak :wink: na alle overpeinzingen van de diverse forumleden over het naar buiten brengen van de PRF naam hangend aan (al of niet reeds bestaande) tabakjes, denk ik dat dit inderdaad "the best case scenario" is.
Een hele verantwoordelijkheid die wellicht als overweldigend over zou kunnen komen, maar als de eerste schrik overwonnen is denk ik dat we dat best aan onze Arno over kunnen laten.

Overigens,...... een flake variant van een PRF tabak kan ik alleen maar achterstaan !!
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Winslow Collector »

annie69 schreef:Ha

Arno!
Dan worden het zeer waarschijnlijk engelse blends, geen deense.(zoet)
Oftewel blends met latakia en periqeu :twisted:
Nou heren ik hou dit in de gaten ben benieuwd,trouwens zie dit topic nu pas.
We gaan nog in overleg met Arno, als hij zijn medewerking wil verlenen. Maar om iedereen een mogelijkheid voor een voor hem/haar aangename PRF tabak te kunnen laten bemachtigen, zal Arno toch ook bijvoorbeeld 2 "Deense/Duitse" blends (dus wat zoeter) moeten zien samen te stellen, waar we er eentje van kiezen. Maar hij staat er niet alleen voor. Er is al wat ervaring in huis. Voor een Engelse blend verlaat ik me volledig op Arno's kwaliteiten. Het zal voor Arno ook een uitdaging zijn, maar wat is daar mis mee? :wink:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Arno »

:shock: Ik had de post van WC gemist.. :oops: Maar absoluut geweldig! Ik hoopte al op DTM :) Ik zie morgen (of ja, straks inmiddels...) wel verdere info via een PB. In ieder geval dank voor het vertrouwen! :) Nu ga ik slapen hahaha
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Nekker »

Arno schreef:Nu ga ik slapen hahaha
...Met een brede grijns op je gezicht, vermoed ik? :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door annie69 »

pfffffffffffffffffffffffffffffff gelukkig wordt er ook aan een liefhebber van zoete tabak gedacht :P

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door dr. Watson »

Winslow Collector ben jij niet de expert van de snoepkamer? misschien heb jij wel een idee voor een aromatic?
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Arno »

annie69 schreef:pfffffffffffffffffffffffffffffff gelukkig wordt er ook aan een liefhebber van zoete tabak gedacht :P
Wat nou zoet? Aan de latakia gaan jullie!!! :twisted: :wink:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Winslow Collector »

dr. Watson schreef:Winslow Collector ben jij niet de expert van de snoepkamer? misschien heb jij wel een idee voor een aromatic?
:mrgreen: Ideeën zat, maar er is al zoveel op de markt. Niemand zit te wachte op nóg een vanille-tabak of nóg een kersenvariant. Ik niet, tenminste.
Ik heb een idee, maar volgens anderen blijkt het niet te smaken in tabak.
In ieder geval: mocht Arno juist in de zoetere variant een grotere uitdaging zien, is er hulp aanwezig. Ook bij DTM zitten experts.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mogelijkheden PRF forumtabak(ken)

Bericht door Arno »

Ja ik ben erg benieuwd naar die experts. Ik mag dan wel een hoop hebben gelezen maar praktijkervaring heb ik nog niets.. Ik hoop veel op te steken ( :P ) van de hele ervaring.
Afbeelding

Plaats reactie