Zelf mengen van tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Magic Marcello Mix (mmm...) is er ook, best wel een beetje complex door 9 verschillende tabakken te gebruiken, recept blijft geheim dus niet gaan vragen bij de chef de cuisine, is en blijft gewoon mijn kunststukje maar je mag t wel een keer proeven als we elkaar ergens ontmoeten...
Magic Marcello Latakia is nog in ontwikkeling, ben er voor mn gevoel dicht bij, bijna klaar...
Fabricageproces is relatief simpel;
Grondig handmatig mengen in een grote plastic bak van Xenos onder ultra-hygienische omstandigheden (grondig gewassen pH-neutrale handen, geen geurresten van foute zeep, ultra-schone mengbak eveneens zonder geurtjes en zeker geen artikelen van Douglas of Ici-Paris op mijn huid of onder de oksels of bij juffrouw Magic want die is er dan gewoon niet!), daarna onder maximale handmatige druk in een wekfles persen en met wat extra toevoegingen (hihi, wat een gifmenger he?) voor minimaal 2 maanden laten staan, 2 x per week controleren op vochtigheidsgraad (meten!)
Vocht toevoegingen bestaan uit gedistilleerd water en iets anders dat ook is gedistilleerd... (tja)
Dit geeft een betrouwbaar blenden zonder dat er 1 hoofdsmaak ontstaat die de individuele subtiele nuances ten gronde richt.
Leuk hoor, beetje bezig blijven zo...

:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Ik heb via de koffiefilterzakjemethode (3x woordwaarde) getracht om restjes verdroogde tabak met mintsiroop weer rookbaar te krijgen.

De vochtigheid ging goed, maar de mintsmaak was nergens te herkennen. En om nou die tabak in de siroop te gaan soppen lijkt mij wat te ver gaan.

Misschien dat iets gedistileerds beter gaat....

Iemand ideeën daar over?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Misschien crême de menthe?
Laatst gewijzigd door Henk de Jong op 03 mar 2011 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Tip; hou het op hoogwaardig spul (qua alcoholpercentage zowel als uiteraard kwaliteit).
Rum en whisky/whiskey zijn IMHO de betere opties, likeuren zou ik zelf vermijden...
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

magicmarcello schreef:Tip; hou het op hoogwaardig spul (qua alcoholpercentage zowel als uiteraard kwaliteit).
Rum en whisky/whiskey zijn IMHO de betere opties, likeuren zou ik zelf vermijden...
:-?
Inderdaad, ik ben ook een beetje huiverig voor dat dikke aandeel suikers in likeuren. En andere toevoegingen. Goede whisk(e)y, rum, cognac of jenever zijn toch wat "puurder" als het gaat om allerlei toevoegingen.
Ook al vind ik zoete tabak wel lekker; een teveel aan suikers kan erg scherp worden en bij extreme of langdurige caramalisatie kan het zoete juist omslaan in bitter.

Maar een vraagje. Zelf ben ik (helaas) absoluut geen bierliefhebber, maar zijn er onder jullie, die daar al eens mee hebben geëxperimenteerd? Tabak met een toevoeging van bier? Invloeden van de hop en het bittere dat bierliefhebbers juist naar die drank doet pakken?
Want ik hoor/lees wel van allerlei gedistilleerd toevoegen aan tabak en zelfs wijnen, maar bier heb ik nog nooit vernomen. Terwijl veel pijprokers toch wel een biertje lusten.

Zomaar benieuwd hiernaar.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Het mengen van tabakken

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Wat kun je blenden met deze tabakken?
deer tongeu
periqeu
red virginia
cigar leaf
burley white.
The eagle flies alone!

Winslow Collector

Re: Het mengen van tabakken

Bericht door Winslow Collector »

pijpliefhebberrobin schreef:Wat kun je blenden met deze tabakken?
deer tongeu
periqeu
red virginia
cigar leaf
burley white.
Heb jij Deer Tongue? :shock:
Daar ken ik nog wel liefhebbers voor. Waar heb je dat gekocht?

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Het mengen van tabakken

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Heb ik niet, maar was een beetje aan het rondkijken op 4noggins. Maar de vraag is wat voor een blend kun je ervan blanden.
The eagle flies alone!

Winslow Collector

Re: Het mengen van tabakken

Bericht door Winslow Collector »

pijpliefhebberrobin schreef:Heb ik niet, maar was een beetje aan het rondkijken op 4noggins. Maar de vraag is wat voor een blend kun je ervan blanden.
Okay, ik hoopte al, dat het hier ergens in de buurt te koop was.

Verder is het blenden van tabakken veel experimenteren, denk ik. Gewoon proberen en niet meteen volle pakjes en blikken door elkaar gooien. Als het een fiasco is, ben je nogal veel geld kwijt. Dat is zonde. Beter om het met enkele grammen tegelijk te doen en een goede weegschaal gebruiken om de verhoudingen te bepalen. En meeschrijven wat je doet, anders heb je een perfecte blend gemaakt en weet je niet meer HOE je hem gemaakt hebt. Dat zou ook zonde zijn. Want wij willen dat dan ook graag vernemen, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het mengen van tabakken

Bericht door Arno »

pijpliefhebberrobin schreef:Heb ik niet, maar was een beetje aan het rondkijken op 4noggins. Maar de vraag is wat voor een blend kun je ervan blanden.
Ik heb deer-tongue thuis. Het zit in een heeeeele kleine hoeveelheid in mijn (nieuwe) Arno's Mixture A. Het is een beetje als met perique, gebruik het met mate (nog geen gram op 50 gram) want het gaat andere tabakken gauw overheersen en geeft dan ook een flinke tong-bite. Deer-tongue zorgt een beetje voor een karakteristiek vanille-achtig smaakje/aroma. Je moet het dus NIET puur roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Het mengen van tabakken

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Dank je voor de tip, arno.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Mixen van Tabak

Bericht door JanSt »

Zoals julle gelezen hebben ben ik een nieuw lid en ben onlangs weer gestart met pijproken. Waar ik benieuwd naar ben is het volgende: Mixen jullie ook tabak. In het verleden deed ik dat erg vaak. Ik mixte bijvoorbeeld 3 delen Mc Baren Golden Blend met een bijvoorbeeld voortrekker. Mijn schoonvader mixte ook altijd zijn tabak. Nu is mijn vraag zijn er forumleden die dit ook doen? en wat is dan hun favouriete mix.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mixen van Tabak

Bericht door robvoorburg »

Het mixen van tabak is eerder in zwang geweest (jaren 60 vorige eeuw)
en komt zoals veel trends nu voorzichtig weer om de hoek kijken.

Toen was er meer keuze om geschikte tabakken te mengen, dan nu het
geval is.

De meeste pijptabak nu leent zich er niet goed voor, het zijn eindproducten.
Twee of meerdere eindproducten mengen lijkt mij geen goede optie.

Mengen van tabakken vereist kennis van zaken, grote ervaring, maar ook een
natuurlijke aanleg daartoe, Arno van ons forum heeft een goede hand van.

Ik heb geen behoefte nog een wiel uit te vinden.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mixen van Tabak

Bericht door Eliminator »

Hi JanSt, gezien het hier een topic betreft over het mixen van tabak heb ik het even verplaatst van 'stel je even voor' naar 'tabak algemeen'.
Daarnaast zou ik je willen verzoeken alsnog een 'stel je even voor' rondje te doen zodat we iets meer over je te weten komen (altijd leuk) en mensen je daar even welkom kunnen heten.
Alvast bedankt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Mixen van Tabak

Bericht door teunis »

robvoorburg schreef:Het mixen van tabak is eerder in zwang geweest (jaren 60 vorige eeuw)
en komt zoals veel trends nu voorzichtig weer om de hoek kijken.

Toen was er meer keuze om geschikte tabakken te mengen, dan nu het
geval is.

De meeste pijptabak nu leent zich er niet goed voor, het zijn eindproducten.
Twee of meerdere eindproducten mengen lijkt mij geen goede optie.

Mengen van tabakken vereist kennis van zaken, grote ervaring, maar ook een
natuurlijke aanleg daartoe, Arno van ons forum heeft een goede hand van.

Ik heb geen behoefte nog een wiel uit te vinden.
+1

Ik weet dat Danpipe en vermoedelijk ook Heinrichs mengtabakken verkopen. Misschien is dat wat voor je?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Geloof

Re: Mixen van Tabak

Bericht door Geloof »

Eli...
Janst heeft zich reeds voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, dus waarschijnlijk heb je deze gemist.

kiske

Re: Mixen van Tabak

Bericht door kiske »

Ik meng wel eens een tabak die me te zwaar of te zoet is met een neutrale tabak. Soms ook als een me te licht is met wat zwaarders. Bevalt me prima.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Mixen van Tabak

Bericht door Dukdalf »

Ooit heb ik een pijproker ontmoet die het als zijn levenswerk zag om de perfecte blend in elkaar te knutselen uit verschillende merken tabak die (toen nog) gewoon bij de sigarenboer op de hoek verkrijgbaar waren. Een beetje Neptune, een scheutje Borkum Riff, wat Voortrekker (bij wijze van spreken) en dan 'rijpen' in een weckfles. Volgende fles met wat Troost of Sail erbij, zien hoe dat uitpakt. Hele rijen van die flessen had hij staan in zijn schuurtje, met allerlei zelf samengestelde blends waarin hij zeer fijne nuances kon onderscheiden. Mij ontgingen die eerlijk gezegd grotendeels, maar daar zal het geweld van de #965 die ik toen rookte iets mee te maken gehad hebben :D .

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mixen van Tabak

Bericht door Arno »

Zoals Robvoorburg al zegt meng ik af en toe zelf een tabak. Ikzelf hou van balkan-mixtures dus die maak ik dan ook het meest. Het jammere is inderdaad alleen dat je in Nederland bijna geen losse mengtabakken kan krijgen. Gelukkig kan ik die via de VS wel aankomen.
Afbeelding

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Mixen van Tabak

Bericht door gezel »

Ik gebruik weleens voortrekker om iets anders te verdunnen.
Een voor mij te zware semois gemengd met wat voortrekker wordt voor mij, zo een lekker rookbaar mengsel.
En dan nog wat productie uit eigen tuin.
Heb daar een 150 gram blok van gemaakt alwaar ik af en toe een slice vanaf snij.
Lijkt qua smaak wat op een capstan flake.
Brand alleen wat sneller en meng het vanwege de brandbaarheid soms met een andere flake.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mixen van Tabak

Bericht door robvoorburg »

Het lijkt wel of ik boter op mijn hoofd heb, toch werd ik een beetje door de
omstandigheden gedwongen even af te stappen van mijn eerdere betoog.

Tijdens de laatste meeting in Heukelem heb ik een blikje Torben Dansk, Syrische
latakia, van Rudi/Paul gekocht. Alhoewel ik het liefst latakia rook gaat pure mij te
ver.
Toen ik door mijn voorraad rommelde, vorige week, kwam ik een blikje tegen dat ik van
Martin kreeg tijdens kerst, een virginia in flake vorm, uit dezelfde fabriek.

Beide blikjes geopend en de flake enigszins uit elkaar gehaald, vervolgens goed
gemengd met de latakia en er een paar vochtmunten aan toegevoegd.
Nu, na een week is de tabak weer op het juiste vochtniveau.

Inmiddels rook ik er de tweede pijp van vandaag en moet zeggen dat het smaakt!
Vanwege de flake rookt deze lekker traag en blijft goed branden.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Mixen van Tabak

Bericht door gezel »

Schippers speciaal met Semois.
Erg lekker. :B

Roan Barré
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2012 14:22
Locatie: valkenswaard NB

Re: Mixen van Tabak

Bericht door Roan Barré »

graag mix ik 2 pakjes neptune ( 100 gr) met 50 gr voortrekker en doe daar een klein deel ongeveer 20 gr pure latakia bij. Dat is mijn dagelijkse "doorrooktabak"
Verder geniet ik van de bestaande smaken zoals old dublin, rattray's en Samuel gawith, wel allen met meer of minder latakia.
Erg zoet rook ik eigenlijk nooit.

grtz Roan

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Eliminator »

Diverse topics met dit onderwerp samengevoegd
Afbeelding

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door JanSt »

De afgelopen weken ben ik nauwelijks op het forum geweest omdat ik eerst een week op Lanzarote ben geweest (1 pijproker gespot) en vorige week ben ik met mijn nieuwe baan begonnen en had het super druk. Ik weet niet waar deze post van mij in 1 keer vandaan komt, maar het is een post van een jaar geleden! Inmiddels heb ik het afgelopen jaar zoveel tabakken geprobeerd en het aanbod is mede door het aanbod via internet zo groot en divers dat ik nooit meer tabakken meng. Ik maak wel regelmatig gebruik van de diverse forums waaronder natuurlijk het PRF. Hierdoor kan ik de blends die ik lekker vind vergelijken met de ervaringen van anderen en ja daar is dit forum natuurlijk ook voor bedoeld.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Wowbagger »

JanSt schreef:De afgelopen weken ben ik nauwelijks op het forum geweest omdat ik eerst een week op Lanzarote ben geweest (1 pijproker gespot) en vorige week ben ik met mijn nieuwe baan begonnen en had het super druk. Ik weet niet waar deze post van mij in 1 keer vandaan komt, maar het is een post van een jaar geleden! Inmiddels heb ik het afgelopen jaar zoveel tabakken geprobeerd en het aanbod is mede door het aanbod via internet zo groot en divers dat ik nooit meer tabakken meng. Ik maak wel regelmatig gebruik van de diverse forums waaronder natuurlijk het PRF. Hierdoor kan ik de blends die ik lekker vind vergelijken met de ervaringen van anderen en ja daar is dit forum natuurlijk ook voor bedoeld.
Eli is de boel wat aan het opruimen in een vlaag van voorjaarsgevoelens. Niets om je aan te storen Jan... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Eliminator »

:lol: Inderdaad, er waren meerdere topics met hetzelfde onderwerp, die heb ik even samengevoegd, no more, no less :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Wowbagger »

Ik denk dat ik me ook maar eens aan een experimentje ga wagen. Een poosje geleden heb ik een blik Seamens Club van de Graaf gekocht. Arno vertelde mij toen dat het als pure tabak niet zo speciaal was, maar een leuke basis om een mengsel mee te creëren. Ik heb nog een half blikje Old Ironsides flakes liggen, en ik heb van BBN laatst een zeer ruime sample Pure Cuban gehad. Het idee is om de flake in vierkantjes te snijden en bij de andere 2 te voegen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen!
Het plan is om er minstens een jaar of 2 van af te gaan blijven.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:Ik denk dat ik me ook maar eens aan een experimentje ga wagen. Een poosje geleden heb ik een blik Seamens Club van de Graaf gekocht. Arno vertelde mij toen dat het als pure tabak niet zo speciaal was, maar een leuke basis om een mengsel mee te creëren. Ik heb nog een half blikje Old Ironsides flakes liggen, en ik heb van BBN laatst een zeer ruime sample Pure Cuban gehad. Het idee is om de flake in vierkantjes te snijden en bij de andere 2 te voegen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen!
Het plan is om er minstens een jaar of 2 van af te gaan blijven.
Ik ben ook benieuwd.. Je krijgt een zwaar mengsel zonder een greintje zoetigheid. Seamen's Club is een donkere virginia, een tabak die je gebruikt om wat body te geven aan een mixture. Old Ironsides is haast pure latakia, nog meer body. Pure Cuban is wat sigaarachtig, meer body.. Als ik dit in geluidstermen zou zeggen, veel teveel bas, geen middel en hoge noten. Maarre, experimenteer gerust! Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb..
Afbeelding

Godfrey59

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Godfrey59 »

Heavy smoke :shock: :shock: :shock:
Afbeelding

Godfrey

Plaats reactie