Tabak en de Nederlandse douane

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Roytje »

Maar hoe kom je dan nu aan bijv. Samuel Gawith? Ik wilde juist eens wat van een flinke flake proberen.

Via Noblego.nl zou je kunnen bestellen, maar daar zit geen webshop bij.

De webshop waar de PRF-tabak vandaan komt verkoopt het wel. Dit is binnen de EU en dus gewoon mogelijk?
http://shop.hu-tobacco.de.hu-tobacco.de ... Tobacco%22

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Wowbagger »

In principe is ook dat niet mogelijk. Je mag accijnsgoederen wel tot bepaalde hoogte in het buitenland halen en zelf de grens over meenemen maar het mag niet naar je verzonden worden.

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Roytje »

Mar Duitsland naar Nederland is minder risicovol lijkt me dan GB naar Nederland. Dat het niet mag weet ik, maar er is wel meer dat niet mag ;-)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Vanuit Duitsland gaat het in het algemeen prima (mij is in ieder geval niet anders bekend). Vanuit GB heb ik ook nog nooit problemen gehad, maar de tabak is daar wel duurder dan in Dld - en nu de koers van het Britse Pond zo ongunstig is.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

mafkACE
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:28

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door mafkACE »

Binnen de EU mag het gewoon...

Winslow Collector

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Winslow Collector »

mafkACE schreef:Binnen de EU mag het gewoon...
Niet verzenden, dat mag binnen de EU ook niet. Kijk de wet er maar op na. Je mag kilogrammen in je auto de grens over meenemen, maar nog geen pakje van 50 gram laten versturen.

Maar zoals dinck al schreef, met Duitsland nooit problemen, zelfs niet met 2 grote dozen vol. Dat het lukt, wil niet zeggen dat het mag. Enkele shops in Duitsland weigeren dan ook naar Nederland te verzenden.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Huub »

Naast bestellingen in Duitsland en Engeland, bestel ik ook af en toe in Spanje. Ook daar vandaan verzonden pakjes hebben nooit problemen opgeleverd.

Fijne dag verder,

Huub

mafkACE
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:28

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door mafkACE »

Winslow Collector schreef:
mafkACE schreef:Binnen de EU mag het gewoon...
Niet verzenden, dat mag binnen de EU ook niet. Kijk de wet er maar op na. Je mag kilogrammen in je auto de grens over meenemen, maar nog geen pakje van 50 gram laten versturen.

Maar zoals dinck al schreef, met Duitsland nooit problemen, zelfs niet met 2 grote dozen vol. Dat het lukt, wil niet zeggen dat het mag. Enkele shops in Duitsland weigeren dan ook naar Nederland te verzenden.
De nederlandse wet verbied alleen het importeren vanuit het buitenland. Als je verder dezelfde pagina van de douane doorloopt staat er expliciet vermeld dat met buitenland buiten de EU bedoeld wordt.

Er is een vrijhandelsovereenkomst...

Ik heb het helemaal nagezocht vanwege het bestellen van sigaren...

Edit:
Ze hebben het nu iets onduidelijker gemaakt.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _bedrijven

Hierop staat al tijden het volgende:
Ontvangt u goederen uit een ander land van de Europese Unie?

Ontvangt u goederen uit een ander land van de Europese Unie? En zijn die goederen al ingevoerd in de Europese Unie? Dan betaalt u alleen de btw (omzetbelasting) aan uw leverancier. De Douane bemoeit zich niet met de zending. Want binnen de Europese Unie bestaat vrij verkeer van goederen.
Echter is er nu een nieuwe pagina bijgekomen...

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... p_internet

Waar het voorgaande tegengesproken wordt...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arno »

WC zeg het heel duidelijk en heeft gelijk (ok, je mag geen kilogrammen meenemen, maar 1 kilo). Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... p_internet:
Koopt u tabaksproducten op internet?
Sigaretten, sigaren, shag en waterpijptabak mag u alleen Nederland binnenbrengen als daarop Nederlandse accijnszegels zitten. Dat is bij aankopen via internet of postorderbedrijf vrijwel nooit het geval.

Overtreding strafbaar
Tabaksproducten die zonder Nederlands accijnszegel in Nederland aankomen, neemt de Douane in beslag. U riskeert ook een boete en een naheffingsaanslag. Ga dus niet in op e-mails waarin de leverancier de tabaksproducten aanbiedt tegen een lagere prijs dan normaal in Nederland.
Als je Nederland inreist vanuit een ander EU land hoef je tot bepaalde hoeveelheden geen accijns te betalen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... d_in_reist:
Accijns betalen als u uit een ander EU-land Nederland inreist

Reist u Nederland in vanuit een ander EU-land? En neemt u niet meer accijnsgoederen mee dan de volgende hoeveelheden?

• 110 liter bier
• 90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
• 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
• 10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever
• 800 sigaretten
• 400 cigarillo's (sigaren met een maximum gewicht van 3 gram per stuk)
• 200 sigaren
• 1 kilo rooktabak (lees: pijptabak)

Dan hoeft u bij binnenkomst in Nederland geen accijns te betalen. De Douane gaat ervan uit dat de goederen voor eigen gebruik zijn. U hoeft geen aangifte te doen.
Samenvattend
Je mag geen tabak zonder een Nederlands accijnszegel via het internet naar Nederland laten komen. Helemaal niets, nada noppes.
Je mag wel als je Nederland inreist vanuit een EU land 1 kilo pijptabak meenemen.
Praktisch voorbeeld: Ik bestel 500 gram tabak bij Heinrichs in Keulen via internet. Ik mag het niet laten opsturen (er zit immers geen Nederlandse accijnszegel op Duitse tabak). Ik mag wel langs de zaak zelf gaan in Keulen, het daar betalen en dan over de grens meenemen naar huis want het is geen kilo tabak.
Afbeelding

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:WC zeg het heel duidelijk en heeft gelijk (ok, je mag geen kilogrammen meenemen, maar 1 kilo). Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... p_internet:
Koopt u tabaksproducten op internet?
Sigaretten, sigaren, shag en waterpijptabak mag u alleen Nederland binnenbrengen als daarop Nederlandse accijnszegels zitten. Dat is bij aankopen via internet of postorderbedrijf vrijwel nooit het geval.

Overtreding strafbaar
Tabaksproducten die zonder Nederlands accijnszegel in Nederland aankomen, neemt de Douane in beslag. U riskeert ook een boete en een naheffingsaanslag. Ga dus niet in op e-mails waarin de leverancier de tabaksproducten aanbiedt tegen een lagere prijs dan normaal in Nederland.
Als je Nederland inreist vanuit een ander EU land hoef je tot bepaalde hoeveelheden geen accijns te betalen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... d_in_reist:
Accijns betalen als u uit een ander EU-land Nederland inreist

Reist u Nederland in vanuit een ander EU-land? En neemt u niet meer accijnsgoederen mee dan de volgende hoeveelheden?

• 110 liter bier
• 90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
• 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
• 10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever
• 800 sigaretten
• 400 cigarillo's (sigaren met een maximum gewicht van 3 gram per stuk)
• 200 sigaren
• 1 kilo rooktabak (lees: pijptabak)

Dan hoeft u bij binnenkomst in Nederland geen accijns te betalen. De Douane gaat ervan uit dat de goederen voor eigen gebruik zijn. U hoeft geen aangifte te doen.
Samenvattend
Je mag geen tabak zonder een Nederlands accijnszegel via het internet naar Nederland laten komen. Helemaal niets, nada noppes.
Je mag wel als je Nederland inreist vanuit een EU land 1 kilo pijptabak meenemen.
Praktisch voorbeeld: Ik bestel 500 gram tabak bij Heinrichs in Keulen via internet. Ik mag het niet laten opsturen (er zit immers geen Nederlandse accijnszegel op Duitse tabak). Ik mag wel langs de zaak zelf gaan in Keulen, het daar betalen en dan over de grens meenemen naar huis want het is geen kilo tabak.
Klopt niet helemaal . Er is in het EU land van herkomst al accijns over de tabak betaald . Dus kunnen ze je hooguit de BTW laten betalen . Echter is dit in strijdt met de EU wetgeving en mogen ze je eigenlijk alleen het verschil in btw laten betalen . Invoerrechten hoef je niet te betalen vanuit een ander EU land .
Wat echter gebeurt is dat het allemaal onduidelijke regels zijn in ons een Europa ( :lol: :lol: :lol: ik lach hard) Tref je een vervelende gast aan dan kan het zijn dat je moet betalen . Je kunt hier tegen in beroep gaan , maar dat kost meestal meer als je het door wilt zetten dan de waarde van de tabak .

Ik heb dit zo voorgelegt aan mijn buurman ( een Douanier) Die kon er dus niet uitkomen met het EU wetgeving boek in de hand . Zijn meerdere eveneens niet . Ik gaf hem een ander voorbeeld . Ik reis met een busje met 10 personen naar Duitsland koop daar per persoon 1 kg pijptabak . Over de grens gooien ze de 10 kilo in mijn wagen . Nee zegt hij dan alleen voor eigen gebruik . Wie maakt het hard als ze alle 10 beweren dat het voor eigen gebruik is ?? Dus wel of Niet ? blijft een gok :lol: Lang leve een Europa :mrgreen: Dat ze zich maar druk maken om de Kalaschnikovs en ander wapen tuig wat via het Oostblok de grens over komt ipv ons lastig te vallen :evil:



Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Nou, ik denk dat het echt wel klopt. Het gaat bij tabak en alcohol namelijk niet primair om de accijns of de BTW, voor die caegoriën is er een beperking van het vrije handelsverkeer. Lang niet alles wordt namelijk in Brussel bepaald, al komt het sommige politici altijd goed uit om naar Brussel te wijzen als zij impopulaire maatregelen treffen.

Bij legaal invoeren van grotere hoeveelheden accijnsgoederen zul je volgens mij dan overigens ook wel een invoervergunning nodig hebben om aan de vereiste accijnszegels te komen...
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

dinck schreef:Nou, ik denk dat het echt wel klopt. Het gaat bij tabak en alcohol namelijk niet primair om de accijns of de BTW, voor die caegoriën is er een beperking van het vrije handelsverkeer. Lang niet alles wordt namelijk in Brussel bepaald, al komt het sommige politici altijd goed uit om naar Brussel te wijzen als zij impopulaire maatregelen treffen.

Bij legaal invoeren van grotere hoeveelheden accijnsgoederen zul je volgens mij dan overigens ook wel een invoervergunning nodig hebben om aan de vereiste accijnszegels te komen...
Klopt idd grotere hoeveelheden . Maar een paar blikjes tabak voor eigen gebruik kan men hier niet onder scharen. De interpretering en uitleg rammelt aan alle kanten . Het is maar net wat de dienstdoende ambtenaar ervan maakt momenteel. Zou het eigenlijk wel eens leuk vinden om met hun in conclaaf te gaan als er een doosje uitgevist wordt :lol:

Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Godfrey59 schreef:Zou het eigenlijk wel eens leuk vinden om met hun in conclaaf te gaan als er een doosje uitgevist wordt :lol:

Godfrey
Tja, als dat al zou gebeuren (wie is er ooit gecontroleerd bij reizen binnen de EU?) dan vrees ik dat het gewoon bij inbeslagname zal blijven en - als je moeilijk doet - een boete. Maar ik denk niet dat je alsnog accijns en BTW kunt betalen, wat dat betreft zijn de richtijnen duidelijk genoeg. Leuker zou het zijn bij 20 blikjes Esoterica (of andere 2oz verpakkingen), dan heb je plotseling 51 gram teveel bij je: één blik geheel inleveren of alsnog 1,6 gram uit dat blik halen voor het inleveren?

Eigenlijk is het allemaal muggezifterij, voor normaal gebruik kun je prima in de rest van de EU inkopen. Alleen bij zendingen van buiten de EU loop je meer risico op controles.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

mafkACE
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:28

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door mafkACE »

Nou, ik heb de douane gewoon de vraag gesteld, mbt de post.

Controleren ze een zending, vinden ze tabak zonder nederlands accijnszegel, volgt inbeslagname.

Hoeveel zendingen ze uit de EU controleren weet ik niet, maar dat zal nihil zijn...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arno »

mafkACE schreef:Nou, ik heb de douane gewoon de vraag gesteld, mbt de post.

Controleren ze een zending, vinden ze tabak zonder nederlands accijnszegel, volgt inbeslagname.

Hoeveel zendingen ze uit de EU controleren weet ik niet, maar dat zal nihil zijn...
Precies, wat WC en ik al zeiden en wat klopt volgens de douane-link over internet-tabaks-inkopen
Afbeelding

mafkACE
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:28

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door mafkACE »

Capture.JPG
het is op deze manier wel voor altijd duidelijk. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arno »

Haha! Als de douane zo "goed" leest als in het bericht hoeven we ons weinig zorgen te maken :P
Afbeelding

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Had niet anders verwacht deze uitleg uit het boekje . Echter blijft het een disputabel punt waar eigenlijk de rechter zich over moet buigen . Je kunt op een product uit een EU land GEEN twee keer belasting betalen over wat voor product dan ook . Dat men er hier in Nederland weer een eigen draai aan geeft is hun zaak .

Godfrey

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Paasei »

Niet enkel in Nederland, maar ook in België...
Accijnsgoederen, en ook zaken als auto's zijn gewoon niet zomaar vrij binnen de EU.
Maw, alles waar naast gewone BTW ook nog taksen of accijnzen op gehoffen worden door de lokale overheden.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Godfrey, er is geen enkele sprake van dubbel belasting betalen! Waarover zou een rechter zich moeten buigen? Er is een beperking in het vrije handelsverkeer voor accijnsgoederen en dat is gewoon wettelijk geregeld. Het is dan ook geen eigen draai, Brussel is lang niet zo dwingend als de meesten denken.

Het is zo simpel: op de persoon meer meenemen dan de maximale toegestane hoeveelheid leidt tot inbeslagname van alles wat daar bovenuit komt (en niet: bijbetalen!!), het (illegaal) importeren van accijnsgoederen via post/koerier etc. leidt tot inbeslagname - dit alles uiteraard alleen als je tegen de lamp loopt.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Evenals WC ben ik wars van roverheids instellingen :twisted:

Godfrey

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Deadl0ck »

een maat die in die wereld gezeten heeft tot voor kort vertelde dat er diverse vervoerders zijn die vaker gecontroleerd worden dan anderen, en dat er binnen west europa wel degelijk veel minder gecontroleerd word dan op wat van buiten europa komt.

Vanuit America zijn het vooral de postbedrijven die "Easy shipment" opties bieden, dus waar de belasting en papieren etc al op voorhand gedaan word zodat je zelf minder romslomp hebt, etc. Dit zijn pakketjes die bij binnenkomst zowiezo langs de douane komen, ze zijn immers gedeclareerd. UPS doet dit, Amazon ook geloof ik, DHL vast ook wel. De post gewoon via de United States Postal Service (USPS) laten lopen is welliswaar een paar dagen langzamer vaak, maar heeft een aanzienlijk mindere kans op steekproef controle. Dit is ook een van de redenen dat overslag bedijfjes in de VS zo populair zijn hier, die "Laat bij ons bezorgen, en wij sturen het door." dingen.

En verder zijn het vaak de grotere, of raar gevormde pakjes die in het oog springen, tenzij er inderdaad een tabak of drugs hond aanslaat bij een overslag steekproef. Er schijnt nog geen 10 procent van wat het land binnenkomt aan consumenten post gecontroleerd te worden.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Deadl0ck schreef:Er schijnt nog geen 10 procent van wat het land binnenkomt aan consumenten post gecontroleerd te worden.
Logisch, iedereen houdt zich immers aan de wet... :mrgreen:
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Ribbon »

Deadl0ck schreef:...tenzij er inderdaad een tabak of drugs hond aanslaat bij een overslag steekproef.
Zouden er ook honden zijn die speciaal getraind zijn op latakia, of aromatics ofzo? :mrgreen: :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arno »

Ribbon schreef:
Deadl0ck schreef:...tenzij er inderdaad een tabak of drugs hond aanslaat bij een overslag steekproef.
Zouden er ook honden zijn die speciaal getraind zijn op latakia, of aromatics ofzo? :mrgreen: :wink:
Zal eens een pak BiBo bestellen en dan vragen of ze de verpakking wat open laten. Die hond ruikt niets meer daarna :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Sidekickelvis »

Wie heeft er ervaring met het over de grens meenemen van tabakken per vliegtuig? Ik weet dat ik 1 kilo mag meenemen uit Spanje maar gaat de douane wel of niet vervelend doen als er 11 blikken tabak in mijn koffer zitten?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Paasei »

De Spaanse douane zal daar niet naar kijken, het is maar te bekijken hoe druk de Nederlandse douane het heeft.
11 blikken van 100 gram of van 50 gram?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Sidekickelvis »

Totaal 600 gram. Volgens de Nederlandse douanesite mag je dat meenemen. In de auto lijkt me zulks ook geen probleem maar hoe het met vliegverkeer gaat weet ik niet. Die blikjes vallen op in je bagage natuurlijk.

Dus doe ik het in de 'ruim'bagage of in de handbagage?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arno »

Mijn blikken eerder dit jaar had ik in de handbagage (had niet eens andere bagage bij). De Spaanse douane kijkt puur naar het gewicht op het blik. Let wel op, ook al is een 50 grams blikje geopend en zit er nog maar een beetje in, het wordt gerekend als 50 gram.. Als je op het Spaanse vliegveld komt bij de douane meteen zeggen dat je blikken tabak bij hebt. Anders wordt je er toch wel uit gepikt met de bagage-scan. Oh, en heel belangrijk, bewaar de bon van de Spaanse tabakszaak! Als je die niet bij hebt kan de douane moeilijk doen. Weer terug in Nederland kon ik op Schiphol gewoon meteen doorlopen met mijn aankopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Sidekickelvis »

Top Arno! Ga ik dat ook maar doen zo. Goeie tabakszaak in Barcelona ontdekt. Fijne SG tabakken en wat Mc Connel's gekocht.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie