Tabak proeven, smaak beschrijven; Richtlijnen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

smaak van tabak

Bericht door teunis »

Sinds enige maanden rook ik wat intensief de pijp. Ik ben uiteraard een beginneling. De vele reviews van de merken hebben mij goed op weg geholpen.
Nu valt mij op dat ik tussen bijvoorbeeld Troost Special Cavendish en Amphora Full Aroma weinig smaakverschil proef. De veel geprezen Neptune geeft mij alleen maar tongbite en van enige complexiteit valt daardoor niets te bespeuren, alleen de Havezaethe Minstreel smaakt voor mij echt iets (een beetje) anders...ik heb nog de 3 nonnen liggen, maar durf er nog niet aan te beginnen, bang dat ook deze tabak niet veel anders zal smaken dan Troost.
Met andere woorden: heb ik geen subtiel smaakgevoel en ben ik verloren voor de pijprokende mensheid, of moet ik geduldig eerst alle gangbare merken door (zelfs de Clan proberen) om dat idee van smaak te ontwikkelen?
Ook vraag ik mij af of jullie nu ECHT die hints van bittere chocola of honing of welke toevoeging dan ook proeven, of dat dat suggestie is omdat het nu eenmaal zo "hoort" volgens omschrijvingen verzonnen door de fabrikant om zich te onderscheiden van anderen?
Ik weet het, ik vloek in de kerk, maar toch zou ik jullie idee daar eens over willen weten.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik rook sinds september serieus pijp, en kan zeggen dat nu pas mijn smaak zich begint te ontwikkelen vind amphora inderdaad een choco achtig smaakje hebben, troost special cavendish ken ik niet, maat tussen amphora en troost aromatic cavendish en amphora zit verschil dat ik vind dat troost iets zoeter is. de meeste baai die ik gerookt heb is echt subtiel en tabakssmaak wat ik toch wel lekker vind. neptune heeft mij geen tongbite opgeleverd is niet mijn favotite tabak, maar zal hem toch met enige regelmaat kopen, hij heeft iets, iets wat bv janneman en bommel zeggen.. " ons dagelijks brood ed" en bedenk.. rookt rustig en kalm misschien verminderd dat tongbite bij je.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Tong-bite van Neptune???????
Doe rustig aan met pijproken Teunis dan bijt de tabak niet.
En net wat Metalhead al zegt, de ontdekking van smaak komt later.
Concentreer je eerst op het roken zelf zodat je lekker kan genieten van welke tabak ook zonder dat je bang hoeft te zijn voor Tong-bite.
De smaak komt vanzelf, ook door dat je zelf favorite tabakken hebt ontdekt.

Voor ernstige tong-bite heb ik een remedie die kan helpen, kijk maar in Voorstellen onder de topic van Teun.
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Een remedie voor een tong-bite die bij mij helpt is het volgende.
Zet een kop thee, geen smaakje maar gewone en zonder suiker.
Laat deze afkoelen tot tegen het lauwe aan.
En nu komt het........ smeer met de achterkant van een theelepel een dun laagje honging op de tong.
Laat dit even intrekken, een tel of 5 en neem dan een slok thee om de honging weg te spoelen.
Doe dit nog enkele malen, telkens verlengen met 5 tellen.
Na ongeveer vier of 5 tongstrelende hongingbehandeling zal je merken dat de tong-bite sterk verminderd is.
Let er wel op dat de bestreken tong ook al die tellen buiten de mond getoken blijft.
Het is geen gezicht maar het helpt wel.
Bij een over tong-bite, het lapje leer in de mond dat niks kan velen, moet deze behandeling een paar keren op de dag herhaald worden.
heb het even hier neer gezet heer bommel, goeie tip !

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

metalhead schreef:
Een remedie voor een tong-bite die bij mij helpt is het volgende.
Zet een kop thee, geen smaakje maar gewone en zonder suiker.
Laat deze afkoelen tot tegen het lauwe aan.
En nu komt het........ smeer met de achterkant van een theelepel een dun laagje honging op de tong.
Laat dit even intrekken, een tel of 5 en neem dan een slok thee om de honging weg te spoelen.
Doe dit nog enkele malen, telkens verlengen met 5 tellen.
Na ongeveer vier of 5 tongstrelende hongingbehandeling zal je merken dat de tong-bite sterk verminderd is.
Let er wel op dat de bestreken tong ook al die tellen buiten de mond getoken blijft.
Het is geen gezicht maar het helpt wel.
Bij een over tong-bite, het lapje leer in de mond dat niks kan velen, moet deze behandeling een paar keren op de dag herhaald worden.
heb het even hier neer gezet heer bommel, goeie tip !
Thanks :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Met dank voor het citaat.

Ik heb ook gehoord van een tabakboer dat schijfjes banaan tegen tongbite en de eventuele tongverkleuring helpt....

De bite en "droge tong gevoel" zullen best wel vanzelf verdwijnen als ik de kunst onder de knie krijg. Zoals gezegd: Kalm an.

Kalm an is overigens een gekende Drentse groet bij het weggaan.... zouden Drenten van nature pijprokers zijn?

Even weer on-topic, mag ik uit jullie antwoorden opmaken dat pijptabak vooral naar tabak smaakt en er lichte nuances zijn zoals de blends bij whiskey, of zijn er ook grote verschillen, zoals bij single malts?
(Deze voorbeelden even om e.e.a. voor mij duidelijk te maken).
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Teunis,

je maakt je bezorgd over de smaak en bent bang dat je voor het pijproken misschien verloren bent.

Ik kan je het volgende zeggen;
Zelf rook ik al 40 jaar pijp en de smaak van de tabak heeft voor mij nooit een rol gespeeld. Kortom ik heb geen enkele smaak bij welke tabak ik heb gerookt en dat zijn er nog al wat geweest.
Het gaat bij mij om de aroma van de tabak , dus de geur die er vanaf komt en die bepaalt (voor mij) of de tabak lekker is of niet.
Dus concentreer je hierop en de smaak, mocht die er zijn, is een bijzaak.

Om tongbite te voorkomen, probeer zo rustig mogelijk te roken. Dit verbetert ook het aroma. En laat vochtige tabak eerst wat drogen. Dit komt ook het aroma ten goede en voorkomt tongbite omdat door vochtige tabak je harder moet trekken om de pijp niet te laten uitgaan.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: smaak van tabak

Bericht door Rob »

teunis schreef:Ook vraag ik mij af of jullie nu ECHT die hints van bittere chocola of honing of welke toevoeging dan ook proeven, of dat dat suggestie is omdat het nu eenmaal zo "hoort" volgens omschrijvingen verzonnen door de fabrikant om zich te onderscheiden van anderen?
Ik weet het, ik vloek in de kerk, maar toch zou ik jullie idee daar eens over willen weten.
Ik proef het niet. Henk Spaan heeft er ooit een mooi stukje over geschreven in Onze Taal (maar dan over wijn proeven). Zijn stelling: het is vooral bluf. We hebben ook nog ergens een draadje over de Pepsi test gesproken (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Pepsi_Challenge), daarin gaan we ook in op deze vraag.

Wat wel grappig is: ik kan duidelijk aangeven welke tabak ik lekker vind, en welke niet. Tegenwoordig weet ik dat ook al binnen een minuut of een tabak een blijvertje is of niet. Maar zo uitgebreid als Bommel zijn smaak kan beschrijven, dat lukt me niet.
Wat me wel helpt is het volgende:
- ervaring; na meerdere tabakken gerpoefd te hebben, weet ik beter waarop ik kan letten
- focus; ik moet alleen roken. Geen tv, krant,boek, gesprek of wat dan ook erbij. Als ik aandacht heb voor de pijp, proef ik tien keer zoveel.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ook ik sluit me aan bij de meerderheid. Je rookt waarschijnlijk veel te snel. Je pijpt hoort geen kachelbuis te worden die op volle toeren draait. Neem rustig en zeer korte trekjes, zo blijft je pijp deftig branden. Voel je dat hij uitgaat, dan neem je even een lange diepe teug...

Wat betreft je smaken pallet, geef het tijd. Het duurt even voor je alle smaken van elkaar kan onderscheiden.

Dat is nou net de charme van de pijp, deze dwingt je om tegen de snelheid van de maatschappij in te gaan. Het dwingt je, jezelf in een luie stoel te zetten en vooral er rustig mee om te gaan. In het begin had ik daar moeite mee, je bent immers zo gewend aan de snelheid waarmee je dingen moet doen in je leven. Eens je dat kan los laten is de pijp een ware verlosser.

Amen :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Aromatische tabakken bij voorkeur met pijp met filter roken. En niet te veel lurken aan de pijp alsof het een sigaar is. De rook moet vloeien....
Sommige tabak kan soms beter in een andere pijp gerookt worden. Je hebt dan nog niet de juiste pijp voor de tabak gevonden.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Inderdaad kun je het beste eerst zeker maken dat je een goede 'techniek' onder de knie krijgt, voor je werkelijk iets kunt 'proeven'.

Verder maakt de pijp ook veel uit. Is het een gebruikte: Is 'ie dan goed schoongemaakt? Maak je zelf jouw (nieuw gekochte?) pijpen goed schoon?

Alle 'rommel' moet eruit, behalve een goed koollaagje dan natuurlijk. Vooral uit de steel.

Geef het de tijd om echt 'technisch' op de rit geraken want in het begin heb je alle aandacht daarvoor nodig. Zoals bij autorijden; je rijdt pas echt als je het schakelen etc. kunt vergeten zodat je wat om je heen kunt kijken en van de omgeving genieten. Het moet vanzelf gaan, pas dan kun je ook andere details opvangen.

Bepaalde smaakjes zijn echt 'impressies'. Zwaar gesausde tabakken kunnen vooral ZOET smaken zonder definitie. Hoe natuurlijker de 'casing' hoe realistischer de smaak, maar je moet 'm echt leren herkennen.

Tenzij je extreem smaak-gevoelig bent (daar kun je wel in groeien), moet je heel aandachtig zijn om die smaakjes te herkennen, net als bij wijn bijvoorbeeld. Maar wanneer die fijngevoeligheid/herkenning aangescherpt is, is het ook veel lekkerder.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Overigens leer je soms een smaak ook pas echt herkennen, wanneer je een manier kent om die in woorden uit te drukken.

Zo ben ik me bijvoorbeeld nog helemaal niet bewust van het merkbare verschil tussen burley en viriginia.

Overigens is dé manier van proeven de rook langzaam door de neus uit te blazen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Eigenlijk ben je nu bezig te kijken of pijproken je bevalt, of het bij je persoon past, gaandeweg kom je daarachter.
Ik heb in mijn directe omgeving veel mensen meegemaakt die pijp wilde roken, waaronder mijn vader en twee broers.
Tot op zekere hoogte lukte dat technisch wel, echter het waren geen pijprokers, dus zijn ze gestopt.
Je moet dus zelf die ontdekking doen.

Ik durf de stelling aan dat je als mens met een of meerdere talenten geboren wordt, alleen, omdat er bij geboorte geen gebruiksaanwijzing meegeleverd wordt moet je daar zelf proefondervindelijk achterkomen.

Echt je bent schrijver, componist, schilder, of vul maar in wat, dus eventueel ook pijproker.
Would-be pijprokers heb ik in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw veel gezien. Bernard verdenk ik daarvan, Simenon weer niet.

Hoop van harte dat je tot onze groep behoort, want het is een uiterst aangename, rustgevende bezigheid.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Sjuust,

Al weer veel geleerd, o.a. dat schoonmaken veel uitmaakt, kalm an én het door de neus uitblazen!

by the way, ik maak zelf wijn van diverse vruchten, en daarbij kan ik smaakjes wel proeven en benoemen. Overigens is ook dat subjectief, een kennis die prat ging op zijn wijnkennis, heb ik eens een vlierbessenwijn voorgezet; was lekker, maar bleef amateuristisch gedoe; haalde het niet bij echte wijn. Daarna dezelfde vlierbessenwijn in een lege bordeauxfles gegoten en die voorgezet. Je raad het al, dat was pas echte wijn, en die zelfgemaakte rommel moest ik maar weggooien. Deze man is niet lang een kennis gebleven toen hij ontdekte hoe erg hij door de mand viel.... :lol:

Daarom vroeg ik ook naar jullie mening over smaak; proef je het echt of is het (deels) suggestie omdat de fabriek dit voorschrijft. Blijkbaar kan je het echt proeven, al is het soms subtiel aanwezig en voor een enkeling is proeven niet het belangrijkste, maar vooral het aroma.

Ik denk wel dat beginners veel aan de adviezen hebben, ik zal toch niet de enige zijn met deze "problemen"
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

drfretboard schreef:Overigens is dé manier van proeven de rook langzaam door de neus uit te blazen.
Hé!! Dat wist ik nog niet!! :D

@ Teunis: Gaaf dat je zelf wijn maakt! Alleen voor eigen gebruik of.....? :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

robvoorburg schreef:want het is een uiterst aangename, rustgevende bezigheid.
Mooie quote, die ik graag wil onderschrijven met iets wat mij gisteren overkwam.
Het was koud en miezerig weer, voor mij een reden om de scooter thuis te laten staan en met de tram naar de zaak te gaan.
Na bijna 20 minuten wachten de moed opgegeven, het beste ding reedt weer eens niet en dus verplicht met de benenwagen naar kantoor.
Toch een ruim half uur lopen.

Normaliter als dat me overkwam zette ik de vaart er in en kwam ik uiterst geirriteerd en versleten op de zaak aan.

Nu ging het als volgt, 'de tram rijdt niet', even onthaasten door een pijpje te stoppen, en rustig wandelend met de pijp in de mondhoek richting kantoor.
Het duurde misschien iets langer maar in tegenstelling tot 'geirriteerd en versleten' was ik nu relaxt en tevreden !
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Arno,

Ja alleen voor eigen gebruik en soms een fles om weg te geven aan vrienden. Bij de wet is zelf drank met alcohol maken verboden, maar wordt 160 liter wijn voor eigen gebruik gedoogd. Die hoeveelheid valt vies tegen, er zitten 6 glazen in een fles. Samen met mijn partner komen we wel aan bijna een fles per dag x 365 dagen x 0,7 (inhoud fles) = een schrijnend tekort aan geestrijk vocht! :evil:
Ik vul dat dan maar aan met whiskey, calvados en cognac, maar nooit in die hoeveelheden die nodig zijn om de dorst te lessen, dat spul is echt duur!

Voor het geval dat ik nu als drinkeboer i.p.v. hobbyboer bekend ga worden: ik drink NOOIT zoveel dat ik dronken wordt. Daar heb ik een hekel aan, ik wil nog controle houden.

Ik heb echter wel flessen op voorraad, we leggen van elke "editie" 2 flessen weg om later te proeven of bewaren wat uitmaakt. 160 liter op voorraad is dus op enig tijdstip aanwezig. De rest wat klaar is wordt gedronken, het hele jaar dus een feest van Primeuren drinken. :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Welkom Teunis (al hoort deze opmerking onder dat andere topic thuis).

Even "my 2 cents":

Het door de neus uitblazen (rustig, zachtjes aan, geen stoomlocomotief wolken) heeft 2 voordelen. De smaak, zoals hier al beschreven werd, maar vooral ook of een tabak scherp is. De neus geeft die prikkel door en daarmee weet je of je hier tong-bite bij kan verwachten of niet.

De beste manier tegen tongbite is gewoon rustig leren roken. Voor ex-sigarettenhijsers en shagverslinders nog best een opgave.

Dan nog even over de tabak en de smaken.
Zelf rook ik voor 99% uitlsuitend zoete tabakken. Waarvan je met de neus in het pakje/blikje denkt: "wow, dat is lekker."
En toch zjn veel van die tabakken na 20-30 minuten hun aroma en smaak kwijt als je aan het roken bent. Aangezien een pijpje bij mij minstens 3 kwartier duurt en veel vaker een uur, rook ik dus eigenlijk de helft van de tijd zonder die heerlijke verwachtingen die ik aan het pakje/blikje overhield.
Enkele soorten waarvan ik echt heel lang de smaak behoud tijdens het roken zijn (en uitsluitend zoete varianten, anderen kunnen je wel verder helpen met neutralere tabakken): Pergamon, Winslow Nr1, Mac Baren 7 Seas Regular (het witte pakje) en eentje die pas over enkele maanden in Nederl;and verkrijgbaar zal zijn, en mierzoet: Mac Baren Velvet en dan de groene versie (chocolade-sinaasappel).

En dan over smaak en aroma's. Daar kunnen we een boek over schrijven. Maar onthoudt in ieder geval dat JIJ een eigen smaak en aromageheugen hebt en dat mensen met een "lagere drempel" nu eenmaal veel meer ruiken en proeven dan mensen met een "hogere drempel." Met drempel bedoel ik het vermogen om geuren en smaken te herkennen.
Met dat geheugen bedoel ik, dat je wel "iets" kunt ruiken, maar het vaak niet kunt benoemen. Of een bepaalde geur niet uit het palet geuren kunt halen. Ik maak dit veel mee tijdens de whisky-proeverijen die ik organiseer. Als ik dan een specifieke geur uit een palet even apart laat ruiken, kunnen de mensen hem perfect benoemen en ook beter herkennen in het palet van de whisky.
Dus dit moet, volgens mij, ook gelden bij wijnen, eten, tabak, parfums, enz.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Doet me aan dat plaatje van die gecamoufleerde man voor die bulldozer. Pas als je weet waar je naar zoekt zie je hem.

Verder maak ik me persoonlijk weinig druk om m'n tabak en hoe veel ik er van proef. Ik rook gewoon wat bevalt. Dit heeft te maken met geur, smaak, textuur, manier van roken, het idee en de sfeer die een tabak bij je te weeg brengt (daar ben ik volgens mij heel gevoelig voor, niet per se in de zin van marketing maar de mythes die ik zelf bij m'n pijptabak verzin :P) en zelfs hoe de rook eruit ziet. Maar al met al is het een beleving waarvan ik met geen mogelijkheid kan vertellen waar mijn zintuigelijke ervaring ophoudt en mijn verbeelding begint. Maar dat hoeft ook niet, ik beleef er op deze wijze veel genoegen aan. Verder proef ik de ene keer meer dan de andere keer, en soms word ik nog eens verrast door een smaakje dat me nog niet opgevallen was. Dit is meestal als ik rustig en bewust rook, dat wel. Maar het kan gerust een tabak betreffen die ik al maanden rook. Maar of ik nou meer of minder proef, ik geniet altijd wel van het roken op zich. Met alles wat erbij komt kijken.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Zelf rook ik nog niet zo lang pijp. Maar wat me in de afgelopen maanden wel is opgevallen (en zeker is meegevallen) is dat er juist ontzettend veel verschillende soorten en smaken tabak voorhanden zijn.
Ik had verwacht dat het met baai en een aantal soorten aromatics wel klaar was, maar dat is dus verre van het geval.
In het begin dacht ik met een pakje Neptune en een pakje Stanwell Kir & Apple wel zo'n beetje voorzien te zijn, maar dan blijkt er dus een enorm pallet aan varianten aan de horizon te liggen.

Engelse tabakken met latakia, varianten met perique, Erinmore flake, pure Virginia flake, een Schotse blend met 25 verschillende tabakken, de sterke Irish Flake, een bloemige, lichte Kentucky Bird, kruidig zilte Chieftain's Lowland mixture, frisse Orlik Golden Sliced, zoete Mac Baren vanille, en zo kun je wel even doorgaan.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

ik zie hier meermaals terugkomen "uitblazen door de neus"

Hoe blaas je in godsnaam uit door je neus, zonder dat die lucht eerst in je longen is geweest? Zover ik weet rook je een pijp nog altijd niet op je longen... (die paar keren dat ik per ongeluk de rook op mijn longen terug heb ik behoorlijk afgezien, waar ik van sigaretten, waterpijp of andere rookmaterialen geen last heb)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ehrr... Ik kan gewoon zonder over mijn longen te roken door mijn neus uitblazen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Arno schreef:Ehrr... Ik kan gewoon zonder over mijn longen te roken door mijn neus uitblazen...
ik ook, maar die lucht komt wel uit mijn longen en niet uit mijn mond :p en er zit dus ook geen rook bij :p

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

De rook wat achter in de keel laten komen is vaak genoeg.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

massis schreef:ik zie hier meermaals terugkomen "uitblazen door de neus"

Hoe blaas je in godsnaam uit door je neus, zonder dat die lucht eerst in je longen is geweest? Zover ik weet rook je een pijp nog altijd niet op je longen... (die paar keren dat ik per ongeluk de rook op mijn longen terug heb ik behoorlijk afgezien, waar ik van sigaretten, waterpijp of andere rookmaterialen geen last heb)
:lol: Misschien eens een bezoekje aan de dokter brengen? :wink:
Maar serieus, ik rook absoluut niet over mijn longen. Als ik me verslik in een beetje rook, proest ik het meteen uit.
Maar gewoon de rook door de neus naar buiten laten gaan is niet moeilijk hoor. Zonder over de longen te roken.
Helaas kan ik het je niet uitleggen op deze site. Ik denk niet eens persoonlijk als we elkaar zouden ontmoeten. Ik heb een gruwelijke hekel aan het volgende argument, maar in dit geval: "het is gewoon zo".

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

trek nemen
uitademen door de neus met mond dicht
tegelijkertijd de rook achterin je mondholte, dus voor je keel, met de tong naar boven te duven je neusholte in, voorbj het zachte gehemelte...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Huh? Door de neus naar buiten, zonder te inhaleren?

Onmogelijk voor mij! Hah! En ik ben niet de enige....

lol?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Andere 'truuk' :
trek nemen
mond toe
slikken en direct daarna uitademen. (uiteraard niet de rook inslikken...)

Het is inderdaad moeilijk uit te drukken. Komt er op neer dat je een manier moet zien te vinden om de rook die in je mond zit naar boven in je neusholte moet zien te 'dwingen'.
Koninklijke Eikel Des Forums.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

trek nemen
uitademen door de neus met mond dicht
tegelijkertijd de rook achterin je mondholte, dus voor je keel, met de tong naar boven te duven je neusholte in, voorbj het zachte gehemelte...

Code: Selecteer alles

 das persies zoals ik het doe geloof ik, denk er niet echt bijna eiegenlijk

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Oefening:

Neem een hap lucht in de mond.
Adem even niet door de neus.
'Slik' de lucht in. Het komt nu niet in de maag (dan forceer je het, zoals bij expres een boer willen laten), maar boven in de keel.
Adem uit door de neus.

Als je deze procedure volgt met een hap rook in de mond, krijg je de rook door de neus. Langzaam laten sijpelen, anders zul je het weten!

Plaats reactie