Winter- en zomertabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Winter- en zomertabak

Bericht door robvoorburg »

Sommige tabak rook ik hoofdzakelijk in de herfst en winter, andere voornamelijk in de lente en zomer.
Algemeen smaakt een pijp mij het best in de herfst en winter of 's avonds of uit de zomerzon.

Voor mij voor de hand liggende "wintertabak" zijn tabakken met latakia, zoals Old Dublin, de meeste Dunhills. Maar ook de wat zwaardere zonder latakia zoals: 3P's en Irish Flake. De tabakken waar je voor moet gaan zitten dus.

Zomertabak: Sunset Breeze van Peterson, Grousemoor, 7Seas Gold Blend van Mac Baren, de wat lichtere soorten dus. (veelal met wat meer Virginia erin)

Ik rook eerder een zomertabak ook in de winter dan andersom.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Winter- en zomertabak

Bericht door Rob »

Echt lente/zomer voor mij: Kentucky Bird, Vanille tabak.
Winter is voor mij Scottish Blend van Mac Baren; Black& Brown; tabakken met latakia.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

vraagje, is dat omdat een flink % latakia de tabakken " zwaarder" laat smaken dat het meer iets is voor in de winter?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik herken wel wat van die seizoensgebondenheid, al zijn er genoeg uitzonderingen om het meer tot een richtlijn dan een regel te maken :D

Warm weer, zomer: meer baai dan in de winter, meer virginia, en wat lichtere gesausde tabakken zoals Neptune. In de zomer rook ik ook meer één soort tabak, bijvoorbeeld hele dagen alleen baai of Neptune.

Donker, kouder, winter: meer Latakia, rope en dergelijke. Ik heb in de winter ook meer de neiging om verschillende tabakken op één dag te roken, tot en met complete rookprogramma's toe. De meeste 'zondagse'tabakken rook ik in de winter wel elke zondag, maar worden in de zomer wel eens een zondag overgeslagen.

Voor een deel heeft het te maken met wat ik doe; in de zomer meer buiten en lijflijk actiever dan in de winter (en bij actiever rook ik eerder cigaretten), in de winter meer lezen en films kijken, avonden van rustig en genotvol leven. Vandaar in elk geval dat ik in de winter 'ingewikkelder' rook.

Voor wat betreft de smaak; ik heb geen idee waar het verschil precies vandaan komt, maar in de zomer geef ook ik inderdaad de voorkeur aan tabakken met een lichtere smaak, of met wat minder smaak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

metalhead schreef:vraagje, is dat omdat een flink % latakia de tabakken " zwaarder" laat smaken dat het meer iets is voor in de winter?
Ik denk het wel. In de winter ga ik ook voor de 'zwaardere' bieren zoals Brand Imperator, in de zomer voor de 'lichtere' en frissere bieren zoals witbier.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Ik heb dat zelf (nog) niet, maar ben sowieso nog in de expirimenteer-fase qua tabakken.

En waarschijnlijk krijg ik die voorkeur voor zomer en winter tabakken helemaal niet,... ben nogal een eigenwijze wat dat betreft, als ik in de winter trek heb in een sorbet, of zomers in een bak snert neem ik het ook, tot grote verbazing vaak :P :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5377
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Inderdaad... niks zo zalig dan hartje winter, zonnetje maar steenkoud, een ijsje te eten uit het vuistje op een bankje buiten.

Je moet dan wel een venter vinden uiteraard...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Indian summer is wel erg lekker in de zon.

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

Hoewel ik, net als Eliminator, nog een beetje experimenteer met tabakken merk ik wel op dat ik de zwaardere tabakken beter vind passen bij een avondje voor de kachel met een goed boek en een lekker Trappistenbiertje. Bij lekker weer dan weer lichtere, zoete tabakken.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Zwaardere en meer gesausde tabakken in de laatste en eerste maanden van het jaar en wat lichtere in de midden maanden.
Maar aangezien het ook wel eens herfstig kan zijn in de zomermaanden heb ik altijd een flinke tabak in voorraad.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Zomer of winter maakt voor mij geen enkel verschil.
Ik rook mijn favoriete tabakken en heb dan ook
geen enkele voorkeur voor welk seizoen dan ook.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Upper Ten schreef:Zomer of winter maakt voor mij geen enkel verschil.
Ik rook mijn favoriete tabakken en heb dan ook
geen enkele voorkeur voor welk seizoen dan ook.
Idem hierzo. Mijn vaste assortiment rook ik het hele jaar door.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@ upper ten, @ WC
Hier ook geen vast tabakken per seizoen. Ik rook wat ik lekker vindt zomer of winter...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik geniet het hele jaar door van mijn baaitabak. Maar in deze barre winter smaakt 's avonds een pijp met Peterson Old Dublin et Latakia ook prima.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Hier wel een lichte voorkeur voor latakia in de winter! helaas ben ik meestal in gezelschap als ik rookt. Ik weet dat er iemand is op dit forum met een vrouw die latakia lekker vind ruiken, mocht iemand er nog eens eentje tegen komen: vastbinden, in de schuur bewaren en mij even een PB sturen ;)!

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb hier zo'n vrouw Harmen, maar ik houd haar toch maar mooi zelf.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Vandaar de zinsnede "nog eens eentje" :lol:
We gaan geen amok maken onderling zo vlak voor de meeting ;)

Plaats reactie