Burley

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
drfretboard

Burley

Bericht door drfretboard »

Burley Tabak

Burley wordt in de VS in 8 Staten verbouwd en omvat ongeveer 30% van de in Amerika verbouwde tabak. De beste Burley voor pijptabak komt vooral uit Kentucky, Tennessee en zuidelijk Ohio.

Eigenschappen
  • Hoogte: 150 tot 275 centimeter.
    Bladlengte: 30 tot 75 centimeter.
    Aantal bladeren: 16 tot 22.
De middelste bladeren van de plant zijn de meest gewenste voor delicate pijptabak, de onderste en bovenste bladeren worden gebruikt voor snuiftabak, plugs, twist en goedkope merken pijptabak.

Burley bevat weinig tot geen natuurlijke suikers, een eigenschap die het mogelijk maakt grote hoeveelheden sauzen en smaken te absorberen. De meeste Amerikaanse tabak is gesausd, dus wordt er veel gebruik gemaakt van deze tabakssoort.

Veel tabakswinkels in de V.S. verkopen gesausde Burley in grootverpakking of onder verschillende merknamen. Er zijn veel verschillende 'grades', types en smaken Burley tabak.

Veel Amerikaanse tabaksmerken worden gekenmerkt als 'mixtures', wat betekent dat twee of meer tabakssoorten gemengd zijn om tot de gewenste smaak te komen. De meerderheid van deze mixtures hebben een Burley basis en sommige merken bevatten zoveel als 80% Burley.
Verschillende 'grades' van Burley kunnen worden gebruikt in een mixture, om tot bepaalde resultaten te komen.

Toppen
Eng: Topping
Om de bladontwikkeling van de Burley te bevorderen, snijdt de teler de bloemknoppen ervan naarmate de plant rijpt. Deze procedure noemt men het toppen. Dit heeft tot gevolg een grotere plant en verbeterde kwaliteit van de overgebleven bladeren.

Drogen
Eng: Tobacco Curing
Het hoofddoel van het drogen van tabak is om het rijpen en drogen te versnellen onder gecontroleerde omstandigheden. De bladeren worden gespannen aan lange palen en in een tabaksschuur opgehangen.

Luchtdroging
Eng: Air Curing
Ongeveer 90% van de Burley tabak in de VS. is luchtgedroogd wat betekent dat het drogen hoofdzakelijk gebeurt onder natuurlijke weersomstandigheden. Het blad blijft één tot vier dagen op het veld liggen1, waarna het wordt luchtgedroogd in de tabaksschuur, een proces dat normaliter vier to zes weken duurt. Het proces is voltooid wanneer de centrale bladader geheel sap-vrij geworden is.

Luchtdroging – Licht
Eng: Light Air Cured Burley
  • volume: dun tot gemiddeld
    kleur: lichtgeel tot roodbruin
White Burley
De bladeren van de hoogste graad zijn geel van kleur en worden “White Burley” genoemd en werd in 1864 in zuid-Ohio per ongeluk verbouwd van een zaad dat “Little Burley” heet.

Deze 'high grade' Burley heeft een fijne textuur, uitstekende brandkwaliteit en het vermogen grote hoeveelheden sauzen en smaken te absorberen.
Tegenwoordig wordt White Burley in ruim 20 landen verbouwd op vier continenten.

Luchtdroging – Donker
Eng: Dark Air Cured Burley
  • volume: gemiddeld tot dik
    kleur: licht- tot donkerbruin
    smaak: zeer mildmet weinig tot geen aroma
    rookeigenschappen: matig koel
Deze soort wordt veelal gebruikt voor pruimtabak, plugs, snuiftabak en goedkope merken pijptabak

Kentucky Burley
De 'lower grades' of zwaardere bladeren worden meestal “Kentucky Burley” genoemd en worden in sommige mengsels gebruikt om de tabak meer volume te geven.

Vuurdroging
Eng: Fire Curing
De tabak wordt voor een periode van drie tot vijf dagen in een tabaksschuur gehangen, waar trage houtvuren van hardhout en zaagsel van hardhout brandend gehouden worden op de vloer van de schuur, tot de tabak geheel droog is. Als de luchtvochtigheid buitenwoon hoog is, kan de duratie van het proces tot veertig dagen oplopen.
Dit proces voegt een ongewoon rokerige smaak en aroma toe aan de tabak.

De meeste vuurgedroogde Burley is afkomstig uit zuidelijk Kentucky en noordelijk Tennessee.
  • smaak: rokerig
    rookeigenschappen: koel
Deze soort is een 'zwaarder' type tabak. Het wordt zoals Dark Air Cured Burley vooral gebruikt voor het maken van plugs, twists, snuiftabak, etc.


Geraadpleegd:
1. All About Tobacco (1970) - Milton M. Sherman (download pdf)
2. http://pijprokersforum.forum2go.nl/pijptabak-t24.html
3. http://nicotiana-casta.ru/structure.php?subraz=61/#12

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Burley

Bericht door pipealicious »

Wat is trouwens het verschil tussen Kentucky Burley en Maryland? Is het dezelfde plant die gewoon in een andere staat wordt gegroeid, of is het ook een ander soort plant en misschien ook een ander soort curing.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Burley

Bericht door janneman »

Op te beginnen is het inderdaad een plaatsverschil; Maryland is een staat, en Kentucky is een andere staat in de VS. En tabak is een plant die zich aanpast aan zijn omgeving, en daarmee andere eigenschappen en smaak krijgt voor zover het tabak betreft.

Maryland is een tabak met een vrij lichte smaak, denk aan Baai tabakken (de term Baai komt van Chesapeak-bay, in Maryland). Het is een aan de lucht gedroogde tabak, die naast puur vooral aan blends wordt toegevoegd om ze wat gemakkelijker te laten branden (alweer, denk aan Baai).

Kentucky is een 'geforceerd' gedroogde tabak, gedroogd door warme lucht ('flue-cured') of boven vuur ('fire cured' of 'roasted'). Deze tabakken worden ook wel Burley genoemd ('White Burley is, net als Maryland, aan de lucht gedroogd en wordt voornamelijk gebruikt in sigaretten). De donkere Kentucky's zijn smaakmakers in een blend.

De verzamelnaam Burley kan van alles betekenen, het is met grote voorsprong de meest geproduceerde tabak, en hij zit in vrijwel elke blend. De truc is -goedkope- hete lucht gedroogde Burley van zichzelf weinig smaak heeft en gemakkelijk smaak overneemt van andere tabakken. Hij wordt dan ook als een soort van vulmiddel gebruikt; met naar verhouding weinig smaakverlies kun je een dure 'smaaktabak' voor de helft vervangen door vrijwel smaakloze en veel goedkopere Burley.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Burley

Bericht door pipealicious »

janneman schreef:Op te beginnen is het inderdaad een plaatsverschil; Maryland is een staat, en Kentucky is een andere staat in de VS. En tabak is een plant die zich aanpast aan zijn omgeving, en daarmee andere eigenschappen en smaak krijgt voor zover het tabak betreft.

Maryland is een tabak met een vrij lichte smaak, denk aan Baai tabakken (de term Baai komt van Chesapeak-bay, in Maryland). Het is een aan de lucht gedroogde tabak, die naast puur vooral aan blends wordt toegevoegd om ze wat gemakkelijker te laten branden (alweer, denk aan Baai).

Kentucky is een 'geforceerd' gedroogde tabak, gedroogd door warme lucht ('flue-cured') of boven vuur ('fire cured' of 'roasted'). Deze tabakken worden ook wel Burley genoemd ('White Burley is, net als Maryland, aan de lucht gedroogd en wordt voornamelijk gebruikt in sigaretten). De donkere Kentucky's zijn smaakmakers in een blend.

De verzamelnaam Burley kan van alles betekenen, het is met grote voorsprong de meest geproduceerde tabak, en hij zit in vrijwel elke blend. De truc is -goedkope- hete lucht gedroogde Burley van zichzelf weinig smaak heeft en gemakkelijk smaak overneemt van andere tabakken. Hij wordt dan ook als een soort van vulmiddel gebruikt; met naar verhouding weinig smaakverlies kun je een dure 'smaaktabak' voor de helft vervangen door vrijwel smaakloze en veel goedkopere Burley.

Erg interessant janneman. Daarom vraag ik me nog steeds af hoe men van puur baai kan genieten. Het lijkt me alsof je dan als het ware puur zetmeel ofzo zou eten (misschien lullige vergelijking).
Wat ik wel van goeie burley kan apprecieren (ik heb tot nu toe alleen maar mc baren's pure burley blends gerookt) is z'n noterigheid en z'n natuurlijke chocolade aroma. Als je bvb op tobaccoreviews kijkt dan zie je ook hoe bvb in de verenigde staten die pure burley's zoals prince albert veel bijval genieten. Wat is volgens de mensen hier de beste burley blend?
Ik geloof dat peterson's university flake voornamelijk ook alleen maar gesausde burley is.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Burley

Bericht door metaltommy »

als we over blends beginnen vind solani aged burley falke erg goed mac baren kan ik ook wel lekker vinden, en had laatst een sample van annie uit de usa zn old school tabak weet alleen niet meer welke, maar was erg lekker smaakte echt puur.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Burley

Bericht door Arno »

Hmm.. Burley zetmeel.. Zit wel wat in :P

Burley: zetmeel
Virginia: suiker
Latakia: zout
Perique: peper
Oriëntaalse: verschillende specerijen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Burley

Bericht door Mus »

Clan: onkruid :mrgreen:

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Burley

Bericht door St Patrick »

Arno schreef:Hmm.. Burley zetmeel.. Zit wel wat in :P

Burley: zetmeel
Virginia: suiker
Latakia: zout
Perique: peper
Oriëntaalse: verschillende specerijen
Lijkt een beetje op koken, maar dan anders...
Ik kan mijzelf sinds korte tijd helemaal vinden in deze, voor mij, nieuwe tabakken.
Erg lekker, en de quest gaat verder en verder...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Burley

Bericht door janneman »

Hehehe, als baailiefhebber -al is dat nu Semois geworden maar die is vergelijkbaar- kan ik zeggen dat er toch wel plezier te beleven is aan dat soort vlakke tabakken. Tegelijk kan ik me wel erg goed voorstellen dat zeker de gemiddelde cavandish liefhebber er weinig in kan ontdekken. De smaken zijn over het algemeen subtiel, en door de brandbaarheid stelt het nogal wat eisen aan kalm roken en goed stoppen. En zelfs dan ligt een zere tong altijd op de loer. Maar als je die weet te ontwijken, als het lukt om de tabak op de juiste manier te roken, ja dan...

Ik drink meestal thee en koffie zonder suiker. Niet omdat ik niet van zoet hou -ik een met grote liefde koekjes en chocolade- maar omdat zelfs maar een klein beetje suiker meteen de subtielere smaken van de thee zelf wegdrukt. Ik ben opgegroeid met thee met suiker, en nadat ik zonder suiker begon te drinken duurde het nog wel een jaartje of zo voor ik de natuurlijke zoetheid van thee begon te proeven. Met tabak is dat al net zoiets. Vandaar ook dat ik doorgaans niet zoveel aan samples heb; het kost tijd om aan een smaak te wennen, en het kost nog meer tijd voordat je kleine verschillen begint op te merken.

Baai- en Semoistabakken hebben een heel lichte zoetheid, gemengd met wat bitter. Afhankelijk van de soort is het meer het een of het ander, en is er tijdens het roken ook een toenemende 'rokerigheid'. Met dat laatste bedoel ik dat er een smaakje langzaam tot ontwikkeling komt dat heel in de verte doet denken aan Latakia of Dark Fired Kentucky. De smaak ontwikkelt zich in je pijp, tijdens het roken, en dat maakt het tot een spannendere ervaring dan bijvoorbeeld Neptune (die ik toch ook veel rook).

Ik vrees dat de nadrukkelijke chocoladesmaak die ik bij MacBaren Burley proef, eigenlijk ook weer meer met de productiemethode dan met de tabak te maken heeft.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Burley

Bericht door pipealicious »

Verdikkie, wat is het toch allemaal zen bij Janneman. :wink:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Burley

Bericht door janneman »

pipealicious schreef:Verdikkie, wat is het toch allemaal zen bij Janneman. :wink:
Afbeelding

(ik vrees dat er nog even een scheermes aan te pas moet komen voor ik echt op satori mag hopen)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: Burley

Bericht door evertrookt »

mooi plaatje Jan!
alleen zit er geen baai in de pijp!
hoort niet zo bij baai....

wel bedankt voor je fijne uitleg
ik ben benieuwd waar mijn smaak-voorkeur heengaat
dit weekend een paar aromaten gerookt
belgianpipesmoker stuurde wat mee: winslow nr 1 en harlekin
zal eens nagaan of daar burley in zit (de oplettende lezer ziet het bruggetje naar het onderwerp)
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Burley

Bericht door Martin Romijn »

omdat het elder ter spake kwam en ik er daar mijn mening over gaf, toch ook maar even knippen en plakken naar hier.
Just my 2 cents.....

Ik wil toch even reageren op het Burley verhaal. Burley is inderdaad een tabak die in veel blends voorkomt. Ik denk persoonlijk dat de burley een grotere rol speeld dan het binden van smaken,alhoewel het daardoor wel populair is en veel wordt gebruikt in aromatische blends, het neemt inderdaad makkelijk smaakstoffen in zich op...maar burley heeft wel degelijk en smaak van zichzelf. Vaak ook vrij karakteristiek vind ik persoonlijk. Dit is afhankelijk van de methode van Curing / drogen / fermentatie. Burley wordt namelijk op diverse manieren behandeld. Bijvoorbeeld de Kentucky burley, deze wordt, net als latakia gedroogd boven open vuur en krijgt zijn rokerige smaak door de rook van het vuur. Ik herken de smaak eigenlijk altijd als de smaak van de oude "Three Nuns".
De lichtere Burley, die gewoon te drogen word gehangen, (air curred) heeft vaak die notige, boterige smaak vind ik...soms inderdaad een beetje chocolade achtige geur. Bijvoorbeeld aanwezig in MacBaren Harmony, daarin speelt naar mijn smaak de burley de hoofdrol, echter zonder de virginia op de achtergrond te plaatsen.
Wat Burley bovendien toevoegd aan een tabaksblend is de nodige vitamine N, het kan een blend dus "body" geven. Wat Burley ontbreekt aan suikers maakt hij goed met nicotine. Een blend die veel burley bevat kan dus nog wel eens een flinke nicotine rush veroorzaken, en, voor wie er gevoelig voor is, een branderige tong vanwege het alkalische karakter van Burley.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Burley

Bericht door Bommel »

Dank voor de aanvulling Martin.
Er is geen speld tussen te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Burley

Bericht door pipealicious »

Yup heel juist allemaal.
De Mc Baren harmony of Symphony is nog moeilijk te kriijgen. Is wel interessant om eens het verschil met golden blend of burley london blend te proeven.
Kentucky geef inderdaad de body en punch aan Three Nuns. Ik heb van een zwitserse tabakverkoper gehoord dat het ook erg goed verwerkt zit in de Sillem's Black mixture.
Ik proef toch het liefst de air-cured burley's met de noten-boterige smaak. Ik moet eens die burley flake van Solani proberen ...

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Burley

Bericht door smoking-rob »

Door dit topic te lezen werd ik er aan herinnerd dat ik nog een pakje Edgeworth Ready Rubbed heb liggen, zeer oud want de prijs is eenguldenveertig, maar de smaak;|vol, zanderig, sigaarachtig, fantastisch. Ik rook hem nu, Burley @its best :wink:
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Burley

Bericht door Sidekickelvis »

Zit nu een heerlijk pijpje Nightclub Mixture te roken met dank aan Ribbon. En omdat ik de Solani Aged Burley Flake en de Fraser Flake Cut Burley ook met zeer veel plezier rook vroeg ik me af of er in jullie onmetelijke, collectieve geheugen nog wat meer Burley Blends zijn die redelijk normaal te verkrijgen zijn in Nederland? Dus niet die ene fantastische Burley die je in 1970 altijd uit Zuid Alaska liet komen alstublieft, daar schiet ik niet veel mee op.

Bij voorbaat dank!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Burley

Bericht door Ribbon »

In Nederland verkrijgbaar? Geen idee, dat zijn er niet zoveel. Met de Solani heb je dan wel zo'n beetje de beste te pakken.

Verder de Singleton bij Danish Pipe Shop. Dockworker en Aus Dem Krater van HU. En een sh*tload aan Burley's van de andere kant van de grote vijver (Noordwest Alaska) ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Burley

Bericht door Eduard »

Ben hier terecht gekomen vanwege een sample Semois die ik heb gekregen.
Na 1 Ketel is staat ie samen met Krul bovenaan voor mij.
Werd van mn sokken geblazen door de smaak!
Daar er op korte termijn lastig aan te komen heb ik Willen Schimmel even gebeld en
die legt een blikje Solani Aged Burley voor mij apart, voor morgen.
M'n eerste flake. Span-nend!
Dank voor uitgebreide info van ieder hier!
=D>

Plaats reactie