Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Eduard »

Yep! Same here!
Hoewel er niet zo veel Latakia in m'n Solani779 zit, vind ik het toch meer een herfst/winter tabak,
zo heb ik gister-lente-avond geconcludeerd.
(Voor mijn smaak is deze al "gerookt" genoeg.)
"Golden Blend" van Hajenius wordt de vervanger voor dit nieuwe seizoen.
;p

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Vind ik ook, toch rook ik latakia al jaren het jaar rond.
Tijdens warme dagen en in de zon zal je mij geen pijp
zien roken, het smaakt me niet, pas in de namiddag en
in de schaduw, of nog beter pas 's avonds in de zomer.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Bommel »

Ik kan mij niet scharen onder het zwarte blad liefhebbers, daar deze heer van stand niet direct een liefhebber is van dit goed.
Echter zo mondjesmaat kan ik een pijpje met Latakia houdende tabak wel waarderen.
Maar echt een top drie komt er bij mij niet uit.
Eerder een top 2.

Solani 779 en Peterson Old Dublin.

Ik rook deze tabakken graag op een fraai zonnige zomerdag onder de parasol gevleid met een Pastis binnen handbereik.
Des 's avonds kan ik ervan genieten met een glaasje whisky naast me.
Het zijn uitzonderingen dat ik hiervan geniet en niet dagelijks, wellicht gebeurt dit ooit nog eens hoewel de kans gering kan worden geschat na 37 jaren zoetigheid te hebben gepaft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Hans1 »

Via forumlid FransP heb ik mogen proeven van de G.L. Pease Westminster en de Oriental van Robert Mc Connel.
Old Dublin van Peterson had ik daarvoor al zelf aangeschaft.
En ik moet zeggen dat Latakia er een liefhebber bij heeft gekregen.
Nu ben ik een allesverbrander, want ik ben ook een zoetroker. Vapers, burley, pure Virginia's lust ik ook erg graag.
Met de latakia is de laatste horde genomen, geloof ik.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Chris »

Hans1 schreef:Via forumlid FransP heb ik mogen proeven van de G.L. Pease Westminster en de Oriental van Robert Mc Connel.
Old Dublin van Peterson had ik daarvoor al zelf aangeschaft.
En ik moet zeggen dat Latakia er een liefhebber bij heeft gekregen.
Nu ben ik een allesverbrander, want ik ben ook een zoetroker. Vapers, burley, pure Virginia's lust ik ook erg graag.
Met de latakia is de laatste horde genomen, geloof ik.
Ik schud u de hand, hier nog zo-een ;-) latakiahoudende tabakken houd ik wel meer voor momenten "alleen".. ik heb niet altijd zin om uitleg te geven over de van-normaal-afwijkende-roomnote die deze tabakken hebben, vergeleken met aromatics.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door roocker »

Heb zelf al een maand Solani 779 staan . Nog te veel om te proberen staat open , maar einde zomer ga ik eens proberen . Ben zeer benieuwd naar de smaak...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

roocker schreef:Heb zelf al een maand Solani 779 staan . Nog te veel om te proberen staat open , maar einde zomer ga ik eens proberen . Ben zeer benieuwd naar de smaak...
Prettige tabak, een latakia pijproker zal voorkeur
hebben deze in de ochtend te roken gezien de
geringe hoeveelheid latakia, maar voldoende
aanwezig om de smaak te herkennen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door junksculp »

Enige probleem wat in nu ervaar met latakia. Sinds ik sg commonwealth heb ontdekt vind ik mijn andere blikje een beetje smaakloos en kan er niet echt meer van genieten.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Is dat andere blikje zoete tabak, of virginia?

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door junksculp »

robvoorburg schreef:Is dat andere blikje zoete tabak, of virginia?
Dat zijn 6 blikjes:
C en d Purple cow
Davidoff english mixture
Davidoff royalty
Two friend Valle crucis
Schneiderwind 35
Peterson Old dublin

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Heren en dames van het goede leven,

Ik heb mogen proeven van tabak waarin Latakia is verwerkt.

Nu moet ik zeggen dat is de tabak heerlijk vind. De Balkan Flake van Samual Gawith vind ik geweldig. Ik heb de Dunhill tabakken met Latakia (Nightcape, Early Morning Pipe en My Mixture) geprobeerd, maar ik reageer hier best heftig op. Ik wordt er duizelig van en de rook ervaar ik als zwaar en scherp.

De Dunhill tabakken komen beter tot zijn recht in een kleine en lage ketel. De smaak ervaar ik positief anders. Helaas reageer ik er op dezelfde manier op.

Het kan zijn dat dit niet mijn kopje thee is... jammer want de smaak kan ik goed waarderen.

Is dit iets tijdelijks of is dit iets dat je kan ervaren bij een bepaalde tabak?

Ben best huiverig in het aanschaffen van tabak waar Latakia in is verwerkt.

Kunnen jullie mij wat advies geven voordat ik zit met een voorraad tabak die ik niet opgerookt krijg?

Alvast hartelijk dank.

Groeten,

Remco

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Robbie-san »

SakasaHeyhey,
Welkom in de wondere wereld van de latakia.
Ten eerste, chapeau dat je latakia probeert en gerookt heb.
2) latakia is een tabak die je mijns inziens kan leren roken.
III) er zijn vele soorten latakia en niet elke soort zal een ieder bevallen.
IV) stel 1 of meetdere pijpen beschikbaar voor het roken van Latakia tabak, er blijft meestal latakia smask achter in je pijp.
Cinqo) duizeligheid kan samenhangen met het nicotine gehalte in gerookte tabakken. Het is mijn ervaring, dat indien je vaker latakia rookt de duizeligheid afneemt en je ook meer smask nuances ervaart bij het roken van latakia..

Ik wil aan dit alles wel toevoegen dat latakia niet voor iedereen lekker is. De een rookt niet anders, de ander, vindt latakia niet te roken, het roken van latakia is dus een persoonlinke smaak kwestie.

Wel is het ontdekken van je eigen voorkeur een prachtig avontuur, natuurlijk, dat dan weer wel!

Succes met je queeste.

Groet,


Robbie-san
Ad impossibile nemo tenetur

Kiske

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Kiske »

Dat de tabak beter uitkomt in een kleine lage ketel is precies wat de kenners je zullen aanraden. Daar sla je de spijker dus mooi op de kop. Persoonlijk vind ik een ketel met een verhouding keteldiameter:keteldiepte is 2:3 meestal het beste huwelijk tussen latakiahoudende tabak en pijp opleveren. Echter zoals met alles zijn er vele uitzonderingen die de regel bevestigen.

Wat betreft het heftig op de tabak reageren heb ik wat meer info nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen. Wat is de reactie? Een pijnlijke tong komt bij latakiahoudende mixtures namelijk zelden voor, vandaar mijn vraag. Maar jouw mondhuishouding zou natuurlijk ook net wat kunnen afwijken. Ook is de smaak vaak wat "zwaarder" maar het nicotinegehalte valt vaak erg mee bij latakiamixtures. Ikzelf had toen ik net latakia rookte, (en nu soms nog!) door de koele rookeigenschappen de neiging sneller te roker waardoor ik sneller meer rook en daarmee nicotine binnenkreeg.

Dus het kan van alles zijn.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

SakasakaHeyhey schreef: Ik heb de Dunhill tabakken met Latakia (Nightcape, Early Morning Pipe en My Mixture) geprobeerd, maar ik reageer hier best heftig op. Ik wordt er duizelig van en de rook ervaar ik als zwaar en scherp.
Ik herken dit van de eerste malen dat ik de Dunhill tabakken rookte, had precies dezelfde reacties. Misschien dat er toch wat meer nicotine zit in de huidige Dunhill tabakken. Het is eigenlijk ook nooit meer goed gekomen met de huidige latakia-houdende Dunhill tabakken en mij.. Naast Balkan Flake kan ik je ook Navy Flake en Squadron Leader van Samuel Gawith van harte aanbevelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Eliminator »

Ben zeker niet de allergrootste latakia roker dus de tips van de anderen zijn mogelijk waardevoller, maar juist omdat jij ook nog in de kinderschoenen staat paas ik hem toch even voor.
Stap niet direct in het diepe, wat mij heeft geholpen de eerste stappen te zetten en daar met vlag en wimpel voor te slagen was de tabak "Red Rapparee" van Rattrays.
Als je een sample wilt, stuur me even je adres per PB.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Een favoriet hier is de Sweet Latakia van HU. Beetje lastig aan te komen helaas (Duitsland) maar een prettige, makkelijk rokende tabak die niet zo snel te zwaar word en waar niet buitensporig veel Ome Nico in zit.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Kiske

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Kiske »

Plumcake van McBaren is ook een heel lichte latakiamixture. Dunhill Standard Mixture Mellow heeft wat meer.

Van die laatste kan ik je een sample toesturen. Verder zit ik meer aan de zwaardere (qua latakia-aandeel) kant wat betreft latakiamixtures. Daar kan ik je eventueel ook wat van toesturen. Indien je dat nu of liever op een later tijdstip wilt ivm het moeilijk op vocht houden van samples kun je altijd contact opnemen via pb.

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Heren hartelijk dank voor de reacties.

De tips neem ik graag ter harte [emoji4]

Kiske heeft mij aan het denken gezet over mijn reactie op de tabak.

Een pijnlijke tong ervaar ik niet. Toen ik pas met pijproken begon en nog niet zo veel ervaring had, heb ik dit wel gehad. Het was een combinatie van te vochtige tabak, vochtig en te snel roken om de pijp aan te houden.

Ik heb volgehouden en door veel te lezen over pijproken, heb ik de pijp meester kunnen maken.

Nu ik er over na denk hoe ik rook, kan het er mee te maken hebben dat ik 90% van de tijd de rook via mijn neus naar buiten blaas?

Dit doe ik bewust om zo meer van de tabak te kunnen proeven. Mij valt op dat ik met tabak waar Latakia in zit regelmatig moet niezen. Het is een beetje het gevoel wat ik ervaar wanneer ik per ongeluk peper in mijn neus krijg.

Ik heb niet de indruk dat ik deze tabakken sneller rook dan andere tabakken. De tijd om de pijp te roken is niet korter dan gebruikelijk wat een indicatie van te snel roken kan zijn. De rook ervaar ik ook niet als heet.

Hoeveel nicotine in deze tabakken zit, weet ik niet. Misschien zou het met het nicotinegehalte te maken kunnen hebben wanneer in deze tabakken in vergelijking tot andere tabakken het nicotinegehalte een stuk hoger is. Het zou voor mij de duizeligheid kunnen verklaren. Alhoewel ik ook stevige sigaren (long fillers) rook en hier niet deze reactie op heb.

Het zou zoals Robbie-san in zijn bericht zegt, kunnen zijn dat ik Latakia moet leren roken.

Is er ergens een lijst beschikbaar met Latakia Blends die van een laag percentage Latakia oplopen naar een hoog percentage Latakia? Misschien is het zo dat ik zo reageer op de Latakia wanneer er een bepaald percentage Latakia in is verwerkt. Dan weet ik dat het voor mij geen zin heeft om bijvoorbeeld te kiezen voor een tabak waar het percentage Latakia dat er in is verwerkt boven een bepaald percentage uitstijgt. Wellicht zeg ik nu complete onzin, ik probeer te onderzoeken waardoor het komt dat ik zo op de tabak reageer.

Groeten,

Remco

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Kiske

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Kiske »

Hoi, voor zover mij bekend is latakia juist NIET zo stevig in vitamine "N". In dat geval moet je jezelf verdiepen in de andere ingredienten/tabaksoorten van de mixtures.

Maar nu wacht ik graag even op input van anderen wat betreft de nicotine.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Wowbagger »

Kiske schreef:Hoi, voor zover mij bekend is latakia juist NIET zo stevig in vitamine "N". In dat geval moet je jezelf verdiepen in de andere ingredienten/tabaksoorten van de mixtures.

Maar nu wacht ik graag even op input van anderen wat betreft de nicotine.
Latakia is inderdaad niet zo nicotinerijk. Je zou ook eens kunnen onderzoeken of het niet aan de Perique ligt. Dit is wel een nicotinebommetje en geeft veel blends wat peperigs. Voor mij persoonlijk is een beetje Perique wel te doen, maar het wordt snel te veel. Ik weet dat i.i.g. Nightcap aardig wat Perique bevat.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Asmodeus »

Burley, Virginia en Perique zijn de usual suspects als je een stomp van ome Nico ervaart.

Kiske

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Kiske »

Asmodeus schreef:Burley, Virginia en Perique zijn de usual suspects als je een stomp van ome Nico ervaart.

Fijne vent, ome Nico.

Voordeel van veel oefenen en overgewicht is dat ik nogal wat kan hebben. Slecht zelden een opdoffer van oompjelief ontvangen.

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Aha dus dat kan het ook nog zijn... en ik maar denken dat het aan de Latakia ligt.

Nu ik er zo over nadenk zou het wel eens aan de hoeveelheid Perique kunnen liggen. Het is het peperige wat ik ervaar en wanneer in Perique veel nicotine zit, kan dit weleens de boosdoener zijn die mijn duizeligheid veroorzaakt.

Hoe kom ik er nu achter in welke Latakia blends veel Perique zit?

De Cabbie's Mixture van Samuel Gawith heb ik gerookt en daar zit Perique in. Ik ervaar hier geen enkel ongemak bij het roken. Hoeveel Perique er is gebruikt, heb ik geen idee van.

Is het een kwestie van veel soorten uitproberen of hebben jullie nog tips voor mij in de trant van die tabak (bijv. Dunhill Nightcap) moet je afblijven wanneer je er niet tegen kunt?

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Kiske

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Kiske »

Tja, daar moet ik effe passen kerel. Ik ben nooit met de precieze samenstelling van tabakken bezig geweest. Arno zal je daar waarschijnlijk meer over kunnen vertellen. Ook de tabakscatalogus op dit forum kan je waarschijnlijk op weg helpen.

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Geen probleem Kiske,

Ik ben een geduldig mens [emoji4]

Die catalogus ga ik eens bekijken...

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

SakasakaHeyhey schreef:Hoe kom ik er nu achter in welke Latakia blends veel Perique zit?
Via een site als Tobaccoreviews (http://www.tobaccoreviews.com) kun je erachter komen in welke blends perique zit. Echter, je komt er niet achter hoeveel perique er precies in een blend zit.
SakasakaHeyhey schreef:Is het een kwestie van veel soorten uitproberen of hebben jullie nog tips voor mij in de trant van die tabak (bijv. Dunhill Nightcap) moet je afblijven wanneer je er niet tegen kunt?
Yup, veel soorten uitproberen en focus je alsjeblieft niet op de perique. Ieder mens is anders en iedereen reageert weer anders op een blend of tabaks-ingrediënten in die blend. Over het GROTE algemeen bevatten latakia blends weinig nicotine. Nightcap is ook echt de enige latakia-blend die mij ooit van mijn sokken heeft geblazen qua nicotine.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Afficionado »

Het zou ook te maken kunnen hebben met het moment van de dag waarop je een bepaalde tabak rookt.
Met een volle maag kan je al wat meer Vitamine N of Ome Nico verdragen dan wanneer je op een lege maag aan dezelfde tabak begint.

Ik vrees dat je de eerste tekenen van een Nicotine Rush hebt ervaren. Lichte duizeligheid is daar zeker een begin teken van. Mogelijk gevolgd door overvloedig zweten waarna braken en diaree volgen. Been there and done that :mrgreen:
Meestal help een half uurtje liggen en veel water drinken om het probleem weer onder controle te krijgen.

Blijf het sporadisch proberen maar zeker met een volle maag.
Volgens mij bestaat er wel degelijk zoiets als een geoefende roker die wat meer kan hebben dan een beginnende roker.

Ik rook Nightcap net zo graag als eerste pijp om 06.15 's morgens als als laatste pijp rond middernacht.

Ik las hier ergens dat je ook longfiller sigaren rookt en daar nooit last mee hebt gehad. Rook er eens eentje 's morgens vroeg en als je dan weer duizelig bent ligt het aan de Vitamine N en niet aan de Latakia want die zit niet in sigaren.
Happy smoking

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Bedankt voor deze waardevolle informatie.

Het valt gelukkig mee... zo erg dat ik moet gaan liggen of zelfs last van mijn maag darmkanaal krijg, is niet voorgekomen. Het is meer iets dat ik ervaar als niet prettig wanneer ik een pijp rook. Het roken is voor mij een moment om even tot mij zelf te komen en de gedachten de vrije loop te laten. Verder niets anders dan dit en uiteraard genieten van hetgeen je rookt.

Over het algemeen rook ik mijn pijp 1,5 tot 2 uur na de avondmaaltijd. Dat geldt ook voor de sigaren. Ik wissel af omdat ik beiden erg lekker vind. Op een nuchtere maag heb ik alleen gerookt toen ik nog dagelijks zware shag rookte. Mijn ervaring is dat dit de ene keer beter viel dan de andere keer. Met de shag ben ik gestopt. Ik rook nu alleen voor mijn plezier en niet omdat mijn lichaam snakt naar nicotine.

Ik ben blij om te lezen dat de Dunhill tabak de uitzondering op de regel is. Die Latakia vind ik toch wel erg lekker; dus dat geeft weer hoop voor de toekomst [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Leuk te volgen dit draadje, toen ik met het roken van pijp
begon haalde ik mijn spulletjes bij de winkel op de hoek.
Hoofdzakelijk mixtures en baaitabak, toen was latakia
net als nu een tabak die niet in het voetlicht stond.

Door toeval kwam ik op een middag binnen in de winkel
van meneer De Graaff, Den Haag.

Leuke ontvangst en een geheel andere omgeving dan de
winkel op de hoek. Meneer Gerard adviseerde mij eens een
pijp te stoppen met latakia.
Het is te lang geleden om hier te schrijven of ik een blikje
kocht, of dat ik een sample kreeg (hetgeen toen nog
gewoon mogelijk was)

In ieder geval, ik was na de eerste pijp verkocht, zo'n tabak
was voor mij gemaakt.
Eerlijk is eerlijk, ik heb nog wel eens een zijstapje gemaakt,
echter steeds kwam ik weer terug op deze zwarte onder de
tabakken en sinds een jaar of zeven rook ik niets anders
meer.

Pure latakia is niet rookbaar, het moet samengaan met andere
tabakssoorten om een optimaal genot te bewerkstelligen.
Soms wordt perique toegevoegd, een scherpe, peperige
tabak en deze probeer ik zoveel mogelijk te vermijden,
in kleine dosering aanvaardbaar, maar niet meer dan dat.

Hoe dan ook veel pijprokers die beginnen met zoetige tabak
(wie niet) vinden hun weg pas later, denk aan een goede
vaper of voornoemde latakia.

Naar mijn idee is het een verfijning van je voorkeur die zich
als het ware van zelf gaat ontwikkelen naarmate je meer
pijpjes achter de rug hebt.

Vind het nog steeds erg leuk om erover na te denken, te
schrijven, maar ook tijdens een meeting over te praten.

Er komt nooit een einde aan en daar berust ik in.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door sim »

Het blijft inderdaad een interessant topic. Een vaststelling die ik gemaakt heb naar aanleiding van de discussie van de laatste dagen: ik zou geen tabak kunnen opnoemen met een percentage aan latakia dat hoger ligt dan pakweg EMP of Davidoff Royalty, maar lager dan pakweg MM 965 of HH Vintage Syrian. Er is daar een stukje in het spectrum aan latakiapercentages dat ik zonder het te beseffen helemaal heb overgeslagen.
Moest iemand me vragen naar een tabak waar het percentage perique heel licht is, maar wel als je het proeft duidelijk herkenbaar is, dan zou ik kunnen zeggen: bijvoorbeeld Rattray's Marlin Flake. Maar bij Latakia zou ik het niet kunnen. Bij EMP of Royalty is de latakiasmaak niet zo duidelijk herkenbaar als latakiasmaak. (Of herinner ik me dat helemaal fout?) En bij de lichtere Engelse blends die ik gerookt heb is de latakia meteen weer heel wat meer in your face.
Iemand een tip voor een tabak die hier juist tussenin valt? Iemand bijvoorbeeld al eens G.L. Pease Picadilly geprobeerd? Of is misschien Presyterian mixture het vanzelfsprekende antwoord?
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Plaats reactie