Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

janneman schreef:Ah, de lucht van een ouderwetsen Heerensalon, yes! Dit is het betere vrijgezellenwerk. Love it.

Voor de liefhebbers is het vermoedelijk raadzaam om, als je een Latakiatabak tegenkomt die je bevalt, een paar extra blikjes aan te schaffen en die ergens diep in de spelonken van je hut op te bergen voor later. Niet dat hij beter wordt bij bewaren, maar in de loop der jaren zijn er al heel wat goeie Latakiatabakken uit de winkelrekken verdwenen. Zo'n ongeopend blik lijkt het eeuwige leven te hebben, of tenminste 20 jaar na aanschaf was de tabak nog prima...

Mijn lievelingen:
Old Dublin (oude stijl, witte ondergrond met donkere tekst, de nieuwe blikken met blauwe ondergrond en witte letters zijn wat minder hardcore, wat fruitiger)
Dunhill Early Morning Pipe (daar kan geen kouwe douche tegenop, zelfs geen brandslang)
Duhill standard mixture medium (geen idee of die nog te krijgen is)
Caledonian melange Nr. 466 (ook al lang nergens meer gezien)

Groetings, Janneman
De Early Morning pipe van Dunhill is mijn favoriet. Marr vergeet vooral niet de twee Ashtons Consumate Gentleman (medium) en Artisan blend (heavy) niet. De laatste is vergelijkbaar met de nightcap van Dunhill, de eerste met Early morning pipe. Overigens verkrijgbaar, zowel Dunhill als Ashton bij Schimmel in Zutphen!!!! Het plaatsje is overigens ook fantastisch.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik rook op 't moment de Solani 779. Erg lekker. Na al die aromatische en lichte tabakken heb ik nu het gevoel dat ik iets van substantie rookt. Ik zou haast op de rook willen kauwen. Hij heeft een heerlijke rokerige 'mufheid', bij gebrek aan een betere term. Net als goeie Scotch en een kampvuur. Verder rookt hij erg gemakkelijk, zacht op de tong maar toch een aardige stoot nicotine. Ook heb ik eindelijk een bestemming gevonden voor m'n billiard met ietwat grote kop. Voorheen leek die voor zowel de lichte naturel tabakken (te heet) als de aromatische tabakken (te nat) nogal een onding te zijn, maar nu weet ik dat de pijp zelf geen slechte intenties heeft. Hij was blijkbaar gewoon toe aan het grovere werk.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Als liefhebber van Latakia / engelse blends, kan ik voor degenen die het er eens op willen wagen Squadron Leader van Samuel Gawith & co zeker aanbevelen. Dit is een van mijn favorieten, (zeker nu de herfst en winter er weer aankomen). Rookt leker zacht, bijt niet op de tong. Ook Mac Baren Plumcake is een aanrader. Een mix van Virginia, burley, cavendish en wat Latakia, topped met wat Jamaica rum.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Martin Romijn schreef:Als liefhebber van Latakia / engelse blends, kan ik voor degenen die het er eens op willen wagen Squadron Leader van Samuel Gawith & co zeker aanbevelen. Dit is een van mijn favorieten, (zeker nu de herfst en winter er weer aankomen). Rookt leker zacht, bijt niet op de tong. Ook Mac Baren Plumcake is een aanrader. Een mix van Virginia, burley, cavendish en wat Latakia, topped met wat Jamaica rum.
Ik vond Plumcake nogal tegenvallen. De latakia is nauwelijks terug te vinden en het rum aroma was heel snel verdwenen nadat ik het pakje open had gemaakt.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb hem in blik, kan nog wel eens wat verschil in zitten. De Latakia is wel degelijk goed te proeven vind ik, de rum mischien wat minder maar is op de achtergrond wel zeker aanwezig. Maarja... smaken verschillen :wink:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Martin Romijn schreef:Ik heb hem in blik, kan nog wel eens wat verschil in zitten. De Latakia is wel degelijk goed te proeven vind ik, de rum mischien wat minder maar is op de achtergrond wel zeker aanwezig. Maarja... smaken verschillen :wink:
Dat zeker. Tabak in blik blijft vaak beter goed heb ik het gevoel. Ik zal hem nog eens uit blik proberen.

Gebruikersavatar
Klaas
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:02
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Klaas »

Hoi Victor, bedankt voor je reactie, zoals gevraagd, hier mijn vraag over de Latakia tabak, kom maar op met die Topic

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Klaas schreef:Hoi Victor, bedankt voor je reactie, zoals gevraagd, hier mijn vraag over de Latakia tabak, kom maar op met die Topic
En je vraag was:
Klaas schreef:Hallo allemaal!
Ben net nieuw op dit forum, vroeger fervent pijproker geweest, maar overgestapt op shag, vanwege de drukte.
Nu alles weer rustig is, vervroegd pensioen, weer aan de pijp, gelukkig!!!
En zeer aangenaam trouwens. Ben zelf een pijpen kabinet aan het bouwen voor mijn kleine collectie van 16 pijpen, met dank aan Janneman voor de tekeningen, waaronder 5 Peterson pijpen (sorry, ben een fan)
Maar als ik dan alles lees in dit forum, ben ik dus weer een beginner, geeft niet, dan kan ik weer wat leren.
Welnu, ik lees van alles over tabak, en over Latakia.
Kan iemand mij vertellen of een tip geven over een goede tabak met Latakia om te beginnen.
Waarop AlbertE reageerde met:
AlbertE schreef:Welkom hier op het forum Klaas. Als Peterson fan (ook mijn favoriete pijpjes zijn van dit merk) zou je Old Dublin eens moeten proberen, daar heb ik ooit proefje van gekregen en die vond ik erg goed.

Zelf ben ik ook erg tevreden over Dunhill Early Morning Pipe en Dunhill Nightcap (de eerste is wat lichter de tweede vrij zwaar), maar die zijn in Nederland wat lastig te krijgen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Klaas,

Ik vind Peterson's Old Dublin wel; een aardig beginpunt. De hier al genoemde Dunhill's vind ik eigenlijk lekkerder, maar ze zijn inderdaad moeuilijk te krijgen (betsellen via internet werkt wel) en ze hebben ook een wel heel eigen karakter, dat meer is dan alleen LAtakia, vandaar dat ik die niet als eerste kennismaking zou willen voorstellen. Van Sir William is ook een goeie, English Latakia. Overigens denk ik dat je pas na 2 of drie verschillende Latakiatabkken de eigenlijk Latakiasmaak eruit kunt halen.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Heb geen Lakatia kunnen ontdekken bij mijn tabakszak, nouja, wel de Old Dublin van Peterson dan, maar is dat een goede Latakia ervaring?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Als je de Dunhill niet kunt krijgen moet je bij de betere tabakszaak Ashton consumate gentleman of Ashton artisan's blend (4 sterren tab.reviews) kopen. Je proeft dan de echte Engelse klassieke tabaksblend.
Ik vind Sir William ook wel goed maar te eigenzinnig om door te gaan voor een gewone latakia. Voor 100% latakia kun je de Robert McConnell nemen (4 sterren tab.reviews).

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Na 1 corncobje met die McConnell 100% Latakia herken ik forever de latakia in de blends. Heb Squadron Leader waar redelijk wat Latakia in zit, en dat bevalt erg goed. Ik weet niet of ik zo'n fan ga zijn van het roken van 100% Latakia puur, maar je weet nooit 8)

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Ik ben zo juist bij mijn huis tabacconist geweest en heb mij laten verleiden om 10 euro neer te tellen voor een blikje van 50 gram Sir William English Classic Dit is een mengsel van golden Virginia met 10% Latakia.

Ik trek het blikje in de auto open en ruik, en denk is dit lekker?

Laat mijn vrouw ruiken die klapt dubbel en gilt een oerkreet en vind het ruiken naar verbrande zweet sokken.

Ik sluit het blikje weer en laat het de rit naar huis dicht.

Dan heel voorzichtig ruik ik aan het plastic dekseltje zo bevalt de lucht mij beter eigenlijk best goed.

Ik ben benieuwd wat dit experiment word
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Eerste keer dat ik aan een blik latakia tabak rook schrok ik ook wel even. Maar de tweede keer dat ik er aan rook vond ik het eigenlijk al geweldig. Soms draai ik zelfs het blik open om er even aan te snuffelen, ook al ben ik niet eens van plan te roken. Prachtig spul.

Ik vreesde eerst dat ik nare reacties van mijn omgeving zou krijgen, maar dat zijn grotendeels (sigaretten)rokers, dus die vinden het eigenlijk wel aangenaam. Ik denk dat het vooral de niet-rokers zijn die de geur van latakia haten, omdat het bijna een karikatuur is van alles wat ze normaal gesproken al zo haten aan tabaksgeuren. De rokerigheid, de mufheid, de zware walmen die in de kamer hangen—niet rokers maak je het snelst gelukkig met een flink gesausde tabak. Wat natuurlijk op z'n tijd ook prima roken is. Het draagt in ieder geval wel bij aan de gezelligheid als je mensen stiekem hun best ziet doen om nog een extra vleug van je zoete Neptune op te vangen.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Latakia ruikt inderdaad vaak niet zo lekker in blik...het smaakt echter wel erg goed. Ik zal mijn pijpje met Dunhill nightcap echter niet zomaar in gezelschap opsteken. Het is niet de meest "sociale" tabak.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Latakia wordt gemaakt door de tabak te drogen boven een vuurtje met spices. Ik denk dat wierook nog het dichtst in de buurt komt.

Je moet even die omschakeling maken naar een heeeel ander soort geur en smaak dan bijv. gearomatiseerde tabak of black cavendish (zoet gerookt en niet uitgespoeld), en dan is het eigenlijk best OK!

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

dr. Watson schreef:Als je de Dunhill niet kunt krijgen moet je bij de betere tabakszaak Ashton consumate gentleman of Ashton artisan's blend (4 sterren tab.reviews) kopen. Je proeft dan de echte Engelse klassieke tabaksblend.
Ik vind Sir William ook wel goed maar te eigenzinnig om door te gaan voor een gewone latakia. Voor 100% latakia kun je de Robert McConnell nemen (4 sterren tab.reviews).
Ik heb 2 weken geleden ook voor het eerst een latakia gekocht de hierboven genoemde artesan blend van ashton. toen ik het blikje opendeen viel de geur mij niet tegen. maar toen ik hem de eerste keer aanstak in de garage want anders kan ik gelijk mijn pijpen aande wilgen hangen toen dacht ik eerst dat ik eenpond wierook in m'n pot had zitten. Ik dacht wow dit is heftig het lijkt wel een opiumkeet je raakt gelijk in hoger sferen. ik geloof niet dat latakia mijn ding is ik houd het maar bij zoete tabak en de ongesausde hollanders. Maar ik denk dat deze ashton voor latakia junks weleengoede keuze is. Als je tenminste niet een directrice boven je hebt staan zoals ik.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Mortimer schreef:
dr. Watson schreef:Als je de Dunhill niet kunt krijgen moet je bij de betere tabakszaak Ashton consumate gentleman of Ashton artisan's blend (4 sterren tab.reviews) kopen. Je proeft dan de echte Engelse klassieke tabaksblend.
Ik vind Sir William ook wel goed maar te eigenzinnig om door te gaan voor een gewone latakia. Voor 100% latakia kun je de Robert McConnell nemen (4 sterren tab.reviews).
Ik heb 2 weken geleden ook voor het eerst een latakia gekocht de hierboven genoemde artesan blend van ashton. toen ik het blikje opendeen viel de geur mij niet tegen. maar toen ik hem de eerste keer aanstak in de garage want anders kan ik gelijk mijn pijpen aande wilgen hangen toen dacht ik eerst dat ik eenpond wierook in m'n pot had zitten. Ik dacht wow dit is heftig het lijkt wel een opiumkeet je raakt gelijk in hoger sferen. ik geloof niet dat latakia mijn ding is ik houd het maar bij zoete tabak en de ongesausde hollanders. Maar ik denk dat deze ashton voor latakia junks weleengoede keuze is. Als je tenminste niet een directrice boven je hebt staan zoals ik.
Ik vond de tabak de eerste keer ook niet lekker. Misschien dat ze dan nog te vochtig is als het blikje voor het eerst open is?
Probeer het over een paar weken nog eens zou ik zeggen. Ik vind het echter jammer dat je nu al gelijk bent begonnen aan de artisan's blend. Als je nog geen latakia gewend bent had je beter kunnen starten met consumate gentleman. Dit is een medium tabak. De tabak waar jij nu bent begonnen is echt heavy en meer voor de doorgewinterde latakia roker. Bij Dunhill gaat dit gelijk op: eerst beginnen met de early morning pipe dan nightcap. Latakia moet je leren waarderen en verveelt nooit!!!!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mij te veel gedoe, als ik het filmpje bekijkt.
Persoonlijk kijk ik naar olifanten dan dat ik de hoop in de ketel stop.

Of moet je gewoon genieten en niet gefilmd worden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Zou dit goede beginners latakia kunnen zijn? http://deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=510
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Het is een aromatic met een beetje latakia zo te zien. Lijkt mij niet dus, zo krijgen mensen niet echt een juiste impressie van wat latakia speciaal maakt, denk ik. Ook al heb ik zelf de tabak niet geprobeerd. Al die zoete troep bij m'n Syrische kamelenstront lijkt me maar niets. Ik zou eerder voor een ouderwetse stevige Engelse latakiablend gaan.

Verder snap ik sowieso niet zo goed waarom nieuwelingen allerlei zoete en laffe tabakken aangeraden wordt op een hoop sites. Misschien is het beter voor iemand die nooit gerookt heeft, en een aromaticspijpje op z'n tijd vind ik lekker, maar toch ben ik pas écht enthousiast geworden over het pijproken door navy flake en latakia. Ik denk dat het geen goed idee is om iemand die sigaretten en/of sigaren gewend is te zachte tabak aan te raden. Dan kan het pijp roken al snel als een saaie manier van roken overkomen. Niet dat per se betrekking heeft op voorgaande post van de heer Peters hoor, maar het is iets dat me over het algemeen ergert. Menig tabaksverkoper heeft mij ook met opgeklopte lucht naar huis gestuurd ipv een stevige, smaakvolle tabak.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik neem m'n 100% latakia wel mee bij de pijprokersforummeeting 8)

Eenmaal dat geproefd, onderscheid je de Latakia altijd. Op zich wel een aanrader om 100% latakia te kopen. Je moet't ervoor over hebben. Ik vind 't een goede investering, omdat je de tabak altijd kunt gebruiken als mix met eenvoudige tabakken.

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

dr. Watson schreef:
Mortimer schreef:
dr. Watson schreef:Als je de Dunhill niet kunt krijgen moet je bij de betere tabakszaak Ashton consumate gentleman of Ashton artisan's blend (4 sterren tab.reviews) kopen. Je proeft dan de echte Engelse klassieke tabaksblend.
Ik vind Sir William ook wel goed maar te eigenzinnig om door te gaan voor een gewone latakia. Voor 100% latakia kun je de Robert McConnell nemen (4 sterren tab.reviews).
Ik heb 2 weken geleden ook voor het eerst een latakia gekocht de hierboven genoemde artesan blend van ashton. toen ik het blikje opendeen viel de geur mij niet tegen. maar toen ik hem de eerste keer aanstak in de garage want anders kan ik gelijk mijn pijpen aande wilgen hangen toen dacht ik eerst dat ik eenpond wierook in m'n pot had zitten. Ik dacht wow dit is heftig het lijkt wel een opiumkeet je raakt gelijk in hoger sferen. ik geloof niet dat latakia mijn ding is ik houd het maar bij zoete tabak en de ongesausde hollanders. Maar ik denk dat deze ashton voor latakia junks weleengoede keuze is. Als je tenminste niet een directrice boven je hebt staan zoals ik.
Ik vond de tabak de eerste keer ook niet lekker. Misschien dat ze dan nog te vochtig is als het blikje voor het eerst open is?
Probeer het over een paar weken nog eens zou ik zeggen. Ik vind het echter jammer dat je nu al gelijk bent begonnen aan de artisan's blend. Als je nog geen latakia gewend bent had je beter kunnen starten met consumate gentleman. Dit is een medium tabak. De tabak waar jij nu bent begonnen is echt heavy en meer voor de doorgewinterde latakia roker. Bij Dunhill gaat dit gelijk op: eerst beginnen met de early morning pipe dan nightcap. Latakia moet je leren waarderen en verveelt nooit!!!!
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik roep te vroeg dat ik het niks vind ik zal proberen of hij droger beter smaakt en anders probeer ik wel een lichtere met wat minder latakia erin. Overigens zit in de artisans blend dacht ik ook wat perique ik weet niet of dit ook nog invloed heeft. Zijn er buiten de consumate gentlemen nog andere lichte latakia.s. Ik heb begrepen dat de davidoff royalty ook latakia bevat is dit misschien wat?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Mortimer schreef:
dr. Watson schreef:
Mortimer schreef:
dr. Watson schreef:Als je de Dunhill niet kunt krijgen moet je bij de betere tabakszaak Ashton consumate gentleman of Ashton artisan's blend (4 sterren tab.reviews) kopen. Je proeft dan de echte Engelse klassieke tabaksblend.
Ik vind Sir William ook wel goed maar te eigenzinnig om door te gaan voor een gewone latakia. Voor 100% latakia kun je de Robert McConnell nemen (4 sterren tab.reviews).
Ik heb 2 weken geleden ook voor het eerst een latakia gekocht de hierboven genoemde artesan blend van ashton. toen ik het blikje opendeen viel de geur mij niet tegen. maar toen ik hem de eerste keer aanstak in de garage want anders kan ik gelijk mijn pijpen aande wilgen hangen toen dacht ik eerst dat ik eenpond wierook in m'n pot had zitten. Ik dacht wow dit is heftig het lijkt wel een opiumkeet je raakt gelijk in hoger sferen. ik geloof niet dat latakia mijn ding is ik houd het maar bij zoete tabak en de ongesausde hollanders. Maar ik denk dat deze ashton voor latakia junks weleengoede keuze is. Als je tenminste niet een directrice boven je hebt staan zoals ik.
Ik vond de tabak de eerste keer ook niet lekker. Misschien dat ze dan nog te vochtig is als het blikje voor het eerst open is?
Probeer het over een paar weken nog eens zou ik zeggen. Ik vind het echter jammer dat je nu al gelijk bent begonnen aan de artisan's blend. Als je nog geen latakia gewend bent had je beter kunnen starten met consumate gentleman. Dit is een medium tabak. De tabak waar jij nu bent begonnen is echt heavy en meer voor de doorgewinterde latakia roker. Bij Dunhill gaat dit gelijk op: eerst beginnen met de early morning pipe dan nightcap. Latakia moet je leren waarderen en verveelt nooit!!!!
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik roep te vroeg dat ik het niks vind ik zal proberen of hij droger beter smaakt en anders probeer ik wel een lichtere met wat minder latakia erin. Overigens zit in de artisans blend dacht ik ook wat perique ik weet niet of dit ook nog invloed heeft. Zijn er buiten de consumate gentlemen nog andere lichte latakia.s. Ik heb begrepen dat de davidoff royalty ook latakia bevat is dit misschien wat?
Volgens mij heeft Davidoff ook de English blend. Hiermee zou je kunnen beginnen, evenals de consumate gentleman en early morning pipe.
De royalty is sterker en bevat ook perique. Volgens mij geeft perique de tabak meer body en is deze tabak dan ook krachtiger dan tbak zonder perique, maar wel met latakia.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

dr. Watson schreef: Volgens mij heeft Davidoff ook de English blend. Hiermee zou je kunnen beginnen, evenals de consumate gentleman en early morning pipe.
De royalty is sterker en bevat ook perique. Volgens mij geeft perique de tabak meer body en is deze tabak dan ook krachtiger dan tbak zonder perique, maar wel met latakia.
Davidoff English Mixture heeft maar heel weinig (sommigen beweren zelfs geen) Latakia. Is wel heel erg lekker, maar geeft niet echt een Latakia Ervaring. Early morning pipe is wel een goed begin denk ik. Consumate Gentleman ligt hier nog ongeopend in de kast te wachten (ik haal vaak meer blikjes tegelijk om een voorraadje op te bouwen).

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Joey,

Ik heb andere Sail (Natural, in de gele verpakking) waar ook Latakia in zit, maar die proef ik eigenlijk niet als zodanig.
Bij deze tabak, waar ook nog eens een chocoladearoma aan toe is gevoegd verwacht ik eigenlijk dat je hem helemaal niet meer proeft.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

janneman schreef:Hoi Joey,

Ik heb andere Sail (Natural, in de gele verpakking) waar ook Latakia in zit, maar die proef ik eigenlijk niet als zodanig.
Bij deze tabak, waar ook nog eens een chocoladearoma aan toe is gevoegd verwacht ik eigenlijk dat je hem helemaal niet meer proeft.

Groet, Janneman
Hmm jammer. Ik zal eens verder zoeken. Ben nu nog even zoet met Irish Flake!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

Ik heb gisteren de ashton consumate gentleman gekocht. Vanavond heb ik hem geopend en terwijl ik dit schrijf ben ik hem aan 't genieten. En ik moet zeggen dr Watson heeft gelijk gehad. Het is een heerlijke medium Latakia. De Latakia is duidelijk aanwezig maar niet overheersend het aroma en de smaak zijn bijzonder mild hij rookt heerlijk koel en droog. Deze tabak ga ik zeker voorlopig genieten voordat ik mij aan de Artisan's blend ga wagen. Ik ka deze tabak zeker aanraden voor degene die zich graag aan de Latakia wil wagen.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

joe
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 sep 2010 04:49
Locatie: Belgié--Maldegem

mijn eerste latakia ervaring!!!!!!!

Bericht door joe »

Goedenacht forumleden,

Na het eerst wat uit proberen van de meer gangbare tabakken als beginnend pijp roker:neptune,clan,edelman mc baren golden blend etc.Is er onlangs een pakje toegekomen met erimore flake, s.gawith balkan flake.
En een blik ashton artisan's blend.vir/turkse/latakia/en beetje perique.Er staat jammer genoeg wel een groot waarschuwing etiket op het blik waarvan ik nu mijn nachtelijke pijp aan het roken ben.Eerste indruk bij het openmaken van het blik redelijk raar geurtje houterig,kruidig maar toch inviterend.Ik ben pas beginnend pijproker hou daar rekening mee!Bij het roken smaakt het idd houterig wel lekker een smaak die ik tot nu toe met niets anders kan vergelijken.als de pijp wat minder gaat branden en ik wat harder en vlugger rook proef ik de tabak aan als wat kruidiger.En wat me ook opvalt deze tabak is zeer mild voor de tong.Ik kan me wel voorstellen dat de roomnote van deze tabak vele niet pijprokers de kamer zou uit jagen! Voor de rest de tabak brand goed maar gaat wel redelijk vlug uit als men de concentratie even verliest.
Alles samen een zeer goede meevaller. Het word me nu duidelijk waarom veel ervaren pijprokers zo houden van english blends/latakia.Weer een ervaring rijker!

Groet

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooie omschrijving! Ik heb nog geen latakia gerookt (ben ook beginnend) maar heb al wel een blikje Peterson Old Dublin klaarstaan. Weet wel dat ik hiervoor een goede pijp neem, minder kans op uitgaan.
Afbeelding

Plaats reactie