Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Bas »

Toon schreef:Tabakshandel Minke Op de hoek van de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen heeft de Ashton serie in ieder geval. Tenminste.. een jaar geleden nog wel...
dat zou mooi zijn, ik zal het even checken daar, anders Homan. En leuk! nog een stadtjer hier.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Godfrey59

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Godfrey59 »

Of deze . Volgens McConnell,s servicemedewerker met 100% syrische latakia en geen cypersche :shock: Nu was wel bekent dan McConnell nog een stack old syrische Latakia had zitten , maar genoegl om deze productie gaande te houden ?

In ieder geval heeft het mijn interesse gewekt :-T en heb ik hem mee laten komen . We zullen zien .


Godfrey
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:Of deze . Volgens McConnell,s servicemedewerker met 100% syrische latakia en geen cypersche :shock: Nu was wel bekent dan McConnell nog een stack old syrische Latakia had zitten , maar genoegl om deze productie gaande te houden ?
Bekend dat McConnell (dus K&K) nog een hoop Syrische latakia heeft? Waarom heb ik dan vorig jaar vernomen via een uiterst betrouwbare bron dat de Syrische latakia van K&K op is? Hebben ze weer nieuwe? Lijkt me heel, heel, heel erg stug.. Er zijn nog 2 merken over die nog de echte Syrische latakia hebben: MacBaren en McClelland. En die gaan hun kostbare voorraadje echt niet doorverkopen. Geef gewoon eerlijk toe (net als DTM) dat je het niet meer hebt en ga niet zitten liegen als bedrijf zijnde.
Afbeelding

Godfrey59

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:
Godfrey59 schreef:Of deze . Volgens McConnell,s servicemedewerker met 100% syrische latakia en geen cypersche :shock: Nu was wel bekent dan McConnell nog een stack old syrische Latakia had zitten , maar genoegl om deze productie gaande te houden ?
Bekend dat McConnell (dus K&K) nog een hoop Syrische latakia heeft? Waarom heb ik dan vorig jaar vernomen via een uiterst betrouwbare bron dat de Syrische latakia van K&K op is? Hebben ze weer nieuwe? Lijkt me heel, heel, heel erg stug.. Er zijn nog 2 merken over die nog de echte Syrische latakia hebben: MacBaren en McClelland. En die gaan hun kostbare voorraadje echt niet doorverkopen. Geef gewoon eerlijk toe (net als DTM) dat je het niet meer hebt en ga niet zitten liegen als bedrijf zijnde.
Daarom wil ik hem ook hebben :lol: ik wil het weten :twisted: Maar Arno in de wandelgangen doet ook de ronde dat er op zeer kleine schaal in Syrie weer Latakia geproduceerd wordt ? Kan het zijn dat ze daar wat van hebben ingekocht ?


Godfrey

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:
Arno schreef:
Godfrey59 schreef:Of deze . Volgens McConnell,s servicemedewerker met 100% syrische latakia en geen cypersche :shock: Nu was wel bekent dan McConnell nog een stack old syrische Latakia had zitten , maar genoegl om deze productie gaande te houden ?
Bekend dat McConnell (dus K&K) nog een hoop Syrische latakia heeft? Waarom heb ik dan vorig jaar vernomen via een uiterst betrouwbare bron dat de Syrische latakia van K&K op is? Hebben ze weer nieuwe? Lijkt me heel, heel, heel erg stug.. Er zijn nog 2 merken over die nog de echte Syrische latakia hebben: MacBaren en McClelland. En die gaan hun kostbare voorraadje echt niet doorverkopen. Geef gewoon eerlijk toe (net als DTM) dat je het niet meer hebt en ga niet zitten liegen als bedrijf zijnde.
Daarom wil ik hem ook hebben :lol: ik wil het weten :twisted: Maar Arno in de wandelgangen doet ook de ronde dat er op zeer kleine schaal in Syrie weer Latakia geproduceerd wordt ? Kan het zijn dat ze daar wat van hebben ingekocht ?
Ik citeer uit de "Ask GL Pease" column van juli dit jaar:
Syria has not produced any latakia for well over a decade, and what is currently in the world’s stores is all there is, and all there will be. The vintage leaf we lost in 2004 was the finest I’d ever tasted, and I know of only two blending houses who have any of that left. When it’s gone, it’s gone. There is some other leaf labeled as Syrian, but I remain skeptical. (I think I once remarked that the latakia someone had sent me was no more Syrian than I am. I get the impression that waving a leaf of the stuff over every batch gives some people license to claim its inclusion in the formula. For my money, the only Syrian blends that I would stake my reputation on as being genuine are coming from McClelland and MacBaren. That’s the real deal, for sure.) In other words, don’t expect to see Syrian latakia produced again any time soon. They have bigger fish to fry, and getting the country back on its feet after, and if their struggles are resolved is going to take more than planting a few acres of tobacco to satisfy the tiny demand we represent in the market.

Ook vooral dat laatste. Het is oorlog daar, ze hebben andere dingen aan hun hoofd en de markt is niet groot genoeg. Ook als je op de site van K&K kijkt bij de McConnell Latakia Flake zie je daar niet bijstaan dat er Syrische latakia inzit. En geloof me, als die er wel inzit, de echte, wil je daar echt mee adverteren lijkt mij.
Afbeelding

Godfrey59

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Godfrey59 »

:lol: Grappig dat iedereen zo over de syrische Latakia zit te klooien , moet toch wel een heel speciaal goedje zijn. Maar daar wil ik op de beurs wel eens een paar mensen over aanschieten die er meer van kunnen weten :P

Dus als ik het goed begrijp als je de MacBaren neemt met Latakia is dit 100% Syrische ?

Godfrey

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Bas »

Godfrey59 schreef::lol: Grappig dat iedereen zo over de syrische Latakia zit te klooien , moet toch wel een heel speciaal goedje zijn. Maar daar wil ik op de beurs wel eens een paar mensen over aanschieten die er meer van kunnen weten :P

Dus als ik het goed begrijp als je de MacBaren neemt met Latakia is dit 100% Syrische ?

Godfrey
Ik geloof wel dat dit zo is als je de HH Syrian koopt van hen. Of dit bij elke blend echter zo is?
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Dat kan ik me inderdaad ook slecht voorstellen. Ze zullen voornamelijk Cypriotische gebruiken. Anders raken ze rap door hun voorraadje heen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Godfrey59

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Godfrey59 »

Ribbon schreef:Dat kan ik me inderdaad ook slecht voorstellen. Ze zullen voornamelijk Cypriotische gebruiken. Anders raken ze rap door hun voorraadje heen.
Dus de MacBaren Latakia flake zal geen Syrische latakia bevatten :-T ?


Godfrey

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef::lol: Grappig dat iedereen zo over de syrische Latakia zit te klooien , moet toch wel een heel speciaal goedje zijn. Maar daar wil ik op de beurs wel eens een paar mensen over aanschieten die er meer van kunnen weten :P

Dus als ik het goed begrijp als je de MacBaren neemt met Latakia is dit 100% Syrische ?

Godfrey
Schiet Per Jensen van MacBaren even aan zou ik zeggen :)
In HH Vintage Syrian zit (inderdaad) de echte Syrische. Voor de rest van de tabakken met latakia weet ik het niet zeker.. Hun nieuwe HH Latakia Flake bevat Cyperse latakia.
Afbeelding

Godfrey59

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:
Godfrey59 schreef::lol: Grappig dat iedereen zo over de syrische Latakia zit te klooien , moet toch wel een heel speciaal goedje zijn. Maar daar wil ik op de beurs wel eens een paar mensen over aanschieten die er meer van kunnen weten :P

Dus als ik het goed begrijp als je de MacBaren neemt met Latakia is dit 100% Syrische ?

Godfrey
Schiet Per Jensen van MacBaren even aan zou ik zeggen :)
In HH Vintage Syrian zit (inderdaad) de echte Syrische. Voor de rest van de tabakken met latakia weet ik het niet zeker.. Hun nieuwe HH Latakia Flake bevat Cyperse latakia.
Lopen we er samen wel even naartoe , weten we meteen van de hoed en de rand :lol:

Godfrey

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Spannend hoor. 8)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Onbekend maakt onbemind.

Het is door dit forum dat ik van het bestaan van SG op de hoogte kwam,
terwijl ik al een tijdje pijp rook. De laatste jaren waren enige SG's bij de
betere tabakszaken te koop, dat is nu over.

In Europa is SG nog een van de weinige "kleine" fabrikanten die tabak van
hoge kwaliteit levert.
Wanneer je dit nooit gerookt heb, dan ben je al snel blij met hetgeen hier
aan latakia verkrijgbaar is vanuit de tabaksindustrie.

Ik ben bang dat we SG in de Nederlandse tabakswinkels niet meer terugzien.
Niemand heeft er echt belang bij.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Wowbagger »

robvoorburg schreef:Onbekend maakt onbemind.

Het is door dit forum dat ik van het bestaan van SG op de hoogte kwam,
terwijl ik al een tijdje pijp rook. De laatste jaren waren enige SG's bij de
betere tabakszaken te koop, dat is nu over.

In Europa is SG nog een van de weinige "kleine" fabrikanten die tabak van
hoge kwaliteit levert.
Wanneer je dit nooit gerookt heb, dan ben je al snel blij met hetgeen hier
aan latakia verkrijgbaar is vanuit de tabaksindustrie.

Ik ben bang dat we SG in de Nederlandse tabakswinkels niet meer terugzien.
Niemand heeft er echt belang bij.
Heb het er wel eens met Hans van Werven over gehad, en die had plannen (zal het ook wel bij blijven wellicht hoor) om het zelf te gaan importeren. Ik zie het nog niet gebeuren.
Overigens waren de SG's die hier verkrijgbaar waren beperkt tot de perfection en de black cherry als ik me niet vergis. Gisteren voor de gein eens binnen gelopen bij mijn dichtsbijzijnde Primera die sinds kort in een nieuw pand zit: geen enkele pijptabak in blik. Enkel pouches. Wél een flinke collectie sigaren moet ik zeggen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Squadron Leader, Grousemoor en ik meen Skiff werden
hier ook verkocht.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Wowbagger »

robvoorburg schreef:Squadron Leader, Grousemoor en ik meen Skiff werden
hier ook verkocht.
OK, dat wist ik niet. In 2012 toen ik begonnen ben met deze prachtige hobby/ levenswijze in ieder geval al niet meer. Wel de andere 2.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Meester W »

Ik ben bezig latakia te zaaien in de tuin met een straalkacheltje

Ook heb ik paniek gezaaid dat staat nu al een meter hoog


Zo,en nu maar een fijne pijp met Balkan Sobranie


Gr. W
I wasn’t born to follow..

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Robbie-san »

Hoi Meester W,

Hoe lang droog je die paniek alvorens te roken?????????


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

Meester W schreef:Zo,en nu maar een fijne pijp met Balkan Sobranie
Lekker! Oude voorraad of....?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Meester W schreef:Ik ben bezig latakia te zaaien in de tuin met een straalkacheltje

Ook heb ik paniek gezaaid dat staat nu al een meter hoog


Zo,en nu maar een fijne pijp met Balkan Sobranie


Gr. W
Neem me niet kwalijk meester, maar je cryptische reacties verwarren mij nogal eens. Misschien ligt dit aan mijn relatief beperkte intelligentieniveau, maar ik kon het niet laten om wat verduidelijking te vragen; bij deze.

Ondanks de legendarische status van Balkan Sobranie komt je post toch wat elitair op me over. Ik hoop van harte dat ik er naast zit, en dit slechts berust op aannames mijnerzijds.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Meester W »

Inderdaad

En toen ik was uitgerookt ben ik op mijn Dunhill uit 1959 per ongeluk gaan zitten en heb die ook maar weg gegooid

Nog te cryptisch ?

Elitair ?

Errare humanem est ( sic!)
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Meester W »

Robbie-san schreef:Hoi Meester W,

Hoe lang droog je die paniek alvorens te roken?????????


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tot de wind is gaan liggen

Hartelijke groet,

W
I wasn’t born to follow..

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Robbie-san »

[emoji2] [emoji106]
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Meester W schreef:Inderdaad

En toen ik was uitgerookt ben ik op mijn Dunhill uit 1959 per ongeluk gaan zitten en heb die ook maar weg gegooid

Nog te cryptisch ?

Elitair ?

Errare humanem est ( sic!)
Gelukkig maar.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door PhilipV »

Even een vraag voor de latakia-kenners van het forum. Ik ben eigenlijk een verstokte zoetroker maar ergens ben ik wel zeer curieus naar wat de latakia-houdende blends te bieden hebben.

Daarom de vraag : met welke tabakken zou ik het beste aan de slag gaan als beginner?

Hartelijk bedankt!
Philip
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Robbie-san »

PhilipV,

Kom je naar Heukulum zondag?
Dan zou je wat samples kunnen proberen. Er is vast wel iemand die zondag Latakia houdende tabak bij heeft, schat ik in :D
Ad impossibile nemo tenetur

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Philip, komende zondag zijn er voldoende latakia rokers aanwezig,
om je een idee te geven.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Eliminator »

Rattray's Red Rapparee blijft een geweldige instapper, of als je van flakes houdt SG Navy Flake of Chocolate Flake (de laatste met slechts een vleug latakia).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Red Rapparee inderdaad maar ook de Dunhill Apéritif en de Solani 779 zijn goeie beginners in mijn optiek. Ik krijg in Heukelum wat licht Latakia houdende tabakken en zal er meteen 1 opentrekken omdat ik er momenteel geen open heb. Tik me dan ff op de schouder (niet te hard!).
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door kiske »

Dunhil standard mixture mellow is een heel lekker zachte. Ook de Dunhill mixture 965 is mijns inziens prettig om mee te beginnen omdat er ook een flink bestanddeel cavendish in zit.

Succes met je ontdekkingsreis Philip!

Plaats reactie