Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het grote 'latakia' topic

Bericht door Hanske »

Heren,

Naast Old Dublin van Peterson wil ik nog eens een andere Latakia blend proberen... iemand een tip?


bvd
Hans

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Latakia wordt vooral gebruikt voor Engelse tabaksblends. Zelf heb ik pas geleden 2 Dunhills gekocht, Early Morning Pipe en Nightcap. En van Ashton Consummate Gentleman en Artisan Blend.
Alle vier zijn klassieke Engelse tabakken. Alleen niet overal makkelijk verkrijgbaar. Wel bij fa Schimmel in Zutphen.
Volgens mij is er ook een MacBaren Latakia, maar volgens mij ook niet overal verkrijgbaar. Latakia is volgens mij niet zo populair.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

dank dr. Watson... enig idee waar ik de Dunhill nightcap kan bestellen.. hier in het Bosche land verkopen ze het helaas niet. toch naar zutphen of internet?

dank en graag je advies
Hans

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

In Den Bosch heb je volgens mij een hele goede sigarenzaak. Daar zullen ze wel wel hebben. Bij de fa. Schimmel moest ik er naar vragen, want ze bewaarden de blikjes in de kelder...en niet voor het oog achter de balie. Als dat niet wil kan Don Carlos je misschien helpen.
Je moet trouwens snel zijn met het bestellen van Dunhill want het merk is uit de handel gehaald........zeer jammer overigens :cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

idd daar kwam ik ook achter.. ik kan het hier in de regio niet bij een tabakswinkel krijgen of bestellen... jammer, dan maar eens de grenzen van het brabantsche verlaten, of bestellen via internet;-)

dank voor de tip ik ga er zeker achteraan!

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »


Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

'k heb een blik Balkan Flake, Samuel Gawith gekocht, 9.50 €/50 gr.
de "review" kan heel kort zijn: open het blik en je waant je onmiddellijk in de olifantenstal in de Zoo van Antwerpen.... wie al in een olifantenstal geweest is weet wat dat wil zeggen.
Hij bevat ongeveer 50 % lakatia, en onverdund is hij - door mij althans :-) - moelijk in gang te houden.
Ik meng met evenveel Skandinavik Regular, en dan lukt het wel.
Maar stinken ... my God, heel de pub keek om, en dat was niet alleen omdat we zo'n prachtige Ierse strathspey aan 't spelen waren ; 't stinkt echt, beetje eigen aan Lakatia, het plakt vreselijk aan mijn tong, tot vanmorgen zelfs, ook eigen aan ... en het rookt mestnat. In een Falcon is't te doen, omdat je die regelmatig kan uitdrogen, maar in een gewone pijp zie ik het echt niet zitten.
Ook geen blik om in je zakken mee te dragen, want 't ligt hier nu -gesloten- voor mij om de juiste naam over te typen, en dat, zelfs dat, vraag al een opoffering .. echt olifant, verse olifant zelfs.
vrees niet, broeders, je moet alles geprobeerd hebben ... en dus ook Lakatia
smakelijk
S

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Hahaha, wat een review!!! :D :lol: :wink: En nee, ik moet bekennen dat ik nog nooit bij een olifant in 't hok ben geweest :lol:

Als je die Latakia van Sir William open doet kijk je om je heen om te zien waar ze aan het asfalteren zijn.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

wie zich afvraagt wie als eerste mens ooit rauwe inktvis, apenhersenen en Jackfruit geproefd heeft, kan Lakatia in hetzelfde lijstje klasseren :)

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Hahahahaha !! LOL :D

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

pim123 schreef:Hahahahaha !! LOL :D
Ja, ik zat ook hardop te lachen toen ik het las. Die Smoorder moeten we koesteren :D Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

zo te horen geen liefhebbers hier :wink:

of zijn die er hier toch ook?

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »


Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

seperate's the boys from the men :lol:

Gebruikersavatar
Don Carlos
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2009 18:33
Locatie: Uden (nb)
Contacteer:

Bericht door Don Carlos »

Zal ook eens rond neuzen voor de Dunhill, mocht het iets worden laat ik het even weten.

gr,

Gebruikersavatar
Don Carlos
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2009 18:33
Locatie: Uden (nb)
Contacteer:

Bericht door Don Carlos »

Dunhill zit bij de BAT. maar helaas doen die niets met deze tabak.
BAT= British Amercan Tobacco

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik heb bij Van Werven Robert McConell Latakia gekocht. Deze bevat 100% latakia. Hij is ook goed te roken maar geeft wel een beetje muffe geur af. Deze tabak wordt ook heel veel gebruikt om te mengen met andere tabak.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

dr. Watson schreef:Ik heb bij Van Werven Robert McConell Latakia gekocht. Deze bevat 100% latakia. Hij is ook goed te roken maar geeft wel een beetje muffe geur af. Deze tabak wordt ook heel veel gebruikt om te mengen met andere tabak.
die heb ik ook in de kast liggen... das puur een hele uitdaging :wink:

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

Don Carlos schreef:Zal ook eens rond neuzen voor de Dunhill, mocht het iets worden laat ik het even weten.

gr,
Dank je Don, mocht je hem tegenkomen dan hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Victor Baarn schreef:Je zou deze eens kunnen proberen:

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... E&TID=2997
Ik heb deze tabak gekocht bij Van Werven omdat hij mij er op wees. Ik heb hem aldaar ook gerookt - met pijpinstructie van Van Werven - fantastische tabak!!!!!!!!!
Vanzelfsprekend ook gelijk gekocht. Van Werven zei ook dat met deze tabak de echte mannen zich onderscheiden van de jongens. Leuk om dat bevestigd te zien op youtube. :D :D

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ja, die tabak heb ik onlangs gerookt. Vond het prima roken en smaken, maar de lucht die eraf kwam was voor de omgeving nou niet echt je van het. Alsof er geasfalteerd werd (feitelijk ook een beetje zo natuurlijk :oops: )

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

:lol:

kan je witte streepjes op je tong schilderen

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Ik ben absoluut een latakialiefhebber (vond pas een ziplockzakje met een onbestemde tabak van een vakantie een aantal jaar terug, handgemengd, nog in uitstekende conditie... donkere virginias, een klein beetje perique en een stevige portie latakia... puur genieten!). Wil me ook nog weleens wagen aan een 100%, maar niet te vaak; de mensen om me heen krijgen dan al snel het idee dat ze in een kerk met hun neus bovenop de wierookbrander zitten 8)

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

stoffel schreef::lol:

kan je witte streepjes op je tong schilderen
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Victor Baarn schreef:Ja, die tabak heb ik onlangs gerookt. Vond het prima roken en smaken, maar de lucht die eraf kwam was voor de omgeving nou niet echt je van het. Alsof er geasfalteerd werd (feitelijk ook een beetje zo natuurlijk :oops: )
Nou, het uitgebreide verhaal is zo: een vriend van me had bij Van Werven 2 sigaren gekocht die volgens Van Werven het verschil aantoont tussen mannen en jongens. Tevens had hij die Latakia van Sir William gekocht, een wederzijdse bekende rookt namelijk die pijptabak altijd dus we waren benieuwd. Wij buiten (rook niet in huis) die sigaar roken en we constateerde beide dat we wat licht in ons hoofd werden (niet onprettig hoor). Heb de sigaar helemaal opgerookt en dat ging goed. Prima sigaar. Die vriend ging halverwege de sigaar letterlijk over zn nek :lol:

Na die sigaar heb ik nog die Latakia gerookt. Rookt prima maar de lucht was niet te harden. Mn vrouw (die pijptabak normaal gesproken prima vindt ruiken) ging ergens anders zitten vanwege de lucht. Dus niet echt voor herhaling vatbaar. Niet vanwege de smaak (zeker na die sigaar viel dat mee) maar meer vanwege de lucht. Pijptabak staat toch bekend als lekker ruikend. En ik wil graag wel positieve reacties blijven krijgen op de geur.

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Pijptabak staat toch bekend als lekker ruikend
'Aromatics' vooral ja, maar die smaken dan weer nergens naar :P

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Welke ´stoere´sigaren hebben jullie gerookt op advies van Van Werven Victor Baarn :?:

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Update,
of om het met de woorden van Victor te zeggen : oefening baart kunst ..
intussen is de Latakia een weinig uitgedroogd ...
( een kennis, zoöloog, klasseerde de Latakia eerder bij het nijlpaard dan bij de olifant, dit volledig terzijde natuurlijk )
en ziedaar .. de sappen, voorheen vergelijkbaar met wat onderaan uit een compostvat loopt, zijn ingedikt.
In't begin rookte ik hem verdund met Skandinavik om de vlam erin te houden, nu is hij iets droger en blijft hij -mits moeite- branden.
Helemaal droog rook je natuurlijk nooit, want bij verbranding komt er steeds water vrij, maar het vochtniveau ligt binnen aanvaardbare grenzen
En ja, Latakia onderscheidt de mannen van de jongens .. 't blijft werken om de pijp brandend te houden. Of deze eigenschap aangemoedigd moet worden weet ik niet.
Feit is dat hij buiten, met de nadruk op buiten, zéer wel te genieten is.
Mijn mening is veranderd omdat de tabak veranderd is. En hij smaakt naar meer ... en dus heeft het volgend blik, als voorbereiding, reeds een weinig frisse lucht gekregen ...
Onnodig te vertellen dat ik dit niet onder mijn hoofdkussen bewaar, want anders komt de tandenfee misschien niet meer :oops:
S

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

of juist wel :wink:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ah, de lucht van een ouderwetsen Heerensalon, yes! Dit is het betere vrijgezellenwerk. Love it.

Voor de liefhebbers is het vermoedelijk raadzaam om, als je een Latakiatabak tegenkomt die je bevalt, een paar extra blikjes aan te schaffen en die ergens diep in de spelonken van je hut op te bergen voor later. Niet dat hij beter wordt bij bewaren, maar in de loop der jaren zijn er al heel wat goeie Latakiatabakken uit de winkelrekken verdwenen. Zo'n ongeopend blik lijkt het eeuwige leven te hebben, of tenminste 20 jaar na aanschaf was de tabak nog prima...

Mijn lievelingen:
Old Dublin (oude stijl, witte ondergrond met donkere tekst, de nieuwe blikken met blauwe ondergrond en witte letters zijn wat minder hardcore, wat fruitiger)
Dunhill Early Morning Pipe (daar kan geen kouwe douche tegenop, zelfs geen brandslang)
Duhill standard mixture medium (geen idee of die nog te krijgen is)
Caledonian melange Nr. 466 (ook al lang nergens meer gezien)

Groetings, Janneman

Plaats reactie