Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Goedenavond allemaal,

Om dit draadje levend te houden post ik hier ipv in de rooksalon.

Eliminator heeft mij geholpen aan twee samples van Rattray. Wat ben ik blij dat ik nog andere tabak kan proberen waarin Latakia is verwerkt.

Terwijl ik deze review schrijf, geniet ik van de Red Rapparee.

Heerlijke tabak en ik ervaar geen vervelende bijeffecten. Het is genieten zoals het hoort van een goede tabak.

De smaak ervaar ik als aards. Het is lastig om te omschrijven wat ik nu precies proef. Het is een combinatie van noten, vers gelooid leer en een zoetje op de achtergrond. Totaal anders dan hoe de tabak ruikt wanneer deze nog niet is aangestoken.

De smaak wordt intenser naarmate de bodem in zicht komt... Het voelt bijna als een teleurstelling dat de tabak bijna opgerookt is, maar dit is juist een goed teken.

Eliminator dank je wel voor de sample; deze komt op mijn lijstje van favorieten te staan [emoji2]



Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

SakasakaHeyhey schreef:Goedenavond allemaal,

Om dit draadje levend te houden post ik hier ipv in de rooksalon.

Eliminator heeft mij geholpen aan twee samples van Rattray. Wat ben ik blij dat ik nog andere tabak kan proberen waarin Latakia is verwerkt.

Terwijl ik deze review schrijf, geniet ik van de Red Rapparee.

Heerlijke tabak en ik ervaar geen vervelende bijeffecten. Het is genieten zoals het hoort van een goede tabak.

De smaak ervaar ik als aards. Het is lastig om te omschrijven wat ik nu precies proef. Het is een combinatie van noten, vers gelooid leer en een zoetje op de achtergrond. Totaal anders dan hoe de tabak ruikt wanneer deze nog niet is aangestoken.

De smaak wordt intenser naarmate de bodem in zicht komt... Het voelt bijna als een teleurstelling dat de tabak bijna opgerookt is, maar dit is juist een goed teken.

Eliminator dank je wel voor de sample; deze komt op mijn lijstje van favorieten te staan [emoji2]



Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Daar omschrijf je goed hetgeen ik indertijd ervoer toen
ik voor het eerst iets met latakia rookte, of je bent er
gelijk klaar mee, of je bent verkocht, iets er tussenin
bestaat niet.

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Bijzonder dat er zo veel verschillende ervaringen zijn met deze tabak.

Wellicht moet je het de tijd gunnen om deze tabak te kunnen waarderen....

Zelf zit ik niet zo in elkaar dat ik meteen mijn oordeel klaar heb in de zin van goed of niet voor herhaling vatbaar. De wereld is voor mij niet zwart/wit. Je doet jezelf soms te kort wanneer je te snel oordeelt is mijn persoonlijke ervaring.

Alhoewel ik geen goede ervaring met de Dunhill tabakken heb, is deze bij mij nog niet afgeschreven. Deze wil ik op een later moment toch nog een kans geven.



Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Eliminator »

SakasakaHeyhey schreef:Eliminator dank je wel voor de sample; deze komt op mijn lijstje van favorieten te staan [emoji2]
Welcome, blij dat hij bevalt.

robvoorburg schreef:.........of je bent er
gelijk klaar mee, of je bent verkocht, iets er tussenin
bestaat niet.
Toch wel, zal nooit lid worden van de club van het zwarte blad, toch geniet ik met regelmaat van een licht latakia houdende tabak.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

Eliminator schreef:
SakasakaHeyhey schreef:Eliminator dank je wel voor de sample; deze komt op mijn lijstje van favorieten te staan [emoji2]
Welcome, blij dat hij bevalt.

robvoorburg schreef:.........of je bent er
gelijk klaar mee, of je bent verkocht, iets er tussenin
bestaat niet.
Toch wel, zal nooit lid worden van de club van het zwarte blad, toch geniet ik met regelmaat van een licht latakia houdende tabak.
Zo had ik het nog niet bekeken, zoals ik nog wel eens
een uitstapje maak naar iets zoets of een virginia.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Paasei »

Losjes in dit verband... moest er iemand ooit weet hebben dat de Bengal slices nog een keer ergens op voorraad zijn hou ik me aanbevolen.
Naar het schijnt zou dit nog wel eens heel lang kunnen duren, maar je weet nooit...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door SakasakaHeyhey »

Vandaag heb ik de tweede sample van Eliminator gerookt: Rattray's 7 Reserve.

Deze tabak bevalt mij uitstekend. Het is voor mij qua smaakbeleving vergelijkbaar met de Red Rapparee, maar dan een stuk zachter en milder.

Ik zie mij deze tabak vooral in de ochtend roken en de Red Rapparee in de avond.

Wederom bedankt Eliminator dat ik op deze manier kennis heb mogen maken met een andere tabak waar Latakia in is verwerkt. Het zijn twee juweeltjes die ik niet zou willen missen [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Eliminator »

(T)
Afbeelding

mama fumant une pipe
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2017 16:20

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door mama fumant une pipe »

Ik heb onlangs de latakia herontdekt in wild atlantic van Peterson.
Kan deze echt op elk moment van de dag roken.
Nog een leuk weetje van youtube.Vroeger ging er een verhaal rond dat
deze tabak boven brandende kamelenmest werd gerookt.(blégh)
Broodjuh kameel dus :mrgreen:


dan5102
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jan 2014 15:37
Locatie: 3510 Hasselt-België

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door dan5102 »

Ik koop nooit tabak waar latakia reeds aan toegevoegd is. Liever doe ik het zelf en dan is er nooit "te weinig" of "te veel" discussie


Afbeelding

tomatamot

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door tomatamot »

Tsja, zoals je het maakt heb je het dan ook.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door robvoorburg »

dan5102 schreef: 06 okt 2018 09:18 Ik koop nooit tabak waar latakia reeds aan toegevoegd is. Liever doe ik het zelf en dan is er nooit "te weinig" of "te veel" discussie


Afbeelding
Dat snap ik wel, toch heeft de ervaring mij geleerd dat een tabak
samenstellen kundigheid en ervaring vereist.
Het zomaar toevoegen van welke tabakssoort dan ook aan een
bestaand product is een gok.
Een gok die voor mij meestal in negatieve zin eindigde.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Rob »

Was het niet Meester W die op reis in Cyprus erachter kwam dat daar al geen Latakia meer gemaakt wordt? Alles komt uit Turkije als ik het me goed herinner.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Asmodeus »

Ja inderdaad. Meester W had enkele jaren geleden al uitgerechercheerd dat we in feite Izmir latakia roken tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Dat is waar ook. Blijkbaar heeft deze informatie de overkant van de grote sloot nog niet bereikt. Meneer Pipestud heeft in ieder geval nog iets uit te leggen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

Ribbon schreef: 12 mar 2019 20:21 Dat is waar ook. Blijkbaar heeft deze informatie de overkant van de grote sloot nog niet bereikt. Meneer Pipestud heeft in ieder geval nog iets uit te leggen.
Ik weet toevallig dat Pipestud nog recentelijk mijn latakia blog gelezen heeft. Daarin staat ook het Izmir latakia verhaal van Meester W...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Dukdalf »

Niks met tabak te maken, maar ik heb ooit wat pijpen verkocht via Pipestud en de resultaten hebben mij tot de overtuiging gebracht dat het een charlatan is.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Arno schreef: 12 mar 2019 21:43
Ribbon schreef: 12 mar 2019 20:21 Dat is waar ook. Blijkbaar heeft deze informatie de overkant van de grote sloot nog niet bereikt. Meneer Pipestud heeft in ieder geval nog iets uit te leggen.
Ik weet toevallig dat Pipestud nog recentelijk mijn latakia blog gelezen heeft. Daarin staat ook het Izmir latakia verhaal van Meester W...
Misschien is dit de aanleiding geweest voor PS om op onderzoek te gaan? Zijn blogpost is in ieder geval wat paniekerig van toon, en dat zorgt op Amerikaanse fora natuurlijk steevast voor hamstergedrag. Zijn belang hierbij lijkt me duidelijk.

Misschien kun je ze even te hulp schieten Arno ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Faab »

Gisteravond heb ik voor het eerst een tabak met Latakia geroken en daarna gerookt. Wat een openbaring. Het betrof de English Mixture van Davidoff, waar volgens wat ik heb gelezen niet eens zo veel Latakia in zit. Ik zit me nu al te verheugen op een pijp van deze English Mixture vanavond. Ook ga ik binnenkort maar op zoek naar andere tabakken met Latakia erin. Ik vrees dat ik er wel pap van lust.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Lonny »

Lekker he, latakia...
Mijn eerst kennismaking met latakiatabak was ook een Davidoff. De Royalty.
Indien ik je een koopadvies mag geven, kijk of je een blikje Samuel Gawith Commenwealth of Squadron Leader kunt vinden.
Vooral die eerste heeft flink wat latakia. (50%)
Veel plezier op je ontdekkingsreis!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Wowbagger »

Lonny schreef: 04 jun 2019 12:54 Lekker he, latakia...
Mijn eerst kennismaking met latakiatabak was ook een Davidoff. De Royalty.
Indien ik je een koopadvies mag geven, kijk of je een blikje Samuel Gawith Commenwealth of Squadron Leader kunt vinden.
Vooral die eerste heeft flink wat latakia. (50%)
Veel plezier op je ontdekkingsreis!
Squadron Leader is in NL verkrijgbaar. Ik ben laatst eens voor die Commenwealth aan het kijken geweest (lijkt me een hele lekkere), maar daar valt hier vrij slecht aan te komen (zit niet in het pakket van de NL importeur). Verzendkosten zijn bij verzending vanuit Dld vrij kostbaar, en even naar Kleve rijden om een paar blikjes bij Edler te halen/ bestellen zit er helaas ook al niet meer in. :(
Het wordt er voor de latakia-liefhebber niet beter op...

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Faab »

Bedankt voor de tips aangaande Commonwealth en Squadron Leader, Lonny en Wowbagger. Dit is inderdaad het begin van een leuke ontdekkingstocht voor me. Zojuist heb ik weer 1,5 uur lang van de English Mixture genoten in mijn favoriete pijp. Het is gewoon jammer wanneer het zover is dat de pijp leeg is. :)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Arno »

Fijn dat de latakia bevalt! Welcome to the dark side of the leaf :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Faab »

De Latakia bevalt me meer dan ik had durven dromen.

Is de Mac Baren HH Vintage Latakia erg anders dan de HH Vintage Syrian of is alleen de naam gewijzigd en kwam de latakia al langer niet meer uit Syrie? Deze lijkt me namelijk erg interessant. Er is vast genoeg keuze aan andere Latakia bevattende blends indien ik deze niet makkelijk kan vinden, maar de Mac Baren - Harmony bevalt me erg, dus wellicht zijn ze ook erg goed met hun Latakia blend.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door junksculp »

Faab schreef: 09 jun 2019 23:19 De Latakia bevalt me meer dan ik had durven dromen.

Is de Mac Baren HH Vintage Latakia erg anders dan de HH Vintage Syrian of is alleen de naam gewijzigd en kwam de latakia al langer niet meer uit Syrie? Deze lijkt me namelijk erg interessant. Er is vast genoeg keuze aan andere Latakia bevattende blends indien ik deze niet makkelijk kan vinden, maar de Mac Baren - Harmony bevalt me erg, dus wellicht zijn ze ook erg goed met hun Latakia blend.
Naar mijn weten zat in de syrian ook echt deze tabak, de vintage latakia bevat deze tabak helaas niet meer. Ik vond deze laatste tegenvallen, smaken verschillen.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Ribbon »

Onze Arno heeft een en ander aan dit onderwerp gewijd; http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... n-latakia/
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Faab »

Zeer interessant. Bedankt Ribbon en Arno.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door MilleLuci »

Hertenkak oftewel DeerShit :mrgreen:
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Faab »

Ik kon vandaag de aantrekkingskracht van de hertenkak weer niet weerstaan. :-)

Plaats reactie