Tabak mengen?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xsrunner
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:45

Tabak mengen?

Bericht door xsrunner »

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, en heb nog lang niet genoeg ervaring. Zijn er hier anderen die dit wel hebben geprobeerd?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Komt bij mij alleen maar ellende van. Ik laat het aan de professionals over. Het enige tabak mengen wat zich hier plaatsvindt is wanneer ik wat gruis over heb dat ik toch wil roken. Dan meng ik het met een plukje uit een andere pouch, bij voorkeur tabak die er op lijkt. Maar dat is meer uit gierigheid dan avontuurlijkheid geboren.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik denk dat de meeste pijprokers moeten glimlachen bij je vraag.
Bij tijd en wijle stak dit fenomeen de kop op. Nog nooit iemand gesproken die er echt succes mee had.

Toch is je vraag niet helemaal gek, want ik heb wel eens een verhaal over Dunhill gehoord over het mengen van tabakken door klanten.
Ik weet niet hoe het nu is in Engeland, maar destijd mocht tabak zonder banderol verkocht worden.
Je kon dan als klant door uit verscheidene tabakken te kiezen jouw eigen mengsel samenstellen. Dit kreeg dan een nummer, zodat de winkelier bij een volgend bezoek jouw tabak " bij elkaar kon mengen"

Zo is de Dunhill Mixture 965 ontstaan. Gewoon samengesteld door de consument.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Een bekend verhaal Rob.

Zo kwam ik een tijd geleden in een tabakswinkel (in sittard) en de man legde uit dat de Havezaethe Groen, in combinatie met Danske Blue Sky, een prijs had gewonnen in Engeland.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

boyenne schreef:Een bekend verhaal Rob.

Zo kwam ik een tijd geleden in een tabakswinkel (in sittard) en de man legde uit dat de Havezaethe Groen, in combinatie met Danske Blue Sky, een prijs had gewonnen in Engeland.
Die moeti k onthouden. Mag ik nu in bezit zijn van Hav. Groen (Kourier) :)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ook ik moet me aansluiten bij al die mensen die ontdekt hebben dat tabak mengen een vak is... Nooit echt succes mee gehad.

Aan de andere kant heb ik bij verschillende rokers wel eens een greep mogen doen in de 'restantenpot', en doorgaans was dat, in elk geval voor één pijp, nog wel te overleven. In dat soort mengsels lijken doorgaans de koektrommeltabakken aan de winnende hand.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

heb hier 1 bakje staan met restanten,
alle oude zooi gooi ik erin,
en gebruik het voor het opnieuw inroken van oude pijpjes....
maar het echte karakter van de tabak vervalt dan helemaal...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik denk dat dit uit vervlogen tijden komt.
Vroeger werd er nog losse tabak verkocht, met name in Engeland kon dit nog sinds voorkort, lees midden vorige eeuw, en kon de roker zelf ook de hoeveelheid bepalen.
Daarbij geholpen door de vakkundige kennis van de verkoper.
Wat een fijne tijd. :wink:
Afbeelding

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Maar de vraag is: wat doet een professionele menger...volgens mij een educated guess en dan wat erbij of eraf. Dat zouden wij toch ook moeten kunnen dan ?
Veel proeven, dat is de methode volgens mij ...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Die Don Docu van Smokiana rookte toen wij daar waren een Meerschuim op kleur met een eigen mengsel, dat wel echt extreem lekker rook.

Hier een geinig interview met Greg Pease:

http://pipesmagazine.com/python/manufac ... co-part-1/

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

pim123 schreef:Maar de vraag is: wat doet een professionele menger...volgens mij een educated guess en dan wat erbij of eraf. Dat zouden wij toch ook moeten kunnen dan ?
Veel proeven, dat is de methode volgens mij ...
Oefening baart kunst zou men kunnen zeggen, alleen ligt dit volgens mij anders.
Tabakskennis van verschillende gronden, sneden, fermeteren, sausen ed beoogd toch de nodige now how.
Het is net als met wijn maken, de consument vind het lekker of niet, de wijnbouwer heeft weer de kennis welke druif op welke grond het beste gedeit.
Er is b.v. een Elzas wijnhuis, kom niet zo gauw op de naam, die van een heuvel drie verschillende wijnen produceert met de zelfde druivensoort.
Alleen al om dat de heuvel uit drie verschillende grondsoorten bestaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik vrees dat het 'educated' een vrij belangrijke rol speelt in die educated guess...
Voor tabaksmengen kan ik het niet zo zeggen, maar ik heb wel ooit wat echte lessen wijn proeven gehad, niet zo'n cursus maar het soort van lessen dat aan wijn inkopers wordt gegeven, en daar heb ik twee dingen geleerd; punt 1 is dat ik nietb zo geweldig goed ruik en proef als de meeste andere mensen die hier hun vak van maken :shock:
En punt twee was dat er toch wel heel veel meer te weten is dan ik dacht. Het is lang geleden, en ik heb de handigheidjes niet meer paraat, maar er waren bevoorbeeld een hoop smaak-ezelsbruggetjes. Als je dat proeft, dan moet je ook dat proeven, en dat 2e kan dan meer of minder sterk zijn... Op die maneir werd zo een lijst met een stuk of 50 punten ingevuld over de smaak van bordeau...
Daarnaast werklty een tabaksmenger ook met tabakken gedurende het productieproces, terwijl wij het moeten doen met tabak aan het eidn van dat productieproces; zaken als flake, snede, samen of afzonderlijk fermenteren en dergelijke zijn wel van invloed op het eindresultaat.

Overigens kan je ondanks dit alles natuurlijk prima zelf tabakken mengen en daar veel plezier aan beleven. Ik weet dat ik bij een MacBarren Latakia ene tijd lang vrij structureel zelf wat latakia bijvoegde omdat ik de Latakia smaak in de originele tabak wat te subbtiel vond.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie