Fabrieken, importeurs en verkrijgbaarheid

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
niels tacoma
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 nov 2009 23:59

Bericht door niels tacoma »

uiteindelijk een zippo op de kop weten te tikken. Ik heb een pijp-zippo besteld maar die laat nu al een week of twee op zich wachten. Ongeduld van voren en achter dus heb ik maar een gekocht, helaas wel een standaard versie :?

Aanradertje, als je pijp rookt met een zippo: zorg dat je de juiste brandstof hebt. Ik weet niet wat die venter er ingespoten heeft, maar dat heeft zeker de nasmaak van de tabak aangetast...

Niels Tacoma
"het word hier een beetje bewolkt" hoorde ik laatst achter me op het terras waar we onze tabak genoten

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Benzine aanstekers geven toch meestal een bijsmaak ? :?

niels tacoma
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 nov 2009 23:59

Bericht door niels tacoma »

Jep, als je de normale brandstof gebruikt hangt er een geur over de vlam. Probleem is echter dat ze ook gebruikt werden voor sigaren en pijp, waar het om de smaak gaat en niet de nicotine.
Men is gaan denken bij "Zippo Inc." en ze hebben een brandstof ontwikkeld die veel minder geur met zich mee brengt. Deze heb ik inmidels gevonden, en die zal ik binnenkort gaan testen.

Ik moet wel toegeven dat je tijdens het roken weinig merkt, het is een niet echt lekkere "zoete smaak" die achterblijft in de mond naast de tabak smaak. Het is nu juist die nasmaak die zo lekker kan zijn, vind ik dan :wink:

Als ik 'm getest heb dan laat ik wel even weten wat de bevindingen zijn...

Niels
"het word hier een beetje bewolkt" hoorde ik laatst achter me op het terras waar we onze tabak genoten

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

boyenne schreef:Ik heb nog niet eerder van deze tabak gehoord. Maar ben ook wel benieuwd of iemand anders deze tabak kent. Om één of andere reden heb ik toch een voorliefde voor Hollandse tabakken......
Sorry, beste Nederlandse vrienden, maar Amsterdamer wordt in Frankrijk geproduceerd... Ook 'Troost'... En jawel, zelfs de Ierse Peterson... En nog meer. Allen te Metz in het noorden van Frankrijk. Een beknopt overzichtje op: http://www.acad-inter-pipe.com/fr/tabac_pipe.htm

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Dat bedrijf maakt zeker de betere tabakken!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dat ondertussen alle tabak uit maar een paar fabrieken kwam wist ik ondertussen wel (ik heb jaren de site van BAC zitten doorspitten om wat te leren over toevoegingen). Ik dacht dat ondertussen bijna alles uit Denemarken kwam, maar is is dus blijkbaar ook nog een bron van pijptabak in Frankrijk.
Dit zou wel eens wat kunnen verklaren, misschien dat je hier meer over kunt vertellen Smokey: Is dit soms de scheidslijn van tabakken waar ik in veel tabakshandel over struikel? Tabakshandels zijn vaak heel stellig in 'die tabak wordt niet meer gemaakt', terwijl ik hem in andere plaatsen wel tegenkom. Wordt tabak soms door een paar distributeurs gedaan, en als je de ene distributeur hebt, krijg je dan niets van de andere of zo? Of is dat misschien financieel onhandig om bij de ander te bestellen?

Groet, nieuwsgierige janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 05 feb 2010 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik vind die beweringen dat bepaalde tabakken niet meer gemaakt worden onderhand haast beledigend. Heb 't zelf ook regelmatig meegemaakt. Net alsof ze je de mogelijkheid willen ontnemen om bij een concurrent verder te zoeken.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Precies. Zo kreeg ik bij Van Neer in Sittard te horen dat Three Nuns niet meer gemaakt wordt (al heel lang niet meer zelfs), terwijl ik hem bij de betere pijptabakboer gewoon tegenkom.

Een ernstige zaak.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik vind dit een heel interessante bron. Een tijdje terug bleek de Dunhill pijptabak niet meer te staan op de site van Orlik. Nu blijkt dus dat deze in Frankrijk wordt gemaakt!!!! Erg boeiend... Waarschijnlijk maken ze ook nog andere smaken van Dubhill!!!!

Een ook erg nieuwsgierige Watson.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Is de naam 'Amsterdamer' overigens in een curieuze antieke spelling geschreven waarvan ik het bestaan niet ken, of moet de oorzaak van de ontbrekende 'm' gezocht worden in de gefaalde welwillendheid van een of andere buitenlander die authentiek Neerlandsch trachtte te doen?

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

janneman schreef: Tabakshandels zijn vaak heel stellig in 'die tabak wordt niet meer gemaakt', terwijl ik hem in andere plaatsen wel tegenkom. Wordt tabak soms door een paar distributeurs gedaan, en als je de ene distributeur hebt, krijg je dan niets van de andere of zo? Of is dat misschien financieel onhandig om bij de ander te bestellen?
Groet, nieuwsgierige janneman
Je hoeft het niet ver te zoeken. Wanneer de tabak naar een bepaald land ingevoerd wordt kan die bij elke kleinhandelaar van dat land door de merkinvoerder of groothandelaar geleverd worden. Indien een winkelier je verteld dat de tabak absoluut niet meer verkrijgbaar is en je kunt hem een eind verderop nog regelmatig kopen, dan ben je belogen. De reden daarvoor - lees verder bij de quote van Kynikos. Wat de winstmarges betreft is er een klein verschil (maar bij grote afname wel de moeite waard) tussen merkinvoerder (als er die is) en een groothandelaar die meerdere merken en produkten verkoopt. Deze laatste biedt een lagere winstmarge.

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

Kynikos schreef:Ik vind die beweringen dat bepaalde tabakken niet meer gemaakt worden onderhand haast beledigend. Heb 't zelf ook regelmatig meegemaakt. Net alsof ze je de mogelijkheid willen ontnemen om bij een concurrent verder te zoeken.
Dat is inderdaad vaak het geval. Hier in de omgeving is er een 'gerenomeerde' tabakszaak. Ik ben er een gelegenheidsklant, als ik dus toevallig in de buurt ben. Het is 10-11 jr geleden dat ik er achter Erinmore Flake vroeg. 'Die hebben we niet meer, die wordt niet meer gemaakt.' Ik ken enkele andere zaken (in België) waar ik nu nog steeds Erinmore Flake kan kopen. De verklaring moet men niet ver zoeken. Wanneer er van een bepaalde tabak slechts 1 doosje of pakje per (half) jaar verkocht wordt, laat de winkelier dit produkt vallen. Hij moet het produkt met minstens 5 of 10 eenheden bestellen en heeft bijgevolg angst dat hij 'ermee blijft zitten' en verlies lijdt. Als dit gebeurt met 10 of 15 tabakken, dan kan het bedrag al hoog oplopen. Pijprokers zijn niet altijd standvastig in hun tabakskeuze en eigenlijk 'moeilijke' klanten. De kans dat men je toch je lievelingstabak verkoopt wordt groter als je een (halve) kilo op voorhand besteld.
Dit probleem wordt echter niet altijd door de winkelier op een sympathieke manier aan de klant overgebracht...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Smokey schreef:
Kynikos schreef:... De verklaring moet men niet ver zoeken. Wanneer er van een bepaalde tabak slechts 1 doosje of pakje per (half) jaar verkocht wordt, laat de winkelier dit produkt vallen. Hij moet het produkt met minstens 5 of 10 eenheden bestellen en heeft bijgevolg angst dat hij 'ermee blijft zitten' en verlies lijdt. Als dit gebeurt met 10 of 15 tabakken, dan kan het bedrag al hoog oplopen. Pijprokers zijn niet altijd standvastig in hun tabakskeuze en eigenlijk 'moeilijke' klanten. De kans dat men je toch je lievelingstabak verkoopt wordt groter als je een (halve) kilo op voorhand besteld.
Dit probleem wordt echter niet altijd door de winkelier op een sympathieke manier aan de klant overgebracht...
Dank je Smokey, dit helpt echt!
Ik geloof dat ik het begin te snappen: een tabakshandelaar kan dus niet zo gemakkelijk gewoon één blikje bestellen en laten meekomen met een zending. Als die sukkels dat nu eens gewoon vertellen!
'Sorry meneer, maar op één pakje maak ik verlies'. Dan heb ik de keuze tussen 5 pakjes of blikjes bestellen, of niet. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik er dan wel 5 bestel! Het zou hem meer kunnen opleveren dan wanneer ik me weer eens bedrogen voel en besluit om daar maar niet meer voor serieuze tabak te kijken. En als hij bij bestelling van 5 er één in de winkel zet, zou hij heel geleidelijk ook nog wel eens meer klanten voor die tabak en pijptabak in het algemeen kunnen krijgen.
Nu werkt het net de andere kant op; ik kijk al lang vooral op internet voor boeiende tabak, en ga gewoon één of twee keer per jaar op reis om een wat grotere voorraad in te slaan. Of ik bestel meteen via internet. Voor één blik of pakje is de porto wel hoog, maar als je in een dappere bui gewoon meteen 5 verschillende tabakken koopt om te proberen (of één om te proberen en 5 blikken van iets wat je al goed kent) dan vallen die portokosten wel weer mee.
Ik vrees dat veel kleine winkels zichzelf de das omdoen op deze manier, ik heb dat al vaker gezien (kunstenaarsmaterialen, modelbouw, muziekwinkels). Degene die moeite doen om van alles en nog wat aan te bieden, die met de klant meezoeken om iets te vinden, die overleven. De bulk-inkopers en dozenschuivers gaan ten onder aan zelf bestellen via internet.

En het wegvallen van merkinvoerder zou dus wel eens de oorzaak kunnen zijn van dat in heel Nederland toeslaande 'Dunhill wordt niet meer gemaakt'.

Groet, economisch Jantje.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Probleem zit hem ook in het feit dat de kleine zelfstandige meestal een contract afsluit bij een leverancier bv Pronk te Diemen. De standaard tabakszaak (neem een primera) heeft een boek werk liggen met de aan te bieden tabak. Salaint detail, er is hier in Lelystad een tabak handel die er van overtuigt is dat Peterson geen tabak uitbrengt :P... En die zaak adventeerd met het feit dat ze zich willen toe leggen op de pijp roker...

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

Harmen schreef:Probleem zit hem ook in het feit dat de kleine zelfstandige meestal een contract afsluit bij een leverancier bv Pronk te Diemen. De standaard tabakszaak (neem een primera) heeft een boek werk liggen met de aan te bieden tabak. Salaint detail, er is hier in Lelystad een tabak handel die er van overtuigt is dat Peterson geen tabak uitbrengt :P... En die zaak adventeerd met het feit dat ze zich willen toe leggen op de pijp roker...
Die zogenaamde 'kleine zelfstandige' is überhaupt niet zelfstandig. Het is meestal een klein gerantje die werkt voor een firma die hem dicteert wat hij mag (moet)verkopen. Toen we zelf nog de winkel hadden waren we 100% zelfstandig en baas in eigen zaak. We beslisten volledig autonoom wat we wilden verkopen. Maar dat waren de jaren zeventig -in België. Dergelijke zaken zijn uitzondering geworden. Er is veel veranderd intussen.

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

Effe terug on topic...
Ik was zeker dat 'Amsterdamer' een Franse tabak is omdat ik in de jaren negentig een drietal jaartjes lid was van de 'Amsterdamer pijprokers club...' Ik zat dus een beetje aan de bron...

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

En het wegvallen van merkinvoerder zou dus wel eens de oorzaak kunnen zijn van dat in heel Nederland toeslaande 'Dunhill wordt niet meer gemaakt'.
Groet, economisch Jantje.[/quote]
Voor het laatste nieuws ivm Dunhill.. lees bij topic 'tabakken -Dunhill'[/quote]

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

bij de plaatselijke pijpenwinkel kan ik ieder blik van de merken die hij verkoopt per 1 laten bestellen, maar niets van een merk dat niet in zijn assortiment zit,
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Don Carlos
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2009 18:33
Locatie: Uden (nb)
Contacteer:

Bericht door Don Carlos »

Het blijft altijd moeilijk om 1 pakje te bestellen, maar als winkelier moet je idd. wil eens iets nieuws proberen, zoals wij ook altijd doen.
Er is ook nog een boekje waarin staat wat hier in NL op markt is, dus het hoeft niet zo moeilijk te zijn. De telefoon kan meestal ook nog wel eens een oplossing zijn als de klant om iets appart vraagt.
Wij zijn zelfstandig en de P-ketens vinden wij ook geen Tabakszaken.

gr,

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Bij de Primera hier in Leusden beweren ze alles te kunnen bestellen. Zij zijn tenslotte een speciaalzaak, zoals ze zelf beweren.
De prijs zal er wel naar zijn, denk ik. :?

Plaats reactie