Schimmel

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Schimmel

Bericht door Claude »

Niet het paard, ook niet Willem Schimmel, maar schimmel in mijn tabak.

Gisteren wilde ik een Mac Baren Pure Virginia opsteken. Had de tabak al een maand niet gerookt en doe vierkante blikjes meestal over in een Mason Jar, zo'n kleine 8oz, waar precies 50 gram tabak in past.

Tot mijn schrik zat meer dan de helft van de flakes onder een dikke laag witte schimmel. En dan heb ik het niet over een dun laagje, nee schimmel zoals je die soms op voedsel ziet, hoog en wolkig.

Heeft iemand deze ervaring wel eens gehad? Ik heb meteen andere in Mason Jar verpakte tabak bekeken maar dit was de enige met schimmelvorming.

Zou het kunnen liggen aan de tabak zelf, en zou tabak die niet 'pure' in de benaming heeft gewoon beter tegen schimmelvorming bestand zijn, of is er iets anders aan de hand?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Schimmel

Bericht door Chris »

Als er sporen van een schimmel (uit de lucht, een doekje, vingers etc) aanwezig waren in de Mason jar en in de tabak een voedingsbodem vonden dan zou je zoiets wel aan kunnen treffen. Dat is mijn bescheiden mening... Zelf zou ik de oorzaak niet snel in de tabak zoeken, kijkend naar het productieproces. Daar worden grotere hoeveelheden tabak in 1 keer geprocessed en gesneden en verpakt.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Schimmel

Bericht door Huub »

Goedenavond Claude,

Bijzonder!
Ik heb tot nu toe 6 of 7 blikjes MB Pure Virginia gerookt maar in de blikjes nooit schimmel aangetroffen.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Schimmel

Bericht door NoneNicer »

Dag Claude, balen zeg! Het kan zoals eerder genoemd liggen aan het aanraken van de tabak liggen, ik had vorig jaar ook een portie in een pot gedaan met Virginia van Motzek die niet goed ging.

Zojuist op de podcast van Pipes & Tobacco magazine gehoord van de manager van smokingpipes.com (Shane Ireland) dat mem bijvoorbeeld de Ball Mason Jars NIET moet uitkoken aangezien ze 'food grade safe' dwz gesteriliseerd uit de fabriek komen. Had ik niet verwacht, en het bijvoorbeeld uitwassen is mogelijkerwijs een kans voor schimmel kiemen om in een pot te komen.

Zoals je het omschrijft zou mijn advies zijn: tabak weg en Mason jar weg. Ik zou het risico niet willen lopen om nog eens een portie te kunnen weggooien. Bij Motzek wordt nu bij enkele twists ook bewust aangegeven dat deze niet langdurig opgeslagen moeten worden vanwege schimmel gevaar. Deze zijn dan te vochtig voor opslag, ik heb dit ook gehad en was er op tijd bij. Hele kleine plekjes gezien, de hele twist met alcohol behandeld, laten verdampen, daarna in korte pulsen in de magnetron. Een week later in stukken gesneden en aan de lucht een dag of twee laten drogen. Nu is het prima!

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Schimmel

Bericht door Claude »

Dank voor de goede tips heren!

Ik ga deze mason sowieso weggooien inderdaad.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Schimmel

Bericht door Tobias Tobit »

Wat is erop tegen om de Mason Jars uit te koken? Ik doe dit namelijk regelmatig voor mijn zuurdesem. Een enkele keer steriliseer ik de potjes met een oxi-cleaner die ik heb staan voor mijn wijn en bier fabricage, oftewel wel geschikt voor consumptie goederen. Ik heb tot nu toe gelukkig nog geen problemen gehad met schimmels. Niet in de tabak, niet in de giststarters voor de wijn en ook niet in mijn zuurdesem (ook al is dit heel zeldzaam ivm het zuur).

Als de Mason Jars uit de winkel komen zou ik er geen vertrouwen in hebben dat ze nogsteeds steriel zijn. Uitkoken kan in mijn ogen geen kwaad.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Schimmel

Bericht door Asmodeus »

Vervelend hoor, heb het nog niet meegemaakt en hoop dat zo te houden. Ik denk ook dat het pure pech is, een paar sporen in de lucht kunnen voldoende zijn, ongeacht of je potten gekookt of anderszins behandeld zijn.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Schimmel

Bericht door Claude »

Ik denk zelf dat uitkomen ook best in orde is, er zal iets zijn geweest met de lucht, of iets dergelijks. Ga erop letten. Heb zeker 250 van deze mason jars staan, geen van de anderen, soms al jaren dicht, hebben schimmel.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Schimmel

Bericht door Asmodeus »

Trouwens, ik meen me te herinneren dat jij eens schreef over vochtproblemen in je huis. Als dat het geval is, is het aannemelijk dat er meer sporen in de lucht zitten dan gemiddeld. Alle reden om heel voorzichtig te zijn en bijvoorbeeld je potten alleen te openen in de droogste, best geventileerde ruimte in huis.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Schimmel

Bericht door Claude »

Scherp! Na onze verhuizing een jaar geleden is dat probleem gelukkig helemaal opelost.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Schimmel

Bericht door Ribbon »

Tobias Tobit schreef: 10 okt 2018 12:23 Ja ik heb ook gelezen dat het olie uit de tabaksbladeren is die stolt ofzoiets. Zoals ik al aangaf is het onderzoek offline gehaald maar in het Friends of Habanos forum staat nog een draadje:

http://www.friendsofhabanos.com/forum/ ... ent=816533

Edit : ik zie nu dat test lot #2 vanaf reactie #143 toch ook pijptabak bevat, hier werd een combi van schimmel en bacteriën gevonden. Op de plaatjes is een deel duidelijk schimmel maar een deel is ook wat ik als plume/bloom/rijpingskristallen zou benoemen.
Ben even zo vrij geweest om het draadje hierheen te verplaatsen, met name omdat ik nog een vraag heb.

Is het zo dat er bij de onderzochte sigaren/pijptabak is aangetoond dat de witte aanslag schimmel is, of is er in de samples (elders) schimmel aangetroffen?
Ik kan me namelijk voorstellen dat er overal wel (onschadelijke) bacteriën of schimmels aangetroffen kunnen worden, in etenswaar en dus ook in tabak.
Jammer dat het onderzoek niet meer online staat...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Schimmel

Bericht door Tobias Tobit »

Na het nalezen van het stuk op de friends of Habanos forum lijkt het zo te zijn dat de pijptabak vooral bacteriëngroei bevat en vrijwel geen schimmel. Bij de sigaren was het precies andersom. Ik heb het officiële onderzoek ook nooit gelezen alleen de referenties daaraan op een ander forum dus ik heb ook alleen de bel horen luiden..... Ik begrijp wel dat de test niet destructief voor de sigaren was dus met andere woorden de witte aanslag wordt eraf geschraapt en getest. De test is gedaan door een onderzoek instituut in Australië dus ik ga ervan uit dat ze weten waar ze mee bezig zijn en kruiscontaminatie zoveel mogelijk voorkomen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Schimmel

Bericht door Arno »

NoneNicer schreef: 28 dec 2017 21:04 Bij Motzek wordt nu bij enkele twists ook bewust aangegeven dat deze niet langdurig opgeslagen moeten worden vanwege schimmel gevaar. Deze zijn dan te vochtig voor opslag, ik heb dit ook gehad en was er op tijd bij. Hele kleine plekjes gezien, de hele twist met alcohol behandeld, laten verdampen, daarna in korte pulsen in de magnetron. Een week later in stukken gesneden en aan de lucht een dag of twee laten drogen. Nu is het prima!
*Kijkt naar grote weckpot waar de Motzek Curly Strangs in zitten* Phewww... Niets te zien van schimmel, wel zijn de strangs duidelijk wat donkerder geworden in 3 jaar tijd :mrgreen:

Maar kl*te Claude.. Idd tabak en mason jar weggooien. Ik bedenk me net, een jaar of 2, 3 geleden was ik bij Heinrichs. Daar hadden ze een huismerk strang (nee niet het curly block) in een doorzichtige plastic bulkzak die was gemaakt door MacBaren. De strangs in alle zakken hadden plekken met echt harige schimmel erop. Ik meteen alarm geslagen maar dat werd door de oude vrouw Heinrichs in eerste instantie afgedaan als rijpingskristallen. Nou, op de strangs zat meer haar als ik op mijn hoofd heb dus uiteindelijk heb ik ze toch overtuigd dat ze MacBaren maar rap moesten contacteren..
Afbeelding

Plaats reactie