Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Dit is iets wat ik volgend voorjaar in mijn moestuin ga zetten: Tabak.
Ik vond een mooie site met veel informatie. Ik weet, dat de kans groot is dat het in het begin niet te roken zal zijn...maar wie weet.

Zijn er hier nog mensen die zelf tabak kweken of er ervaring mee hebben,

Volgend stuk wilde ik jullie niet onthouden. Het komt uit: http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=4&cat=160 (bij deze heb ik voldaan aan de bron vermelding me dunkt).

Tabakzaad
Tabakszaad heeft weinig eisen. De zaadjes kunnen in een bakje met vochtige potgrond gezaaid worden, een paar zaadjes per potje. Zorg ervoor dat de plantjes voldoende licht krijgen, bijvoorbeeld door ze op de vensterbank te plaatsen. Houd de grond vochtig, maar niet te nat, bijvoorbeeld met een plantenspuit. Per potje houd je uiteindelijk 1 plantje, de sterkste, over om op te groeien. Verpot de plantjes of plant ze in de tuin wanneer ze twee echte bladeren hebben. Uitplanten op ongeveer 20-25 cm afstand.

Zelf tabak maken
Het kweken van eigen tabak wordt langzaam weer populairder. Het is heel goed mogelijk om zelf tabak te maken, alleen kost het nogal wat tijd en aandacht. Allereerst moeten de planten gekweekt worden. Aangezien de tabaksplant een sterke groeier is is dit niet zo moeilijk. Ze staan het liefst op een stukje beschutte grond in de volle zon, met een doorlatende grond.
Zorg voor goed omgespitte grond, meng er wat bemeste tuinaarde door. Een oppervlak van 2 vierkante meter volstaat voor ongeveer 14-16 planten. De planten verbruiken veel water en worden vrij groot.. Zo nodig gieten, geef tijdens de groei 2- wekelijks mengmest bv NPK 12-10-18, die bij regenachtig weer iets door de bovengrond gemengd wordt. Niet te veel in 1 keer!
De bladeren van de tabaksplant kunnen geoogst worden wanneer de planten bloeien. Het aanwezig bladgroen moet uit de geoogste bladeren verdwijnen. Plet hiervoor de bladstelen en middennerf en hang de bladeren ondersteboven. Zorg voor een hoge luchtvochtigheid, want de bladeren mogen niet snel uitdrogen, maar moeten zelf eerst vergelen. Na twee weken moeten de bladeren kurkdroog zijn, ook de nerf.
De droge bladeren moeten nu narijpen voor een zoete tabaksaroma. Zorg ook hier voor een hoge luchtvochtigheid (van minimaal 30%) en het liefst een temperatuur van 55 graden Celsius. Na 1 maand zijn de bladeren klaar om te verwerken tot tabak.
Als de bladeren een goede aroma hebben worden ze gesproeid met een mengsel van 1 deel glycerine of suiker in 6 delen water. Gebruik 300 gram van dit mengsel op 1 kilo bladeren. De bladeren kunnen verhakseld worden tot tabak of de hele bladeren kunnen voor sigaren gebruikt worden.
Alle tabakssoorten bevatten giftige stoffen. Bij verbranding ontstaan deze giftige en kankerverwekkende stoffen. Het roken van tabak is dus sterk af te raden, dit geldt ook voor zelfgekweekte tabak.
Op tabaksproducten is belasting verschuldigd. Als hobbykweker voor beperkt eigen gebruik is dit niet van toepassing. Maar bij grootschalige kweek of het verhandelen van tabak bent u belastingafdracht verschuldigd. De aangeboden zaden zijn alleen bedoeld voor hobbyisten.
Nicotiana tabacum en Nicotiana rustica
Iedere soort heeft zijn eigen smaak!
Nicotiana Rustica (wilde tabak) bevat ongeveer 10 tot 20 keer zoveel nicotine als de Nicotiana tabacum. Nicotiana rustica wordt niet gebruikt voor de productie van sigaretten door de tabaksindustrie.

Havana (sigaren, pijp, aromatisch en zwaar). Havana is de bekende Cuba tabaksplant, onovertroffen in groeikracht, een indrukwekkende plant met brede bladeren en trossen lichtrose bloemen. De grote en brede bladeren zijn erg geschikt voor het maken van de sigaar-dekbladen.

Virginia (sigaretten). Het werkpaard voor de sigaretten tabak, deze hoge maar smalle plant. Veel smallere, puntige bladeren als de Havana, wat het een sierlijke plant maakt. De bloemen zijn mooi donker rose, met puntige bloembladen, als sterretjes.

Monte Calme (sigaretten). Voor sigaretten, een nog mildere tabaks soort. Wordt vroeger rijp maar blijft wat ijler dan de Virginia, het lastigst te kweken van dit kwartet.

Maryland (sigaretten). Voor de grootste sigaretten tabak oogst, neem de Maryland! Een heel grote plant die in tegenstelling tot de andere, ook nog flinke zijtakken maakt. Meer dan manshoog onder goede omstandigheden. Prima textuur, rijpt makkelijk af. Makkelijk te kweken, als de Havana.

Besuki (sigaretten en sigaren). Een milde tabak voor sigaren of in een blend van sigarettentabak. Vooral gebruikt als omblad voor sigaren zorgt deze dunne tabak voor een aromatische en verfijnde Aziatische beleving. Besuki is een plaats in noord-oost Java.

Burley (sigaretten en sigaren). In de VS is dit de meest geteelde tabak voor gebruik in sigaretten en shag, door het donkere blad ook voor inleg bij sigaren en geeft mooi groot en dun “zandblad” voor omblad en dekblad, tevens voor mix in pijptabak.

Burley Jupiter (sigaretten en sigaren). Een compacte vorm van het Burley-type, geschikt voor winderig gebied. Vormt tabak met een milde beleving en cacao-aroma. Geeft een flinke oogst van ruim inzetbare tabak.

Delgold (sigaretten, shag en pijp). Niet te hoog: 140 cm met een fijne, zachte smaak en geschikt voor shag, sigaret en pijp. Erg mooi om te gebruiken als dekblad bij gele sigaren, licht van kleur met een zeer fijn aroma. Balanceert een zware mix mooi naar mild.

Havana Yellow (sigaren of shag). Originele Havana tabak die makkelijk geel wordt na het plukken en daarna mooi op kleur droogt. Het verdient in een sigaartje of stevige shag terecht te komen. De onderste bladeren zijn erg goed voor dekblad bij sigaar.

Latakia (pijptabak). Dit ras staat bekend als kruidtabak vanwege het duidelijke aroma, dat o.a. in pijptabak veel wordt toegepast, maar in kleinere hoeveelheden elke blend een speciaal aromatintje geeft.

Nummer 25 (sigaretten en sigaren). De echte tabaksplant, die in de 2e wereldoorlog in Nederland veel werd geteeld! Imposante planten van 150 cm hoogte, met grote bladeren en vrolijke lilaroze trompetbloemen. Zet ze goed zonnig.

Orient (sigaretten of pijp). Oosterse of Turkse tabak is een belangrijk onderdeel voor de blend (het mengsel) in pijp- of sigarettentabak. De planten hebben in verhouding vrij kleine blad, maar is verder gelijk aan de meeste rassen: 1,5-2 m hoog met lilaroze bloei.

Orinoco Lizard Tail (sigaren). Het zandblad (onderste blad) geeft mooi dun dekblad voor sigaar, de middelste bladeren zijn stevig en leerachtig, dragen een eigenzinnig en krachtig aroma in de slanke, ranke bladeren.

Perique (sigaretten en sigaren). Uniek en zeer krachtig ras uit Louisiana, al sinds 1824 door drukfermentatie populair is.

Prilep (sigaretten en sigaren). Prilep is eigenlijk een groep rassen dat vanuit Bulgarije in Macedonië terecht kwam en aldaar veel verbetering heeft ondergaan.

Samsun (sigaretten, sigaren, pijp en sisha). Deze Turkse tabak van de Zwarte Zee geldt als een heerlijk zoetige tabak die een mooie oogst geeft en als kruidtabak kan dienen bij bulktabak. Voor shag, sigaret, pijp en shisha. Maar tevens lekker in de sigaar door het volle aroma.

Shirazi (sigaretten en sigaren). Iraanze zoete tabak. Een zeer apart buitenbeentje binnen de tabakssoorten. Deze komt van oorsprong uit Iran bij de Zwarte Zee. De plant heeft een donkerblauwgroen gekleurde bladeren met donkergroene nerven.

Tennessee Burley (sigaretten en sigaren). Een echte onmisbare bulktabak, die als basis dient voor veel mixen, vooral in sigaretten. De goede oogst van grote bladeren komt van 180-220 cm hoge planten

Tik Konlak (sigaretten en sigaren). Een kleinbladige, vrij lage Aziatische tabak met een laag nicotinegehalte. Het aroma, de langzame branding en zoete smaak zijn beroemd bij dit ras.

Virginia Sweet & Dark (sigaretten, sigaren, pijp en shag). Zeer veel gebruikt als bulk in blends voor sigaretten en shag. Het donkere blad geeft en basis voor lichte sigaren en wordt veel gebruikt in een mix voor pijptabak. Opvallend is het zeer zachte sandelaroma: licht zoet.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Stoker »

mijn ervaring met die bovengenoemde shop in niet heel erg goed ..

van 4 zakjes zaadjes van verschillende soorten zijn er in totaal maar 5 planten uit gekomen .. na een klacht hierover hebben ze me wel voor zien van een batch met nieuwe zaadjes en zal het dus volgend jaar weer gaan proberen .

was toch wel teleurgesteld in de kwaliteit maar dat zal wel zo horen als je sommige filmpjes ziet op utube over het zaaien van de zaadjes
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Heb je iets gedaan met de plantjes die wel uitkwamen? Bladeren geoogst?
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Massis »

ik heb nog ergens een potje met enkele duizenden zaadjes, wel enkele jaren oud. Als ik ze terugvind wil ik er altijd graag wat aan je bezorgen, al kan ik natuurlijk geen garanties meer geven over de kiemkracht.

Ze komen overigens uit zelfgekweekte planten. Dat kweken ging prima, geen enkel probleem. Het volgroeide blad verwerken tot iets wat aangenaam rookt daarentegen ging minder goed, daarom ook dat ik ermee gestopt ben.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Ik wil wel eens proberen, heb tamelijk groene vingers zoals ze zeggen. Als ik er in't voorjaar, de zaaitijd, nog zo over denk PM ik je, dan kan jer er in maart enkele meenemen naar Wuustwezel...misschien praat ik nu voor mijn beurt... :twisted:

Vandaag was er in de Casa Habana in Antwerpen (bij Reza, die ook de Compagny in Breda heeft) een dame uit Cuba die kwam rollen, wij hebben de overschot van de tabak mee :) Die gaan we vanavond eens in een pijp stoppen. Eerste kwaliteit sigaren tabak, als het lekker is laat ik nog wel iets weten, is toch iets special om eens in je pijp te stoppen, als ik een paar zakjes kan vullen kan ik het misschien rond sturen...maar ik ga het eerst eens proberen, maak er wel een ander draadje van.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door robvoorburg »

Elmer schreef:Ik wil wel eens proberen, heb tamelijk groene vingers zoals ze zeggen. Als ik er in't voorjaar, de zaaitijd, nog zo over denk PM ik je, dan kan jer er in maart enkele meenemen naar Wuustwezel...misschien praat ik nu voor mijn beurt... :twisted:

Vandaag was er in de Casa Habana in Antwerpen (bij Reza, die ook de Compagny in Breda heeft) een dame uit Cuba die kwam rollen, wij hebben de overschot van de tabak mee :) Die gaan we vanavond eens in een pijp stoppen. Eerste kwaliteit sigaren tabak, als het lekker is laat ik nog wel iets weten, is toch iets special om eens in je pijp te stoppen, als ik een paar zakjes kan vullen kan ik het misschien rond sturen...maar ik ga het eerst eens proberen, maak er wel een ander draadje van.
Het legendarische merk Sobrani verkocht indertijd een pijptabak
aangevuld met wat sigarentabaksblad. (jaren 60/70)
Had ik het geweten, dan had ik er dozen van ingeslagen.
Het combineerde fantastisch.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Ik heb een nieuw topic aangemaakt in marktplaats voor tabak...er is genoeg voor iedereen, wat zullen we roken zeven dagen lang....
The bitter comes out better on a stolen guitar...

basko
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2012 18:07
Locatie: kalken -Belgie

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door basko »

Het grootste probleem van zelfgekweekte tabak is het fermenteren, ik meen dat de gedroogde tabak wel 7 jaren moet fermenteren eer ie al zijn slechte ingrediënten kwijt is wat die scherpe smaak inhoud. Daarenboven is het voor een particulier biezonder lastig om de fermentatie in optimale condities te bewerken qua temperatuur(50°) luchtvochtigheid en vele malen omkeren en samenpersen.
Niettemin rookten mijn vader zaliger en ikzelf best onze zelfgekweekte en natuurlijk wat men zelf kweekt lust men best en hoewel het biezonder ongezond wordt aangeschreven is ie toch 90 geworden.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Stoker »

Elmer schreef:Heb je iets gedaan met de plantjes die wel uitkwamen? Bladeren geoogst?
Nee precies hetzelfde gedaan als met alle anderen .. ze ontkiemden gewoon weg niet .. de andere planten heb ik al wel wat bladeren vanaf maar er zijn er ook 3 helaas aan naaktslakken ten onder gegaan . ondanks alle antislakken rommel :(

en door mijn verhuizing dit jaar is er ook nog ene geweest die het niet echt heeft overleefd .. dus helaas had ik er maar 1
blijkbaar was het me niet echt gegund dit jaar om te slagen
maar ben volhouder dus volgend jaar gewoon weer proberen :D

Massis schreef:ik heb nog ergens een potje met enkele duizenden zaadjes, wel enkele jaren oud. Als ik ze terugvind wil ik er altijd graag wat aan je bezorgen, al kan ik natuurlijk geen garanties meer geven over de kiemkracht.

Ze komen overigens uit zelfgekweekte planten. Dat kweken ging prima, geen enkel probleem. Het volgroeide blad verwerken tot iets wat aangenaam rookt daarentegen ging minder goed, daarom ook dat ik ermee gestopt ben.
zou me graag aanbevolen houden een wat zaden .. enig idee nog wat voor soort en dergelijke het was ?
heb je topic van toen der tijd gezien met je foto's en dergelijke zag er toch goed uit :D
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Massis »

basko schreef:Het grootste probleem van zelfgekweekte tabak is het fermenteren, ik meen dat de gedroogde tabak wel 7 jaren moet fermenteren eer ie al zijn slechte ingrediënten kwijt is wat die scherpe smaak inhoud.
Bij mijn weten wordt er nog hetzelfde jaar tabak verkocht van gekweekte Semois.



@Stoker ik heb geen idee van de soort maar zal de zaden eens zoeken...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Alberto
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 dec 2017 09:19

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Alberto »

Nu we het toch hebben over eigen tabak maken...zijn er ook recepten van bestaande pijp tabak te vinden ergens? Petersons of solani macbaren, blends etc?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door robvoorburg »

Alberto schreef:Nu we het toch hebben over eigen tabak maken...zijn er ook recepten van bestaande pijp tabak te vinden ergens? Petersons of solani macbaren, blends etc?
Daar verdienen deze ondernemingen hun centjes mee en het
zal het laatste zijn dat ze publiekelijk zullen maken.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Van Massis 1000 tabakzaadjes gekregen...
Het duurde 3 weken voordat ze uitkwamen en dan plots...

Afbeelding

Dit verhaal krijgt zeker een vervolg!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1161
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door cipke »

Elmer schreef: 04 apr 2018 18:01 Van Massis 1000 tabakzaadjes gekregen...
Het duurde 3 weken voordat ze uitkwamen en dan plots...

Afbeelding

Dit verhaal krijgt zeker een vervolg!
Volgens mij is dat onkruid dat opschiet, je moet nodig eens aan het wieden gaan :mrgreen:
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

ach..wat is onkruid...kruid des duivels...tabak dus!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door George Bertram »

Ben echt benieuwd Elmer.
Elmer-Jan de tuinman!
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

het kweken zal wel gaan, maar dan...drogen en rookbare tabak van maken.
Ook het feit dat ik niet weet welke tabak het is...
Maar al doende leert men, in iedergeval een keer fun om te proberen.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Willem-Jan »

Echt super cool haha. In de iets verdere toekomst zie ik mezelf ook wel zo iets ondernemen:D. Tegen dan zal ik misschien al iets kunnen leren van Elmer.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door smoorder »

zelf kweken is in elk geval de moeite waard, avontuurlijk en leerzaam
: oudere link :
viewtopic.php?f=3&t=139&
S.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Meester W »

Probeer eens “ Panicsead 2000 “ van de Boerenbond. Vorig jaar gezaaid en stond 2 maanden later een meter hoog
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Meester W schreef: 05 apr 2018 21:17 Probeer eens “ Panicsead 2000 “ van de Boerenbond. Vorig jaar gezaaid en stond 2 maanden later een meter hoog
Tabak of wiet? Jij ouwe Rocker ...lol, grapje :) Alle respect voor jou!
maar, heb je nog iets met de tabak gedaan, of was het...net als het bij mij zal worden, leuk om naar te kijken er is immers lekkers genoeg en wie ben ik om dat te verbeteren?
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Paasei »

't is dat 1 april al even voorbij is he...
:wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Ieder jaar zaai ik tabak. Echter SIERtabak. Prachtige veelkleurige bloemen, snel groeiend en een heerlijke geur die de bloemen verspreiden! Echt geweldig. Je hebt een hoge en een laagblijvende soort.

Het aparte is dat de bloemen overdag geen enkele geur afgeven. Zelfs niet als je je snufferd er vol induwd. Pas tegen de avond beginnen ze heel sterk te geuren.
Dit komt omdat tabak eigenlijk een zogenaamde nachtbloeier is. De bestuiving vind voornamelijk plaats door motten en andere insecten die in de nacht actief zijn. Ze doen het daarom ook heel goed in de schaduw!
De kwekers zijn er wel in geslaagd om de bloem overdag te laten bloeien, de geur echter is niet aan te passen.
Je hoeft maar 1 keer een zakje zaad te kopen, want de planten vormen veel zaadknoppen. Na drogen kun je hier perfect de vele kleine zaadjes uitschudden.
De bladeren van de plantjes zijn overigens vrij klein in verhouding, dus ik denk niet dat je daar iets rookbaars uit kunt maken.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Gieten en wachten...
Afbeelding
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door George Bertram »

Ja Elmer,
Ik wacht.......of een sampletje....home made by Elmer....
Fumo et Emergo ;p

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door robvoorburg »

Elmer schreef: 20 apr 2018 18:26 Gieten en wachten...
Afbeelding
Jemig, dat wachten Elmer, krijg je daar
geen tabak van?

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Stoker »

ben zo ver dat ik de eerste zaadjes vandaag van de virginia plant van vorig jaar heb kunnen halen leek er op dat hij het niet zou gaan bloeien maar een maand of wat geleden begon hij dan toch en staat nog steeds bij mij op de zolder te bloeien.

mooi een vloot zaadjes voor volgend jaar . de zaailingen van dit jaar zijn bij mij nog maar nauwelijks herken baar.. heb je ze trouwens niet wat vroeg al in de losse grond gezet? dacht dat het beste was om ze een cm of 20 te laten zijn zodat slakken minder kans hebben ze direct helemaal te vernietigen .

maar ik ben ook niet echt een expert op het gebied van het zelf kweken..

:-T
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

ik heb ze nu buiten gezet maar heb thuis op de vensterbank nog een stuk of 50 kleine kiemplantjes.
Voor zo ver ik weet eten slacken geen tabaksplantjes...behalve de pijpslak natuurlijk.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door George Bertram »

Elmer,
Dan zal ik mijn Brebbia Chiocciola eens langs sturen...(vertalen: Italiaans-Nederlands: Chiocciola = slak) haha
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Stoker »

Elmer schreef: 23 apr 2018 12:21 ik heb ze nu buiten gezet maar heb thuis op de vensterbank nog een stuk of 50 kleine kiemplantjes.
Voor zo ver ik weet eten slacken geen tabaksplantjes...behalve de pijpslak natuurlijk.
nou daar kom je nog wel achter XD de goudse naaktslak vind de planten erg lekker vorig jaar een paar helemaal opgevreten door ze en die waren voor de 20 cm in de grond gezet
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Plaats reactie