Waarom......

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ljaarsveld
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 jan 2013 23:51
Locatie: Deventer

Waarom......

Bericht door ljaarsveld »

Waarom zie je bij geen enkele ‘gewone’ tabakszaak een goede Latakia/English blend liggen? Alles zoet wat de klok slaat. Heerlijk. Heb absoluut pouches in huis. Maar waarom geen Rokerige tabakjes?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom......

Bericht door Eliminator »

Een combinatie van twee zaken, de overheid die probeert roken uit te bannen en daarom regels alleen maar strenger maakt.
En er wordt te weinig verkocht, winkeliers hebben omzet/winst nodig te overleven. Pijprokers zijn al zeldzaam, pijprokers die verder kijken dan de Nederlandse markt groot is nog zeldzamer dus ze verkopen er te weinig van.
Wij balen er allemaal van, ik net zo goed, maar er wordt aan tijdschriften, e-smokers en krasloten simpelweg meer verdiend.
Gelukkig zijn er nog een paar zaken die wel aan onze wensen voldoet, maar die zullen nog veel schaarser worden dan nu, daar ben ik van overtuigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Waarom......

Bericht door Bommel »

En als de grensoverschrijdende verzending aan banden wordt gelegd, sommige goede tabaconisten verzenden al niet meer, wordt de spoeling wel heel erg dun.
Wat zal resten is het tabaktoeristme.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Waarom......

Bericht door janneman »

Deels ook een probleem van tabakswinkels die op het gebied van pijptabak echt geen idee hebben (niemand daar rookt pijp). De lekkere geurtjes van koekjestrommeltabakken kunnen op eigen kracht nog wel overtuigen. Maar als je iemand met behulp van tekst en uitleg een Latakiatabak wilt verkopen helpt het wel als je weet waar je over praat, en daar lijkt het nogal eens aan te ontbreken.
Helemaal kwalijk nemen kan ik het de gemiddelde tabaksboer ook weer niet, je kunt nu eenmaal niet op elk gebied thuis zijn. Maar inderdaad, het zorgt wel voor een probleem voor wat betreft de verkrijgbaarheid van tabakken die wat minder feestelijk geuren (niet alleen Latakia, ook bijvoorbeeld Virginia's zijn op d8ie manier slecht te krijgen).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Waarom......

Bericht door sim »

Stel je een theewinkel voor waar niemand van het personeel iets van thee kent. Je kunt het ze eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze vooral bosvruchtentheetjes in de etalage zetten, nietwaar, dat is toch de soort van thee die iedereen wel eens graag drinkt en niemand al te veel tegen de borst stuit.

(Dat zo'n winkel misschien snel failliet zal gaan is een andere zaak.)
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

Heren dat er misschien verkopers zijn die weinig of geen verstand hebben van de producten die ze verkopen is waar maar er zijn in Nederland best wel zaken waar men terdege verstand heeft van pijptabak.
Volgens mij moeten we de oorzaak zoeken bij de Nederlandse overheid met al z'n stomme ontmoedigende regeltjes en dat in een vrij democratisch land.
Aangezien ons landje niet zo groot is zien fabrikanten van tabak het niet meer zitten om voor de kleine afnames teksten en vooral foto,s op de verpakkingen te zetten en dus goede of slechte zaak geen voorraad meer krijgen.
Gelukkig woon ik aan de Duitse grens en haal mijn latakia en mixtures daar en ook nog eens stukken goedkoper omdat de Duitse overheid minder belasting int dan de inhalers bij de Nederlandse overheid.
Lang leve ons kikkerlandje!!!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Waarom......

Bericht door Ribbon »

benleemker schreef: Volgens mij moeten we de oorzaak zoeken bij de Nederlandse overheid met al z'n stomme ontmoedigende regeltjes en dat in een vrij democratisch land.
De overheid is inderdaad niet bepaald aanmoedigend op dit gebied. Maar het is m.i. wat kort door de bocht om de overheid als enige oorzaak aan te wijzen.
Er is een maatschappelijke anti-tabak tendens, aangemoedigd door organisaties (politiek en a-politiek) die de lichamelijke gezondheid als hoogste goed zien, of hier vanuit economisch oogpunt belang bij hebben. Dit beïnvloedt de publieke opinie enorm, en daarom zul je het hier ook op democratisch vlak tegen afleggen. De meerderheid is voor het ontmoedigingsbeleid.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
ljaarsveld
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 jan 2013 23:51
Locatie: Deventer

Re: Waarom......

Bericht door ljaarsveld »

benleemker schreef:Heren dat er misschien verkopers zijn die weinig of geen verstand hebben van de producten die ze verkopen is waar maar er zijn in Nederland best wel zaken waar men terdege verstand heeft van pijptabak.
Volgens mij moeten we de oorzaak zoeken bij de Nederlandse overheid met al z'n stomme ontmoedigende regeltjes en dat in een vrij democratisch land.
Aangezien ons landje niet zo groot is zien fabrikanten van tabak het niet meer zitten om voor de kleine afnames teksten en vooral foto,s op de verpakkingen te zetten en dus goede of slechte zaak geen voorraad meer krijgen.
Gelukkig woon ik aan de Duitse grens en haal mijn latakia en mixtures daar en ook nog eens stukken goedkoper omdat de Duitse overheid minder belasting int dan de inhalers bij de Nederlandse overheid.
Lang leve ons kikkerlandje!!!
Top! Waar haal jij jouw tabak?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

Ljaarsveld ik haal mijn tabak bij Max Teutenberg in Papenburg.
In mixtures hebben ze een leuke voorraad en latakia soorten bestellen ze voor me.
De prijs ligt al snel zo'n 3 tot 5 euro per 50 gram goedkoper.
Prima zaken doen dus en ik doe niet mee met dat Nederlandse zielige gedoe.

Gebruikersavatar
ljaarsveld
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 jan 2013 23:51
Locatie: Deventer

Re: Waarom......

Bericht door ljaarsveld »

benleemker schreef:Ljaarsveld ik haal mijn tabak bij Max Teutenberg in Papenburg.
In mixtures hebben ze een leuke voorraad en latakia soorten bestellen ze voor me.
De prijs ligt al snel zo'n 3 tot 5 euro per 50 gram goedkoper.
Prima zaken doen dus en ik doe niet mee met dat Nederlandse zielige gedoe.
Tsja...het gaat uiteraard ten koste van goede en echte tabaksdetaillisten (Bijv. Schimmel in Zutphen) wanneer iedereen de grens overgaat. Maar ja... het is natuurlijk wel flink wat goedkoper. Daar kunnen de NL Tabakswinkels helaas niets aan doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

Gebruikersavatar
ljaarsveld
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 jan 2013 23:51
Locatie: Deventer

Waarom......

Bericht door ljaarsveld »

Op zich is het aanbod hier (Primera Deventer) best aardig, maar het beperkt zich zo tot de standaard mixtures. Eigenlijk is het allemaal zoet. Veel
macBaren, Skandinavik, Troost. Dan nog Baai als Voortrekker en Oud Ootmarsum, maar een tabak waar maar een klein beetje Latakia in zit zou ik al prettig vinden. Of zie ik nu een ‘standaardtabak’ over het hoofd waar wel Latakia in zit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

Wat ik fijne tabakken met latakia vind en ik dus ui Duitsland haal zijn Germain's special latakia flake; Peterson 1865 mixture; mc.Lintock Syrian latakia; Empire latakia flake; van Peterson & Sörensen 34th mixture en the Banker's; mac Baren latakia blend; vintage Syrian en latakia flake.
Natuurlijk zijn er meer hele goede latakia soorten en merken vooral uit Engeland en Amerika maar deze moet je via internet bestellen en daar doet de Nederlandse douane weer moeilijk over door in beslag name en boetes.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Waarom......

Bericht door Jekke »

Waar in Duitsland haal jij die Germain's Benleemker.....ik heb al liggen zoeken maar vind er weinig van terug online.
Engeland is moeilijker, ik had laatst Revor plug gekocht, maar mijn vrouw haar baas was in Schotland aan het jagen en die heeft het voor mij meegebracht.

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

Hallo Jekke,
Ik bestel de Germain tabakken bij Max Teutenborg in Papenburg.
Deze zaak heeft een overeenkomst met Planta tabak in Berlijn welke de distributie van Germain's doet.
Ik woon 40 km van Papenburg aan de Duitse grens en haal de tabak zelf op zodat ik geen risico loop met douane.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Waarom......

Bericht door Bommel »

benleemker schreef:Ik woon 40 km van Papenburg aan de Duitse grens en haal de tabak zelf op zodat ik geen risico loop met douane.
Het eerste smokkellijntje is bekent. :mrgreen:
Afbeelding

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

Dat is de mazzel dat je aan de grens woont Bommel en voldoende sluipwegen kan .

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Waarom......

Bericht door capricorn »

zelf ophalen is geen smokkel. je mag 1 kg mee over de grens meenemen

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom......

Bericht door Sidekickelvis »

capricorn schreef:zelf ophalen is geen smokkel. je mag 1 kg mee over de grens meenemen
Per keer en per persoon....
Ff een 9 mans busje huren westerlingen?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
dArtagnan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:35
Locatie: Haarlem

Re: Waarom......

Bericht door dArtagnan »

benleemker schreef:Wat ik fijne tabakken met latakia vind en ik dus ui Duitsland haal zijn Germain's special latakia flake; Peterson 1865 mixture; mc.Lintock Syrian latakia; Empire latakia flake; van Peterson & Sörensen 34th mixture en the Banker's; mac Baren latakia blend; vintage Syrian en latakia flake.
Natuurlijk zijn er meer hele goede latakia soorten en merken vooral uit Engeland en Amerika maar deze moet je via internet bestellen en daar doet de Nederlandse douane weer moeilijk over door in beslag name en boetes.

Dit kan toch echt niet kloppen. Ik bestel mijn meeste tabakken in het buitenland. Altijd probleemloos verzonden en ontvangen.
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

dArtagnan,ik heb met het in het buitenland bestellen van tabak geen ervaring maar alles wat je er over leest en ook het verhaal van de douane zelf geeft mij wel de angst dat ik het bestelde nooit zal krijgen met gevolg geld kwijt en een boete.
Als het zo gemakkelijk gaat als jij schrijft hoop ik dat hier ook meer mensen op reageren zodat ik en met mij vele anderen ook de stap wagen en tot bestellen in Amerika over gaan.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom......

Bericht door Eliminator »

Het is vrij simpel, het MAG niet, je maakt kans op inbeslagname en een boete.
Als forum kunnen we dan ook alleen maar zeggen 'niet doen'.

Maar door het rood lopen mag ook niet en raden we dan ook af, maar doe je het wel en oom agent ziet het niet, kom je er mooi mee weg :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Waarom......

Bericht door capricorn »

Mijn ervaring uit America bestellen blijf bij ca 25 doller en de kans is groot dat het zonder meer bij jou aankomt.
Je moet wel geduld hebben levering kan een maand duren.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Waarom......

Bericht door Deadl0ck »

Gister bij Willem Schimmel vertelde Erik Stokkebye dat hij in Amerika, behalve de 4 aromatics die nu hier op de markt zijn, nog meer tabakken had, waaronder een flake en een engelse blend, ook onder de 4th generations vlag. Ik heb dus zowel Hans (Vertegenwoordiger bij Davidoff, de importeur van 4th generations) als Erik verteld dat het hier op de markt nogal stokt in goede engelse blends.

Wie weet.
Groet, Mark

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Waarom......

Bericht door sim »

Is er niets te zeggen voor de redenering "ik wil de importkosten betalen, dus ik bestel het en zal dan de douanekosten betalen; wat is er dan illegaal aan?" Of is er een jurist in de zaal die de fout in die redenering kan aanwijzen?
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Waarom......

Bericht door Elmer »

Sidekickelvis schreef:
capricorn schreef:zelf ophalen is geen smokkel. je mag 1 kg mee over de grens meenemen
Per keer en per persoon....
Ff een 9 mans busje huren westerlingen?

TOP...ik doe mee :)
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Waarom......

Bericht door Wowbagger »

sim schreef:Is er niets te zeggen voor de redenering "ik wil de importkosten betalen, dus ik bestel het en zal dan de douanekosten betalen; wat is er dan illegaal aan?" Of is er een jurist in de zaal die de fout in die redenering kan aanwijzen?
Het toverwoord hier is: Accijns. Oftewel, belasting-geld.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Waarom......

Bericht door Huub »

benleemker schreef:dArtagnan,ik heb met het in het buitenland bestellen van tabak geen ervaring maar alles wat je er over leest en ook het verhaal van de douane zelf geeft mij wel de angst dat ik het bestelde nooit zal krijgen met gevolg geld kwijt en een boete.
Als het zo gemakkelijk gaat als jij schrijft hoop ik dat hier ook meer mensen op reageren zodat ik en met mij vele anderen ook de stap wagen en tot bestellen in Amerika over gaan.
Ik bestel al vanaf 1991 regelmatig pijptabak in de US en ik heb mijn bestellingen altijd ontvangen.

benleemker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2017 22:09

Re: Waarom......

Bericht door benleemker »

Hallo Huub,
Bedankt voor de info, ik zal ook een bestelling plaatsen.

Plaats reactie