Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Krelis

Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Krelis »

Daar ik graag onbewerkte tabak rook, en dichtbij Duitsland woon, dacht ik dat er alleen in Nederland onbewerkte tabaksoorten waren. In de vorm van Baai tabak soorten. En niet zozeer in Duitsland.
Ik heb me vergist. Bij het zoeken op internet kwam ik hetvolgende tegen:

Pfeifentabake völlig ohne Zusätze, nur mit Wasser aufbereitet, bietet die Fa. Planta, Berlin, an. Zu haben im gutsortierten Tabakfachhandel. Marke: "Image" in den Mischungsarten Virginia, Latakia und Perique. Sehr natürliche, nicht aromatisierte Pfeifentabake sind darüberhinaus bei der Fa. Tabac-Trennt, Kiel, zu beziehen (nur im Laden in Kiel, sowie über telephonische Bestellung bei Herrn Trennt). Von den Trennt'schen Mischungen (sie werden bei Kophlhase & Kopp, Rellingen, gefertigt) möchte ich Ihnen besonders an Herz legen: "Abu Riha" (Virginia-Latakia-Mischung nach Rezeptur von 1928!), "Tobac" (reine Virginia-Mischung, schön natursüß), "tw 64" (Orient-Mischung, besonders für Meerschaumpfeifen geeignet) und "TT 91" (kräftige Mischung mit viel Burley). TT 91 ist die einzige Trennt-Mischung, die auch von anderen Tabakhändlern geführt wird. Ebenfalls frei von Zusätzen dürften die beiden Brasil-Mischungen von Kohlhase & Kopp sein ("Flor Fina" und "St. Felix Brasil"). Sind aber nicht jedermanns Sache und sehr stark. Ich persönlich mag sie und sie sind SEHR preisgünstig! Weitere, sehr empfehlenswerte tabakechte Mischungen: 1) Im holländischen Mischungstyp: "Hansa-Krüll" (Virginia-Java), Vooroogst" (Java-Burley) / 2) Im englischen Mischungstyp: "Dunhill"-Tabake, "Burlington's Blue Label" (gutes Preis-Leistungs-Verhältnis!), "Rattrey's Red Reparee" (mit viel Orient-Tabak), "Robert McConell Oriental Mixture".Mischungen englischen Typs haben eigentlich nie Aroma-Zusätze. / 3) Virginia-Tabak "ready-rubbed": "Rattrey's Old Gowrie", "Rattrey's Hal o'the Wynd", 4) Virginia-Flakes: "Richmond Navy Cut", "Capstan Navy Cut", "Honoré", "Samuel Gawith Brown Flake", "Samuel Gawith Full Virginia Flake", "Germain's Brown Flake", 5) Strangtabak in Scheiben: "Bell's Three Nuns" (sehr teuer, sehr stark, aber lecker!), Strangtabak von Tabak-Motzek in Kiel (im Internet zu bestellen), "Mac Baren Stockton", "Marschall-Schnecke ungesoßt" von Grimm & Triepel (zum Rauchen und Kauen geeignet). / 6) Und wenn's mal ein guter Feinschnitt für sehr kleine Pfeifenköpfe ("Shag-Pfeife") sein soll: "Akropolis" (Virginia-Orient-Kentucky), "OSB 63" (Virginia), "Golden Virginia", "Charles Fairmorn Virginia", "Robert McConell Special London Fine Cut". Ook is hiervan veel online te bestellen.
Hopelijk heb ik degenen die ook zuivere tabak willen roken, hiermee geholpen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door junksculp »

Krelis schreef:Daar ik graag onbewerkte tabak rook, en dichtbij Duitsland woon, dacht ik dat er alleen in Nederland onbewerkte tabaksoorten waren. In de vorm van Baai tabak soorten. En niet zozeer in Duitsland.
Ik heb me vergist. Bij het zoeken op internet kwam ik hetvolgende tegen:

Pfeifentabake völlig ohne Zusätze, nur mit Wasser aufbereitet, bietet die Fa. Planta, Berlin, an. Zu haben im gutsortierten Tabakfachhandel. Marke: "Image" in den Mischungsarten Virginia, Latakia und Perique. Sehr natürliche, nicht aromatisierte Pfeifentabake sind darüberhinaus bei der Fa. Tabac-Trennt, Kiel, zu beziehen (nur im Laden in Kiel, sowie über telephonische Bestellung bei Herrn Trennt). Von den Trennt'schen Mischungen (sie werden bei Kophlhase & Kopp, Rellingen, gefertigt) möchte ich Ihnen besonders an Herz legen: "Abu Riha" (Virginia-Latakia-Mischung nach Rezeptur von 1928!), "Tobac" (reine Virginia-Mischung, schön natursüß), "tw 64" (Orient-Mischung, besonders für Meerschaumpfeifen geeignet) und "TT 91" (kräftige Mischung mit viel Burley). TT 91 ist die einzige Trennt-Mischung, die auch von anderen Tabakhändlern geführt wird. Ebenfalls frei von Zusätzen dürften die beiden Brasil-Mischungen von Kohlhase & Kopp sein ("Flor Fina" und "St. Felix Brasil"). Sind aber nicht jedermanns Sache und sehr stark. Ich persönlich mag sie und sie sind SEHR preisgünstig! Weitere, sehr empfehlenswerte tabakechte Mischungen: 1) Im holländischen Mischungstyp: "Hansa-Krüll" (Virginia-Java), Vooroogst" (Java-Burley) / 2) Im englischen Mischungstyp: "Dunhill"-Tabake, "Burlington's Blue Label" (gutes Preis-Leistungs-Verhältnis!), "Rattrey's Red Reparee" (mit viel Orient-Tabak), "Robert McConell Oriental Mixture".Mischungen englischen Typs haben eigentlich nie Aroma-Zusätze. / 3) Virginia-Tabak "ready-rubbed": "Rattrey's Old Gowrie", "Rattrey's Hal o'the Wynd", 4) Virginia-Flakes: "Richmond Navy Cut", "Capstan Navy Cut", "Honoré", "Samuel Gawith Brown Flake", "Samuel Gawith Full Virginia Flake", "Germain's Brown Flake", 5) Strangtabak in Scheiben: "Bell's Three Nuns" (sehr teuer, sehr stark, aber lecker!), Strangtabak von Tabak-Motzek in Kiel (im Internet zu bestellen), "Mac Baren Stockton", "Marschall-Schnecke ungesoßt" von Grimm & Triepel (zum Rauchen und Kauen geeignet). / 6) Und wenn's mal ein guter Feinschnitt für sehr kleine Pfeifenköpfe ("Shag-Pfeife") sein soll: "Akropolis" (Virginia-Orient-Kentucky), "OSB 63" (Virginia), "Golden Virginia", "Charles Fairmorn Virginia", "Robert McConell Special London Fine Cut". Ook is hiervan veel online te bestellen.
Hopelijk heb ik degenen die ook zuivere tabak willen roken, hiermee geholpen.
Je hebt me hiermee zeker geholpen, ik ben een liefhebber van natuurtabakken. Ik wil de KK flor fina wel eens gaan proberen omdat ik ook een groot liefhebber was van Braziliaanse Longfiller sigaren. Vooroogst en Hansa Kruell wil ik zeker ook eens proberen. Door het opzoeken van de tabakken uit jouw lijstje ben ik ook veel andere lekkere tabakken tegengekomen, thanks!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door rivulus »

Ik had wat moeite om de blob text te lezen, heb 'm een beetje opgeschoond... :mrgreen:

Zijn al deze tabakken echt allemaal vrij van toevoegingen (dus ook propyleenglycol als vochtbinder)? Of zitten er ook tabakken met PG tussen?
==================
Pfeifentabake völlig ohne Zusätze, nur mit Wasser aufbereitet, bietet die Fa. Planta, Berlin, an. Zu haben im gutsortierten Tabakfachhandel.
Marke: "Image" in den Mischungsarten Virginia, Latakia und Perique.

Sehr natürliche, nicht aromatisierte Pfeifentabake sind darüberhinaus bei der Fa. Tabac-Trennt, Kiel, zu beziehen (nur im Laden in Kiel, sowie über telephonische Bestellung bei Herrn Trennt). Von den Trennt'schen Mischungen (sie werden bei Kophlhase & Kopp, Rellingen, gefertigt) möchte ich Ihnen besonders an Herz legen:
"Abu Riha" (Virginia-Latakia-Mischung nach Rezeptur von 1928!),
"Tobac" (reine Virginia-Mischung, schön natursüß),
"tw 64" (Orient-Mischung, besonders für Meerschaumpfeifen geeignet) und
"TT 91" (kräftige Mischung mit viel Burley). TT 91 ist die einzige Trennt-Mischung, die auch von anderen Tabakhändlern geführt wird.

Ebenfalls frei von Zusätzen dürften die beiden Brasil-Mischungen von Kohlhase & Kopp sein ("Flor Fina" und "St. Felix Brasil"). Sind aber nicht jedermanns Sache und sehr stark. Ich persönlich mag sie und sie sind SEHR preisgünstig!

Weitere, sehr empfehlenswerte tabakechte Mischungen:
1) Im holländischen Mischungstyp: "Hansa-Krüll" (Virginia-Java), Vooroogst" (Java-Burley)

2) Im englischen Mischungstyp: "Dunhill"-Tabake, "Burlington's Blue Label" (gutes Preis-Leistungs-Verhältnis!), "Rattrey's Red Reparee" (mit viel Orient-Tabak), "Robert McConell Oriental Mixture".Mischungen englischen Typs haben eigentlich nie Aroma-Zusätze.

3) Virginia-Tabak "ready-rubbed": "Rattrey's Old Gowrie", "Rattrey's Hal o'the Wynd",

4) Virginia-Flakes: "Richmond Navy Cut", "Capstan Navy Cut", "Honoré", "Samuel Gawith Brown Flake", "Samuel Gawith Full Virginia Flake", "Germain's Brown Flake",

5) Strangtabak in Scheiben: "Bell's Three Nuns" (sehr teuer, sehr stark, aber lecker!), Strangtabak von Tabak-Motzek in Kiel (im Internet zu bestellen), "Mac Baren Stockton", "Marschall-Schnecke ungesoßt" von Grimm & Triepel (zum Rauchen und Kauen geeignet).

6) Und wenn's mal ein guter Feinschnitt für sehr kleine Pfeifenköpfe ("Shag-Pfeife") sein soll: "Akropolis" (Virginia-Orient-Kentucky), "OSB 63" (Virginia), "Golden Virginia", "Charles Fairmorn Virginia", "Robert McConell Special London Fine Cut".

Ook is hiervan veel online te bestellen.
Hopelijk heb ik degenen die ook zuivere tabak willen roken, hiermee geholpen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door robvoorburg »

rivulus schreef:Ik had wat moeite om de blob text te lezen, heb 'm een beetje opgeschoond... :mrgreen:

Zijn al deze tabakken echt allemaal vrij van toevoegingen (dus ook propyleenglycol als vochtbinder)? Of zitten er ook tabakken met PG tussen?
==================
Pfeifentabake völlig ohne Zusätze, nur mit Wasser aufbereitet, bietet die Fa. Planta, Berlin, an. Zu haben im gutsortierten Tabakfachhandel.
Marke: "Image" in den Mischungsarten Virginia, Latakia und Perique.

Sehr natürliche, nicht aromatisierte Pfeifentabake sind darüberhinaus bei der Fa. Tabac-Trennt, Kiel, zu beziehen (nur im Laden in Kiel, sowie über telephonische Bestellung bei Herrn Trennt). Von den Trennt'schen Mischungen (sie werden bei Kophlhase & Kopp, Rellingen, gefertigt) möchte ich Ihnen besonders an Herz legen:
"Abu Riha" (Virginia-Latakia-Mischung nach Rezeptur von 1928!),
"Tobac" (reine Virginia-Mischung, schön natursüß),
"tw 64" (Orient-Mischung, besonders für Meerschaumpfeifen geeignet) und
"TT 91" (kräftige Mischung mit viel Burley). TT 91 ist die einzige Trennt-Mischung, die auch von anderen Tabakhändlern geführt wird.

Ebenfalls frei von Zusätzen dürften die beiden Brasil-Mischungen von Kohlhase & Kopp sein ("Flor Fina" und "St. Felix Brasil"). Sind aber nicht jedermanns Sache und sehr stark. Ich persönlich mag sie und sie sind SEHR preisgünstig!

Weitere, sehr empfehlenswerte tabakechte Mischungen:
1) Im holländischen Mischungstyp: "Hansa-Krüll" (Virginia-Java), Vooroogst" (Java-Burley)

2) Im englischen Mischungstyp: "Dunhill"-Tabake, "Burlington's Blue Label" (gutes Preis-Leistungs-Verhältnis!), "Rattrey's Red Reparee" (mit viel Orient-Tabak), "Robert McConell Oriental Mixture".Mischungen englischen Typs haben eigentlich nie Aroma-Zusätze.

3) Virginia-Tabak "ready-rubbed": "Rattrey's Old Gowrie", "Rattrey's Hal o'the Wynd",

4) Virginia-Flakes: "Richmond Navy Cut", "Capstan Navy Cut", "Honoré", "Samuel Gawith Brown Flake", "Samuel Gawith Full Virginia Flake", "Germain's Brown Flake",

5) Strangtabak in Scheiben: "Bell's Three Nuns" (sehr teuer, sehr stark, aber lecker!), Strangtabak von Tabak-Motzek in Kiel (im Internet zu bestellen), "Mac Baren Stockton", "Marschall-Schnecke ungesoßt" von Grimm & Triepel (zum Rauchen und Kauen geeignet).

6) Und wenn's mal ein guter Feinschnitt für sehr kleine Pfeifenköpfe ("Shag-Pfeife") sein soll: "Akropolis" (Virginia-Orient-Kentucky), "OSB 63" (Virginia), "Golden Virginia", "Charles Fairmorn Virginia", "Robert McConell Special London Fine Cut".

Ook is hiervan veel online te bestellen.
Hopelijk heb ik degenen die ook zuivere tabak willen roken, hiermee geholpen.

Daar heb je tijd ingestoken Rivulus.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Nekker »

Jullie vergeten een eervolle vermelding te maken aan de Semois. Bij die van Vincent Manil weet ik zeker dat hij volledig additief vrij is. Ik heb het hem zelf dit weekend kunnen vragen. Joseph Martin heb ik 't zo niet kunnen vragen, maar te oordelen aan zijn smaak gok ik dat al die Semois tabakken die nog artisanaal gemaakt worden, additief vrij zijn.

http://www.tabac-semois.com




Jammer genoeg wel allemaal in het Frans.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Rudolus »

De nieuwe creatie van Vincent Manil 'Le petit Robin' zou ook in dit lijstje moeten passen, momenteel blijkbaar exclusief op de Amerikaanse markt.

Aan Nekker,
Bij je bezoek te Corbion iets kunnen vernemen over 'le petit Robin'? Was die er te koop ? Zijn er vooruitzichten om die in Belgie te verkopen? Ben nogal nieuwsgierig naar deze nieuwkomer.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Nekker »

Rudolus,

Ik heb met Manil uitvoerig gesproken over zijn export, maar hij heeft niets verteld over 'le petit robin'. Heb je een link naar een artikel of van waar je deze info precies hebt!? Voor mij is hij namelijk nieuw. Na mijn bezoek heb ik beloofd om contact te houden met Vincent. Dus ik wil hem daar maar al te graag naar vragen. :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Ribbon »

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door smoorder »

Rudolus schreef:De nieuwe creatie van Vincent Manil 'Le petit Robin' zou ook in dit lijstje moeten passen, momenteel blijkbaar exclusief op de Amerikaanse markt.

Aan Nekker,
Bij je bezoek te Corbion iets kunnen vernemen over 'le petit Robin'? Was die er te koop ? Zijn er vooruitzichten om die in Belgie te verkopen? Ben nogal nieuwsgierig naar deze nieuwkomer.
Roodborstje ... 'n stemmige naam voor een natuurtabak.
Benieuwd !
S.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Rudolus »

Van waar komt mijn belangstelling voor ‘le petit robin’?

Ik rookte vroeger tot begin jaren 80 vorige eeuw een plaatselijke blend die me doet denken aan de creatie van Vincent Manil. Die tabak was voor mijn smaakpapillen en reukorgaan ronduit subliem, ondertussen nooit nog iets dergelijks kunnen roken. Volgens mijn bescheiden mening was het een blend met een geringe hoeveelheid plaatselijke ‘Burley/Semois’ zoals ook Wervikse tabak en een groot aandeel geimporteerde virginia’s. Wat je kan terugvinden over ‘le petit robin’ gaat in dezelfde richting. Ik kan natuurlijk fout zitten dat het heel verschillend is, of dat mijn gissen niet correct is.

Ik heb ooit op mijn ‘tabak to do lijst’ genoteerd om eens ‘La Brumeuse grosse coupe’ te mengen met bv ‘Samuel Gawith Golden Glow’ of, als ik er zou aangeraken, ‘Gawith Hoggart Kendal Gold’ of ‘Peter Stokkebye Virginia Bulk’. Mogelijks dat het aandeel Semois in dergelijke blend de taak op zich neemt zoals perique in een vaper en dat een zeer natuurlijke tabak wordt bekomen met nuances en complexiteit. Echter in dergelijke materie ben ik niet zo bekwaam als G.L. Pease, eerder als R.I. Peace. Het moet natuurlijk rookbaar blijven en daarvoor heb je een goede blender nodig zoals Manil. Het feit dat ‘le petit robin’ shag-cut is zal ook wel zijn reden hebben.

Hoewel het een eerder a-typische pijptabak is en wellicht geen spek voor ieders bek, denk ik wel dat er belangstelling voor zou kunnen zijn. Nu rest de zware taak voor Nekker om via zijn onderzoekscommissie te achterhalen bij Manil hoe de vork aan de steel zit. Voor een Belgische artisanale tabak vind ik het jammer dat die enkel exclusief in Amerika verkrijgbaar is. Misschien komt daar verandering in? Mijn pijp ligt klaar in afwachting.

Groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door robvoorburg »

Rudolus schreef:Van waar komt mijn belangstelling voor ‘le petit robin’?

Ik rookte vroeger tot begin jaren 80 vorige eeuw een plaatselijke blend die me doet denken aan de creatie van Vincent Manil. Die tabak was voor mijn smaakpapillen en reukorgaan ronduit subliem, ondertussen nooit nog iets dergelijks kunnen roken. Volgens mijn bescheiden mening was het een blend met een geringe hoeveelheid plaatselijke ‘Burley/Semois’ zoals ook Wervikse tabak en een groot aandeel geimporteerde virginia’s. Wat je kan terugvinden over ‘le petit robin’ gaat in dezelfde richting. Ik kan natuurlijk fout zitten dat het heel verschillend is, of dat mijn gissen niet correct is.

Ik heb ooit op mijn ‘tabak to do lijst’ genoteerd om eens ‘La Brumeuse grosse coupe’ te mengen met bv ‘Samuel Gawith Golden Glow’ of, als ik er zou aangeraken, ‘Gawith Hoggart Kendal Gold’ of ‘Peter Stokkebye Virginia Bulk’. Mogelijks dat het aandeel Semois in dergelijke blend de taak op zich neemt zoals perique in een vaper en dat een zeer natuurlijke tabak wordt bekomen met nuances en complexiteit. Echter in dergelijke materie ben ik niet zo bekwaam als G.L. Pease, eerder als R.I. Peace. Het moet natuurlijk rookbaar blijven en daarvoor heb je een goede blender nodig zoals Manil. Het feit dat ‘le petit robin’ shag-cut is zal ook wel zijn reden hebben.

Hoewel het een eerder a-typische pijptabak is en wellicht geen spek voor ieders bek, denk ik wel dat er belangstelling voor zou kunnen zijn. Nu rest de zware taak voor Nekker om via zijn onderzoekscommissie te achterhalen bij Manil hoe de vork aan de steel zit. Voor een Belgische artisanale tabak vind ik het jammer dat die enkel exclusief in Amerika verkrijgbaar is. Misschien komt daar verandering in? Mijn pijp ligt klaar in afwachting.

Groet.

Geen idee wat ervan komt Rudolus, maar ik vind
het een lezenswaardig pleidooi.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Nekker »

Rudolus schreef:Van waar komt mijn belangstelling voor ‘le petit robin’?

Ik rookte vroeger tot begin jaren 80 vorige eeuw een plaatselijke blend die me doet denken aan de creatie van Vincent Manil. Die tabak was voor mijn smaakpapillen en reukorgaan ronduit subliem, ondertussen nooit nog iets dergelijks kunnen roken. Volgens mijn bescheiden mening was het een blend met een geringe hoeveelheid plaatselijke ‘Burley/Semois’ zoals ook Wervikse tabak en een groot aandeel geimporteerde virginia’s. Wat je kan terugvinden over ‘le petit robin’ gaat in dezelfde richting. Ik kan natuurlijk fout zitten dat het heel verschillend is, of dat mijn gissen niet correct is. Wil je de smaak toch nog eens herontdekken? Veel Chocolatiers maken pralines met tonka boon in (ohja, de hypocrisie dat het wel in eten mag :roll: ).

Ik heb ooit op mijn ‘tabak to do lijst’ genoteerd om eens ‘La Brumeuse grosse coupe’ te mengen met bv ‘Samuel Gawith Golden Glow’ of, als ik er zou aangeraken, ‘Gawith Hoggart Kendal Gold’ of ‘Peter Stokkebye Virginia Bulk’. Mogelijks dat het aandeel Semois in dergelijke blend de taak op zich neemt zoals perique in een vaper en dat een zeer natuurlijke tabak wordt bekomen met nuances en complexiteit. Echter in dergelijke materie ben ik niet zo bekwaam als G.L. Pease, eerder als R.I. Peace. Het moet natuurlijk rookbaar blijven en daarvoor heb je een goede blender nodig zoals Manil. Het feit dat ‘le petit robin’ shag-cut is zal ook wel zijn reden hebben.

Hoewel het een eerder a-typische pijptabak is en wellicht geen spek voor ieders bek, denk ik wel dat er belangstelling voor zou kunnen zijn. Nu rest de zware taak voor Nekker om via zijn onderzoekscommissie te achterhalen bij Manil hoe de vork aan de steel zit. Voor een Belgische artisanale tabak vind ik het jammer dat die enkel exclusief in Amerika verkrijgbaar is. Misschien komt daar verandering in? Mijn pijp ligt klaar in afwachting.

Groet.

Wat een heerlijk pleidooi om te lezen Rudolus. Ik kan je op één vlak denk ik wel helpen, dat is namelijk om te achterhalen waarom je het toenmalige aroma niet meer proeft in de huidige Semois. Ik kan er naast zitten, maar ik denk het eerlijk waar gezegd niet. Tot eind jaren '80 (verbeter me als ik fout ben) zat er nog tonka boon in Semois. Toen is er een wetgeving gekomen die de Semois industrie heeft gedecimeerd tot wat hij nu is. Tonkaboon werd namelijk verboden voor zijn kankerverwekkende eigenschappen, en mocht sindsdien dus niet meer gemend worden onder de tabak. Ik heb door puur geluk zo'n oude Semois mengeling met originele tonka in eens kunnen proeven. Mijn god, wat een sensatie.

Voor mensen die interesse hebben in wat voor een smaak deze Tonka boon precies voort brengt. Probeer eens bij een delicatesse/chocolatier binnen te gaan. Kans is groot dat ze een praline hebben met tonka boon. Ohja, de hypocrisie. In tabak mag het niet verwerkt worden, maar in eten wel. :roll:

Er is echter één blend die er in slaagt om een soort van aroma toe te voegen die in de buurt komt van Tonka. Dat is de Semois van Florina. Zijn vermelden een vorm van nectar als aroma, ik vermoed om in orde te zijn met de strenge wetgeving.

Betreffende "Le Petit Robin" denk ik niet dat je veel verschil zal proeven met de "normale" blend van Manil. Er valt eigenlijk weinig te blenden. Dat maakt onze Semois ook net - naar mijn mening - superieur. Het is een eerlijk product, dat het niet hoeft te hebben van zijn mengeling. Ook "Le Petit Robin" is een Burley, en alle Burley die Vincent gebruikt stamt nog steeds af van een gekweekte Burley die in de jaren 1880 in de Semois vallei is gekweekt en bewerkt is geweest in de universiteit van Luik, tot de plant die hij vandaag is. Wat Manil's tabak zo uniek maakt is dat hij alles met de hand en op eigen gevoel verwerkt. Mogelijk is er een iets andere manier van verwerken bij "Le Petit Robin", dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Ik las alleszins dat Vincent het "geheim" niet wil delen... :wink:

Vincent vertelde me wel dat de productie uit de Semois vallei niet meer voldoende is. Dus sinds kort gebruikt hij ook producenten die in de west-hoek nog volgens aloude traditie tabak telen. Hij vertelde me dat de grond de smaak van de tabak niet maakt, wel de vorm van Burley die ze gebruiken.

Mijn gok? De naam is puur voor commercieel doeleinde, anders had Manil hem zeker ook hier uitgebracht, en hem verkocht als een nieuwe blend. Maar Vincent legde echt wel de nadruk op de authenticiteit van zijn product en de eerlijkheid ervan. En hij was heel duidelijk. Hij heeft geen interesse in meer verkopen of meer produceren. Dus vermoedelijk heeft het met de Amerikaanse markt te maken.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Rudolus »

Dank Nekker,

We zijn wat aan het afdwalen van het onderwerp, alhoewel het over natuurlijke tabakken gaat.
Nog wat bemerkingen;
* Met die tonkabonen heb je wel een punt, dit had ik me nog niet afgevraagd. Als je ziet wat men aanvangt met die boon en wat de werkzame stof coumarine teweeg brengt. Best mogelijk dat dit een boost gaf aan die blends van weleer. Echter ‘Le petit Robin’ zal wel geen echte tonkaboon bevatten.
* ‘Le petit Robin’ wordt aangeduid als een blend met 30% Semois. Dus zit er voor 70% andere tabakken in,... maar het is een groot geheim. Klinkt nogal alchemistisch.
* Best mogelijk dat het recept door Manil is uitgedokterd maar iemand anders de productie voor zich neemt...

... wordt mogelijks vervolgd?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Willem-Jan »

Ik rook Semois van huis Windels. Paasei zegt dat dit geen "echte" Semois is. Weet iemand hoe deze tabak zich verhoudt tot de "echte" Semois?

En weet er iemand iets over Wervikse tabak?

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door sim »

Ongeveer zoals Deense fetakaas zich tot Griekse fetakaas verhield voordat feta een beschermde naam werd. Met andere woorden: het lijkt erop maar het is niet van de juiste origine. In Semois van huis Windels zit geen tabak die in de Semoisvallei in de grond gestaan heeft. Hij is voor zover ik weet ook niet verwerkt in de Semoisvallei.
Het is lang geleden, maar vroeger heb ik de Windels regelmatig gerookt. Ik vond toen dat hij vooral erg sterk was. En het verschil met echte Semois is voor mij dat die ook erg sterk is, maar dat je wel degelijk beloond wordt met een erg volle en tamelijk unieke smaak. Die beloning blijft uit bij Windels-Semois.
Overigens vind ik Florina een betere keuze als je geen echte Semois kan vastkrijgen maar wel iets wil roken dat de Semois-ervaring benadert (ondanks het spaarzaam toegevoegde aroma). Dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Edit: de Windels-Semois noemt zich Semois, maar een juistere klassering zou volgens mij zijn Franse 'bruine' tabak. Daarmee bedoel ik het soort tabak dat in Frankrijk bestaat en 'brune' wordt genoemd, bestaande uit Burleytabak die droger wordt geproduceerd en afgeleverd dan bijvoorbeeld Engelse of Amerikaanse Burley. Caporal is een goed voorbeeld van dit type van tabak, in Frankrijk vrij gemakkelijk overal te vinden. Behoorlijk zwaar maar ook behoorlijk lekker.
Laatst gewijzigd door sim op 09 feb 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door sim »

Trouwens, je moet niet per se naar de Ardennen of een postbestelling doen om aan echte Semois te geraken. In Luik kan je er vastkrijgen, in Brugge ook, en af en toe in Brussel.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Willem-Jan »

Dank u wel Sim!

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Elmer »

Toen ik een jaar of 20 was trok ik met mijn gitaar naar Frankrijk. Ik speelde op marktjes en kon toekomen met wat ik bijeen speelde.
Zaterdag Remoulins, Woensdag in Uzès en vrijdag op een Camping (Gorge du Gardon)...enfin, ik rolde toen mijn cigaretten zelf, blauwe rizla en zo goedkoop mogelijke tabak.
De goedkoopste die ik toen vond was Scaferlati.
Het was in een cigaret eigenlijk niet te roken, nu weet ik waarom, het was pijptabak, verpakt in zo een papierachtig-alufolie brik. Net als de Semois van Manil.
Ik denk dat dit ook een tabak is zonder toevoeging, zo herinner ik me de smaak toch...

Afbeelding
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Willem-Jan »

Vandaag Voortrekker en Florina gekocht. Bij het opendoen begreep ik meteen wat men nu bedoelt met tonka. De Florina wist me niet onmiddellijk te overtuigen, voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar die van Windels, maar hij krijgt zeker nog vele kansen voor ik mijn oordeel vel.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door Willem-Jan »

sim schreef: 09 feb 2018 20:29 Ongeveer zoals Deense fetakaas zich tot Griekse fetakaas verhield voordat feta een beschermde naam werd. Met andere woorden: het lijkt erop maar het is niet van de juiste origine. In Semois van huis Windels zit geen tabak die in de Semoisvallei in de grond gestaan heeft. Hij is voor zover ik weet ook niet verwerkt in de Semoisvallei.
Het is lang geleden, maar vroeger heb ik de Windels regelmatig gerookt. Ik vond toen dat hij vooral erg sterk was. En het verschil met echte Semois is voor mij dat die ook erg sterk is, maar dat je wel degelijk beloond wordt met een erg volle en tamelijk unieke smaak. Die beloning blijft uit bij Windels-Semois.
Overigens vind ik Florina een betere keuze als je geen echte Semois kan vastkrijgen maar wel iets wil roken dat de Semois-ervaring benadert (ondanks het spaarzaam toegevoegde aroma). Dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Edit: de Windels-Semois noemt zich Semois, maar een juistere klassering zou volgens mij zijn Franse 'bruine' tabak. Daarmee bedoel ik het soort tabak dat in Frankrijk bestaat en 'brune' wordt genoemd, bestaande uit Burleytabak die droger wordt geproduceerd en afgeleverd dan bijvoorbeeld Engelse of Amerikaanse Burley. Caporal is een goed voorbeeld van dit type van tabak, in Frankrijk vrij gemakkelijk overal te vinden. Behoorlijk zwaar maar ook behoorlijk lekker.
Net die Caporal eens bekeken optobaccoreviews.com. Met zulke leuke reviews heb ik er zin in gekregen! Ik zie dat jij van Leuven bent. Weet jij of je die in Leuven kan krijgen?

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Baai en onbewerkte tabaksoorten.

Bericht door sim »

Ik heb nog een oud pakje liggen dat je mag hebben, aangezien ik het toch niet zelf binnenkort ga openen. Het zou nu al erg droog kunnen zijn. Pm me maar met een voorstel om ergens af te spreken.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Plaats reactie