tabaksplanten hangen slap en gaan dood

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Roy.p
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2017 15:56

tabaksplanten hangen slap en gaan dood

Bericht door Roy.p »

gisteren heb ik een aantal planten buiten in een pot geplaatst maar nu viel mij op dat ze slap hangen en ben erg bang dat ze dood gaan.
de burley en Virginia hangen helemaal plat op de grond en de tik konlak en prilep zien er nog wel redelijk uit.
weet iemand wat ik fout doe ?

Kiske

Re: tabaksplanten hangen slap en gaan dood

Bericht door Kiske »

Hoi,

Als je ze hebt verpot en daarna direct in de zon hebt geplaatst zullen ze daar een forse opdonder van gekregen hebben.

Tabak laat zich niet erg goed verspenen. Daarom doe ik het meestal anders. Ik gebruik zogenaamde turfpotjes (die "oplossen" in de grond) waarin ik de kweekgrond doe. Daarin zaai ik eind maart het tabakszaad. Dit doe ik veel te ruim. En plaats deze potjes zo mogelijk in direct zonlicht achter glas. (Binnen!) Dagelijks watergeven met een nevelspuit/plantenspuit.

Als de plantjes beginnen te ontspruiten en duidelijk 3 blaadjes hebben gevormd, haal ik net zoveel van deze plantjes weg totdat ik per potje 6 tot 8 plantjes over houd. Watergeven doe ik om de andere dag. Nadat de plantjes blaadjes van ongeveer 4 cm lang hebben, haal ik weer voorzichtig plantjes weg totdat ik er per potje 2 tot 3 mooie plantjes overhoud.

Na ongeveer 2 weken zet ik de turfpotjes in een grotere bloempot. Vanaf dan geef ik water met een gietertje. Nooit uit laten drogen! Ongeveer om de 2 tot 3 dagen geef ik water.Weer 4 weken later zet ik ze dan op hun definitieve plaats en geef ze direct erg veel water. De dag daarna nogmaals en daarna afhankelijk van het weer. Indien er nachtvorst dreigt zet ik de planten later buiten. Als er in de eerste maand extreem veel regen/zon/hagel wordt verwacht, scherm ik de planten hiervoor af. Bijvoorbeeld uit de zon zetten, een emmer er over zetten, parasol voor schaduw, etc.

Dit doe ik met siertabak. Werkt prima, dus hopelijk ook met jouw plantjes.

Succes!

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: tabaksplanten hangen slap en gaan dood

Bericht door Massis »

belangrijk is nooit meteen van binnen naar buiten. Dat doe je wennend: eerst een uurtje, na een dag of 2-3 ga je naar 2-3uur per dag, na een week zet je ze 's ochtends buiten en 's avonds weer binnen en nog enkele dagen later zet je ze eindelijk helemaal buiten. Dat werkt het beste.
Ook bij andere planten die je binnen voorzaait zoals courgettes of tomaten, is dit de veiligste werkwijze.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Roy.p
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2017 15:56

Re: tabaksplanten hangen slap en gaan dood

Bericht door Roy.p »

Gaan ze het nog wel doen dan?
Ze hangen al 2 dagen op de grond en ze gaan er niet beter uitzien.

Kiske

Re: tabaksplanten hangen slap en gaan dood

Bericht door Kiske »

Geef ze flink water en hou ze uit de zon/hitte. Misschien is niet alles verbrand.

Plaats reactie